Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 25, 2014 12:48

Zou je tijdelijk eigenlijk ook weer 13"wielen met 145er bandjes moeten monteren ;-)

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 25, 2014 13:00

Zou je tijdelijk eigenlijk ook weer 13"wielen met 145er bandjes moeten monteren ;-)

Thom
Dat gaat prima, zat ook onder mijn ex-Sud TIQV toen ik die kocht in 19-lang-geleden :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za mar 29, 2014 20:46

Zou je tijdelijk eigenlijk ook weer 13"wielen met 145er bandjes moeten monteren ;-)
Stalen 13 inch velgen liggen hier genoeg her en der, ik had erover gedacht een setje te voorzien van 155/13 winterbanden, om de ijsracer look te verkrijgen :D maar is er niet van gekomen.
Er waren nog wat dingetjes te doen maar vandaag dan klaar en mee gereden. Doet nog inhouden bij gasgeven en pingelt ook wat bij volgas, eerst maar eens nieuwe bougies nog halen want ik had niets meer en er zit een mengeling van 3 types in waaronder een paar stokoude golden lodgen.
Wat is ie lekker traag, pk's wennen snel dus ik vond de 16v al niet meer zo bijzonder snel en twijfelde of ie wel aan zijn vermogen kwam maar nu weet ik het weer. Mijn 1e Sud had ook de 1.5 84 pk en wat was die snel, zo vlak na het behalen van mijn rijbewijs in een 1.6 LPG Ascona...de 2e trap van de carburateur durfde ik in het begin nog niet vaak open te trappen...
Maar goed hij loopt voorlopig weer, eerst tijd besteden aan een heleboel andere achterstallige zaken (ook non-automobiele).
p.s. onderstaand hoe ik de hulpkoppelingcilinder op zijn plaats kreeg, die borgring moet je al van tevoren op de goeie plaats houden en opengesperd met de tang achteraf past niet en dan met de andere hand de cilinder er door duwen, nou daar is bovenmenselijke kracht voor nodig op een ongunstige plaats. Ook omdat ik de bak eronder had laten hangen om niet weer het remsysteem te moeten ontluchten.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za mar 29, 2014 22:59

dat is inderdaad een leuke klus :roll: mooi dat ie weer rijd man !

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za mar 29, 2014 23:57

dat is inderdaad een leuke klus :roll: mooi dat ie weer rijd man !
In totaal 10 uur werk, maar ik voel me weer 18 als ik er mee rij...ik voel me geen 18 vanwege de stijfheid en spierpijn die het bovenhoofds en in verwrongen posities sleutelen met zich mee brengt maar wel omdat dit motortje precies zo is als in de Sud die ik als 18 jarige had. Als je bij 3500 toeren het gas los laat, niets bijzonders maar als je bij 4000 toeren gas los laat doet ie prrrrrrr in de uitlaat, geweldig en precies zoals ik me herinner. En ook de voelbare weerstand in het gaspedaal als de 1e trap volledig open is en de 2e trap gaat openen kan ik me weer precies herinneren. Als 18 jarige stopte ik daar immers, als de 2e trap open ging zou ie veel meer gaan verbruiken...terwijl ik toen kon tanken voor 1 DM per liter en de Marken greeg ik als guldens in de winkel waar ik in het weekend werkte.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo mar 30, 2014 22:29

hey bert dat deze 1.5 blok weer oude herinneringen ophaald is toch geweldig!!
dat is waar het bij mij nu ook om draaid.Een 1.7 16v met carbs is hardstikke gaaf en die van jouw klonk ook geweldig
in zandvoort tot dat ik helaas een uitgelopen drijfstang hoorde.
De originele 1.7 qv blok van mij komt er ooit wel weer in, maar als de 1.5 ti blok die ik nu heb gemonteerd
goed loopt blijf ik er ook gewoon een poos mee rijden :wink:
succes met al jouw werkzaamheden die nog zullen volgen \:D/ (BOXERMAN).
gr lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo jun 08, 2014 21:34

Maar weer eens een update aan de neverending story, de enkelcarb 1.5 heeft het niet lang gedaan. Hij pingelde regelmatig bij vol gas wat ik niet kon verklaren, reed verder wel prettig. Echter op een of andere duitse feestdag, als altijd hier de hele stad verstopt is door die Pruisen, ging het temperatuur lampje aan. Electrische ventilator draaide gewoon, genoeg water er in, liep verder goed en was bijna thuis dus door gesukkeld. Echter de volgende morgen op weg naar het werk kwam er opeens een hoop witte rook uit de uitlaat, dus een koppakking. Omgedraaid en met de trein naar het werk gegaan. Hoe krijg je het voor elkaar, de koppakkingen op alle 4 de cilinders stuk en bij nr 3 (linksvoor) was er een doorgang naar het koelkanaal ontstaan. Enfin, dit is een leenblok van mijn broer en die had er al 105 pk koppen en carbs voor gevonden om die ooit te monteren, dat heb ik dus nu gedaan. Sneller gezegd dan gedaan aangezien de koppen zo te zien al een tijdje lagen met witte oxidatie in de carbs en groene op de messing (neem ik aan) sproeiers. Maar goed, dat loopt nu na een hoop debugging hoewel af en toe het toerental veel te hoog blijft hangen terwijl toch de gaskleppen dicht staan, heb al ettelijke keren luchtfilter en carb deksels eraf gehaald, doorgeblazen en zo maar het probleem blijft vooralsnog.
Is wel een lekker motortje weer zo'n 105 pk, 20 jaar geleden kocht ik een, toen pas 9 jaar oude, Sprint QV (voor minder dan je nu betaald voor een 29 jaar oude) waar zo'n blok in zat. Niet zo veel trekkracht dan een 1.7 dus ook bij volgas kan je het stuur losjes vasthouden maar boven de 4000 toeren komt ie wel lekker op gang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jul 26, 2014 21:29

Nóg grotere wielen voor de Sud?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

7x17 met 195/40 en 8x17 met 225/35, was even een experimentje. Het past wel maar op elke naaf zou ik 3 extra boutgaten moeten boren en tappen wegens de zeer speciale boutcirkel die ik in deze velgen heb geboord, zitten nu met 2 bouten vast. Is me teveel werk nu en de velgen zijn voor de Lancia wiens BBS velgen ik geleend had, nu definitief, voor de Sud. Deze compomotives zijn een overblijfsel van een ander project, 2 stuks komen af van een Ferrari Mondial waarmee geracet is (slicks zaten nog erop) en de binnenste velgen helften heb ik gebruikt om andere Comps mee te verbreden en toen bleef er 7x17 over. In de loop van 3 jaar nog 2x eentje gevonden zodat er een 2e complete set is, 1 velg is nieuw, kostte 35 euro op ebay omdat ik enige bieder was, en is nu per boot onderweg vanuit Australië (en dat kost 100 euro).
Voorproefje van hoe de Lancia gaat worden met deze velgen, is een veelbelovende photoshop (elements) maar nog veel werk eer ie er daadwerkelijk zo bij staat.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
33carbs
Full Member
Full Member
Berichten: 373
Lid geworden op: di apr 12, 2005 22:59
Locatie: Uden

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za aug 02, 2014 18:17

Hoe gaat het eigenlijk met de Ferrari?
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Terug naar “Projecten”