Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma sep 30, 2013 21:59

Maar eens een dag vrij genomen om wat voortgang te boeken, ook al zaterdag en zondag middag bezig geweest voornamelijk met de achteras om die te versmallen en om te bouwen van de zware 300 mm schijven met Wilwood 4 zuiger handremklauwen naar standaard Golf II schijfjes met Golf 4 klauwen. Wat een pens werk (limburgs) was dat, er zijn 111 manieren om wat fout te doen qua sporing, camber en breedte en maar 1 goede. Ook moest de hoek van de klauwen aangepast worden, de hevel van de handrem verplaatst, kwam maar net uit met de leiding aansluiting en nog meer zo onverwachte complicaties.
De omgewerkte eigenbouw achteras, voor (archieffoto) en na:
Afbeelding
Afbeelding

De ribbels op de klauwen een beetje bij getrimd en nu past er zelfs weer een 13 inch stalen velg op, ik heb een Fiat velg met 135R13 band het heeft nu weer zin die als reservewiel mee te nemen, voorheen pasten alleen de Azevs.
4 gaten geboord in de schijven op steekcirkel 98 en daar tapeinden in gestoken, die kunnen er eenvoudig weer uitgetikt worden om de originele Golf gaten van 4x100 te gebruiken, voor het geval dat.

Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma okt 07, 2013 22:53

Weer een heel weekend opgeofferd voor de Sud...sommige eenvoudig lijkende dingen kosten enorm veel tijd, Zoals remleidingen netjes aansluiten en geleiden zodat ze niet kapot trillen of ergens langs schuren, en dat op elke hoek van de auto, voorbeeld:
Afbeelding

De isolatietape zit erom heen voor extra bescherming, de leiding beweegt niet tot aan het klemmetje maar evengoed.

Motor+bak inbouw klaar. Ik heb het vroege, zeldzame alu staartstuk gebruikt op de bak, was eigenlijk niet de bedoeling voor deze Sud maar had er inmiddels nog een gescoord :P . Dit zit vastgeschroefd op de bak zonder de flex rubbers, of dat nog wat uitmaakt voor het schakelen of de motorophanging weet ik niet maar het is wel lichter en mooier dan geperst staalplaat 8)
Ik had K&N Renault 19 filters van intussen een jaar of 8 oud, die waren toch wel op maar voor de prijs van nieuwe kan je heel wat papieren filters kopen á 6 euro...
Afbeelding

Met de remmen op de bak past een regulier 16v uitlaat spruitstuk niet meer. Een CSC 4-2-1 past wel maar is duur, in plaats van zelf weer iets bakken dit toch maar rechtstreeks vanuit Italië laten komen aangezien ik toch levenslang Suds wil blijven rijden kunnen de kosten afgeschreven worden over hopelijk vele jaren. Tis zeker een mooi ding.
Afbeelding

Heel wat minder pijpvolume dan het spruitstuk dat ik tot nog toe gebruikte...
Afbeelding

Versnellingsbak voorverwarming is ongewenst, toevallig had ik van een kennis die met de autohobby stopte hele dozen spul gekregen en daar zat ook uitlaat wrap in, dacht eerst dat het universele autogordel was...daar het spruitstuk ter hoogte van de bak mee ingepakt.
Afbeelding

Sudje weer opgetakeld aan de ketting en het aandrijfaggregaat eronder geschoven.
Merk op de 245/35 achterbanden 8)
Afbeelding

Dat ziet er dan zo uit met de CSC, grondspeling wordt echt wel kleiner maar wel ter hoogte van de voor as dus drempels geen probleem maar bolle weggetjes wel.
Afbeelding
Afbeelding

Ech wel vet die BBS velgen... Enkele plekken met opborrelende lak bleken zoals verwacht gaten te zijn, (trapt open deur in) als je een Sud verwaarloosd gaat ie snel achteruit...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maak ik wel netjes dicht met plaat en dan bij verven met de kwast maar, alvast besteld:
Afbeelding
Afbeelding

Schaalmodelletje vluchtig er mee gedaan, ziet wel grappig uit...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar om deze folie aan te brengen wordt minstens 18 graden temperatuur geadviseerd dus denk niet dat ik dat dit jaar nog haal.
Intussen hangt dus de motor er in en loopt prima zo te horen maar ben zondagmiddag en vanavond uren bezig geweest met de remmen en ik krijg ze niet ontlucht, er komt mooi vloeistof uit elke klauw zonder bubbels maar evengoed zakt het pedaal bijna tot op de bodem en heb ik alleen achter remmen. Om de voorremmen te ontluchten had ik voor de linker klauw de achterkant zo hoog mogelijk opgekrikt en voor de rechterklauw de voorkant, vanwege de horizontale montage van wat eerst 2 verticaal gemonteerde linker Alfa 75 TS klauwen waren. Dus de klauwen zullen los moeten en dan ontlucht in verticale toestand. Om de klauwen te demonteren moeten ook de schijven eraf, en dus, gruwelijke hekel aan, de inbusbouten van de aandrijfassen. Zal wel goed komen maar deze week geen zin meer in, kan mijn armen amper meer optillen door spierpijn van het steeds boven hoofd vechten met uitlaat, subframe, handremkabels etc etc.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6694
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di okt 08, 2013 07:04

Ziet er veelbelovend uit Bert, nu de eerste proefrit nog met de nieuwe motor, remmen, wielen en uitlaat?
Zo'n alu staartstuk heb ik ook op de racer, smoelt toch wat beter en scheelt best wat gewicht tov het stalen exemplaar.

Zal binnenkort eens van dichtbij bekijken ;-)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di okt 08, 2013 22:24

Ziet er veelbelovend uit Bert, nu de eerste proefrit nog met de nieuwe motor, remmen, wielen en uitlaat?
Zo'n alu staartstuk heb ik ook op de racer, smoelt toch wat beter en scheelt best wat gewicht tov het stalen exemplaar.

Zal binnenkort eens van dichtbij bekijken ;-)
Ben wel benieuwd of die uitlaat nog verschil maakt, in elk geval is dit blokje helemaal goed met frisse nokkenassen dus ik ben wel benieuwd. Het blijkt dat er bij mij in de buurt een bedrijf zit met een rollenbank maar die daar niet mee adverteert of zo, maar een bekende komt daar vaker. Zal toch eens kijken of ik een sessie kan regelen om te kijken wat er in zit. Wellicht is er met de ontsteking nog wat winst te halen maar de instelmogelijkheden van een standaard verdeler zijn beperkt en het installeren van bijvoorbeeld een programmeerbare Megejolt was me nu te veel werk en kost ook al gauw een paar honderd voor module en toebehoren. (deze werkt met een Ford EDIS waste spark module, zit in veel Fords eind jaren 90 maar die worden ook al schaars op sloperijen...)
De vorige remmenset ligt klaar en kan vanaf komend weekend bekeken en/of afgehaald worden 8)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo okt 13, 2013 22:08

Dit weekend de Sud weer rijklaar gekregen. De reden dat de remmen niet ontlucht konden worden in horizontale toestand is me nu duidelijk. Ik dacht, de ontluchtingsnippel zit evengoed hoog genoeg het zal wel gaan. Maar zie foto, de toevoerleiding zit nu onderaan, en de kanalen naar de ontluchtingsnippel en naar de andere helft van de klauw zitten nu halverwege de cilinder. Zodra het peil boven halverwege komt stroomt er weliswaar keurig bubbelloze remvloeistof door de nippel naar buiten maar er blijft een luchtbel over die nergens naar toe kan. Enfin, de klauwen los opgehangen met blokje hout tussen de blokken en toen was het zo gebeurd. Echter sneller getypt dan gedaan, uren werk om aandrijfassen weer los te maken etc.
Afbeelding

Het pedaal is nu goed maar de remvertraging valt tegen, je moet echt hard trappen. Wellicht gewend aan de moeiteloosheid van de big Brembo's met grotere schijven. 305mm schijf geeft 17% meer remkracht dan een 260mm schijf bij gelijke druk op de blokken en 4 zuigers van achter in de 30mm geven meer druk dan 2 van 48mm. Maar evengoed, er is wel wat van remvloeistof, olie en koelvloeistof op de schijven terecht gekomen en het geheel zal nog moeten inlopen dus we zullen zien. Wellicht kan ook de remdrukbegrenzer naar de achteras er nu tussen uit. Met de 4 zuiger Wilwoods en de 300mm schijven blokkeerden de achterwielen net eerder dan de voorwielen, daarom had ik er een instelbare begrenzer tussen gezet die in de laagste (minst begrenzende) stand stond.
Ook nog een slechte plek in het voorscherm aangepakt, normaal zou ik er een ander scherm opzetten had al lang moeten gebeuren maar met de verbreding is dat te veel werk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Onzichtbaar gerepareerd he? Maar plamuren en schuren had ik geen zin meer in dat wordt een andere keer. Het naadje tussen paravaan en scherm is nu weg, niet origineel meer maar ik had al op meer plaatsen naden weggewerkt. Andere kant volgt ook nog. Ben wel benieuwd of dat wat wordt met de antracietgrijze vinyl folie, zie vaker een new mini die dat ook heeft, ziet stoer uit en als het een new Mini stoer kan maken dan mijn Sud zeker, ha!
Had ik al gezegd dat die BBS velgen vet lekker staan...
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma okt 14, 2013 00:02

Hey slalom winner

Ik moest wel lachen om jouw reparatie aan het voorscherm ik ben wel een keer aangesproken
door iemand die mijn manier van strak maken niet goed of ongemotiveerd vond ik ben ook geen plaatwerker
maar ik ga net zolang door tot hij strak is en ik weet ook zeker dat dit gewoon een tijdelijk oplossing is voor de voorscherm
wat ik wil zeggen RESPECT voor jouw werkzaamheden en bedankt voor jouw hulp, als ik
met een vraag zit beantwoord jij hem netjes zonder poe ha of uit de hoogte zouden er meer moeten doen
dan worden we allemaal betere sleutelaars van.
succes met de sproeiers en donders mooi uitlaatspuitstuk!!!!!!!!!!!!!
Boxergroet lau
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma okt 14, 2013 00:29

Uitlaatspruitstuk was na de 1e 100 meter al geschaafd op een rustig genomen drempel, is echt veel te laag. Ze hadden beter op die kruising van 2 40mm buizen 2 ovale buizen van bv 30x50 kunnen gebruiken...enfin ovaal worden ze vanzelf wel voorheen kon ik met gezwinde spoed over drempels dankzij goede schokdempers ik denk dat ik dat ga volhouden, wat stuk gaat kan gerepareerd worden...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma okt 14, 2013 08:33

[quote="bert308"]Uitlaatspruitstuk was na de 1e 100 meter al geschaafd op een rustig genomen drempel, is echt veel te laagquote]

haha, kwestie van wennen... en misschien nog mijn tip opvolgen van die uitlaatklem :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo nov 24, 2013 22:06

Kleine update...de remmen zijn nu perfect na inlopen en laatst een noodstop er mee gemaakt, het was nacht en ik was op onbekend terrein en ging stoppen voor een rood verkeerslicht in de verte, tot ik zag dat er eerder nog een ander rood licht over de weg hing. Er kwam geen kip aan en niemand achter mij, en ik dacht, dat haal ik nooit maar laat ik het toch maar proberen en hij stond voor mijn gevoel vanaf 80 per uur in 10 meter stil op de streep, had nooit gedacht dat ik dat zou halen, op het laatst blokkeerden even de achterwielen, zeer tevreden dus.
De carrosserie en met name de voorschermen hadden veel last van roest, die had ik eigenlijk al lang geleden moeten vervangen maar nu gerepareerd. De rest van de lak was ook matig, niet echt zichtbaar op foto's maar er was geen deel zonder krassen, deukjes of plekken waar ik er doorheen gepolijst had met een vretende polijstschijf. Het plan opgevat om de auto antraciet grijs te wrappen en daarvoor folie besteld. Dit ging redelijk maar kon beter. Folie bijbesteld maar was niet in voorraad en toen was het inmiddels te koud geworden daar voor, de folie trek je gewoon kapot. Daarom maar de Sud in de Hammerite gerold :D en komend voorjaar als de temperatuur weer richting 18 graden gaat een nieuwe poging ondernemen. De verleiding niet kunnen weerstaan en ook nog het Webasto schuif/kanteldak van een BMW 3 coupe E46 erin gezet. Dit was een complete dakplaat inclusief binnen frame die netjes uitgeboord was op de puntlassen van een dreier die een carbondak kreeg vanwege ombouw tot racer, stond voor 100 euro op Marktplaats. Achteraf was het dak van een sedan misschien beter geweest want dit dak buigt wat ver naar beneden af aan de achterkant, kost nodeloos een paar cm hoofdruimte achterin maar goed. Voor de kerstvakantie staat nog op de planning een algehele revisie van het interieur, Wil een nieuwe middenconsole "timmeren" met plaats voor een chinese 2din Android radio perse zonder dvd loopwerk (want dat was er in 1982 ook niet haha) en er komt ARKEO in, alle ramen kunnen elektrisch open, op losse deuren al geoefend in de voordeuren komen 33 motors met kabelbediening want vooraan boven waar normaal de Sud QO motor zit komen 210x165mm speakers (ja past), in de achterdeuren vooraan boven komen ronde 165mm speakers, daar waar normaal de raamslinger zit. De Sud QO raam motoren komen onderin te liggen.
Ook staat dan een complete revisie van de kabelboom in de planning, is wel nodig want ik heb al een keer dashboard rook gehad die mij op de adem sloeg en veel functies doen het niet meer zoals instrumenten verlichting en de digitale klok. Na een lang verhaal, de plaatjes. Ik claim de titel "Mean Sud of the Week".
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo nov 24, 2013 22:12

Ziet er strak uit! :thumbs:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo nov 24, 2013 22:14

Ziet er strak uit! :thumbs:
Op foto's wel 8)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo nov 24, 2013 22:16

Gaaf !

raffaele
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di nov 16, 2010 20:21

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo nov 24, 2013 22:41

=D> =D> =D> ben zelf geen sud fan, maar dit vind ik wel erg gaaf mooi gedaan en petje af :thumbs:

Gebruikersavatar
DENNIS
Guru
Guru
Berichten: 1620
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 02:05

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 25, 2013 00:00

Cool 8)
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark



EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 156JTD - 159JTDm

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma nov 25, 2013 09:17

helemaal top bert :twisted:

is een wrap bij nieuwe jeugdpuistjes ook makkelijk te vervangen als er weer gelast moet worden? :oops:

misschien den binnenschermen ook wrappen zodat roest minder kans krijgt :shock:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”