Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 31, 2010 10:53

idd. diep respect, en dat in zo'n kort tijdbestek :thumbs:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 31, 2010 13:16

Geweldig :thumbs: :thumbs:


grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr dec 31, 2010 15:46

supergoed bezig pionier-bert! laat je weten hoe het rijdt (als 'ie klaar is natuurlijk)?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Huubke
Newbie
Newbie
Berichten: 48
Lid geworden op: ma nov 03, 2008 10:32
Locatie: Roermond
Contacteer: Website

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 01, 2011 11:59

Kan alleen maar zeggen respect Bert 8)
+1, RESPECT
Mijn auto

Alfa guillietta 1.6 sport 85',Alfa 75 2.0 carb 87',Alfa 33 1.3 lpg 92',Alfa 33 1.7 88',Alfa 164 2.0 92',Alfa 164 3.0 V6 91',Alfa 156 1.8 sw 01, Alfa 166 3.0 V 2000

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 01, 2011 15:52

Bedankt allen, maar het mooiste moet nog komen, denk ik zelf, de remmen :)
Het idee is dat door de demper/veer dichter bij het wiel te brengen, de rolweerstand van de achteras vergroot (weerstand tegen overhellen) waardoor bij iets zachtere vering er toch geen onderstuur optreed, dat is de theorie. De combinatie Opel Rekord Caravan veren met koni F308 dempers was keihard en kon je met de hand niet indrukken, de jamex set is iets soepeler.
Sud met originele vering
http://www.youtube.com/watch?v=qZm7smPeoa0
Met de Jamex set
http://www.youtube.com/watch?v=EXQQE91hqRU
Overigens kun je de jamex dempers met een sleuteltje bovenaan de uitgaande slag stugger maken. Echter nu staat ze in de meest soepele stand en zo te zien wordt de uitgaande slag goed gedempt, na indrukken schiet de vering niet eerst voorbij de originele hoogte maar gaat vlot naar de uitgangs stand terug, dus stugger stellen van de dempers is niet nodig. Is zelfs niet goed want dan komt na een hobbel de vering te langzaam terug naar de originele stand en dan bij de volgende hobbel zakt ie steeds dieper, `jacking down`
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma jan 03, 2011 22:44

Ik was vorige week begonnen een remschijf adapter te maken...
Afbeelding
Uit 10 mm dikke plaat, rond uitgeslepen en het hart moet eruit, daartoe allemaal gaten van 7 mm geboord tot ik het eruit kon tikken.
En dan kwam vandaag de bestelling van www.compbrake.co.uk binnen, 2 universele zwevende schijven massief 12 mm dik en 300 mm diameter inclusief bevestigingsmatereriaal. Size does matter & bigger is better 8)
Afbeelding
Er zit een zwarte beschermlak op die er zo af gaat.
Van de Golf naaf/schijf gebruik ik alleen de naaf, gelukkig is die vlak van de achterkant.
Afbeelding
Ik had eerst de schijfadapter met 12 M8 boutjes vanachter tegen de naaf aan willen schroeven, daartoe 12x gaten geboord en draad getapt maar toen een beter idee gekregen en tapeinden (studs) en wielmoeren besteld voor de wielbevestiging ipv wielbouten. De tapeinden komen vanachter in mijn adapterschijf, de schroefdraad in de naven heb ik uitgeboord, en als je dus het wiel erop schroeft houden de wielmoeren het hele zaakje bij elkaar, net zoals bij veel conventionele schijven behalve dan dat de schijf nu achter de naaf zit. Om bij verwijderd wiel het zaakje bijeen te houden zitter er dan toch nog 4 M8 boutjes.
De studs zijn nog niet binnen, op onderstaande foto nog gewone bouten en de diameter van de adapter moet nog wat afgedraaid worden en de boutjes andersom met de koppen verzonken anders zijn ze wat kort.
Afbeelding
Overigens heb ik geen draaibank dus de adapterschijven gemaakt op de boerenmethode :D De fusee met naaf in de bankschroef, en dan met de haakse slijper aanslijpen onder een zodanige hoek dat het soepel begint te draaien. Naarmate het gelijkmatig rond wordt kan het toerental omhoog en op het laatst het zaakje opgejaagd naar 7000 rpm komt overeen met 800 km/u en er waren geen trillingen of slingeringen 8)
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo jan 05, 2011 21:42

Het bleek een ¨tour de force¨ om de remschijfadapters zelf te maken op de geimproviseerde draaibank bestaande uit fusee in de bankschroef met de haakse slijper als aandrijving. 14 uur werk over 2 dagen, 8 180mm schijven en een paar kleinere en zwart als een mijnwerker na afloop. Ik had gebruikte lagers in de fusee (van Golf zijn hetzelfde als Sud) zonder vet want dat draait te langzaam en er zal rotzooi ingekomen zijn maar een is er muurvast gelopen net toen ik ´m op 8000 rpm ofzo had, kon het zaakje allen met geweld uitelkaar krijgen en toen was de schroefdraad op de fusee beschadigd. dus daar moet een andere voor komen, dat beetje schroefdraad is het enige wat het wiel erop houdt. Ook de moer M16x1 heb ik niet in mijn voorraad, Sud heeft M16x1.25.
Maar de adapters zijn wel gelukt en goed. Overigens had ik ook nog de schijven van 300mm teruggebracht naar 295mm om ruimte te geven aan het handremmechanisme van de klauw in de velgrand. Morgen de klauwen op de as uitlijnen en steunen voor maken.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do jan 06, 2011 08:46

Dat ziet er echt knap uit zeker gezien de 'basic' uitgerust werkplaats die je gebruikt :thumbs:

Worden die remmen niet erg zwaar met die adapterplaat erbij? Uiteindelijk doe je het voor de looks lijkt me, het remvermogen heb je niet nodig op de achteras.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do jan 06, 2011 12:55

Worden die remmen niet erg zwaar met die adapterplaat erbij? Uiteindelijk doe je het voor de looks lijkt me, het remvermogen heb je niet nodig op de achteras.
Je hebt helemaal gelijk, het is voornamelijk voor de looks, ik had ook de originele Golfschijf kunnen laten zitten, die was ook al goed genoeg voor de VR6. De adapterplaat is niet echt zwaar, het hart van 80 mm is eruit en de omtrek is 200 mm, waarbij ik de buitenrand teruggebracht heb naar 5 mm dikte. De schijf zelf is wel zwaar want 12 mm dik, heeft wel als voordeel dat ie eeuwig meegaat tot ie 8 mm dik is met tussendoor een keertje bijslijpen. Ik heb nu alu klauwen en alu dempers en de constructie van de as is vereenvoudigd t.o.v. origineel bijv. de veerschotel is weg maar ik zal de complete as nog eens wegen t.o.v. origineel als alles klaar is. De Jamex dempers zijn gasgevuld en hebben een stugge ingaande slag dus ik verwacht zowiezo geen problemen met dribbelen van de as, tis ook geen geschikte auto voor op ruw terrein natuurlijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do jan 06, 2011 21:43

Knap staaltje werk zeg ik :thumbs:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

do jan 06, 2011 22:59

Vandaag de as eronderuit gehaald en eigenlijk was het negatief camber wat te laag uitgevallen en/of de as wat te breed, dus met de ijzerzaag links en recht een insnede gemaakt van boven, de zaagsnede gesloten en weer gelast. Wat blijkt, links meer camber als rechts :evil: kan eigenlijk niet! Dus aan een kant nog een keer zucht.
En dan oortjes voor de klauw gemaakt en de klauw uitgericht, moet midden over de schijf, wijzend naar het middelpunt van de naaf en de juiste afstand tot de naaf zodat de blokjes net niet aan de buitenrand van de schijf komen. Dat was allemaal goed, alleen zat de klauw na aflassen niet loodrecht over de schijf, alweer :evil: .
Nog geprobeerd bij te slijpen, weer glad vijlen met een rechte vijl en toen moesten er vulringen tussen, maar dat is niks dus het moet opnieuw morgen. Daarna kan de as geverfd worden met zwarte hammerite en is het zo goed als klaar als nog een paar onderdelen binnen zijn. Misschien nog wat tijd over volgende week om het resterende spuitwerk te doen, nu dat het weer wat lauwer wordt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr jan 07, 2011 22:38

Ik had een goed idee 8)
Afbeelding
De remblokken onder druk gezet (wel band eerst oppompen tot 3.2 bar, anders gebeurde er niets) en de remklauw richt zichzelf uit over de schijf, effe op de goede plaats duwen en de bevestigingen aanhechten, zo had ik het gisteren meteen moeten doen.
Aangehecht
Afbeelding
Afgelast, bijgeslepen en met een rechte vijl een paar streken eroverheen om te zien of de oppervlakken nog glad en op 1 lijn zijn, dat was zo.
Afbeelding
De tabjes had ik geslepen uit 12 mm dik ijzer en de draad al ingetapt, op de bandschuurmachine gecontroleerd of het oppervlak ook wel echt vlak was, zat wat vliegroest op.
Afbeelding
Leidingwerk, ook keurig tabjes gemaakt om de leidingen vast te zetten 8)
Afbeelding
Nu moet ik nog kijken of ik ook nog geleidingen of steunen voor de handremkabels moet maken en dan kan de as geverfd worden, zal er gelijk een stuk netter uitzien en na een jaartje ermee rijden ziet niemand meer (APK) dat ie niet origineel is, misschien.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 496
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

vr jan 07, 2011 23:37

Hulde =D> =D> ziet er goed uit, mooi gedaan :thumbs:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 08, 2011 00:01

Hulde =D> =D> ziet er goed uit, mooi gedaan :thumbs:
Thanks! Het is maar een eenvoudig werkje vergeleken met wat jij gebouwd hebt, maar het schept zeker veel voldoening om iets nieuws te maken, in plaats van iets bestaands wat kapot is te repareren.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za jan 08, 2011 00:30

echt te gek dit Bert! Leuk dat je ook zoveel post met foto's! Heerlijk om je zo te zien puzzelen/knutselen! We spreken snel af voor de velgjes, ik moet deze maand in het zuiden zijn en anders met de snertrit, ik las dat die in Tegelen begint! :D
1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Terug naar “Projecten”