Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, kriksteun RV!

za jun 30, 2012 22:00

Ik heb meerdere projecten van jouw gezien ben jij plaatwerker?
Petje af vooral het project met de gtv6 zoiets had ik nooit aangedruft
ik ben ook blij dat ik haast geen laswerk heb met mijn sprint 2 project
Veel succes met de sud.

Groet lauris Tuasela
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 976
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

di jul 10, 2012 13:30

Heb al lange tijd wat spullen liggen om wagen te laten zakken!!

Gerepareerde kriksteun eerst ff getest, nou dat is in ieder geval positief, zakt er niet doorheen :lol:
Afbeelding

Verlagingsveren, zat eerst te twijfelen om ze er zo onder te zetten, je ziet er ten slotte weinig van als tie op de weg staat!
Afbeelding

Maarja, als je van een lekker wijffie haar kleren uittrekt en je ziet een houten poot ben je ook weer niet blij, dus... stralen en coaten....
Afbeelding

Gemodificeerde demperpatronen zodat ze in sud poten passen(koni sport)
Afbeelding

En de lege poten met schotels, zag er ook niet uit eigenlijk, worden dus ook gestraald en gecoat,
Afbeelding

Kleur....... koni geel uiteraard....... hopelijk vandag retour........ wordt vervolgd.........
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

di jul 10, 2012 17:01

Ziet er goed uit, ben benieuwd hoe het onder de sud staat!


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

di jul 10, 2012 17:20

Ton, hou er bij het verlagen rekening mee dat je de achteras vastzet/borgt,
anders komen je veren uit de schotels. (APK afkeur)
Ook erg gevaarlijk bijv. bij het nemen van drempels.
Gelukkig hebben wij die in Nederland niet zoveel :?
Maar jou kennende heb je hier al een oplossing voor bedacht :wink:
Succes met de aanpassingen, blijf dit volgen.

Gr. Antonio
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 976
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

di jul 10, 2012 17:51

Ton, hou er bij het verlagen rekening mee dat je de achteras vastzet/borgt,
anders komen je veren uit de schotels. (APK afkeur)
Ook erg gevaarlijk bijv. bij het nemen van drempels.
Gelukkig hebben wij die in Nederland niet zoveel :?
Maar jou kennende heb je hier al een oplossing voor bedacht :wink:
Succes met de aanpassingen, blijf dit volgen.

Gr. Antonio
Ha Antonio, kwam hier inderdaad al achter vanmiddag, moet een demper hebben die 5 cm korter is, of een borging waardoor achteras niet verder/te ver kan zakken!!

Hoe ist met je TB?

Groet,

Ton.
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

vr jul 13, 2012 11:01

TB project staat momenteel op een laag pitje (chronish tekort aan muntjes :lol: )
Een gebroken onderarm werkt natuurlijk ook niet erg mee om te klussen.
Radiusbot is gebroken met een valpartij tijdens fietsvakantie
in Frankrijk (Col de Croix de Fer)

Om je achteras te borgen word er ook wel eens gebruik gemaakt van autogordels.
Iemand anders heeft weer staalkabels gebruikt om het vast te zetten.

Wellicht dat er meer Sud specialisten die dit lezen een andere oplossing hebben.
Foto's van al uw oplossingen zijn van harte welkom.
(die van mij moeten ook nog geborgd worden :oops: )

Succes.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

vr jul 13, 2012 17:48

Mijn Sud is ook verlaagd en er zit achter geen kabel of gordel om. En nog nooit problemen gehad met drempels en/of APK!.


Groet Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

vr jul 13, 2012 22:58

Voor de APK mag de veer niet los komen te liggen bij opkrikken van de auto. Nu is het zo dat bij de Sud de veer om de demper heen zit dus verliezen kun je hem niet, hooguit dat ie een beetje scheef kan komen te zitten.
De achterveren die bij de standaard verlagingssetjes aangeboden worden zijn vaak erg slap, dit is gedaan omdat slappe veren langer zijn dan stugge (onbelast) bij een gelijke beoogde rijhoogte en dit om te voorkomen dat de veer dus los komt bij opkrikken. Beter is, zeker voor de wegligging bij een Sud, om achter stuggere veren te hebben en kortere schokdempers.
Ik had eens op de sloop achterveren onder een Manta B uitgehaald en toen maar gelijk de dempers ervan erbij genomen. Die zijn lekker kort en stug en op de veren afgestemd. Echter moest de veer voor de Sud tot bijna de helft ingekort worden waardoor die ook 2x zo stug werd en dat was toch wat teveel voor de demper. Maar voor iets minder harde veren zijn ze prima. Nog iets te kort eigenlijk want ik moest de onderste bevestiging veranderen met een soort verlengbeugel.
Afbeelding
Nog een tip voor de voorzijde, gebruik veerpoten van een Sprint, die zijn 11 mm korter en dat kan 50% verschil maken in restveerweg als die bijvoorbeeld 30mm word ipv 20mm tot aan de bumpstop. De veerschotels van de sprint zijn 11mm minder diep zodat de hoogte gelijk blijft. Uiteraard kan je ook de diepere Sud veerschotels blijven gebruiken en dan ligt ie 11mm lager.
Afbeelding
Afbeelding
De Sprint veerschotel dus links. Om de Sud koni geel in de sprint poot te krijgen, moest ik die aan de onderzijde iets verlengen :D
Weet niet of Koni Geel voor een Sprint nog te krijgen is maar op deze wijze kun je dus de Koni patroon van een Sud erin zetten.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 976
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

za jul 14, 2012 00:12

@antonio : klote van je arm, komt wel goed hopelijk, en ja de maanden zijn wel eens te lang inderdaad :wink: . Vangband dmv een gordel vindt ik een beetje peppie en kokkie oplossing. Wil gewoon kortere dempers!!

@bert: kijk hier heb ik wat aan bert :thumbs: , mijn achterdemper moet tov orginele achterdeper ongeveer 5 cm korter worden om veer niet los te laten komen uit schotels. Zal eens kijken of ik wat info over een B manta kan vinden, ben teveel gefocust op dat italiaanse spul dat ik eigenlijk niet eens weet waneer die krengen gebouwd zijn :lol:

Heb jij deze dempers eventueel over zodat ik ff kan experimenteren/testen/passen?, stuur ik je ze daarna weer retour(met kleine vergoeding) Als het dan allemaal lukt koop ik gewoon een setje splinternieuwe!
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

za jul 14, 2012 08:38

@bert, nu je het zegt. Ik heb de achterveer weg wel wat gecompenseerd met rubberen ringen. Dit omdat de Sud, naar mijn mening, te veel in de kont ging hangen.


Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

za jul 14, 2012 14:11

Chirurg, de Manta dempers zijn eigenlijk wel erg kort. Ik had toen geloof ik de onderste beugel op de sud as eraf gehaald en vervangen door een 5mm dikke strip met een gat in het midden. En dan onderaan de demper een soort U met lange poten geschroefd om uit te komen. Het zijn nog prima dempers en je mag ze hebben en houden voor 6,75 verzendkosten en 3,25 administratiekosten oftewel 10 euro. Het zijn gasgevulde dus op de foto zijn ze helemaal uitgeschoven.
Ik heb vroeger ooit meegereden in een cliché Manta B, blauw metallic, uitgebouwd, Recaros noemt het maar. Wat indruk maakte was de "Satte Strassenlage", het was gewoon een rustig ritje maar de manier waarop die over een slechte weg reedt maakte indruk en die had dus Bilstein dempers eronder. En die wil ik dus ook voor mijn nog te starten '75 Sud project. Alleen kost een set 230 euro (terecht denk ik het zijn goeie) en dat wil ik er niet aan uitgeven als het daarna uitziet als een 3e wereld oplossing met een extra beugel. Helaas kan ik nergens een lijst vinden met lengtes van dempers min/max van standaard auto's om van daar uit een pasklare demper te vinden. Ik denk dat ik een Manta Bilstein aan de bovenkant ga verlengen met een stevig stuk pijp met schroefdraad in getapt voor op de demper en bovenaan een tapeind ingeschroefd.
Als je de Monroes wil, stuur maar en pb met je adres, dat heb ik denk ik niet meer in de gps staan...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 976
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

za jul 14, 2012 23:19

Ik ga je zo een pb sturen Bert, lijst met demperlengten is inderdaad niet makkelijk te vinden. Heb al meerdere leveranciers aangeschreven, lijkt onmogelijk, of ze willen niet, dat kan natuurlijk ook.

Ga als test jou dempers dan wel aanpassen om te kijken of het lukt cq bevalt,!! kan dan altijd eventueel nog nieuwe dempers modificeren!
Bedankt alvast
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 976
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

do jul 19, 2012 13:43

Toen poten bij coater waren nog ff een voorwiellager vervangen, zat een beetje speling op, nog wel binnen de marge maar APK zat er steeds een beetje over te zeuren dus...
Afbeelding

De verschillen tussen de orginele sud schokdemperstang en de hier gebruikte van een @##%&(^%, maargoed tis een koni zullen we maar zeggen :lol:
Afbeelding

Dus ff busjes moeten maken om topmount op te kunnen sluiten.
Afbeelding

Na montage net genoeg "vlees" om de borging van het nylock nutje zijn werk te laten doen :D
Afbeelding

De aangepaste onderkantvan demperpatroon(niet mijn werk)
Afbeelding

De prachtig gecoate veren voorzien van kous.
Afbeelding

En wat plaatjes van het geheel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo ziet het er uit door het netjes gecoate wieltje.
Afbeelding

Ben wel benieuwd hoe laag tie komt, maar moet eerst probleem met de veel te lange orginele achterdempers nog ff oplossen, veren komen een cm of 6 los als ik deze gebruik. Van vriend Bert een alternatief mogen ontvangen, deze zijn echter weer iets te kort, ga ze dus maar op een rekbank zetten ofzo.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door alfachirurg op do jul 19, 2012 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 976
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

do jul 19, 2012 20:42

Het liet mij vanmiddag niet los :D

Na wat meetwerk, orginele oliegevulde demper op bepaalde langte doorgehaald. Wat meurt die olie zeg!!
Afbeelding

Rechts de onthoofde demper, "koppie" op de monroe(midden) en links een orginele die ook onthoofd gaat worden!
Afbeelding

Ff een close uppie voordat alles vereeuwigd gaat worden.
Afbeelding

En gelast,
Afbeelding

Heb dempers al ff gemonteerd gehad, veren blijven nu netjes in hun schotels. Morgen dempers ff zandstralen en wat opknappen.
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
159 1.9JTDm SW ‘10.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alfachirurg's,Sud TiQv 1.7 ie, dichter bij de grond!

do jul 19, 2012 22:09

Haha, leuk bedacht! Hoe veert ie, als je ´m op de bumper omlaag drukt, komt ie dan ook weer vlot terug in de uitgangspositie? Want als ie maar langzaam opkomt zijn je veren te slap voor deze dempers.
Hopelijk gaan de dempers nog een tijdje mee. Je had ook hier kunnen shoppen was je in een keer klaar maar ik durf niet eens de prijs op te vragen...
http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... ampers_RSA
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”