Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

za feb 16, 2019 23:21

Toch maar heel de motor eruit getrokken. Dit omdat ik wat meer op t circuit te vinden ben en baffles in t carter wilde bouwen voor betrouwbare oliedruk. :D Bedankt voor de tip Remco!
En ja dan ga je meteen ff natuurlijk voor een motor check.

De status:
Krukas die ik opgelapt had heeft t goed gehouden op de lagertappen na die de vorige keer al buiten spec vielen. ( veel slijtage aan beide kanten van de lagerschalen op deze specifieke tappen, omdat onrondheid vd tappen te groot is) De krukas is dus goed bestand tegen al dat geweld en das mooi! De kruk ligt nu bij de slijpboer om hem weer als nieuw te maken 8) . Ook zijn de opgecoaten zuigers aan gort (coating weg en dus te veel speling) en heb ik een compleet nieuwe set binnen. Voor de rest weinig slijtage aan bussen en zuigerskirts. Waardeloze coating... Wilde toen niet al te veel geld investeren anders had ik meteen nieuwe bussen en zuigers gekocht.

Nu ben ik bezig met een e30 rembekrachtiger in te bouwen zodat ik als ik ooit de koppen moet demonteren deze niet meer hoef te verwijderen. Ook is de bekrachtiging sterker en hoef ik dus niet zo hard op de rem te drukken. Het gewicht is lager en zit verder naar achteren. Niet dat dit allemaal heel veel zode aan de dijk zet maar toch :mrgreen:

Afbeelding

Alles wat je er voor nodig hebt is een spacerplaat van 10mm achter de bekrachtiger zodat je nieuwe koppelings arm genoeg slag kan maken. De koppelings hoofdcilinder verplaats je gewoon. Er moet ook nog een trekontlasting van de bekrachtiger naar de pedalbox gemaakt worden omdat de rembekrachtiger te ver weg vast zit van de koppeling cilinder ophanging. Als je dit niet doet buigt de pedalbox te veel uit.

Ook kwam mn kamaraad nog even langs met zn Lancia Flaminia.?wat een gave bak:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gtv-racer op zo feb 17, 2019 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america 310pk 420nm

zo feb 17, 2019 02:37

:thumbs: goed bezig weer..
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

zo feb 17, 2019 10:52

Wat is een v6 oliepan trouwens zwaar. 7kg... je zou hem bijna overnieuw maken #-o
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america 310pk 420nm

zo feb 17, 2019 13:51

Wat is een v6 oliepan trouwens zwaar. 7kg... je zou hem bijna overnieuw maken #-o
Doe dan! :wink: :D

Uit nieuwsgierigheid, wat weegt de compressor, bevestigingsmateriaal en intercooler eigenlijk??

Dat de motor het vermogen en koppel kan hebben vind ik niet zo vreemd. Alfa motoren zijn best degelijk en V6'en helemaal. Bovendien is het straat gebruik. Geen 24 uurs race.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

zo feb 17, 2019 22:06

Ik denk dat de blower met toebehoren een kilo of 10 is.

Op t circuit is de 75 gewoon zwaar in de neus. T zou mooi zijn om daar wat aan te doen.

Ik denk dat je zo wat gewicht kan dumpen uit de neus. T is hobby he.

De accu ligt al achter.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6822
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america 310pk 420nm

ma feb 18, 2019 20:54

Begin maar met die gietijzeren draagarmen.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 75 america 310pk 420nm

ma feb 18, 2019 21:26

Je zou zeggen dat de gewichtsverdeling wel redelijk in orde zou moeten zijn met de roemruchte transaxle setup! :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america 310pk 420nm

ma feb 18, 2019 23:57

Ik denk dat de blower met toebehoren een kilo of 10 is.

Op t circuit is de 75 gewoon zwaar in de neus. T zou mooi zijn om daar wat aan te doen.

Ik denk dat je zo wat gewicht kan dumpen uit de neus. T is hobby he.

De accu ligt al achter.
Circa 10 kg valt me erg mee. Had zelf meer gedacht, maar ik heb nog nooit een compressor in m'n handen gehad.
Zwaar in de neus. Ach er zijn genoeg auto's met een mindere gewichtsverdeling en die kunnen ook snelle rondetijden neer zetten.
Uiteindelijk wil alle massa altijd gewoon rechtdoor en is het een kwestie van onderstel set up (elke auto is onderstuurd dan wel overstuurd te krijgen ongeacht fwd/rwd) en rijstijl aanpassen aan mogelijkheden van de auto om snelle tijden te rijden. In het geval van een V6 met bakken koppel dus netjes met beleid netjes oplijnen en dan de bocht uit katapuleren. De nm's hun werk laten doen.

Gr DJ

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: 75 america 310pk 420nm

di feb 19, 2019 07:51

Ik vind het punt "V6 in de neus is (te) zwaar" weer zwaar overtrokken. Natuurlijk weegt een V6 meer dan een Nord of TS. Alles valt of staat (inderdaad DJ) met setup en banden. Na 10 jaar met Giulia Super te hebben geraced voor het eerst in een V6 transaxle (Giulietta met 3.2) gestapt en nul last gehad van die "zware" motor. Nul. Je kunt met verkeerde banden en onderstel(afstemming) de wegligging van elke auto verzieken. Ook omgekeerd. En Gerben ( Goet) behoort met zijn 75 V6 tot de snelste mannen binnen het Squadra Italia...

Met straatbandjes met hun slappe wangetjes is het effect van wat meer kilo's vast groter. Maakt ook niet zoveel uit toch ?

Ik vind dit overigens een werkelijk gewéldig project. Wat een bloedjemooie formidabele 75 heb je er vsn gemaakt. Hoed af met diepe buiging...
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Carloz
Full Member
Full Member
Berichten: 320
Lid geworden op: vr jun 27, 2008 21:37
Locatie: Tegen het Westland aan..

Re: 75 america 310pk 420nm

di feb 19, 2019 21:16

Het is een hardnekkig sprookje dat een V6 de wagen ernstig "nose-heavy" maakt. Zo ook bij de 916 Gtv / Spider.

Een poolse site met een soort van wetenschappelijke benadering geeft een V/A gewichtsverhouding voor de 4cil. van 61/39% en voor de V6 63/37%.

Zelf nog even nagerekend en idd. Er is wel 2% verschil in de gewichtsverdeling tussen de 4 en 6cilinders. :lol:
Daar tegenover "slechts" 30 tot 60% meer vermogen voor de diverse V6 versies... :thumbs:
Gtv V6 TB '95
FMIC, GT2560R, 70mm downpipe

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1714
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 america 310pk 420nm

wo feb 20, 2019 06:37

In de Alfa Challenge rijden ook geen 75 Twinsparks volgens mij. V6 of turbo, anders ben je nergens. En die zijn echt serieus rap. Vermogen maakt veel goed. Maar die auto's hebben ook niet echt standaard onderstellen meer

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4145
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: 75 america 310pk 420nm

wo feb 20, 2019 09:21

In de Alfa Challenge rijden ook geen 75 Twinsparks volgens mij. V6 of turbo, anders ben je nergens. En die zijn echt serieus rap. Vermogen maakt veel goed. Maar die auto's hebben ook niet echt standaard onderstellen meer
Het is maar net in welke klasse van de Alfa challenge je wilt meedoen...
En er waren wel degelijk 75TS-en die het de rest flink lastig konden maken ;-)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma aug 19, 2019 13:02

Zo, weer een hele tijd geleden dat ik gepost heb. Nog steeds druk aan t verbouwen thuis... Wat een werk.

Ik heb heel wat setjes zuigers met cilinders laten langskomen in het afgelopen half jaar maar er is volgens mij alleen nog maar troep te koop..
Zelfs de setjes van Borgo waren al ver buiten fabriek spec. (ergens een afgekeurde serie opgekocht waarschijnlijk)
Ook t imitatie spul was slecht. Heb alles terug gestuurd en dat ging nog best soepel gelukkig. Ging toch iedere keer weer om een hoop geld.
afwijkingen van 0.03mm waren heel normaal terwijl de spec op onrondheid en evenwijdigheid 0.01mm max is. Eer zat er zelfs 1 tussen waar de zuiger klem in de bus zat. Hahahaha

Nu komen er binnen een paar weken echte gesmede CP zuigers uit Amerika met een halve mm overmaat. Super spul.
:jumping:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

ma aug 19, 2019 21:40

Wat is trouwens t beste om nu eerst aan te passen ivm de weg ligging?

Tot zover zitten er caster kogels in, een 30mm voorstabi en rondom verlaagd. Hoeveel precies weet ik niet helaas...
Niet echt een super onderstelletje...

Draagarmen voor wil ik idd nog een keer doen. Zeker toen ik die mooie van Remco zag!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america 310pk 420nm

vr aug 23, 2019 15:33

Afbeelding

8)

Mooi spul!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Terug naar “Projecten”