Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

Re: 75 america

wo mar 11, 2015 13:37

Ik heb nog een m119. ........
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: 75 america

wo mar 11, 2015 17:48

Onvoorstelbaar wat je op je werk kan gebruiken!
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

za mei 30, 2015 22:26

Er is weer veel gebeurd.


Krukas met home made bobweights voor t balanceren. Scheelde me zo'n 300 euro met een bedrijf die deze gewichten zo had liggen.
Dat was wel 2 donderdagavonden waard om ze zelf te produceren. De balans is zo afgesteld dat t goed is voor licht circuit en snel straatwerk met een balanceerfactor van 0.51 . Balanceren was hard nodig. Der was een zuiger bij die 10gr zwaarder was. Dit zie je dan ook direct terug aan de hoofdlagers van de krukas die extreem gesleten waren in t horizontale vlak. Gelukkig ook verholpen door de eerdere lijnboring een stukje terug in mn verhaal.

Afbeelding

T vliegwiel had maar een gaatje van 4mm nodig terwijl er in de motorpulley flink geboord is. Dat was ook de zijde van de zwaardere zuiger die zich op cylinder nr 1 bevond:

Afbeelding

Voor t plaatsen van de nieuwe lagerschalen alles goed geinspecteerd. Wat kwamen we hier tegen? Een braam in t olie aanvoer gat....
Dit was bij 3 stuks t geval.... En dan is Glyco volgens mij nog wel een A merk.... t zou maar eens loslaten. Natuurlijk netjes verwijderd.

Afbeelding

Hier mijn op maat gecoaten zuigers. Nee dit is niet een polymoly coating die er meteen vanaf ligt. Dit is ceramisch en dus zelfs slijtvaster als giet alu. Past weer mooi op mn vers gehoonde bussen met de juiste speling. Als je goed kijkt zie je dat de piston pen afgeschuind is. Dit is om de zuigers te balanceren. 1cm3 alu weegt 2.7gr.je zou dus van een zuiger nogal wat moeten verwijderen als je aan de 10gr wil komen. De zuigerpen heeft een veel hogere soortelijke massa en daar gaat t dus en stuk sneller met gewicht afnamen. Ook meteen natuurlijk nieuwe zuigerveren erop gezet. Zuigerveren netjes geklokt en rekening gehouden met de thrust zijden van de zuigers.

Afbeelding

Alle drijfstangboringen heb ik ook nagewerkt en ter contole met plastiguage nog een eind check uitgevoerd. Precies midden in t tolerantie gebied :) Hetzelde heb ik ook gedaan voor de krukashoofdlagers:

Afbeelding

Hieronder zie je alles gemonteerd van de krukas samenstelling. Als je de v6 drijfstangen kent zie je dat alle drijstangen verlicht zijn. De slijp gewichten zijn verwijderd voor t balanceren fabriek af. Big end en small end zijn opnieuw gebalanceerd door rond de boutgaten gewicht weg te slijpen . Ook heb ik bij somige bigends de boutkoppen moeten afdraaien om balans te halen.
Sterkte van de drijstangen lijdt hier niet onder omdat t materiaal op de juiste plek verwijderd is. Er is zo'n 20 gr verwijderd van de drijfstang/zuiger samenstelling en alles is binnen 1 gram gebalanceerd! Denk eraan dat iedere gram 2500 keer zo zwaar weegt bij 7000rpm ivm 2500G waaraan t geheel dan aan wordt blootgesteld . Ook is t goed dat nu alles binnen een gram gebalanceerd is. Dan is de onderlinge balans perfect.

Afbeelding

Goetze koppakkingen gemonteerd:

Afbeelding

En hier einde van vandaag. Koppen gemonteerd voorop zitten de nieuwe type distributietandwielen waarvan de nokkenaswielen 15 gr lichter (goed voor je riem) zijn gedraaid en volledig instelbaar zijn geworden:

Afbeelding

In de kop zitten trouwens de oude nokkenassen nog.ik heb ze gecontroleerd op rechtheid. Dat was nog goed. Toen de afgeplatten nokken weer netjes rongeslepen. Er zit 0.15mm lifthoogte verschil in de inlaat wat overeen komt met 1%lift hoogte verschil wat dus te verwaarlozen is. Ook zijn de uitlaatbekers 10 gr lichter gedraaid.Dit is goed voor de uitlaatnok die veel minder hard zal slijten omdat dit ook een snelbewegend deel is met dus weer veel massatraagheid bij hoge toeren. Uitlaat nokken willen toch al best hard slijten op de 12v.
Laatst gewijzigd door gtv-racer op zo mei 31, 2015 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
JS JTD
Member
Member
Berichten: 217
Lid geworden op: za aug 17, 2013 08:49
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

Re: 75 america

za mei 30, 2015 23:16

=D> =D> =D>

Geweldig, wat een dosis inspanning en perfectie wederom! Echt top notch!
Het kan haast niet anders dat deze V6 mooier gaat lopen dan ooit tevoren! :thumbs:

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: 75 america

za mei 30, 2015 23:36

Wat een prachtig werk,kom ik aan met mn 3,0 24v voor in mn 156... :thumbs:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1719
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: 75 america

za mei 30, 2015 23:38

Nou, petje af hoor =D> Zo technisch kan ik het niet meer volgen! Maar ik lees het met veel interesse!

Wel echt gaaf dat je dit op je werk kan doen, voor de meeste hobbyisten is dit thuis niet mogelijk

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 01:09

Mooi man..

Heb je de zuigerveer slotspeling nou nog iets groter gehouden?

Glasplaatje erop en hij mag hier in de kamer staan. :mrgreen:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 10:05

:lol:

Slotspeling heb ik idd vergroot naar turbo spec's
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 11:35

Mooi hoor :D

Vwb balanceren. Bobweights zijn bedoeld om roterende deel van drijfstang te simuleren neem ik aan?
Opmerking over balanceerfactor 0,51 snap ik niet. Kan je dat uitleggen?

Interessant verhaal van de coating. Heb me daar tijdje terug ook eens in verdiept voor mijn volgende blokje. (wat trouwens door omstandigheden nog wel ff op zich laat wachten, project is halverwege gestrand)
Maar dacht dat keramische coating meer iets was voor op de zuigerkroon?
Diverse ervaringsdeskundigen waren nog niet enthousiast. Op papier heel mooi. In de praktijk kans op loslaten coaten en kans op motorschade. Maar wellicht dat ze ander soort coating bedoelden.
Ik "zie" trouwens helemaal geen coating op het hemd???

Lichthoogte van een nokkenas afhalen druist nogal tegen m'n gevoel in maar die compressor erbij zal je er idd niks van merken lijkt me.

Uitlaatnokken willen idd nogal slijten maar hierin speelt goede smeerolie ook een rol.
De uitlaatbekers gaan ook vaak stuk (zelde verhaal natuurlijk) . Die zou je nog kunnen diamond coaten.
Maar niet bezuinigen op smeerolie is het devies.

Frappant dat jij zulke grote gewichtverschillen hebt op de zuigers etc. Bij opbouwen van mijn blok (75TS) ook alles staan meten en wegen maar daar was zo goed als alles al binnen 1 gram/enkele grammen. Verhouding big end /small end gewichten heb ik niet zelf gedaan. Heb ik de spullen/faciliteiten zelf niet voor en wilde mijn blok snel klaar hebben.

Waar heb je nu gewichten van de drijfstangen afgehaald? Ik zie lagerkappen glimmen maar mag toch aannemen dat je het daar niet hebt weggehaald?? Materiaal van drijfstangbout afhalen snap ik ook niet helemaal.

Neem aan dat je lagers geolied hebt gemonteerd? Je hebt ook speciale lager montage pasta die extra beschermd bij eerste keer starten. Merk en type nr weet ik ff niet uit m'n hoofd.
En bij Spruell Motorsport verkopen ze een of ander goedje om zuigerveren te helpen inbedden wat redelijk essentieel is.
Nog geen ervaring mee. Heb het wel staan voor mijn volgende blokje. Wel nieuwsgierig naar.
Dit spul: total seal quick seat, is van bekende zuigerveren fabrikant:

http://www.spruellmotorsport.com/engine ... -4935.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes en plezier met verder opbouwen.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 12:20

Balanceerfactor is om t op en neer gaande gewicht te compenseren. (Zuigersamenstelling en smallend)
Als je meer in de hoge toeren gaat rijden gaat de boel ook meer 'wegen'.
Hier moet dus wat meer als standaard voor gecompenseerd worden.

De zuiger coating is t zwarte deel op de rok. Deze gaat echt niet afbrokkelen heb ik met op maat maken hiervan ontdekt. Rubuust spul.

Nokkenassen. Vind je 1% echt zo veel . Ik niet igg. De oude nokken die er voor deze nokken in zaten hadden een verschil van 0.4mm en daar liep ie nog gewoon goed op. Zal wel iets hebben gescheeld maar dit is zo goed als niets.

Het gewichts verschil komt denk ik doordat er al eens gesleuteld was aan dit blok. De zwaardere zuiger had ook net een wat andere diameter en de bijbehorende cylinder ook. Ook waren de opnamen van de hoofdlagerkappen in t horizontale vlak uitgesleten. Dat is puur een onbalans volgens de deskundigen!

De lagerkappen heb ik idd op de door jou genoemde plek verdunt. 100% zeker dat ze hier niet minder sterk van worden. Er zit nl een nog zwakker deel naast de boutkoppen. De omtrek van de lagerkap wordt op trek belast en dus geld hier dat t dunste deel t zwakste is. Kijk maar eens hoe Jim Kartalamakis dit doet van de V6 bijbel :wink:

Uitlaatbekers.goede smering is natuurlijk heel belangrijk. T mes snijdt wel aan 2 kanten en als je de boel dan toch open hebt liggen...

Heel veel van deze aanpassingen komen trouwens uit dat boek en zijn in mijn ogen betrouwbaar.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 12:58

Is er niet iets te verbeteren aan de smering van die uitlaatbekers?oliekanalen vergroten oid?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 13:33

Oliekanalen zitten er niet op bij een 12v. T gaat vooral om de uitlaatnok die wat minder snel slijt bij deze aanpassing.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1291
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 15:04

Bobweights zijn bedoeld om roterende deel van drijfstang te simuleren neem ik aan?
Opmerking over balanceerfactor 0,51 snap ik niet. Kan je dat uitleggen?
Een V6 is niet helemaal trillingsvrij te krijgen, zonder het toepassen van een balans-as.
De krachten heffen elkaar niet op, als in een 4cil.
Experimenteel is uitgevonden dat een balanceer massa & factor nodig is.
Theorie zegt dan: balanceer massa = (op-en-neer gaande massa) + (balanceer factor * roterende massa)
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 15:25

Dat van die nokkenaslift is gevoelsmatig :wink:
Geen lift weggeven. Natuurlijks is 1% peanuts. Ga je echt niet merken.

Vwb die lagerkappen, ik heb het Jim K boek op de plank staan maar nog niet uitgespeld. Zit momenteel in de ouwe 105 serie "hokken". De V6'en staan even aan de kant.
Twijfelde ook niet dat je er naar gekeken had en over nagedacht. Maar kwam in eerste instantie wel raar over.
Lagerkap (en bouten) word zwaarbelast op BDP tijdens de spoelslag.

Mooi om te zien allemaal.

@Maurice, ik ben de hele balanceertheorie die ik op school wel heb gehad glad vergeten. Staat nog ergens in een boek hier. :oops:
Wat ik nog wel weet is dat 6 cil 4 slag lijn de enige van nature gebalanceerde motor is.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4361
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: 75 america

zo mei 31, 2015 15:46

Vwb die zuigerhemdcoating. Niet goed gekeken :oops:
Zie nu pas dat het hemd donker ipv lichtgrijs is.....
Was nog vroeg zeg maar :lol:

Gr
DJ

Terug naar “Projecten”