Pagina 1 van 2

Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: za mei 02, 2009 23:40
door matthijs
Ik wil een megasquirt.... Dat is natuurlijk reuze leuk maar dan moet je wel wat aan je auto veranderen vind ik. Lekker gemaakt door een mede forummer die mij op het bestaan van variabele inlaat wees lijkt me het een leuk idee om dat te gaan maken.

Stap 1 is natuurlijk kijken of ik gewone throttlebodies op mijn 75 kan klussen.

Daarna met een spindelservotje proberen de inlaat te verstellen...

Hier een maakbaar ontwerp voor de throttle bodies. Na wikken en wegen besloten eerst maar eens wat te maken dat je nagenoeg niets hoeft aan te passen aan het origineel. Dan kom ik op zoiets:
Afbeelding
Ik heb inspiratie opgedaan bij een 33 1.4 IE gasklephuis. Het voordeel is dat als ik geen zin heb om de lastige asjes te maken ik ze kan kanibaliseren van de 33 huisjes. Ik heb er al 2 :)
Afbeelding

Nog meer inspiratie op http://picasaweb.google.com/alfadave/Al ... onversion# Ik vind het zelf meer een uitdaging om het zelf te maken... bovendien heb je een hoop zooi erbij die niet nodig is. Plus dat die dingen erg gewild zijn, dus duur.

De klepjes maken moet ook te doen zijn, namelijk met een hulpas, die ik onder 85 graden afzaag, dan 2 mm uit het midden gaatjes boor, een grof uitgezaagd plaatje messing er tegen aan (of een 33 klepje) dan de boel op 45 mm min een haar te draaien.

De huisjes zelf kan ik gewoon op een draaibank en later een freesbank maken....geen rocket sience.

Ik weet alleen een paar dingen niet namelijk deze:
-hoeveel invloed heeft de afstand van gasklepje tot injector
-heeft het verloop van 40 naar 45 negatieve invloed?

Ik heb 45 gekozen omdat het asje voor restrictie zorgt. Als ik de inlaat 40 maak dan is deze dus iets kleiner dan origineel...dacht ik zo. En dat is niet de bedoeling.

Als ik deze huisjes af heb dan ga ik eens kijken naar die variabele inlaat. Ik wil dit helemaal maken binnen de airbox.

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: ma mei 04, 2009 22:05
door matthijs
Vandaag een uurtje later naar huis en ziehier:
Afbeelding
En een zij aanzicht..
Afbeelding

Morgen kamertje frezen voor de lagertjes en het gasklepje maken. Dit is een prototype, ik ben niet tevreden met het verlopen van 47 (jahh... daar had ik een ruimer van bij de hand) naar 40. Ik weet niet wat voor invloed het heeft. (oh wijze autotechniek heren vel uw oordeel) Ben ook nog niet er over uit of ik de injectoren verplaats tot achter het gasklepje....geen idee waarom maar al die aftermarket setjes hebben het... misschien is het beter voor de menging van de bezine/lucht.

Ik ga als het klaar is kijken of ik dit voor weinig kan uitbesteden. Uiteraard ook anodiseren...mochten er natuurlijk liefhebbers zijn.

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 20:26
door matthijs
Vandaag nog een gemaakt waar ik op verder ga.
Afbeelding

Eerst nog een solid tekening ervan maken en daarna de verschillende uitbesteed adressen vragen wat 20 stuks kosten :lol:

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 20:40
door wouter75
Ik heb er ook al eens over gedacht om gasklephuisjes te maken voor motronic. Maar hoe ga je de stationair motor (stappenmotor), rembekrachteging en je benzindrukregelaar er op aansluiten? Ik had het idee om een soort buis te maken waar ik dit allemaal op aansluit. En deze buis moet dan weer in verbinding staan met de gasklephuisjes na de klep.

Gr Wouter

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 20:56
door matthijs
Hallo Wouter,
Deze spulletes zijn niet bedoeld voor Motronic maar voor Megasquirt. Het lijkt mij niet raadzaam zoiets met motronic te doen... tenminste wat schiet je ermee op?

De stationair klep recycle ik gewoon. Het gaat je moet in ieder geval voor de injectoren zitten, niet na. Je ziet ook wel eens dat men gewoon een gaatje in de gasklepjes boord. Het nadeel ervan is dat je er niet aan kan stellen. Wat ook wel gebeurd is een stelschroef die de klepjes openhouden maar dat vind ik lomp.

Ik was van plan de aansluiting op een verzamelblok aan te sluiten en daar een smoorregeling op te bouwen. Dan kan je het stationair lekker nauwkeurig afstellen. Ik denk dat gaatjes in de gaskleppen sowieso bout is ...remmen op de motor enzo.

Het vacuum ben ik nog niet uit. Maar dat moet geen probleem zijn dacht ik zo. In het ergeste geval een vaccum pomp uit de racerij.

Re: RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 21:08
door wouter75
Hallo Wouter,
Deze spulletes zijn niet bedoeld voor Motronic maar voor Megasquirt. Het lijkt mij niet raadzaam zoiets met motronic te doen... tenminste wat schiet je ermee op?
megasquirt is inderdaad beter, maar lijkt mij qua programmeren moeilijk, en is de lmm nou echt een pk vreter? Ik denk wel dat je er wat mee kan opschieten om dit te doen samen met motronic. Lucht is namelijk erg zwaar en als je kijkt naar het lucht inlaat traject zit dit bij een TS en IE vol met bochten :?: . Net na de gasklep wordt er zelfs een bocht van 180 graden gemaakt :!: . De weerstand in dit traject kan denk ik echt verminderd worden. Ik heb nog een setje solexen die ik hiervoor kan gebruiken, maar eerst mijn 75 TS 100% maken.

Gr Wouter

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 21:45
door matthijs
Wat wel weer een voordeel van megasquirt is... mappen kunnen gedeelt worden... zo is mij een begin aangeboden door een medeforummer waar ik een beginnetje aan heb. Ik had zelf zo het idee om voor de kdfi te kiezen. Ik moet alleen uitvissen of de megasquirt extras er ook op te klussen zijn. Voordeel van die kdfi lijkt mij de support van (welliswaar schaamteloos reclame makende, wat ik helemaal niet erg vind overigens) bs-autotune. Zit je vast kan je hen altijd inhuren.

Als er iemand interesse heeft in ook zo'n setje... geschatte kosten vooor de body van het huisje zijn 125 per 4 als ik het voor 5 autos laat maken. Gasklepjes ga ik zelf maken dus goedkoop...ik heb namelijk een malletje. Asjes lastiger....je kan altijd 1.4 33 huisjes kanibaliseren maar ik ga ze denk ik toch zelf maken... moet ik een 1,5mm dik rond zaagje voor hebben. De verbindings set kan elders gekocht worden of zelf iets klussen.... moet ook niet al te lastig zijn. En de kelkjes zijn te koop voor prijzen waar ik ze niet voor kan maken.

Prognose....voor 200 euro heb je itb's op je twinspark. :lol: (exclusief kelkjes en airbox) Dit was voor mezelf ook het budget gezien ik me op motorfiets kelken orienteerde...maar dit wordt veeeeeel mooier.

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 21:57
door Performa
Ivm die injectoren die na de gasklep komen ipv van voor dat is zodat er zo weinig benzinenevel terug zou neerslagen op de gasklep om dan onvolledig te verbranden.

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: di mei 05, 2009 23:51
door matthijs
Wat bedoel je Xavier?

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: wo mei 06, 2009 00:47
door Andretti Molletti
Inspuiten vóór de gasklep is leuk als je de gasklep open hebt staan, maar zodra je stationair draait slaat de benzine neer tegen de gesloten gasklep en heb je een amper af te stellen mengsel.
Inspuiten na de gasklep geeft altijd een goed verneveld en dus mengend mengsel. Nadeel is dat je een benzinedrukregelaar met vacuumslagetje moet gebruiken.. alhoewel dat geen groot nadeel is...
Voor je injectiesysteem is dat zelfs een groot voordeel, de gemiddelde injectiesystemen (zowel de Bosch ML4.1 als de MS of KdFi) kunnen geen injectoren aansturen met elektronische druk correctie.
Dus je gebruikt een benzinedrukregelaar met vacuumaansluiting en injectoren achter de gasklep en dan hoef je elektronisch niets te compenseren.
Hou er wel rekening mee met je mooie inlaten dat je per cilinder een vacuumaansluiting NA de gasklep maakt... deze verzameld van 4 naar 1 en deze weer aan een MAPsensor voor het KdFi hangt.
Ga je niet met een MAPsensor werken dan kun je nog enkel met een gasklepsensor gaan werken, een zogeheten Alpha-n regeling (Standgasklep t.o.v. toerental)

Maak maar iets moois en dan helpen we daarna wel weer met het aansturen van je injectoren etc ;)
Ziet er goed uit zover :thumbs:

Mechanische tip: de kelken en/of inlaattrajecten moeten een tapsheid hebben van 11-13 graden... de rand moet 180 graden rond zijn. De lengte is alleen op de testbank vast te stellen. Je nokkenas en dus klepspeling heeft daar ook invloed op...

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: ma mei 11, 2009 21:06
door matthijs
Ach so.. Ik was eigenlijk niet anders van plan dan de injectoren na de gasklep te plaatsen. Dat van die injectie druk regeling wist ik nog niet. Ik dacht dat de hoeveelheid alleen geregeld werd met tijd dat de injectoren openstaan. Kan ik wat er origineel op een Twinspark zit gebruiken? Die druk is redelijk analoog, stelt een management met wideband zijn inspuit tijd dan puur in op terugkoppeling van het lambda?

Hoe zit dat precies met dat vacuüm systeem? Zit dat vacuüm aangesloten na de gasklep zodat deze klep hoge onderdruk detecteert en dan "iets" veranderd in de druk of zit het voor de gasklep zodat deze op luchtstroom reageert?

De map sensor maak ik een verzamelblok voor en in ieder huisje een aansluiting. Wat ik me hierbij afvraag is of het haaks op de luchtstroom plaatsen nog een versterkend venturi effect genereert zoals in een carburateur.. of maakt dat niet uit...moet ik het misschien oplossen door de boel onder een hoek te zetten? (uiteraard 90graden plus)

De rembekrachtiging nog zoiets... voor of na de gasklep? Hoe werkt trouwens een rembekrachtiger bij een turbo? Zit deze dan voor de turbo?

Die 11 tot 13 graden maakt de verstelling nu nog uitdagender.... het is verleidelijk om voor een tweetraps systeem te kiezen met een dubbele set trechters en een rubber seal ertussen ofzo.

Afbeelding
Ik heb er al bijna 4 nu :)

Over de lengte... Ik ben erg nieuwsgierig naar een formule dat ik een beginnetje kan maken.... op de gok zeg ik 30 cm vanaf de inlaat klep tot de ronding van het kelkje...gebaseerd op het origineel een een of ander webscript dat ik gevonden heb....wat ik helaas niet helemaal begrijp. Uiteindelijk ga ik een keer naar een rollenbank om het geheel mooi te laten draaien.

Re: RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: ma mei 11, 2009 21:58
door Andretti Molletti
Kan ik wat er origineel op een Twinspark zit gebruiken? ...... stelt een management met wideband zijn inspuit tijd dan puur in op terugkoppeling van het lambda?.
ja dat kan prima... je kan idd een MM laten terugkoppelen en afstellen op de Lambda.
Hoe zit dat precies met dat vacuüm systeem?
Altijd NA de gasklep anders is er geen onderdruk!
Wat ik me hierbij afvraag is of het haaks op de luchtstroom plaatsen nog een versterkend venturi effect genereert zoals in een carburateur.. of maakt dat niet uit...
Maakt niet uit...
De rembekrachtiging nog zoiets... voor of na de gasklep? Hoe werkt trouwens een rembekrachtiger bij een turbo? Zit deze dan voor de turbo?
Altijd na de gasklep omdat deze op onderdruk werkt (motorvacuum). De grote "doos"is een soort buffer zodat als je een turbo rijdt of gewoon wat langer plankgas er voldoende onderdruk in de trommel zit om een aantal keren bekrachtigd te remmen.
Die 11 tot 13 graden maakt de verstelling nu nog uitdagender.... het is verleidelijk om voor een tweetraps systeem te kiezen met een dubbele set trechters en een rubber seal ertussen ofzo.
Ik volg je niet..??
Wat een bekende manier is, is een normale pijp en het laatste stuk een trechter met dat verloop van 11-13 graden... die "trompet" schuif je dan over de buis zodat de inlaat langer of korter wordt.

Mooi dat machinebankwerken!!! :thumbs:
Is dat je vak???[/quote]

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: ma mei 11, 2009 23:24
door matthijs
Bedankt voor de antwoorden.

Ik ging er blijkbaar onterecht vanuit dat ik de gehele pijp 11 graden moet laten verlopen. Een schuifsysteem gaat dan al niet meer echt door als het zo zou moeten...het wordt dan immers een trappen systeem. Met een rechte pijp kan iuk wel schuiven, het laatste stuk zou dan een hoorn vorm krijgen. Ik heb al warmte bestendige, chemisch vaste kunststof glij lagers gevonden van igus.

Ik ben van origine machinebouwer van beroep ,mts werktuigbouwer, sinds 2 jaar ook elektrotechnicus (avondschool) en sinds het begin van het jaar plc programmeur. Maar daar ga ik allemaal mee stoppen want ik heb een hele leuke baan gevonden in de fraude bestrijdings apparatuur. Ik moet dus opschieten met mijn projectjes want die baan is schone handen werk :(

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: ma mei 11, 2009 23:32
door matthijs
Afbeelding
op een rijtje

RE: Gasklephuisjes voor de 75 TS lowbudget

Geplaatst: ma mei 11, 2009 23:50
door Andretti Molletti
nou opschieten dan!!
Hier nog wat plaatjes voor je:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

http://www.f1technical.net/forum/viewto ... f=4&t=1653


etc ;)