Afgelopen herfst is 't blokkie van BB eruit gehaald voor een complete revisie...Het was inmiddels een aardige oliestoker: ca. 1,5 liter op 1000 km...


Zuigerveren waren behoorlijk af., klepgeleiders uitlaatzijde versleten--> vuile kleppen/klepzittingen enz. Kop, koud, lekte op meerdere plaatsen al jaaaren wat olie enz. enz.
t'Blok is er inmiddels weer ingebouwd. Eind deze week zou BB klaar moeten zijn, daarna lekker inrijden geblazen, hoop ik

Wat is er aan gebeurd, zeg maar zo’n beetje alles:
- kop gevlakt,
- nieuwe set AE HC zuigers/bussen,
- 8 nieuwe kleppen,
- 4 nieuwe geleiders uitlaatzijde, 4 van de inlaatzijde zijn goed (waren al eens vervangen),
- 8 nieuwe klepseals (de groene),
- krukas gepolijst, stoppen uitgeboord en voorzien van tapeindjes,
- alle (hoofd)lagerschalen vervangen,
- drijfstangen gewogen,
- nieuwe distr. kettingen,
- nieuwe waterpomp,
- uiteraard alle pakkingen vervangen (Reintz),
- nieuwe carbrubbers (1-2-1),
- nieuw rubber carbsteun,
- gerev. 75 TS startmotor (lichter/sterker)
Dat zou het moeten zijn, dacht ik.
Lijnboren was niet nodig, alles was mooi gelijkmatig ingesleten.
Koppeling is niet vervangen, moet volgens m'n garagist nog ca. 50.000 km mee kunnen gaan, met mijn jaarlijkse km’s duurt dat minstens 12 jaar…
Oliepomp ook niet vervangen, is ook goed (extra ringetje ertussen), ga over op volsyntheet.
Kan met goed fatsoen weer gas geven zonder dat iemand z'n lichten aan hoeft te doen, ga ik van uit...


Vorig jaar heeft @@ de nokkenstokken vervangen door wat snellere CatCams.
Hier een paar fotokes, met dank aan Dink






Meer op Picturetrail