Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Progetto # 1021

zo mar 22, 2009 14:44

Om aan mijn reputatie als complete chaoot geen afbreuk te doen, bij deze maar eens een nieuw projectje...

# 1021, de rode Zaag... sinds 1998 in bezit, hebben samen al half Europa gezien, ritjes naar Milaan, de leuke bergpasjes in de Alpen etc etc... intussen voorzien van de 2.0 die uit Tazio z'n Berlina kwam en grootverbruiker van koppakkingen....

Het was weer tijd voor het jaarlijkse ritueel van de pet lichten....

Nooit echt een favoriet klusje en meestal is het Tazio die de kar dan trekt en voorzie ik het geheel van nutteloze commentaren....

Dit keer maar eens besloten dat Zaagmans zelf een Zaagje weer op de weg moet kunnen helpen dus eerst # 1021 maar eens gewassen...
Afbeelding
De Berlina naar buiten om lekker door te tochten en poetserdepoets op de Zaag...

Het hartje van de Zaag in onberoerde toestand...
Afbeelding

Halverwege het demontageproces van aanhangsels ook meteen de stroomlijn iets aangepast omdat je anders de kop er nauwelijks af krijgt...
Afbeelding

Na het lichten van het kleppendeksel, werd het al wel een beetje duidelijk dat er deze keer niet weg te komen was met slechts een nieuwe koppakking..
Afbeelding
Afbeelding

Italiaanse DESIGN koffie... Latte Macchiato... In Nederland bekend onder de nietszeggende naam olie-verkeerd....
Afbeelding

Na de onthoofding...
Afbeelding
Het was het al snel duidelijk dat de oorzaak van het steeds weer doorslaan van de koppakking inderdaad wel eens zou kunnen zijn dat de kop te vaak gevlakt is en dat de kopmoeren de boel niet genoeg op spanning kunnen krijgen want zo te zien zijn alle 4 de cilinders verroest van het water maar # 1 is het "schoonst" gespoeld... er staat gewoon roestwater in...
Afbeelding
Afbeelding

De nokkenassen in de mayonaise...
Afbeelding

Duidelijk te zien dat # 1 het het zwaarst voor de kiezen gekregen heeft...
Afbeelding

Na het afgieten van de mayo...
Afbeelding

Nu dus dilemma... dit blokje.. indien voorzien van goede koppakking... loopt fantastisch... maar denk dat de hele boel nu wel HEEL erg te lijden heeft gehad... dus deze uit elkaar trekken en vers opbouwen? of een ander blokje zoeken?

Wie het weet mag het zeggen.... :wink:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Progetto # 1021

zo mar 22, 2009 14:57

Zaag,kan je niet simpelweg de hele kop vervangen voor een goed exemplaar???
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 22, 2009 15:01

meet de kophoogte eens. Vaker vlakken wil nog niet zeggen dat er te ver gevlakt is is. Voor racedoeleinden wordt de kop juist express fors gevlakt . Vaak vlakken na echt kromtrekken geeft wel weer andere problemen overigens (lijnboring nokkenassen die niet meer klopt bv).

Maar dat ie er ook na vlakken zo snel weer uitgaat telkens, zegt mij dat er ook nog iets anders mis moet zijn...scheur in de kop misschien? Radiateur niet OK? koelkanalen verstopt?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 22, 2009 15:31

Even heel snel en grof gemeten is de kop nog 112,5 mm dik (pakkingvlak - kopmoervlak).

Het blokje zat destijds in de Berlina van Taas met een UITERST onbekende historie... en bij aankoop lag de pakking er ook al uit... daarna 2 x vervangen... (zo uit m'n hoofd).

Ik neem aan dat dit blokje toch helemaal uit elkaar moet vanwege de mayo?

Op het oog geen scheuren in de kop, radiateur stroomt goed door etc. Ik DENK dat het de laatste paar keren echt te wijten is aan een te dunne kop (op te lossen met ringen onder de kopmoeren?) en dus niet goed op spanning zitten van de kop(pakking) maar sta uiteraard open voor andere theorieën...

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 22, 2009 16:31

Redeneer eens de ander kant op>bussen te laag in t blok. Dicht ie ook niet goed af...

Grtz,fRank

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 22, 2009 17:33

Dat was idd mijn oorspronkelijke redenering....

Gezien de historie van vaak gevlakt, werd me ingefluisterd dat het ws de kopdikte is...

Ik heb geen idee of die 112,5 mm zich in de gevarenzone bevindt wat dat betreft....

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mar 22, 2009 18:53

Even een simpel testje: draai alle kopmoeren erop, zover als dat gaat en meet dan de afstand van onderkant moer tot bovenkant blok.....
Dan een beetje rekenen met de diktes van de ringen, de koppakking en de kop en dan weet je of het kopdikteverhaal plausibel is. :idea:
De afstand van bovenkant bus tot bovenkant kop kan je ook meten met een rij en voelermaatjes. :wink:

We lezen de uitkomsten wel. :P
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 22, 2009 18:55

Kijk anders eens of je een kopmoer verder op het draad kan draaien dan waar nu roest zit :idea:

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 22, 2009 21:10

onderblok wel goed schoon gemaakt bij montage nw pakking?

en al eens afgeperst namontage en nagedraait?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Egbertone
Guru
Guru

zo mar 22, 2009 21:37

Hm... :-k

TS blokje in het Zaagje dan maar...

:-#

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 22, 2009 21:40

idd, eerst check of er geen bus verzakt is, vervolgens kop in de industriele wasmasjien, laten afpersen, en op vlakheid laten controleren....

rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 08:04

die 112,5 is geen punt, racers gaan vaak verder zonder aanpassing van de kopbouten. Denk idd dus eerder aan de bussen of een scheur in de kop.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 23, 2009 10:55

Omdat ie heetgelopen is, eerst de kop dan maar aanpakken omdat dat sowieso moet gebeuren...

Kan een losse kop afgeperst worden?

Kan het afpersen gebeuren VOORDAT ik geld uitgeef aan het laten vlakken?

Ga ik ondertussen wel eens aan de slag om het blokje eruit te kunnen takelen... (GRMBL... al weer een klusje dat NIET mijn favoriet is...)

Nog een vraagje... soms zie ik van die onwaarschijnlijk mooie blokjes in 105jes zitten... mooi glanzend aluminium... in elk hoekje en gaatje... hoe krijg je die finish? De Zaag zelf is mooi genoeg om ook het blokje mooi te maken (mits de "internals" ook 100% zijn natuurlijk...). Tips & truuks?

Rudolph
Guru
Guru

Re: Progetto # 1021

ma mar 23, 2009 11:42

Jack, leuk project. Zal wel goed uitkomen, al was het maar dat je niet bij mij zult aankloppen voor technisch advies :-)
Nu dus dilemma... dit blokje.. indien voorzien van goede koppakking... loopt fantastisch... maar denk dat de hele boel nu wel HEEL erg te lijden heeft gehad... dus deze uit elkaar trekken en vers opbouwen? of een ander blokje zoeken?

Tsja, bij voldoende liquide (gaaf woord) middelen, zou ik een origineel blok zoeken. Zo voorspelbaar, I know. En huidige blok later reviseren en apart leggen voor de toekomstige Grande Dame 2 of nu gewoon verkopen.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Progetto # 1021

ma mar 23, 2009 11:51

Jack, leuk project. Zal wel goed uitkomen, al was het maar dat je niet bij mij zult aankloppen voor technisch advies :-)

Tsja, bij voldoende liquide (gaaf woord) middelen, zou ik een origineel blok zoeken. Zo voorspelbaar, I know. En huidige blok later reviseren en apart leggen voor de toekomstige Grande Dame 2 of nu gewoon verkopen.
Origineel zit er uiteraard een 1300tje in (en die staat hier in de hoek).

Hoewel ik een groot fan ben van originaliteit wordt een Zaag een ZO veel leukere auto van een plug&play 2000 blokje... zeker icm met verder een 1300 driveline (o.a. een korte 5...) dat die conversie echt de moeite waard is... en indien gewenst kan het zo teruggedraaid worden naar 1300...

Dit blokje (een 2000 dus) is al niet origineel... dus heb er ook geen moeite mee om een andere 2000 erin te hangen...

Terug naar “Projecten”