Zoals sommigen van jullie al gezien hadden op mijn hyves of in het echt ben ik al een tijdje bezig met een projectje. Het idee was om een 33 carrosserie op een Giulietta bodemplaat te zetten , ongeveer hetzelfde idee als bij de gele 33 met de 164 v6 bodem. De zo ontstane Giulietta SW zou ook nog een v6 krijgen met een Sei bak en diff. Al met al een redelijk projectje…
Het idee is al enkele jaren terug ontstaan toen ik de gelukkige bezitter was van een 75 TS, ik vond het een geweldige auto om te rijden maar ik vond de 33 QV type 2 die ik ervoor had een veel mooiere auto . Dus mijn ideale auto op dat moment was een type2 33 met achterwielaandrijving en een dikke motor erin.
Vorig jaar heb ik een lasapparaat gekocht en om mezelf te leren lassen moest ik veel oefenen. Ik had nog een Giulietta staan die qua carrosserie erg slecht was maar waar de bodem al was van gelast. Toen zag ik een advertentie van een 33 1.5 4x4 staan en begon er zich een plan te vormen. De verkoper gemaild en een prijs gekregen maar samen toch besloten dat het eigenlijk zonde was van de zeldzame 33. Maar hij had ook nog een type 3 SW staan met Duits kenteken en zonder motor. Deze 33 was bedoeld als om de 4x4 techniek in te gaan maken en er was al een begin gemaakt door de complete koffer eruit te slijpen . Voor 100 euro was de koop gesloten en had ik een carrosserie.
Ondertussen was de Giulietta al compleet ontdaan van de carrosserie, alleen het schutbord en de plaat tussen de schokbrekers achter staken nog boven de bodem uit. Vervolgens heb ik ook de bodem uit de 33 gezaagd en zijn we gaan passen met de carrosserie. Het bleek eigenlijk wel goed te passen . De randen van de dorpels (aan de onderkant waar de binnen en buitendorpel aan elkaar vast zitten) vallen precies tegen elkaar aan bijvoorbeeld. Ook het verschil in wielbasis ( cm of 5) valt nauwelijks op door de carrosserie een beetje in het midden te plaatsen. Na een beetje meten en bijslijpen is de carrosserie vastgelast en kon er begonnen worden met het afwerken van de randen. Als eerste zijn de dorpels aan de bovenkant gelast om te zorgen dat er weer stevigheid in de koets kwam. Vervolgens heb ik de wielkasten achter en een nieuwe koffervloer gemaakt. Hierna kwamen de voorschermen aan de beurt.
Inmiddels was er ook al besloten dat het een v6 moest worden, eerst even atmosferisch en later met een turbo. Omdat ik weinig vertouwen heb in de 75 bakken besloot ik om een Sei bak en diff te gebruiken, ook omdat deze SW bedoeld is als proefkonijn voor mijn motor, bak en diff voor mijn andere Giulietta. Omdat ik niet goed wist hoe ik met de bak en de pedalen e.d. uit zou komen heb ik eerst een groot gat gezaagd waar de bak moet komen en een lege motor met bak op de plaats gehangen waar hij moet komen. Hierna was het de bedoeling om de tunnel te gaan maken en het schutbord af te lassen. De stuurstang was al door een oom van mij (die instrumentmaker is) aangepast, de stuurkolom is namelijk van een 33 maar het stuurhuis is Giulietta. De pedalenbox was ook iets waar nog mee gevochten moest worden. Het gebruik van een rembekrachtiger zou moeilijk gaan worden in ieder geval. Van de week heb ik ook naadloze buis besteld op het werk om een begin te maken met de rolkooi, die zou namelijk de sterkte van de carrosserie moeten waarborgen, er is immers nogal wat aan veranderd.
Al met al was ik na een aantal maanden stilstand met frisse moed aan de gang tot gisteren het noodlot toesloeg … Ik was aan het slijpen om plaatjes te maken voor de tunnel toen er op de garagedeur werd geklopt, de politie. Twee maanden terug had ik de politie op mijn dak gestuurd gekregen door mijn achterburen omdat die vonden dat het een zootje was in mijn tuin ( let wel, dat kunnen ze alleen zien door over de schutting te gluren …), toen heb ik afgesproken de boel op te ruimen en zij zouden twee weken later komen controleren. Nu waren de agenten met een buurtcontrole bezig en herinnerde de vrouwelijke agente zich dat ze nooit meer langs waren geweest om te controleren. Zij vroeg dus of ik de tuin had opgeruimd en of ze dat even mocht zien waarop ik met haar naar de tuin liep. Terwijl ik met haar in de tuin stond zag ik haar collega onder de carport blijven staan en in zijn mobilofoon praten. Toen wij weer de carport in kwamen vertelde hij mij dat hij het chassisnummer had nagetrokken en het kenteken had ingevorderd. “ zulke dingen zijn niet de bedoeling” was zijn commentaar. Ook heb ik nog moeten aantonen dat de 33 koets niet gestolen was. Gelukkig was dit geen probleem dankzij mijn fotoalbum waar ook een chassisnummer instaat van de 33. Mijn kenteken van de Giulietta is nu dus ingevorderd en samen met ene hele hoop foto’s naar de RDW onderweg.
Het was wel mijn bedoeling om langs de rdw te gaan als de auto klaar was en dan de v6 op kenteken te krijgen. Maar dat was wel een ander verhaal geweest als nu, nu weten ze dat de carrosserie helemaal niet klopt en zullen ze daar heel anders naar kijken. Een kennis van mij is steekproefcontroleur en die heb ik gisteren gebeld en het verhaal uitgelegd en die vertelde mij dat de kans dat ik nu nog door de keuring heen kom erg klein of eigenlijk nihil is. Er is teveel aan de koets veranderd en dat is nu dankzij de foto’s erg duidelijk. Als de auto netjes afgelast was geweest en alles netjes in de strijkkit en verf zat zou het ene veel minder duidelijke ombouw zijn en zou er puur naar de motorombouw gekeken worden. Ook omdat er op mijn Giulietta kenteken geen carrosserievorm zoals coue of stationwagon vermeld staat en 99% van de mensen niet weet hoe een Giulietta eruit ziet. Ook om deze reden was de gehele 33 in type 2 stijl opgebouwd om er ouder uit te zien.
Voor mij is dit een bittere pil . Er zitten al enkele honderden euro’s( en uren) in op dit moment maar dat is nog te overzien. Erger vind ik het dat de kans erg groot is dat ik geen kenteken krijg als de auto af is en daar heb ik geen zin in, dan zouden al de extra kosten en moeite die nu nog erin gestoken moeten worden voor niks zijn. Een ander kenteken is ook niet echt een optie, als die agenten mij dan aanhouden is het meteen een misdrijf.
Maandag ga ik nog even met de RDW bellen om ht e.e.a. na te vragen maar ik heb me al een beetje neergelegd bij het feit dat ik het bijltje erbij neer moet gooien.
Maar aangezien ik nog steeds met een motor en bak zit die ik moet passen en testen en dergelijke wil ik toch aan een ander auto beginnen. Het zal niet zo’n project worden als dit maar toch ook wel interessant. Om verdere problemen met ‘de vrienden van de wet’ te voorkomen neem ik dit keer maar een auto die ook geleverd is met een v6, dan heb ik in ieder geval geen kenteken problemen.
Bij deze zoek ik dus een alfetta GTV, GT of GTV6. Liefst het oudere model 4 cilinder ivm met de mooiere motorkap en de mooiere neus als je de bumpers eraf laat. De auto hoeft niet mooi te zijn, hoeft geen techniek in te zitten en het interieur doet me ook niet veel. Enigste vereisten zijn eigenlijk; goedkoop en niet te erg verrot op zichtdelen. Laswerk is te verwachten bij een goedkope maar het moet nog wel te doen zijn… aanbiedingen of tips graag via pb...
Baal echt gruwelijk, was vol bezig om in April bij de Nimega 100 Miglia ( alleen achterwielaandrijvers... ) mijn opwachting te kunnen maken met de SW, genoot nu al van de verbaasde blikken die dat op zou leveren.
Hier nog wat foto's, ongeveer op chronologische volgorde...