Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:14

Zoals sommigen van jullie al gezien hadden op mijn hyves of in het echt ben ik al een tijdje bezig met een projectje. Het idee was om een 33 carrosserie op een Giulietta bodemplaat te zetten 8) , ongeveer hetzelfde idee als bij de gele 33 met de 164 v6 bodem. De zo ontstane Giulietta SW zou ook nog een v6 krijgen met een Sei bak en diff. Al met al een redelijk projectje… :roll:

Het idee is al enkele jaren terug ontstaan toen ik de gelukkige bezitter was van een 75 TS, ik vond het een geweldige auto om te rijden maar ik vond de 33 QV type 2 die ik ervoor had een veel mooiere auto :oops: . Dus mijn ideale auto op dat moment was een type2 33 met achterwielaandrijving en een dikke motor erin.

Vorig jaar heb ik een lasapparaat gekocht en om mezelf te leren lassen moest ik veel oefenen. Ik had nog een Giulietta staan die qua carrosserie erg slecht was maar waar de bodem al was van gelast. Toen zag ik een advertentie van een 33 1.5 4x4 staan en begon er zich een plan te vormen. De verkoper gemaild en een prijs gekregen maar samen toch besloten dat het eigenlijk zonde was van de zeldzame 33. Maar hij had ook nog een type 3 SW staan met Duits kenteken en zonder motor. Deze 33 was bedoeld als om de 4x4 techniek in te gaan maken en er was al een begin gemaakt door de complete koffer eruit te slijpen :lol: . Voor 100 euro was de koop gesloten en had ik een carrosserie.

Ondertussen was de Giulietta al compleet ontdaan van de carrosserie, alleen het schutbord en de plaat tussen de schokbrekers achter staken nog boven de bodem uit. Vervolgens heb ik ook de bodem uit de 33 gezaagd en zijn we gaan passen met de carrosserie. Het bleek eigenlijk wel goed te passen :shock: . De randen van de dorpels (aan de onderkant waar de binnen en buitendorpel aan elkaar vast zitten) vallen precies tegen elkaar aan bijvoorbeeld. Ook het verschil in wielbasis ( cm of 5) valt nauwelijks op door de carrosserie een beetje in het midden te plaatsen. Na een beetje meten en bijslijpen is de carrosserie vastgelast en kon er begonnen worden met het afwerken van de randen. Als eerste zijn de dorpels aan de bovenkant gelast om te zorgen dat er weer stevigheid in de koets kwam. Vervolgens heb ik de wielkasten achter en een nieuwe koffervloer gemaakt. Hierna kwamen de voorschermen aan de beurt.

Inmiddels was er ook al besloten dat het een v6 moest worden, eerst even atmosferisch en later met een turbo. Omdat ik weinig vertouwen heb in de 75 bakken besloot ik om een Sei bak en diff te gebruiken, ook omdat deze SW bedoeld is als proefkonijn voor mijn motor, bak en diff voor mijn andere Giulietta. Omdat ik niet goed wist hoe ik met de bak en de pedalen e.d. uit zou komen heb ik eerst een groot gat gezaagd waar de bak moet komen en een lege motor met bak op de plaats gehangen waar hij moet komen. Hierna was het de bedoeling om de tunnel te gaan maken en het schutbord af te lassen. De stuurstang was al door een oom van mij (die instrumentmaker is) aangepast, de stuurkolom is namelijk van een 33 maar het stuurhuis is Giulietta. De pedalenbox was ook iets waar nog mee gevochten moest worden. Het gebruik van een rembekrachtiger zou moeilijk gaan worden in ieder geval. Van de week heb ik ook naadloze buis besteld op het werk om een begin te maken met de rolkooi, die zou namelijk de sterkte van de carrosserie moeten waarborgen, er is immers nogal wat aan veranderd.

Al met al was ik na een aantal maanden stilstand met frisse moed aan de gang tot gisteren het noodlot toesloeg :cry: … Ik was aan het slijpen om plaatjes te maken voor de tunnel toen er op de garagedeur werd geklopt, de politie. Twee maanden terug had ik de politie op mijn dak gestuurd gekregen door mijn achterburen omdat die vonden dat het een zootje was in mijn tuin ( let wel, dat kunnen ze alleen zien door over de schutting te gluren :evil: …), toen heb ik afgesproken de boel op te ruimen en zij zouden twee weken later komen controleren. Nu waren de agenten met een buurtcontrole bezig en herinnerde de vrouwelijke agente zich dat ze nooit meer langs waren geweest om te controleren. Zij vroeg dus of ik de tuin had opgeruimd en of ze dat even mocht zien waarop ik met haar naar de tuin liep. Terwijl ik met haar in de tuin stond zag ik haar collega onder de carport blijven staan en in zijn mobilofoon praten. Toen wij weer de carport in kwamen vertelde hij mij dat hij het chassisnummer had nagetrokken en het kenteken had ingevorderd. “ zulke dingen zijn niet de bedoeling” was zijn commentaar. Ook heb ik nog moeten aantonen dat de 33 koets niet gestolen was. Gelukkig was dit geen probleem dankzij mijn fotoalbum waar ook een chassisnummer instaat van de 33. Mijn kenteken van de Giulietta is nu dus ingevorderd :( en samen met ene hele hoop foto’s naar de RDW onderweg.

Het was wel mijn bedoeling om langs de rdw te gaan als de auto klaar was en dan de v6 op kenteken te krijgen. Maar dat was wel een ander verhaal geweest als nu, nu weten ze dat de carrosserie helemaal niet klopt en zullen ze daar heel anders naar kijken. Een kennis van mij is steekproefcontroleur en die heb ik gisteren gebeld en het verhaal uitgelegd en die vertelde mij dat de kans dat ik nu nog door de keuring heen kom erg klein of eigenlijk nihil is. Er is teveel aan de koets veranderd en dat is nu dankzij de foto’s erg duidelijk. Als de auto netjes afgelast was geweest en alles netjes in de strijkkit en verf zat zou het ene veel minder duidelijke ombouw zijn en zou er puur naar de motorombouw gekeken worden. Ook omdat er op mijn Giulietta kenteken geen carrosserievorm zoals coue of stationwagon vermeld staat en 99% van de mensen niet weet hoe een Giulietta eruit ziet. Ook om deze reden was de gehele 33 in type 2 stijl opgebouwd om er ouder uit te zien. :wink:

Voor mij is dit een bittere pil :( . Er zitten al enkele honderden euro’s( en uren) in op dit moment maar dat is nog te overzien. Erger vind ik het dat de kans erg groot is dat ik geen kenteken krijg als de auto af is en daar heb ik geen zin in, dan zouden al de extra kosten en moeite die nu nog erin gestoken moeten worden voor niks zijn. Een ander kenteken is ook niet echt een optie, als die agenten mij dan aanhouden is het meteen een misdrijf. :?

Maandag ga ik nog even met de RDW bellen om ht e.e.a. na te vragen maar ik heb me al een beetje neergelegd bij het feit dat ik het bijltje erbij neer moet gooien. :(

Maar aangezien ik nog steeds met een motor en bak zit die ik moet passen en testen en dergelijke wil ik toch aan een ander auto beginnen. Het zal niet zo’n project worden als dit maar toch ook wel interessant. Om verdere problemen met ‘de vrienden van de wet’ te voorkomen neem ik dit keer maar een auto die ook geleverd is met een v6, dan heb ik in ieder geval geen kenteken problemen.

Bij deze zoek ik dus een alfetta GTV, GT of GTV6. Liefst het oudere model 4 cilinder ivm met de mooiere motorkap en de mooiere neus als je de bumpers eraf laat. De auto hoeft niet mooi te zijn, hoeft geen techniek in te zitten en het interieur doet me ook niet veel. Enigste vereisten zijn eigenlijk; goedkoop en niet te erg verrot op zichtdelen. Laswerk is te verwachten bij een goedkope maar het moet nog wel te doen zijn… aanbiedingen of tips graag via pb...

Baal echt gruwelijk, was vol bezig om in April bij de Nimega 100 Miglia ( alleen achterwielaandrijvers... 8) ) mijn opwachting te kunnen maken met de SW, genoot nu al van de verbaasde blikken die dat op zou leveren.

Hier nog wat foto's, ongeveer op chronologische volgorde...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 669
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:37
Locatie: Oosterhout
Contacteer: Website

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:35

enorm balen!

toch zou ik hem afbouwen en later zien hoe je het evt. geregeld krijgt, zo te zien ben je een aardig eind gekomen.

Wat mag je eigenlijk nog wel in dit land?
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:35

Zo dat is behoorlijk frustrerend, wel heel irritant dat jij ze in je tuin toelaat en dat ze vervolgens andere zaken gaan controleren, vraag me af of dat zomaar mag.
Maar wel indrukwekkend en ik hoop dat je er eigenlijk wel mee doorgaat, desnoods alleen voor op het circuit.
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:36

Waardeloos Remco. :evil:
Na zoveel werk (knap gedaan trouwens!) is dit absoluut ktu...

Ik zou dat bijltje er nog ff niet bij neergooien....(werp t over de schutting is het eerste wat in me opkomt maar dat lost ook niks op nu)
Pf van je buren moet je het hebben....

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:45

hoe zit dat met de rechtsgeldigheid van de invordering? je had de auto toch niet op de openbare weg staan? als ie in je schuur stond moeten ze volgens mij toestemming vragen voordat ze zomaar gaan zitten snuisteren temeer er geen directe strafbare zaken te constateren waren. even een bezoekje aan een advocaat
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:47

nog wat, als ik een auto uitmekaar trek op mn eigen grond (zonder een millieudelict te plegen) hebben de klabakken er niets mee nodig, pas als ik er mee op de weg kom mogen ze zeuren!!!
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1191
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 13:58

Ben ik de enige die het normaal vind dat je die wagen niet zomaar weer op kenteken kan zetten. Jij doet het misschien volgens de regels van de kunst maar als je naderhand alles in de strijkkit smeert wie kan dat controleren?
Ik vind het een enorm tof project en en ik heb de volle bewondering ervoor maar zoiets hoort gewoon niet op de openbare weg.

De manier waarop de politie het gedaan heeft vind ik daarentegen wel onaanvaardbaar.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 14:14

Wat is dit ongelooflijk balen zeg. Het was zo'n mooi project :cry:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 14:17

Ben ik de enige die het normaal vind dat je die wagen niet zomaar weer op kenteken kan zetten. Jij doet het misschien volgens de regels van de kunst maar als je naderhand alles in de strijkkit smeert wie kan dat controleren?
Ik vind het een enorm tof project en en ik heb de volle bewondering ervoor maar zoiets hoort gewoon niet op de openbare weg.

De manier waarop de politie het gedaan heeft vind ik daarentegen wel onaanvaardbaar.
In principe heb je gelijk...

Echter zou wel alles gefotografeerd worden voor de strijkkit. de kit is alleen om alles er netjes en origineel uit te laten zien bedoeld, niet om broddelwerk te verdoezelen. Het moest allen de rdw mensen overtuigen dat het nog steeds een Giulietta is.

Dat de auto sterker is als een giulietta of 33 durf ik wel te stellen, ten eerste zou er een heel flink stuk van de carrosserie doorgelast worden en ten tweede kwam er een rolkooi in die zich uit zou strekken tot alle ophangpunten van de ophanging.

Het invorderen van een kenteken kan ten alle tijden gebeuren volgens de advocaat van mijn vader, is niks tegen te doen. Gewoon auto bij de rdw laten keuren en je het hem weer terug zegt de rechter dan, tenzij er iets niet klopt en dan is het dus terecht ingenomen... :(

Bedankt voor de reacties maar ik heb het al min of meer besloten om er vanaf te zien, ga deze strijd toch niet winnen. :evil:

Wou dat ik een hutje (met grote schuur...) op de hei kon kopen... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 14:23

Jammer Remco. :(
Op de site van de RDW (klik) zijn de basisregels te vinden van ombouw en aanpassingen. Het algemene nummer bellen van de RDW heeft weinig nut. Je zult met diegene moeten praten die zelf keuren en beslissingrechten hebben. Als ik tijd heb, zal ik proberen een mailadres of telefoonnummer voor je te vinden van de afdeling die wat zinnigs kan zeggen.
De komende 2 weken zal je weinig reactie krijgen van de RDW vanwege de feestdagen, verwacht ik.

edit: daar zitten wel de nodige kosten aanvast. Ik kan mij voorstellen dat je die extra kosten niet wilt maken.

Alfa 1.5

Re: RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 15:56

Ben ik de enige die het normaal vind dat je die wagen niet zomaar weer op kenteken kan zetten. Jij doet het misschien volgens de regels van de kunst maar als je naderhand alles in de strijkkit smeert wie kan dat controleren?
Ik vind het een enorm tof project en en ik heb de volle bewondering ervoor maar zoiets hoort gewoon niet op de openbare weg.

De manier waarop de politie het gedaan heeft vind ik daarentegen wel onaanvaardbaar.
Een dergelijk project komt ook nooit zomaar op de weg/kenteken moet bij RDW gekeurd worden. Voor evenementen/circuit natuurlijk wel heel gaaf.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6833
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 17:42

evenementen en circuit is voor anderen bedoeld, ik rij met mijn auto's op straat. :wink:

Sommige regels zijn gewoon overdreven. :x

Dat de auto omgekeurd zou moeten worden is bekend, er verandert immers iets aan het kentekenbewijs(4-6 cil). Het probleem is gewoon dat ik die andere carrosserie gebruik en daar is de rdw al opvoorhand op tegen. Dat de auto nog voorzzien wordt van een rolkooi en hierdoor twee keer sterker is als de originele auto is voor hun dan al niet meer belangrijk. De carrosseris is het enige hangblok, de techniek doorstaat elke keuring, dat is namelijk allemaal nieuw en aangepast.

Waarom zou deze auto niet op de weg mogen? Als ik puur de techniek in de Giulietta had geschroefd en niks had verstevigd oid had ik gewoon een keuring doorlopen en was er niks aan de hand geweest. Nu is de auto van vorm verandert, flink verstevigd op alle punten en voorzien van betere techniek...

Kan me er wel over opwinden maar heb me er maar bij neergelegd. Ik wil een auto bouwen waar ik over een paar maanden mee kan rijden en met deze gaat me dat helaas niet meer lukken dus moet ik op zoek naar een ander.

De site van de rdw is trouwens net zo waardeloos als het personeel dat je aan de telefoon krijgt in dit soort gevallen :roll: , onduidelijk en vaag. uiteindelijk hangt je lot toch van de keurmeester af. Mijn kenteken en foto's worden doorgestuurd naar een bepaalde persoon en daar kan ik maandag contact mee opnemen is mij gezegd. Zal wel horen wat hij te zeggen heeft.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 17:43

twee x omg!

omg wat een project! wat had dit geweldig gaaf kunnen zijn als je de kans gekregen had... gewoon, om te laten zien dat 't kan!

en omg, wat zonde van je moeite en vooral doodzonde dat 't op zo'n manier moet aflopen...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

Re: RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 18:01

Zo dat is behoorlijk frustrerend, wel heel irritant dat jij ze in je tuin toelaat en dat ze vervolgens andere zaken gaan controleren, vraag me af of dat zomaar mag.
Maar wel indrukwekkend en ik hoop dat je er eigenlijk wel mee doorgaat, desnoods alleen voor op het circuit.
oh,als die agenten ,uit eigener beweging, al baas gaan spelen op een particulier terrein,ik denk als je dit bij een advocaat/juridische instantie aankaart het voor die agentjes wel eens vervelende gevolgen kan hebben,straks staan ze nog in je slaapkamer........
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Giulietta SW v6 het begin en het eind...

zo dec 21, 2008 18:20

wel een heel tof project :thumbs:
ziet er betrouwbaar uit 8)

gewone RDW keuring zegt weinig als de aanpassingen niet op kenteken staan ( dus TypeGoedKeuring)bij evt. technische controle door politie, al zullen ze dit niet snel in de gaten hebben :lol:
ben zelf eens in technische fuik geraakt met kevertje met afgezaagde kont /grotere motor en bredere wielen.
vielen zelfs over de spoorbreedte :?
gelukkig had ik een aantekening op kenteken met typegoedkeuring nummer maar pas na contact met het RDW mocht ik verder, heeft me ruim uur gekost en dan 3 agentjes om je auto heen gebreken zoeken , en melden "die ben je dadelijk kwijt" :twisted:

enne fijne Buren heb je :evil:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Terug naar “Projecten”