Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

di dec 16, 2008 20:51

Onlangs heb ik mijn 1.4 motor uitgebouwd en daarvoor is in een 1.7 in de plaats gekomen, Ik heb de moeite genomen alles vast te leggen voor diegene die dit ook eens zelf willen doen!


Afbeelding
Motorkap en luchtfilterhuis verwijderd.

Afbeelding
Gril verwijderd en takel geplaatst.

Afbeelding
Ketting door het inlaatspruitstuk halen en hier de akel aan bevestigen.

Afbeelding
Wielbouten lossen en de auto op bokken plaatsen.

Afbeelding
Wielen voor verwijderen.

Afbeelding
Koelvloeistof aftapplug links.

Afbeelding
Koelvloeistof aftappen.

Afbeelding
Dop expansievaatje eraf draaien.

Afbeelding
Aftapplug recht ook hier de koelvloeistof aftappen

Afbeelding
Moeren lossen van de stang die de zijwaardse trillingen van het blok opvangt.

Afbeelding
Pook en rubber hoes verwijderen.

Afbeelding
Radiateur verwijderen.

Afbeelding
Gaskabel losmaken van het blok.

Afbeelding
Uitlaatspruitstuk verwijderen

Afbeelding
Aandrijfassen verwijderen.

Afbeelding
Tip: plaats een metalen staaf tussen de wielbouten, zo kan het wiel niet draaien wanneer je de imbussen losdraait.

Afbeelding
Bevestigingsklep tussen motor en bak verwijderen

Afbeelding
Los de versnellingsbakbouten, dit is nu makkelijk te doen om dat de bak er nog onder hangt.

Afbeelding
Sensor snelheidsmeter verwijderen.

Afbeelding
Inlaatspruitstuk verwijderen.

Afbeelding
Het verwijderde inlaatspruitstuk.

Afbeelding
Ontsteking verwijderen.

Afbeelding
Termostaten verwijderen.

Afbeelding
De benzinedruk meter.

Afbeelding
Koelvloeistof inlaat slang ontkoppelen.

Afbeelding
Olievulkanaal verwijderen, naar rechts losdraaien.

Afbeelding
Uitlaat slang koelvloeistof ontkoppelen.

Afbeelding
Hoofdkoppelingscilinder voorzichtig losschroeven, daarna een plug op de cilinder plaatsen zodat er geen vloeistof wegloopt.

Afbeelding
Accu en kabelboomstekkers ontkoppelen.

Afbeelding
Moeren uit de voorste motorsteun lossen.

Afbeelding
Inlaatspruitstuk monteren en de motor weer strak in de takel hangen.

Afbeelding
Middelste motorsteun lossen

Afbeelding
Vleugel uiteinde versnellingsbak verwijderen.

Afbeelding
Bout van de draagarm losdraaien.

Afbeelding
Voorzichtig de bouten uit de zijsteunen van de motor draaien, zorg ervoor dat de ketting aan de motor op spanning in de takel hangt.

Afbeelding
Zelfde geldt voor de andere zijde.

Afbeelding
Steunbalk is las van het chassis.

Afbeelding
Steunbalk wegtrekken, je ziet dat je niet beide draagarmen hoeft te ontkoppelen.

Afbeelding
Motor laten zakken. Controleer tijdens het zakken of er nergens nog slangen of kabels vastzitten.

Afbeelding
Denk eraan de stang die de zijwaartse klappen opvangt weg te duwen.

Afbeelding
En de motor kan zakken!

Afbeelding
Laat de krik waar de versnellingsbak nu op leunt langzaam en tegelijk met de motor mee zakken.

Afbeelding
Als de auto hoog genoeg op de bokken staat +- 50 cm. Dan kan het blok er zonder problemen onderuit getrokken worden.

Afbeelding
Middelste motorsteun verwijderen.

Afbeelding
Bouten van de versnellingsbak verwijderen en de bak voorzichtig van het blok schuiven.

Afbeelding
De vesnellingsbak is gescheiden van het blok.

Afbeelding
Aanzicht van de drukgroep.

Afbeelding
Druklager van de versnellingsbak.

Afbeelding
Aanzicht van de koppelingsplaat.

Afbeelding
Drukgroep en koppelingsplaat verwijderd, deze zijn nog goed en komen op het andere blok.

Afbeelding
Hulpkoppelingscilinder verwijderd uit de houder.

Afbeelding
De Bella met haar oude hart

De distributie riem is vervangen en het 1.7 blok is er ook ingegaan. Hier heb ik ook reportages van gemaakt maar het kost tijd dit op het forum te krijgen dus die komen nog.

Gr Tom
Laatst gewijzigd door Gerrets op di dec 16, 2008 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Furrikain
Full Member
Full Member
Berichten: 427
Lid geworden op: za jan 21, 2006 03:17
Locatie: Roosdaal (BE)

RE: test

di dec 16, 2008 21:59

Tip: ipv je post te plaatsen door op "OK" te klikken, kan je hem ook testen met de knop "Voorbeeld". ;)

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: test

di dec 16, 2008 22:30

plaatjes
Niet gelukt: al je tekst valt weg.
Laatst gewijzigd door dibro op di dec 16, 2008 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Re: RE: test

di dec 16, 2008 22:37

Tip: ipv je post te plaatsen door op "OK" te klikken, kan je hem ook testen met de knop "Voorbeeld". ;)
Goede tip voor de volgende keer!! maar het is gelukt!

Gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 10:33

haha, grappig dat je de moeite hebt genomen telkens foto's te maken

(achteraf vind ik het erg jammer dat ik dat nooit gedaan heb....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 11:30

Waardevolle aanvulling voor de technische rubriek lijkt me :thumbs:

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 15:57

Kijk zulke reportage's hebben we wat aan, perfect
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 16:56

Heb je dat blok nu aan het inlaatspruitstuk laten zakken? Dat zou ik zelf toch anders gedaan hebben.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak

wo dec 17, 2008 17:52

Heb je dat blok nu aan het inlaatspruitstuk laten zakken? Dat zou ik zelf toch anders gedaan hebben.
Precies wat ik dacht. Het inlaatpruitstuk zit vast met 6x M8 tapeindje, en daar hangt dan dus het volle gewicht van motor + eventueel bak aan :roll:
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

Re: RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak

wo dec 17, 2008 18:07

Heb je dat blok nu aan het inlaatspruitstuk laten zakken? Dat zou ik zelf toch anders gedaan hebben.
Precies wat ik dacht. Het inlaatpruitstuk zit vast met 6x M8 tapeindje, en daar hangt dan dus het volle gewicht van motor + eventueel bak aan :roll:
Heren neem nou van mij aan dat het gewoon kan dit heb ik al veel vaker gedaan en zonder problemen. Ben wel benieuwd hoe jullie dat dan bij een 1.4 en 1.7 doen?

gr Tom
Laatst gewijzigd door Gerrets op wo dec 17, 2008 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 18:29

Kan idd makkelijk, boxerblokje weegt haast niks. :wink:
Ieder doet het op zijn manier (ik doe het ook anders hahaha), geen probleem hè?

Mooie reportage Tom! :thumbs:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 19:04

Lekker bezig Tom :shock: :D

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6834
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)

wo dec 17, 2008 20:27

Van wat ik me nog van school herinner zou een m8 bout meer als een ton kunnen hebben qua trekbelasting... :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak

do dec 18, 2008 07:01

....Ben wel benieuwd hoe jullie dat dan bij een 1.4 en 1.7 doen?
Ik heb geen takel dus gewoon met een krik onder het blok :wink:

Doe ik trouwens ook zo bij een 1.3 en 1.5 :lol:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak

do dec 18, 2008 10:17

Heb je dat blok nu aan het inlaatspruitstuk laten zakken? Dat zou ik zelf toch anders gedaan hebben.
Precies wat ik dacht. Het inlaatpruitstuk zit vast met 6x M8 tapeindje, en daar hangt dan dus het volle gewicht van motor + eventueel bak aan :roll:
Heren neem nou van mij aan dat het gewoon kan dit heb ik al veel vaker gedaan en zonder problemen. Ben wel benieuwd hoe jullie dat dan bij een 1.4 en 1.7 doen?

gr Tom
zolang je maar geen 16V zo eruit wil gaan halen vind ik alles best :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Projecten”