Sprintracer

Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 14:32

Hoi,

Als ik met een Alfa 33 wil gaan racen, kan ik dan beter een FWD of 4WD kopen om om te bouwen tot raceauto?

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 15:27

FWD.

Ik vermoed dat een 4wd niet tegen racebelasting is bestand.

Tip: als je snel wilt racen koop dan een kant en klare.

Forza33 van het forum heeft nog een carrosserie staan en Johan de Vries heeft een complete auto staan.

Zie: www.johandevries.nl

Sprintracer

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 15:31

Maar heb ik met een 4WD niet veel meer grip in de bochten of verlies ik teveel op de rechte stukken?

Ik wil een auto van de grond af aan opbouwen om ook meteen meer van de techniek van een 33 te weten te komen en zodat ik de kosten kan verdelen over een langere tijd.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 15:35

In theorie is 4wd beter, maar het is ook zwaarder.

In het geval van een 33 zeg ik: fwd. Want het is lastig en duur om het gewicht te compenseren met veel pk's.

Kijk ook eens op: www.hutzezonracing.nl

Vergelijk de rondetijden eens met de tijden van een bmw e30 ofzo.

Die auto is bloedsnel en absoluut FWD.

Kracht van een 33 racer is de goede wegligging en het lage gewicht.

164 Q4

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 15:50

Sluit ik me bij aan. Hoewel ik een groot 4wd liefhebber ben zou ik in dit geval ook voor de fwd gaan. Misschien dat bij de start een 4wd vanwege de grip even wat makkelijker van de startstreep is maar daar zal het voordeel ook wel ophouden. Bij het rally rijden met veel optrekken over korte bochtige stukken en dan liefst ook nog op een niet al te stroef ondergrond is 4wd natuurlijk het beste maar neem op een normaal circuit maar fwd.

Rees Cees

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 16:07

Ik zou toch ook echt voor de 4x4 gaan en even doorsparen voor een lichtmetalen onderblok. of de voorwielaandrijving er af halen en alleen het achterste diff. gebruiken. een 33 motor hoort te ploffen bij het gas loslaten en zo kan ik nog wel even doorgaan met alle onzin die ik in de loop van de jaren gehoord heb.

snelle 33´s en onderdelen er voor koop je bij:
Louis Hutzezon
A-Repair
of bij mij

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 16:10

@forza33:

Iets teveel praatjesmakers op bezoek gehad?

:D :D

Rees Cees

Re: RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 16:20

@forza33:

Iets teveel praatjesmakers op bezoek gehad?

:D :D
`

nee hoor want die komen niet eens door de voorronde. :wink: :wink:

een 33 heeft ongeveer 19% verlies door de aandrijving dan lijkt me het zeer onverstandig om er nog eens 19% af te halen met zo´n lullig achteraandrijvinkje en daarbij gaat het gewoon stuk na één raceje.

Sprintracer

Re: RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 17:26

Ik zou toch ook echt voor de 4x4 gaan en even doorsparen voor een lichtmetalen onderblok. of de voorwielaandrijving er af halen en alleen het achterste diff. gebruiken. een 33 motor hoort te ploffen bij het gas loslaten en zo kan ik nog wel even doorgaan met alle onzin die ik in de loop van de jaren gehoord heb.

snelle 33´s en onderdelen er voor koop je bij:
Louis Hutzezon
A-Repair
of bij mij
Waar slaat dit nu weer op? Stel ik nu zulke idote vragen? Ik weet weinig van racen af, dat klopt maar leg dan gewoon uit wat de voor - en nadelen zijn of zeg gewoon niets als het echt zo dom is maar waarom moet het op deze manier?

Rees Cees

Re: RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 18:40

Ik zou toch ook echt voor de 4x4 gaan en even doorsparen voor een lichtmetalen onderblok. of de voorwielaandrijving er af halen en alleen het achterste diff. gebruiken. een 33 motor hoort te ploffen bij het gas loslaten en zo kan ik nog wel even doorgaan met alle onzin die ik in de loop van de jaren gehoord heb.

snelle 33´s en onderdelen er voor koop je bij:
Louis Hutzezon
A-Repair
of bij mij
Waar slaat dit nu weer op? Stel ik nu zulke idote vragen? Ik weet weinig van racen af, dat klopt maar leg dan gewoon uit wat de voor - en nadelen zijn of zeg gewoon niets als het echt zo dom is maar waarom moet het op deze manier?
nou goed dan dan geef ik één goede tip:

bouw een leuke (33 of 75) om mee op de straat te kunnen rijden en die je af en toe kunt gebruiken op een track day, je hebt dan veel lol voor weinig. begin niet aan het bouwen van een raceauto het kost veel tijd en als je niet handig bent (ik zeg niet dan je dat niet bent) heel veel geld. een echt snelle 33 kost al gauw tussen de 15 en 20 duizend euro en zo´n 15.000 euro per jaar aan onderhoud en inschrijfgeld voor races.

NB er staat wel waarom je niet voor een 4x4 33 moet kiezen.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 18:47

33 rijders aller landen verenigt u!

:D

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 19:20

ik zal zowiezo voor een FWD kiezen, de aandrijving is een stuk goedkoper en ik denk ook betrouwbaarder dan bij een 4wd, zeker als het om racen gaat. Mede omdat voor een 4wd naar mijn mening weinig te krijgen isen mocht je iets goeds vinden qua onderdelen dan betaal je daar de hoofdprijs voor.

Ik weet uit eigen ervaring als je voor weinig wilt racen in een 33 dat dit zeker voor de eerste jaren mogelijk is.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 23:49

Vergelijk de rondetijden eens met de tijden van een bmw e30 ofzo.

Die auto is bloedsnel en absoluut FWD.

een e30? FWD? RWD dan toch...?

maargoed, 't idee is duidelijk. denk ook dat je met een goeie 2wd verderkomt dan met een 4wd met evenveel pk's

tenzij je gaat ijsracen of zo
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Racen met FWD of 4WD?

ma mei 30, 2005 23:52

Ik bedoelde de 33 van Hutzezon tov de e30s

G-san
Member
Member
Berichten: 163
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:05

RE: Racen met FWD of 4WD?

di mei 31, 2005 20:30

FWD voor een 33 omdat tenzij de motor extreem getuned gaat worden de verliezen bij een 4WD te hoog zullen wezen.

Nog beter ga voor een RWD :wink: 75 ofzo

Terug naar “Projecten”