Waardeloos

Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

di mei 17, 2005 18:34

Deze winter een Alfa GT1300Junior uit 1969 gekocht.... (De dag na kerst stond ie thuis.... wat wil je nog meer onder de kerstboom?) Een opknapper die verkocht is door de vorige eigenaar na 13 jaar restauratie.... Ik heb hem nooit gesproken maar weet niet waarom hij de hoop op gegeven heeft (wist hij meer over de auto dan ik?) maar sindsdien heb ik veel van m'n vrije tijd in de auto gestopt. De motor leek inieder geval onderhanden genomen te zijn; de zuigers zagen er nieuw uit. Nieuwe verdelerkap, contactpuntjes en een bougiekabelsetje en de motor deet het weer.... En blijft het doen hoop ik.... De body is nog best mooi en op een paar bobbeltjes op het rechter portier na is er geen roest te bespeuren.

Wat ik deze winter (in de kou, onder een carport, maar je moet er wat voor over hebben) heb gedaan;

- nieuwe benzinetank
- nieuwe benzineleiding (vast en flexibel)
- overal nieuwe remleidingen
- remmen gereviseerd (de blokken had ik nog, in goede staat, alleen de rest was weg. Nieuwe rubbers, zuigers en remblokjes...)
- nieuwe remschijven
- nieuwe rubbers in koppelingcilinders
- nieuwe rubbers in remcilinder en bekrachtiger (nieuwe rubbers in de bekrachtiger zetten is geen probleem, het enige minpuntje is dat er een messing opsluitbus in de cilinder geperst is en die er met geen mogenlijkheid uit te krijgen is; gelukkig kan ik draaien en heb zo de bus eruit gedraait en een nieuwe gemaakt die er perfect weer in past)
- nieuwe draagarmen achter
- nieuwe stabilisatorstang achter
- nieuwe uitlaat (met bruilpijp natuurlijk....)
- nieuwe koni classic dempers
- nieuwe radiateur
- nieuwe handremkabel en remschoentjes voor de handrem

Dit heeft me een aantal weekendjes gekost maar vorige week kon hij voor de keuring. De keuring duurde wel 10 (...!) slopende minuten maar de keuringmeester vond het alleen maar een mooi karretje (helpt altijd) en was onder de indruk van alle nieuwe onderdelen... Het enige puntje van kritiek was een klein beetje speling op de stuurkogel bij het hulpstuurhuis, maar die is nog na te stellen dus dat maakt niet uit.

Maar helaas.... Het blijft niet zo mooi... Na een stukje rijden merk je al snel dat de synchro bij de tweede versnelling het niet zo best (lees; niet) doet. Ook wil de temperatuur van het koelwater niet boven de 60 graden komen.... Gelukkig heb ik nog wel een paar foto's kunnen maken;

Afbeelding

Afbeelding

Dus thuis maar het koelvloeistof weg laten lopen en de thermostaat eruit gehaald. Die deed dus niets toen ik em in kokend water legde... En nu het koelwater er toch uit is maar gelijk die waterpomp eraf halen die een paar drupjes op de as lekte. Nieuw is al besteld en dus Kan ik dit weekend in ieder geval weer rijden.

Nog te doen;
- Alle plekken waar de verf eraf is aanpakken (niet veel plekken, maar voorkomen is beter dan genezen he...)
- Ik moet de versnellingsbak reviseren (maar eerst even rijden)
- Het interieur moet aangepakt worden (nu een verdroogd en gescheurt bruin interieur. De auto is ooit aubergine geweest, is over gespoten in het rood maar heeft nog wel ket bruine interieur, daar moet dus een zwarte inkomen...)

Hij moet iniedergeval weer grote afstanden aankunnen, veel rondjes ijsselmeer rijden dus om te testen, want deze zomer gaan m'n vader (in z'n snoek, ID uit 1962) en ik (in de bertone) naar midden Frankrijk. De snoek heeft het al een keer gedaan dus daar kan ik niet voor onder doen...

Peter
(die niet kan wachtten tot het weekend is en weer kan gaan knutselen)
Laatst gewijzigd door Waardeloos op di mei 17, 2005 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Het waren een mooie 5 km.....

di mei 17, 2005 19:53

Mooie auto. Knap dat je al die werkzaamheden kunt/wil doen in de winter buiten. Dat lokt mij nooit zo. Ik ben nogal een mooi weer sleutelaar.

Gebruikersavatar
Koen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 677
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:50
Locatie: Antwerpen

RE: Het waren een mooie 5 km.....

di mei 17, 2005 19:57

Ziet er idd zeer mooi uit. Als je veel zelf doet, leer je je wagen uiteraard ook door en door kennen.

Veel rij en sleutelplezier !
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Gebruikersavatar
sjoerdb
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:24
Locatie: venhuizen

RE: Het waren een mooie 5 km.....

di mei 17, 2005 20:02

als je toch aan het rondrijden bent om het ijselmeer, dan kun je bij mij wel een tussenstop houden om te plassen, ben een berlina eigenaar. see you this summer!
een berlina is de limo van de 70tiger jaren!

Waardeloos

RE: Het waren een mooie 5 km.....

di mei 17, 2005 20:23

Als zoiets op bokjes voor je deur staat kun je het toch niet weerstaan? En zo heel erg koud was het ook weer niet.... :wink:

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Het waren een mooie 5 km.....

di mei 17, 2005 20:36

Als zoiets op bokjes voor je deur staat kun je het toch niet weerstaan? En zo heel erg koud was het ook weer niet.... :wink:
Nee, dat klopt. Maar 20 graden vorst en 30 cm sneeuw. ](*,) :wink:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

di mei 17, 2005 22:07

Leuke brievenbus.

Petje af voor je sleutelwerk! Niet de meest gunstige randvoorwaarden.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

wo mei 18, 2005 07:31

@waardeloos:

ik heb nog een zo goed als nieuw zwart interieur liggen voor de brievenbus. dus als je interesse hebt.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

do mei 19, 2005 10:19

Mooi karretje waardeloos :wink:

En hulde voor je werkzaamheden in de wintermaanden :thumbs:

Doe mij herinneren aan die keer dat ik in de winter steeds de voorruit helemaal beslagen had en het niet wegkreeg, het werd erger met de kachel aan.
Das makkelijk zat dus, ergens bij de kachel een lek.
Het kraantje dus :!:

Het vroor buiten goed toen ik het complete dashboard heb uitgebouwd om het lek te repareren. Je vingers willen dan niet meer :(

Maar: waarom waardeloos :?:

Waardeloos

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

do mei 19, 2005 20:42

@Juultje ; heb je van het goede type (mijn auto heeft geen hoofdsteunen etc.) het interieur? Wil em zo origineel mogenlijk houden. Heb je eventueel een foto en prijs? Mail het anders even door...

@AlfettaOwner; Een vriend die hem voor het eerst zag zij direkt 'wat een waardeloze kar man... Heeft schade gehad, de moterkap ligt er niet eens goed op! kijk dan naar die gleuf!' en hij vind het nog steeds een waardeloze kar :? Maarja hij heeft een driewieler en heeft er al een keer mee op de kop gelegen dus hij moet niet zeuren... En de nickname kan je niet meer veranderen dus ik zit er aan vast...

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

do mei 19, 2005 22:12

Mooi project!

BTW: volgens mij kan de administrator je gebruikersnaam wijzigen.. Je zou hem even kunnen mailen..
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

do mei 19, 2005 22:16

Dat vindt ik dan weer waardeloos. :blue_lol:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Het waren een mooie 5 km..... (GT1300Junior)

di mei 24, 2005 11:08

@waardeloos, check je mail.

Terug naar “Projecten”