Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

ma mei 16, 2005 11:05

keurig gedaan hoor. helemaal netjes.
Heb je er wel voor gezorgd dat het daar aan de achterkant ook afgewerkt is? Tank eruit en mooi schoon gemaakt en ook in de verf?
Krijg jij geen last meer mee!!!
Rik
Ja, doordat de tank eruit was kon ik er prima aan de achterkant bij: Na het lassen een beetje opknappen met de afbramer, en in de verf. Die tank bleek overigens dus lek, maar daar hadden we het al over gehad :wink:
SCARB 00694

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

ma mei 16, 2005 13:32

Het viel me behoorlijk tegen dat stuiklassen, maar een verzetrandje erin knijpen (ja, knijpen, niks geen lucht :D ) was geen optie: Alle kanten van het inzetstuk hadden een bolling; als je daar met een verzettang op los gaat blijft er volgens mij niks van je vorm over ...
Dat valt dus eigenlijk best mee. Ik dacht dat eerst ook, totdat een vriend van me zei dat dat dus best meeviel en inderdaad na het aanbrengen van de verzetrand buig je het zo weer in de gewenste vorm.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 17, 2005 21:07

Deel 2 van het winterprojekt, dat inmiddels een voorjaarsprojekt is, en hopelijk geen zomerprojekt wordt...Reparatie bij de achterlichten.

Boven beide achterlichten zat een gat in de rand, op de plek waar de watergoot van de achterklep uitkomt. Konstruktie foutje? Kennelijk blijft daar op de een of andere manier water staan, al begrijp ik niet hoe.

Links eruit geslepen en vervangingstukje erin gepast. De bovenrand zet ik met drie proplassen vast, de zijkanten worden stuik gelast:
Afbeelding

Gelast en nabewerkt:
Afbeelding

Ook een gat boven het rechterachterlictht (Bof ik even dat Hammerite een kleur blauw heeft die akelig dichtbij mijn kleur blauw zit. Dat kan geen toeval zijn... :wink: ):
Afbeelding

Ook daar een plaatje inpassen. Bij verder schuren vielen er ook wat gaten in de watergoot...
Afbeelding

Rechts gelast:
Afbeelding

Stukje inlassen in watergoot. Stuk koper erachter tijdens het lassen tegen het doorbranden, en lasapparaat bijna op het laagste amperage: Plaatwerk in die rand is zo dun als papier...
Afbeelding

Gelast en nabewerkt:
Afbeelding

Schuren en plamuren:
Afbeelding

Eindelijk weer blauw! Op naar deel drie: Het zijscherm rechts-achter...
Afbeelding


8)
SCARB 00694

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 17, 2005 21:19

Afbeelding

Wat is dat voor een rood ding op de foto? Een magneet? Als dat zo is, is dat wel handig. Meestal kom je een hand te kort bij het lassen.
En spuit je dat zelf blauw met een spuitbusje? :? Wordt dat wel wat zonder cabine?

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 17, 2005 21:25

Dat rode ding is inderdaad een magneetje. Superhandig!

Dat blauw is inderdaad uit een spuitbusje, en verre van perfekt. Voorlopig vindt ik het even best zo, als de auto rondom helemaal weer "hard" is, wordt-ie gestript en gaat hij naar de spuiter. Tot die tijd is het een rijdend restauratie projekt; ik wil in de zomer rijden en in de winter knutselen, vandaar.
Op die manier heb ik twee jaar geleden de dorpels gedaan, en moet volgende winter het een en ander aan de voorkant worden gedaan, onder de bumper.
SCARB 00694

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 17, 2005 21:28

Zo worrut al een echte lascursus !

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 17, 2005 21:31

Jahaa, en dan moet deel 3 nog komen! 8)
SCARB 00694

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

ma mei 30, 2005 21:57

Nou, gaat-ie dan: Deel 3 van het winter-project ...

Dit was de rechter-achterkant: In de loop van een aantal jaren werden blazen in de lak gaten, en die gaten werden steeds sneller steeds groter:
Afbeelding

De staalborstel erop en wat komt er te voorschijn? Hoera, nog meer Italiaans vakwerk! Gewoon een plaat over alle rottigheid bakken en een laag plamuur erop:
Afbeelding

Zijkant eruit geslepen, de binnenrand is ook aangetast:
Afbeelding

Nieuw stukje vouwen en knippen:
Afbeelding

Nieuw zijstuk pas gemaakt en vast gehecht.
In het oude plaatwerk is een verzetrand geknepen, waar het nieuwe plaatdeel ingelegd wordt. In het nieuwe plaatdeel zijn gaten geponst voor het maken van proplassen:
Afbeelding

Het achterdeel wordt er later stuik tegenaan gelast:
Afbeelding

Rondom dicht gelast:
Afbeelding

Afbeelding

Na het schuren, plamuren en primer:
Afbeelding

Bijna weer rijden :D na het halen van een APK :?
SCARB 00694

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

ma mei 30, 2005 22:07

Ziet er wederom goed uit !

Ik ben inmiddels ook aan het "lassen" geslagen aan de wielranden van mn 75.
Ik vindt het best moeilijk. Eentje bijna af. De tweede gaat vast al beter !
De kunst lijkt zoveel mogelijk rottigheid uit te zagen. Anders is het alleen maar brandgaten opvullen!

Afbeelding

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

ma mei 30, 2005 22:36

Ik ben inmiddels ook aan het "lassen" geslagen aan de wielranden van mn 75.Ik vindt het best moeilijk. Eentje bijna af. De tweede gaat vast al beter !
De kunst lijkt zoveel mogelijk rottigheid uit te zagen. Anders is het alleen maar brandgaten opvullen!
Vaak zit de rottigheid idd verder dan je denkt. Maar dit ziet er toch ook al goed uit.En gemakkelijk is het niet, maar oefening baart kunst.

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

ma mei 30, 2005 23:06

Kai,
De hoeveelheid rottigheid die je moet weghalen is inderdaad de kunst. Te weinig en je zit op flinterdunne plaat te werken; dan lijkt iedere las een groter gat te maken, te veel weghalen levert heel veel werk op, en het risico om vorm kwijt te raken.

Je zou misschien voor de zekerheid kartonnen mallen kunnen maken voordat de slijptol erin gaat; is er in ieder geval een manier om je maat terug te halen. Ik heb dat gedaan bij die hoek rechtsachter, omdat ik daar twee inzetstukken tegen elkaar moest lassen en ik bang was met een verkeerde ronding uit te komen.

Heb je nog meer plaatjes van die wielkast? Ziet er wel indrukwekkend uit...
SCARB 00694

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 31, 2005 13:28

Ja indrukwekkend.
Dit is het plaatje waarop je zo min mogelijk details van mn gepruts kunt zien !!
Ik heb het voor elkaar gekregen een grote flauwe deuk te veroorzaken verderop boven in het scherm. ns Kijken hoe ik die er weer uit krijg.
Het komt doordat ik de wielrand een beetje (mijn beetjes zijn nog al groot) onder druk heb vast gezet... dom dom maar zo leer je.
Ik zal plaatjes maken van de andere wielrand. Nog meer roest daar.

iets anders: je spuit de auto met een busje. Het is metallic lak.
Hoe kun je dat enigszins netjes doen?
Spuiten en dan polijsten en dan ook nog blanke lak dr over ?

Gebruikersavatar
wouter olandese
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:50
Locatie: Soest

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 31, 2005 14:54

Erg leuk en leerzaam om te zien aangezien ik ook nog veel meters moet lassen.
Ga zo door zou ik zeggen.

Nog een Low-Budget tip: Een oude luidsprekermagneet werkt ook prima ipv een duurdere lasmagneet.
Giulia 1300 '71

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 31, 2005 15:12

Nog een Low-Budget tip: Een oude luidsprekermagneet werkt ook prima ipv een duurdere lasmagneet.
Dat is inderdaad een goede :thumbs:

Zo, ik ga maar even wat boxen slopen!!! :twisted:

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

di mei 31, 2005 20:03

Kai,
dat spuiten met een busje gaat wel OK. Ik heb een spuitbus laten maken door Spectrum Verfindustrie (Zitten in Hilversum, Amsterdam en Gorichem, volgens het etiket op de bus).
Er zit een speciale spuitkop op waarmee je mooie vlakke banen van ongeveer 5cm breed kunt spuiten.
Voor de rest de gebruikelijke tips:
Heel veel schudden tussen het spuiten door om de metaal deeltjes goed te mengen, dunne lagen spuiten om zakkers te voorkomen; die krijg je heel snel bij metallic verf.
Na het drogen is die metallic lak inderdaad een beetje ruw; ik heb niet gepolijst, maar gewoon 3 of 4 dunne lagen blanke lak erover. Wordt mooi glad en lijkt heel aardig.

Voor je begint (of bij twijfel) eerst een proefstukje spuiten...
SCARB 00694

Terug naar “Projecten”