Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 14:24

Na al een paar keer op het Forum waardevolle tips te hebben gekregen gedurende mijn
plaatwerk avonturen, hier dan de eerste fotootjes.
Er komt ooit nog wel eens een webpage met alle reparaties aan techniek en blik (en dat
zijn er inmiddels heel wat...) maar voorlopig doen we het maar via het Forum.

Ik ben geen plaatwerker; spendeer het grootste deel van mijn dagen achter een toetsenbord en scherm, maar met veel geduld en oefenen (en een laskursusje van de TC) komt een mens heel eind. Super professioneel zal het allemaal wel niet worden, en de hoofdprijs in een Concours d'Elegance zal er niet meer inzitten, maar dat is het doel ook niet. Dat is namelijk lekker een beetje prutsen, en daarna weer sturen!


Deel 1: De bumpersteun linksachter. Al jaren zaten daar een paar grote blazen, gedeeltelijk uit het zicht door de bumper. Weghalen van de lak en plamuur gaf hetvolgende resultaat:
Afbeelding
Restauratie op z'n Italiaans! Oude rotte plaatwerk naar binnen meppen, nieuw plaatje eroverheen lassen en klaar ben je... Dat het daarachter nog 3x sneller weer doorrot is het probleem voor de volgende eigenaar...

Slechte stuk eruit gezaagd. De bumpersteun en kofferbakbodem zijn in prima conditie:
Afbeelding

Gebroederlijk naast elkaar op de werkbank: Het uitgeslepen oude stuk en het vervangingsdeel (jaren geleden al een keer de Arese gekocht; toen wist ik al dat het er eens van moest komen... :? )
Afbeelding

Het nieuwe deel pasgemaakt, klaar om stuik erin gelast te worden:
Afbeelding

Na het eerste rondje hechten. De gaten zijn her en der al zichtbaar ...Moeilijk nog, dat lassen... :oops:
Afbeelding

Rondom dicht:
Afbeelding

En smeren maar:
Afbeelding

Geschuurd, klaar voor de primer:
Afbeelding
SCARB 00694

Stefano

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 16:09

Ah dit is echt interessant! Geeft mij weer hoop om aan mijn projectje te werken. Btw hoe ga je het plaatwerk aan de achterkant beschermen?

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 18:22

Hè ik vind dat je jezelf te kort doet met de woordkeuze 'oplappen' :shock:
Dit is toch duidelijk een reparatie, oplappen is wat die gasten hiervoor gedaan hadden!

Goed werk :thumbs:

Wel een tip voor de volgende keer: Ik zou zelf na het lassen eerst de lak van het reparatiedeel verwijderen. Ik vertrouw deze laklaag namelijk nooit. Vaak is dit slechts een transport laklaag!
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 19:00

Gewoon goed bezig heet dit.
Nog even en je vervangt een hele dorpel! (hoop dat dat nog niet nodig is bij je wagen!)
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Keith

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 19:14

ziet er netjes uit! toch interessant zo'n lascursusje :)

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 19:22

@emilio: Dorpels zijn al gedaan, twee jaar geleden, links en rechts... :wink:
Heb toen het inlassen laten doen door een goeie vriend, die daar heel handig in is.
Voor deze gelegenheid mocht ik z'n lasapparaat lenen :D

@stefano: Aan de achterkant staat het gewoon in de menie (wel speciaal spul dat ook over roest heen mag). Het deel dat onder de kofferbodem zit heb ik daarna in de 3M underbody coating gezet.

Volgende keer deel 2 .....
(Met deel 3 ben ik nog bezig, dus die fotoos zullen iets minder snel gepost worden ... :wink: )
SCARB 00694

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 22:55

Ligt dat nieuwe stuk eroverheen of is het helemaal precies op maat van het gat uitgesneden ?

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Oplappen achterkant Bertone

za mei 14, 2005 23:13

Heb je toch erg netjes gedaan, zeker geen oplappen! :wink:

Andretti Molletti

RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 01:46

He Eric, netjes opgelapt man!

;)



Ziet er goed uit en gaat nu zeker niet meer zo snel rotten!!

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 11:25

Ligt dat nieuwe stuk eroverheen of is het helemaal precies op maat van het gat uitgesneden ?
Met stuiklassen mag je er van uit gaan dat de delen NIET op elkaar liggen maar tegen elkaar aan.
Geen verdikking dus door plaatwerk doch louter door de las zelf welke je vervolgens wegslijpt :!:

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 12:06

keurig gedaan hoor. helemaal netjes.
Heb je er wel voor gezorgd dat het daar aan de achterkant ook afgewerkt is? Tank eruit en mooi schoon gemaakt en ook in de verf?
Krijg jij geen last meer mee!!!
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

164 Q4

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 14:52

Ligt dat nieuwe stuk eroverheen of is het helemaal precies op maat van het gat uitgesneden ?
Met stuiklassen mag je er van uit gaan dat de delen NIET op elkaar liggen maar tegen elkaar aan.
Geen verdikking dus door plaatwerk doch louter door de las zelf welke je vervolgens wegslijpt :!:
Maar Kai heeft wel gelijk dat je zo niet goed zien kunt of het nou een stompe las of overlapnaad is. Overlap is ook niet erg zolang je het in verzet buigt (tegen die verdikking aan de buitenkant) en je de randen van te voren met Spieshecker Priomat voorziet. Nadat alles is gelast en in de primer zit de boel aan de binnenkant nog even afkitten dan roest het met overlap ook niet.
Maar ik had 'm ook liever stomp gelast.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 18:17

Als je een zettang gebruikt en dit netjes doet is het zelfs beter dan stuiklassen.
Op de foto's is het idd niet te zien maar het werd in de tekst wel al aangegeven :wink:

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 19:40

Zon zettang is dat een beetje handig in t gebruik of heb je na 10cm zoveel kramp en spierpijn dat je een dag moeten rusten voor de volgende 10cm ?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

Re: RE: Oplappen achterkant Bertone

zo mei 15, 2005 19:42

Zon zettang is dat een beetje handig in t gebruik of heb je na 10cm zoveel kramp en spierpijn dat je een dag moeten rusten voor de volgende 10cm ?
Nee, dat valt reuze mee.
De ergonomie van dat gereedschap is erop gemaakt meerdere cm'ters per dag te kunnen omzetten :wink:

Terug naar “Projecten”