Pagina 1 van 2

revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: do jun 19, 2008 18:27
door Bertonebianco
Een week of 2 geleden in het idylische plaatsje Laren een 2 litersperas in losse delen opgehaald.
Een en ander was ooit gedemonteerd en welliswaar in een coating gezet maar toch had de roest er al weer aardig zijn weg in gevonden.
Thuisgekomen bleek na een inspectie van wat er allemaal bijzat dat er wat draadeinden waren afgedraaid en speciale bouten ontbraken. Tevens zat de nog gemonteerde pignonas behoorlijk vast.
De borgmoer wel kunnen lostikken en daarna de as kunnen verwijderen. De lagers op deze as en de zijlagers waren allemaal beschadigd op de loopvlakken. Tijd voor nieuwe dus.

De beide steekassen ontdaan van de lagers en op het werk gecontroleerd op kromheid maar die waren OK. Daarna de flens gestraald en en gespoten. Da's weer netjes.

De missende draadeindjes waren van het type met 2 verschillende soorten draad erop M8 normaal en M8x1.
Deze heb ik kunnen maken van een M8 imbusbout (treksterkte) door de kop eraf te zagen en het stuk zonder draad op te snijden met M8x1

Ook de 2 ontbrekende bouten M10x1 met hoge treksterkte gemaakt van een imbusbout M10.
Dit keer heb ik de draad ervan afgezaagd en op het oovergebleven deel nieuwe M10x1 gesneden.
Ook geleerd hoe je de buitenring van de lagers (2-delig) kunt verwijderen.
Even een lasrupsje erop leggen. De krimp als gevolg van het daarna afkoelen is meer dan het uitzetten als gevolg van de warmte. De ring valt er vanzelf uit.

De asbuizen zijn inmiddels ook gestraald en hamerite zwart gespoten. Het differentieelhuis is fraai zilver aluminium geworden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De overige te vervangen delen bleken nog wel leverbaar te zijn bij Goos van Pelt en Prins Bredevoort.
De pakking, borgplaatjes, keerringen, M8x1 moertjes, borgmoer, binnen-(sperplaatje) en buitenlamellen liggen allemaal klaar.
Het wachten is op de lagers die ik volgende week verwacht. SKF had ze op voorraad in het magazijn Benelux.

Aangezien het afstellen van het kroonwiel met de pignon een precisie karwei is laat ik dat over aan iemand die het al eerder heeft gedaan en weet waarover hij praat.
Tevens heeft hij de beschikking over de juiste gereedschappen om onder andere de lagerspanning goed af te stellen.


Wordt vervolgd over een dikke week


Eric

revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: za jun 28, 2008 23:18
door Bertonebianco
Inmiddels is het differentieel weer opgebouwd en afgesteld. Het ging hierbij om het vervangen van de lagers, het afstellen van de lagerspanning en het afstellen van de speling tussen pignon en kroonwiel.
Je Hebt nogal wat speciaal gereedschap nodig

Afbeelding

Allereerst de buitenste lagerschaal van het kleine pignon lager verwijderd, die van het grote lager was er al uit.
De lagerschalen van de nieuwe lagers verdwenen in de vriezer, ze krimpen dan en zijn makkelijker te plaatsen.

Ondertussen het spergedeelte uit elkaar gehaald en nieuwe sperplaatjes gemonteerd. Tevens 2 shims extra gemonteerd aan beide zijden.
Alles met het voorgeschreven koppel aangedraaid

Na een poosje kon de ijskoude lagerschaal van het grote pignonlager met de bestaande shim erachter worden gemonteerd met behulp van een trekker.
Het grote lager zelf werd op de koude pignonas geperst.
Ook de buitenste lagerschaal van het kleine lager kon nu uit de vriezer en op zijn plaats worden geperst.
Vervolgens is de pignon gemonteerd met de bestaande shims op de as en daarna de kroonmoer op koppel aangetrokken.
De lagers wel voorzien van lagervet en na een paar omwentelingen is de voorspanning gemeten.

Afbeelding

Je meet dan met een tool de kracht die nodig is om het geheel aan het draaien te krijgen.
Die was nog niet korrekt en na het wisselen van wat shims op de as volgde een nieuwe poging.
Nu lag de voorspanning binnen spec en voelde het geheel ook goed aan, minstens zo belangrijk.

De afgekoelde buitenste lagerschalen van de zijlagers werden ook weer met hun bijbehorende shims gemonteerd

Afbeelding

Daarna is de speling tussen de het pignonwiel en de kroon gemeten met een meetklokje op zo'n 45 mm uit het hart van de pignonas.

Afbeelding

Die speling was te groot en de oorzaak was snel gevonden. Ik was er bij demontage vanuit gegaan dat de shims achter de zijlagers identiek waren en had ze niet gemerkt.
Even wisselen is zo gebeurd met de juiste gereedschappen

Afbeelding

en meteen een goede speling gemeten.

Nu kon het deksel met de asbuis worden gemonteerd en vervolgens opnieuw de kracht gemeten op de cardanflens. Deze was natuurlijk toegenomen omdat nu ook de zijlagers op spanning waren ingesteld.
Het geheel lag nu binnen spec voor een gemonteerd differentieel.

Nogmaals de kroonmoer los en de cardankeerring gemonteerd.
Daarna de kroonmoer weer op koppel aangetrokken en geborgd.

Als laatste nog de keerringen in de asbuizen geperst.

Het geheel is klaar voor montage onder de Bertone.
Dat gebeurt volgende week

Eric

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 00:05
door Alessandro
Mooi verslag en heldere uitleg! :thumbs:
Denk, dat zelfs ik het nu snap. :oops:

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 00:12
door ronald
Mooi gereedschap ook...

Is dat van jou?

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 10:09
door Bertonebianco
Nee, gereedschap is niet van mij, helaas.

Nog een foto van het spergedeelte met daarop de 2 extra shims, de buitenlamellen en sperplaatjes en het kruisasje met de 4 tandwielen.
Deze 2 asjes liggen in een V-vormige uitsparing waar ze worden uitgedrukt als de sper in werking moet komen.
Op die manier worden dan de normaal vrijdraaiende sperplaatjes meegenomen door de buitenlamellen.
Wat extra speling van de cardanas op de steekassen tov een normaal (niet sper) differentieel wordt daardoor ook verklaard.

Afbeelding

en het verwijderen van het zijlager niet kroonwielzijde

Afbeelding

En nog een van het blokkeerhulpstuk waarmee ook de lagerspeling kan worden gemeten met een meetklokje

Afbeelding


Eric

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 10:35
door Zaagauto
Dat wordt een MOOI asje zo! 8)

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 14:39
door Steven 33
leuk project en idd leuke pics :thumbs:

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 21:25
door Giulia2000TS
Mooi werk! :wink: :thumbs: Ziet er fraai uit! Welke olie gaat er straks in?

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 22:45
door Bertonebianco
Castrol !

maar eerst 500 km iets simpels. Bertolli of zo





Eric

Re: RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jun 29, 2008 22:58
door Alessandro
maar eerst 500 km iets simpels. Bertolli of zo
:jumping: :thumbs:

Re: RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: ma jun 30, 2008 14:14
door Giulia2000TS
Castrol !

maar eerst 500 km iets simpels. Bertolli of zo





Eric
Maar niet te simpel he, wel een sper-variant anders gaan je plaatjes er aan...

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: ma jun 30, 2008 14:58
door Bertonebianco
Bertolli sperolie extra vierge.

Eric

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jul 06, 2008 13:16
door Bertonebianco
Afgelopen vrijdagmiddag op het werk de nieuwe wiellagers samen met de remankerplaten op de steekassen geperst.
Vrijdagavond begonnen met demontage oude as.
Carroserie ondersteund met 2 assteunen onder de achterstekriksteunen en ook 2 assteunen onder de 2 draagarmen ter hoogte van de schokdemper.
Wielen eraf, remklauwen los en ondersteund opzij gelegd, remschijven eraf, 4 bouten van de remankerplaat los en de steekassen verwijderd.
Remklauw tijdelijk vasgemaakt aan de vrijgekomen gaten in de asbuizen.
Handremmechanisme volledig losgehaald van differentieel.
Vangbanden verwijderd, stabi los en cardanas afgekoppeld en de remslang losgemaakt. Dopje op remleidinguiteinde gezet tegen volledig leeglopen.
Garagekrik onder het differentieeldeksel en de bouten in de draagarmen losgehaald.
Als laatste de diabolo moer losgedraaid en de as eronderuit genomen.

Slapen!!!

Zaterdagmorgen de handremmechanismes overgezet op de remankerplaten van de nieuwe (steek)assen.
Samen met Ciclista de as in de diabologehangen en alles in omgekeerde volgorde weer vastgezet.
Steekassen weer gemonteerd.
Toen bleek dat de handremkabels links en rechts waren verwisseld. Deze weer uitgenomen en opnieuw op de juiste plaats gezet.

Differentieel gevuld met 1,4 liter AGIP 80W90 en de remmen ontlucht.

Zaterdagmiddag proefrit!!!
Voelt erg goed aan, geen bijgeluiden en/of trillingen

Foto's maken met erg smerige handen was niet handig daarom alleen een foto van het eindresultaat.

Afbeelding

Afbeelding\

Volgend project, montage Eibach verlagingsveren!

Eric

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jul 06, 2008 14:26
door giuliettaevo
Foto van een mooie donut als bewijs dat het sper werkt??? :wink: :jumping:

RE: revisie 2 liter speras 105 diff weer gemonteerd

Geplaatst: zo jul 06, 2008 17:11
door Bertonebianco
Ben nog wat voorzichtig ;-)
Gister met wat natte weggedeeltes was het al pret.
Ik begrijp dat hoe meer sper hoe linker het weggedrag bij gladheid.

En moeilijk foto maken met 2 handen aan het stuur ;-)


eric