pb2k
Advanced Member
Advanced Member

mijn dagelijkse vervoer - bertone

di mei 27, 2008 20:43

Beste vrienden,

Ik rijd nu ondertussen drie jaar dagelijks in mijn Bertone, met soms maandelijkse intervallen omdat hij dan weer dit mankeert en dan weer dat. ik vond dat ik er de laatste twee jaar erg veel onderhoud aan had. Voor mij was dat reden om er een punt achter te zetten, dat gedoe met nb een vervoersmiddel was ik echt beu. Ik kon er niet meer van slapen en als mensen me vroegen hoe het met die gave auto van me ging dan kon ik er ook niet meer enthousiast over zijn, ik was hem echt goed zat ; Apk regelen en weg ermee. Een auto moet rijden. .

Ondertussen heb ik mij een paar maanden niet om stijgende benzineprijzen druk hoeven maken, die schorsing heeft me echt goed gedaan, geen stress, van het dagelijks racefietsen naar mijn werk ben ik echt enorm opgeknapt, ik voel me prima en ik wil volgend jaar zelfs weer aan een studie beginnen zodat ik effectiever aan mijn werk & hobby bezig kan zijn. Het gaat me goed :)

Met het goede gevoel groeide ookhet besef dat ik nu de mooiste auto van mijn leven op de oprit heb staan. Ik heb er genoeg tijd voor gehad om over na te denken en ik wil de alfa plotseling graag weer laten rijden. Als ik dan toch 2€ per liter ga betalen dan stop ik die liever in mijn droomauto. De komende 5 jaar zie ik me dus absoluut verbonden aan mijn supergave alfaatje :D ondertussen heb ik er al weer van alles voor gekocht.

Dus nu is er wat achterstallig onderhoud dat echt opgelost moet worden, ik hoop dat jullie me af en toe willen helpen. Begrijp wel : de technische kwaliteit is me belangrijker dan het esthetische. Deze alfa moet rijden :D :D

zo heb ik een plotselinge breuk bij de bevestiging van de torsiestang : waar begin ik in godsnaam bij zoiets? Wat is er überhaupt aan de hand?

Afbeelding

Alfa Romeo GT junior 1300 is nu 2 liter (omgebouwd alfetta blok) Lusso uit 1975
Laatst gewijzigd door pb2k op za aug 02, 2008 01:18, 4 keer totaal gewijzigd.
Bertone GTJ 1975 2.0 (helaas die is weg) / Lancia dedra 1.8 vvt
na mijn studie weer een bertone ! :) (2011)

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: My friend till the end

wo mei 28, 2008 08:12

wat er aan de hand is: gewoon roest, in de dwarsbalk die onder de radiateur loopt. Door de krachten van de stabie begeeft dat een keer..
De balk is meen ik gewoon compleet te koop, en een berg lasuurtjes en een onderrand van de frontplaat verder ,inzet van een spuiter en je (of beter de auto) bent weer het heertje.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: My friend till the end

wo mei 28, 2008 09:45

Wat is er überhaupt aan de hand?
Dat lijkt idd op roest. Dat komt vaker voor bij een ( oude ) Alfa Romeo heb ik mij laten vertellen. :wink:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: My friend till the end

wo mei 28, 2008 09:52

Wat is er überhaupt aan de hand?
Dat lijkt idd op roest. Dat komt vaker voor bij een ( oude ) Alfa Romeo heb ik mij laten vertellen. :wink:
Welnee! Dat gat is echt geen roest hoor... gaten roesten niet! TSSSSSSSSSSSSSSSSS! :lol: :lol: :lol:
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 09:54

O. Dan ben ik toch verkeerd geinformeerd. Dan heb de laatste jaren alleen maar gaten weggegooid. :? :lol:

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 09:58

On a serious note... hoort niet zelfs een dikkere stabi in rubbers te hangen?

Lijkt me dat dit erg gaat klapperen (ook te zien aan de slijtsporen op de stabi zelf).

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 10:27

als je goed kijkt.. is het rubber zichtbaar , is opzij geschoven naar de buitenkant.
Schatting van het werk en materiaal durf ik overigens niet te maken. Hangt er ook van af wat je zelf kan ermee. en hangt ook af van de rest van de auto. want als dit zo krokant is, met zekerheid ook elders....
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: My friend till the end

wo mei 28, 2008 10:30

als je goed kijkt.. is het rubber zichtbaar , is opzij geschoven naar de buitenkant.
Zie hem! Had het over het hoofd gezien!

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

RE: My friend till the end (dagelijks vervoer bertone 1975-2

vr mei 30, 2008 12:40

bedankt voor het meedenken : roestig , ja dat dacht ik al ;) ik heb al geinformeerd wie dat voor me wil doen, men schat zo'n 200/300 euro. verder hoeft er niet heel veel te gebeuren.

andere actiepunten :
-gele koni's harder afstellen
-uitlaat heeft ergens een kier, weer vast zetten
-kilometertellerkabel vernieuwen
-knipperlichten nalopen
-autoradio erin
-o ja, benzinemeter doet het nu ook tegenovergesteld, was al een topic over :)
-neus witten (lijkt me wel gaaf)

het oog wil ook wat : ik kan een middenconsole van een Giulia Nova kopen, gaat dat redelijk in mijn Bertone passen? die van een 1750 GTv 1ste serie zijn moeilijk te vinden namelijk

Afbeelding

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 30, 2008 23:14

gaat NIET passen, je kan er wel een van een Berlina of van een GTV2000 in doen. Maar veel werk, met name kachelbediening.

Investeer in een lasapparaat en een cursus. www.rustbuster.nl. En doe het zelf!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

za mei 31, 2008 01:49

superbedankt voor je onbetaalbare expertise maar ik ga het inmiddels toch proberen (ik had al betaald) :D ik moet het zelf even zien

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: My friend till the end (dagelijks vervoer bertone 19

za mei 31, 2008 13:22

superbedankt voor je onbetaalbare expertise maar ik ga het inmiddels toch proberen (ik had al betaald) :D ik moet het zelf even zien
en anders wil ik die concole misschien wel van je overnmen, mocht je hem niet passend krijgen :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mei 31, 2008 13:40

Gezien de krokantheid van de carosserie zou ik overwegen om na reparatie een originele voorstabi te monteren.
Een dikke stang is natuurlijk gaaf op een circuit, maar voor doorsnee gebruik is zo'n ding een vette aanslag op je carosserieen gezien het feit dat de frontbalk standaard al aan de zwakkke kant is.....
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

za mei 31, 2008 18:40

is goed Yuri, ik zal er nog niet in zagen :)

ik had gehoopt dat het wat motorgeluid zou dempen

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 31, 2008 19:04

Als je radiator balk zo kats verrot is, zit er niet veel meer narigheid aan die auto dan?! :? Lijkt mij toch wel......

Qua herrie: Een bertone kan best stil zijn. Zorg voor GOED afdichtende deurrubbers, en VEEL dempingsmateriaal in de auto. Dus ook achter het dashboard (zit er bij mij ook niet meer.... :shock: ). Heb zelf ook antidreun op de vloeren, isolatie er weer bovenop en daarop de dikke matten. In de deuren zitten 50x50 tegels antidreun, en bij de bank onder de zijruiten ook aan elke kant een halve. In de koffer komt ook nog...

Dus: VEEL demping erin!!!!

Terug naar “Projecten”