Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Upgrade 75 1.8IE naar 2.0IE

ma jan 03, 2005 20:25

Hoi,

Ben sinds het begin van het jaar al bezig met upgrade van mijn 75 1.8IE naar een 2.0IE. Ben begonnen met revisie en aanpassing van een Aleftta QO blok (dat had ik nog en ook nieuwe zuigers en bussen). De bedoeling was met 'lage' kosten de auto weer tip-top te krijgen. 10pk extra is dan mooi meegenomen.

Een paar weken terug het blok bij Mannessen Motorrevisie in elkaar gezet en in de schuur gezet. Afgelopen week begonnen met uitbouw van m'n oude blok en e.e.a. over te zetten cq. te vervangen.

Uiteindelijk een bereklus, er was na 100.000km geen onderhoud erg veel aan kapot, dat nu gerepareerd is :lol: :
- cardan middenlager ophangrubber gescheurd
- cardan voorste centreerbus drooggelopen en segerring eruit gesprongen
- stuurbekrachtigingspomp lek
- radiateur lek
- remdrukverdeler lek
- koppeling, drukgroep en druklager ook maar vervangen (niet meer nieuw na 400.000km)
- middendemper gaar
- motorsteunen en staartstukrubber versleten
- bakrubbers gescheurd
Kortom, dat is nu weer ok :D

Maar.... nu blijkt de carrosserie inmiddels aan z'n einde.... :cry: :cry: :cry:

Ik heb dus zometeen een technisch nieuwe auto in een oude jas....
Ben nog aan het dubben wat te doen: of een voor een de carrosseriezaken aanpakken of te zoeken naar een frissere koets (maar dan moet-ie op LPG staan). Ik neig naar het laatste, dus als er iemand een 75 op LPG weet te staan waarvan de koets goed is maar de rest slecht....

Ik heb foto's gemaakt, maar ik weet niet hoe ik ze op het forum krijg, dus tips zijn welkom!

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Fred164
Member
Member

Re: Upgrade 75 1.8IE naar 2.0IE

ma jan 03, 2005 20:33

Ik heb foto's gemaakt, maar ik weet niet hoe ik ze op het forum krijg, dus tips zijn welkom!
Dan moet je de foto's ergen online hebben staan en hier met de functie neerzetten...

gr. Fred
Cuore sportivo
www.alfa164.nl

Constantijn

ma jan 03, 2005 20:57

Zo dus:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
:wink:

Emilio
Guru
Guru

ma jan 03, 2005 21:17

Ik wil niet lullig klinken. Maar dit is een klassieke fout van de gemiddelde Alfisti.
Eerst met de heerlijke techniek aan de gang, en dan pas met de koets. Echt een grootste aanrader: eerst de koets dan de rest!

(Soms lekker om wijsneus te zijn!)

Overigs, die onderste foto ziet er wel professioneel uit zeg!!
Wat gebeurt daar?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 03, 2005 23:47

Hoi,

Da's lijnhonen, zie KB105...

En ja, techniek eerst: Het was niet mijn bedoeling er een 'project' van te maken, daar heb ik m'n 2.5QV voor. Maar ik moest m'n dagelijkse auto aan de gang houden.
Maar doordat er zoveel tijd tussen start revisie (en dan maak je kosten dus kun je niet meer terug) en het daadwerkelijk plaatsen zit, is de carrosserie achterop gekomen.
Ik ben begonnen bij 310.000 om te gaan reviseren, tot die tijd had de auto elke 20.000km een beurt gehad, maar daarna niet meer (ja bij 370.000 nog een keer omdat de olie toch wel erg dun werd...) want hij ging toch in de revisie....

Mijn andere 'project', de 2.5QV uit '86 pak ik ook anders aan, daar heb ik van tevoren goed naar de carrosserie gekeken bij aanschaf en die is hard (maar ja wat wil je met 120.000km en maar 6 jaar op de weg....). En dat duurt ook veel langer, maar dat mag voor de hobby.

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

di jan 04, 2005 00:02

O ja, nog misschien aardig te vermelden: De auto in kwestie heb ik zelf nu 9 jaar en destijds gekocht 4 jaar oud met 19.000km op de klok...
Ik heb vrijwel elk boutje wel eens losgehad, onderhoud altijd zelf gedaan.

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

GTV
Guru
Guru

di jan 04, 2005 01:16

hoi arjan,anders moet je eens kijken op marktplaats voor een indy of een andere laatste uitvoering.die kun je vaak kopen voor een +/- 500 euri.ik heb een paar maanden geleden nog een verkocht met nieuwe apk voor 350 euro,alleen de blankelak was hij aan het verliezen maar met nog een keiharde body.grtzz roy(ik mail je morgen nog) :wink:

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za jan 08, 2005 11:41

Hoi,

Donderdag 6 januari het blok aan de loop gekregen !!! :D
In eerste instantie zaten de injectoren vast (laten reinigen en daarna te lang laten liggen, dus ze zaten verkleefd....)
Nog op te lossen problemen:
- LPG doet het niet
- stationair loopt slecht (injector, benzinedruk, valse lucht, timing of 1.8 ECU op een 2.0 blok)
- onder het rijden hikken (lijkt dus op een brandstofprobleem), met name onderin de toeren net boven stationair
- alarm doet het niet
- nokkenasverstelling nog niet ingeschakeld omdat er een timingverschil zit (kleppen openen te vroeg)

Verder is-ie behoorlijk gretig, en nu met de limiet van 3000 toeren al sneller dan m'n oude 1.8 blok....

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Andretti Molletti

za jan 08, 2005 15:21

Kijk eens naar je gasklepschakelaar/sensor en meet je benzinedruk eens.

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

RE: Upgrade 75 1.8IE naar 2.0IE

vr jan 14, 2005 20:30

Hoi,

Woensdag het stationairprobleem voor het grootste deel opgelost. Ik heb ENORM geluk gehad dat ik per ongeluk een timingsfout had gemaakt bij montage (waarschijnlijk de motor even teruggedraaid om op het merkteken te zetten) en dat ik de boel eerst handmatig heb gecontroleerd alvorens de motor te starten. Daardoor heb ik de nokkenasvervroeging uitgeschakeld omdat ik de boel niet vertrouwde en op zeker wilde spelen.

Wat bleek: de nokkenaslagerkappen in- en uitlaatkant waren verwisseld! Omdat bij Motronic de merktekens niet midden op de lagerkappen staan stond de boel goed verkeerd: inlaat opende veel te vroeg en uitlaat sloot te laat. Gevolg: ook zonder nokeknasverstelling heel veel klepoverlap dus best aardig rijden op toeren en heel beroerd stationair! De boel weer verwisseld, gelukkig draaiden de nokkenassen nog goed rond (het is immers ook gelijnhoond) en: lopen als een tierelier !!! :D :D :D

Nu alleen nog een klein elektrisch probleem: stationair toerental wordt hoger als de motor warm is. Dat wordt normaal als ik aan het draadje zit van de stekker van de stationairschakelaar. Er zit ook een dubbelgevouwen tye-rap in de kabel, dus kennelijk ooit ook al een vage klacht gehad. Ik denk erover om dat stukje kabel met stekker en al even te vervangen. Of het is het stekkertje van de temperatuursensor, daarvan is namelijk het voorste deel afgeknapt. Maar dat is een kleinigheid, inmiddels ruim 1000km gereden en het wordt al aardig leuk (3500-4000 rpm). Zelfs op LPG...

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 26, 2005 20:37

Hoi,

Vandaag de olie na 2000km vervangen door castrol RS 10W60. Een juweeltje verdient goeie olie. Vroeger had je 15W50 van Agip maar die kan ik zo niet meer krijgen. En met xxW40 olie heb ik toch net ietsje lagere oliedruk. Eens proberen kan geen kwaad. Olieverbruik is als het goed is behoorlijk lager, ik bespaar nu sowieso 1 liter olie en 1 liter koelvloeistof per week :wink:

Het stationairprobleem is opgelost: Het stekkertje van de stationairschakelaar had een contactje dat in de stekker naar achteren was geschoven. Even weer naar voren geklikt en voilà: probleem opgelost!

De motor is lekker los gekomen, trekt mooi door over het hele toerenbereik zonder gekke trillingen oid. En als je in z'n 2 hem even aan het gas laat hangen bij 3000 toeren en dan het gas intrapt gaat-ie als de brandweer. Verschil met een 1.8IE is best te merken. En helemaal op benzine, de injectoren lijken al aardig losgekomen (beetje injectorreiniger heeft geholpen). Ook een 2-liter wil best toeren maken met het afgedraaide vliegwiel!

Nu verder met de remmen, en van het voorjaar de carrosserie want er zijn heel wat plekken te doen. Maar al met al veel goedkoper dan een nieuwe auto kopen. En dan blijf ik ook in een èchte Alfa rijden... :P

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 28, 2005 21:29

Samengevat: techniek nu 100%? 8-[
Nu alleen de koets nog? :blue_confused: :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 16, 2005 21:26

Hoi,

Vandaag de auto 'uitgelaten' in Duitsland.
Het werk heeft ook aantoonbaar wat opgeleverd. Vóór revisie was de top nog maar 180km/h (met moeite), daarbij liep de temperatuur op en zakte de oliedruk behoorlijk.
Vandaag de 200 nét niet aangetikt. Temperatuur blijft constant en oliedruk blijft op peil.
Dus 10% topsnelheid erbij, dus ook aardig wat vermogen.

De auto rijdt op LPG en heeft dus net achter het luchtfilter een behoorlijke restrictie (gasring). Op benzine helaas dus ook. Zou het eigenlijk even moeten proberen zondat dat ding, maar ja, dáár ben ik nou net te lui voor...

O ja en vandaag de deur maar eens vervangen, het was echt geen potje meer met zo'n gat erin.

Dus de dag eindigde erg plezierig :D
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

za okt 01, 2005 12:07

Aan alles komt een (tijdelijk?) eind...

De 75 is geschorst :cry: :cry:
Het was onverantwoord om nog langer door te rijden, achterremmen en carrosserie zijn 'op'.
De tijd zal het leren hoe het een vervolg krijgt, opknappen of overbouwen...
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Upgrade 75 1.8IE naar 2.0IE

za okt 01, 2005 17:05

Aan alles komt een (tijdelijk?) eind...

De 75 is geschorst :cry: :cry:
Het was onverantwoord om nog langer door te rijden, achterremmen en carrosserie zijn 'op'.
De tijd zal het leren hoe het een vervolg krijgt, opknappen of overbouwen...
Ik ken het gevoel. Ik heb onlangs mijn 75 verkocht. :? Gelukkig kan de Alfetta dat gevoel een beetje terughalen, al mis je wel 20 pk. Remmerij achter is lastig maar goed te doen hoor. Mits de boel gangbaar is natuurlijk.

Terug naar “Projecten”