Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => IT IS ALIVE

zo feb 28, 2010 15:25

Aangezien ik het weekend goed wilde gebruiken heb ik me toch even kwaadgemaakt en net zo lang gebeld tot ik de spanstiften van 5mm gevonden kreeg. 5x30mm kon ik met een half uurtje rijden gaan halen dus ik kon aan de slag. Voordeel van 5mm stiften: je hoeft niet in het onderblok te boren!

Afbeelding

kop uitgepakt en de kettingspanner weer teruggezet. (nog niet op de foto)
Afbeelding

3cm lange spanstiften zijn langer dan nodig, maar ik wilde ze niet inkorten omdat er aan 2 zijden een afgeschuinde kant zit die er aan de onderkant voor zorgt dat je geen alu uit het blok schraapt bij de montage in het onderblok en aan de bovenkant een "zoekende" kant voor de kop hebt.

Met een ringetje erom erin tikken met een hamer, zodat de hoogte mooi afgestemd is op de o-ringetjes
Afbeelding
Afbeelding

Voordat de kop er terug op gaat eerst de nokkenassen op tijd gezet (markering op de nokkenas gelijk aan de markering op de lagerkap). Vervolgens een klein beetje vloeibare pakking aan de achterzijde tussen de oliekanalen en de kop erop zetten. Tapeindes goed schoonmaken en voorzien van een klein beetje kopervet. In de voorgeschreven volgorde de kopbouten eerst op 50nm en vervolgens op 78nm aangedraaid.
Hierna de timing van de krukaspoulie gecontroleerd (deze was iets verschoven bij het loshalen van de distriketting). Let op: zolang de kopbouten niet zijn aangedraaid mag je de krukaspoulie NIET verdraaien, omdat de bussen anders omhoogkomen en het blok daardoor verder uitelkaar moet.
De distriketting kan weer uit het blok gevist worden om verbonden te worden. Het visje van de verbindende schalm moet met de richting meezwemmen.

Afbeelding

Wat volgt is bekende stof: kleppendekselpaking erop en kleppendeksel terugzetten.
Uitlaatspruitstuk monteren: het helpt om een krik onder de voorste uitlaatdemper te zetten en zo het spruitstuk naar de tapeindes toebewegen.. Vergeet niet om de 1e demper weer aan de baksteun te monteren.
voordat je start met de carbs, eerst de vacuumslang weer op de kop aanbrengen, alsook de houder voor de gasstangen weer op het inlaatrubber monteren: nu kan je er nog makkelijk bij!
Tot slot carbs erop, luchtfilterbak en luchtfilter.

Montage koelervin: denk eraan om de afschermkap los over de vin te hangen voordat je de vin vastzet. Zo heb je voldoende ruimte en hoef je niet moeilijk te doen om de kap er naderhand overheen te wringen.

Tot slot koelvloeistof erin en klaar!

Afbeelding


Als je mazzel hebt dan werkt alles nog 8) :lol:
Proefdraaien dus: (eerst bewust een paar keer de motor laten ronddraaien zonder gas te geven, zodat hij niet aanslaat. Dit om de smering weer even op gang te brengen. Vervolgens starten en met een goede lamp erbij kijken of alles naar behoren droogblijft. Ik schrok me lam toen er een dikke rookpluim vanuit de uitlaatkant opsteef, maar het bleek te gaan om een hoeveelheid wd40 van de demontage die nog weggestookt moest worden.

Goed warm laten lopen (rustig!) en vervolgens uitzetten en op moment 84NM gezet.

that's it!

Met de nieuwe nokken loopt de 2.0 wat anders: iets onrustiger maar bij voorzichtig (vrijloop) gas geven lijkt het wel dat ze gretiger is geworden. Ik ben benieuwd naar de ervaringen op de weg!

Afbeelding
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => IT'S ALIVE!

di mar 02, 2010 14:10

20 maart moet alles klaar zijn want dan gaat de berlina in lichtenvoorde op de bank om volledig afgesteld te worden.

oja APK moet ook nog tussen 20 maart en 4 april
dan nog een week of 6 om 1000km te rijden zodat de kop kan worden nagetrokken voor de vakantie.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => Ontsteking ombouwen: Pertonix

di mar 02, 2010 20:30

goed om te onderzoeken. Heb je daar meer info over?

Even met de pertronix bezig geweest:
Afbeelding

ouwe meuk eruit, nieuwe erin!
Afbeelding

het cilindervormige ding (resistor?) kan blijkbaar vervallen?
Verder moet het een kwestie zijn van zwart op de min en rood op de plus van de bobine.
Massa van de verdeler naar de ontsteking handhaven!

Ontsteking zit in de auto maar ik heb nog niet helder hoe ik het ding moet " timen"

Een nieuwe rotor is zo te zien wel nodig en een verdelerkap zal ik dan ook maar bestellen.

Ga nu sporten dus morgen meer?!
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => Ontsteking ombouwen: Pertonix

vr mar 05, 2010 08:37

gisteravond aan de gang geweest om de ontsteking af te stellen.

Ik had daarvoor een blijkbaar antieke stroboscoop van pa gekregen. De stroboskoop wordt tussen de bougiekabel en de bougie van de 1e cilinder gekoppeld.

Eerst statisch proberen af te stellen door de krukaspoulie op F te zetten en de onsteking zo te draaien dat ie in de buurt van de puls komt.
Vervolgens gepoogd te starten maar ik kreeg haar niet stationair aan het lopen. Enkele keren de ontsteking vervroegd, waarna ze met wat hulp van de "cruiscontrol" :mrgreen: bleef lopen. De ontsteking bleek alsnog na het F punt te liggen, dus had ik goed ingeschat dat de ontsteking vroeger moest. Wetende dat LPG vaak nog extra vervroeging nodig heeft de M opgezocht door een paar keer flink gas te geven. De M werd in eerste instantie net niet gehaald, dus nog iets vroeger gezet, waarna de M wel gehaald werd.
Eindresultaat: Stationair NET iets voor de F en perfect de M halen op toeren.

Planken ga ik zeker niet doen zolang de berlina niet op de bank is geweest.
Morgen de eerste km's naar de bandenboer om de berlina uit te laten lijnen (door de oude rot die daar werkt)

:twisted:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => Ontsteking ombouwen: Pertonix

za mar 06, 2010 19:54

Vandaag de berlina laten uitlijnen. Op de brug viel op dat er nog wat rubbers vervangen moeten worden.

Smiddags bij alfamotive (lag op de route) langs geweest:
verdelerkap en rotor, voorste stabirubbers, rubber voor onderste fuseekogel en thermostaat gescoord.

Thuisgekomen de verdelerkap en rotor even gemonteerd.
Toen ik de thermostaat wilde vervangen bleek dat ik verkeerd had gegokt: ik moest dus toch een schroefthermostaat hebben. (blijkbaar zit het inlaatspruitstuk van de gesneuvelde 1750 op de 2.0 geschroefd)

Die moet ik dus nog een keer gaan ruilen. :oops:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => uitgelijnd

di mar 09, 2010 09:07

gisteravond in de weer geweest met de voorste stabi.

Stabi eraf, verse rubbers om de stabi's zelf en verse rubbers in het botje aan de kant van de veerschotel. De rubbers tussen botje/stabi waren best goed en doen toch niet zo heel veel.

Moet een stuk beter gaan sturen nu!

Nu moet ik nog een kogeltrekker op te kop tikken om de stofhoes op de onderste fuseekogel te vervangen.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: Joris: Berlina 1750 => uitgelijnd

di mar 09, 2010 10:33

Goed bezig Joris! :thumbs:

(voordat jijzelf de enige bent die in dit topic post) :roll: :shock: :D

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => uitgelijnd

ma mar 15, 2010 09:20

Zaterdag even in de weer geweest met de onderste fuseekogel.

Na wat gevogel met de fuseekogeltrekker kwam het ding los en kon ik het rubber vervangen. Het klemveertje wat het rubber om de kogel houdt werkt trouwens niet echt mee, maar het is gelukt.


Vervolgens de berlina nog eens gestart, maar eigenlijk liep ze (nu voorzien van verse rotor en kap) niet geweldig. Op benzine proberen te starten hielp niet want ze ging alleen maar slechter (rauwer) lopen.
Vanavond nog eens proberen.

De afstelsessie is vervroegd naar as woensdag!
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => uitgelijnd

ma mar 15, 2010 21:49

hoe simpel kan het zijn :oops:

De distrikap 180 graden gedraaid zodat hij niet zich niet meer loswringt cry

de berlina loopt met de pertronix zelfs best aardig op benzine nu.
na een tijdje met het gas gespeelt te hebben lijkt hij zelfs aardig op te pakken zwaaii

Nu moet het toch wel goed af te stellen zijn!? :0 :twisted:
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => 17 maart rollen!

do mar 18, 2010 10:29

:x


:cry:


Dus.....
Gisteren ZEER vroeg (voor mijn doen) opgestaan: half 6. De berlina uit de garage gerold en op benzine naar lichtenvoorde gereden. Zoals eerder pakte de motor vanaf stationair hakkelend op en trekt de berlina daarna goed door. op constante snelheid voelt de motor wat schokkerig nog. Mooi om 8 uur zonder files (wonder!) aangekomen en een half uurtje zitten ouwe****en en koffieleuten.

Aan de slag: eerst de apk.
Complimenten van Bas over het recente onderhoud: nieuwe remmerij cardanaslager etc. Alles goed op één puntje na...........ALLE stuurkogels en fuseekogels hebben te veel speling. Geen APK dus :evil: :( :x
Die kogels moet ik dus ZEER snel gaan vervangen om op tijd te zijn voor de apk. :S

Maar goed.....dan maar de berlina afstellen. Eerst een rondje gereden met Bas. bij het optrekken merkt Bas meteen op dat de carbs niet synchroon staan. Dit verklaart volgens hem ook dat de motor op constante snelheid wat hakkelt. Na één blokje om motorkap open en luisteren. Het blok ligt niet rustig te draaien al draait het wel constant. Even aan de carbs trekken om de carbrubbers te testen stemde niet tot onrust. De carb rubbers heb ik pas losgehad en ik heb ze beoordeeld als goed dus ik was niet ongerust.
Toch even wat remreiniger erop: meer toeren :evil: :cry: :(((
Dus toch lekke carb rubbers :roll:

Afstellen had geen zin met lekke rubbers dus ik ben redelijk (understatement) gefrustreerd huiswaarts gekeerd. Bij alfamotive langsgeweest om de benodigde onderdelen te halen (weer een onvoorzien fortuin moeten aftikken).


Eigenlijk ben ik er even klaar mee maar ik moet de apk halen. Aan gezien ik APK en afstellen wil combineren moet zowel de carb rubbers als de stuurkogels snel vervangen.
Gas erop dus: gistermiddag (toch al vrij genomen) de boel uit elkaar gehaald en de carb rubbers vervangen. (Nu vielen mij wel haarscheurtjes op aan de buitenkant, maar niet aan de binnenkant. :oops:)

Koelvloeistof er weer in (via koffiefilter :lol:) en starten op LPG. Een wereld van verschil: de motor ligt veel rustiger te draaien. Op benzine heb ik nog niet geprobeerd. Meteen de thermostaat + huis vervangen en gewacht tot hij open gaat om te checken of het ook werkt.

Zaterdag maar beginnen aan de kogels. Iemand zin om te helpen? :mrgreen:
Ook irri: de berlina is pas uitgelijnd en dat zal dus ook opnieuw moeten gebeuren?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Joris: Berlina 1750 => werk aan de winkel :-(

do mar 18, 2010 15:30

Ik snap dat je voor nu ff genoeg werk hebt. Maar wie heeft in je*** naam verzonnen die verdamper gegen het linkerbinnenscherm te monteren!

Afbeelding
Dit ziet er mi niet uit! Terwijl je bij een 105je (116tje evenzo) de gasfabriek zo mooi weg kunt werken onder je luchtfilterbak...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => werk aan de winkel :-(

do mar 18, 2010 15:49

Helemaal eens: die slangen overal zijn een hel, juist tijdens het sleutelen om over het zicht maar te zwijgen.

Ik heb op zich niet zo'n zin om de boel om te bouwen puur voor het zicht. :wink:
Misschien komt het er nog ooit van.


Er is trouwens gisteren nog een slang toegevoegd aan het slangenoerwoud.
Het kleine slangetje bij de carterontluchting heb ik afgezaagd en strakgevijld. Nieuwe langere slang gepakt en die over het gaatje geschoven. De slang over het inlaatspruitstuk laten lopen tot achter het blok en daar een carterontluchtingsfiltertje aan gehangen. Dit levert dus iets koudere aanzuiglucht op als het goed is.
En een minder vervuild luchtfilter :lol: (en meer luchtvervuiling.....dat ding dampt een end weg bij warme motor!)

Het nippeltje aan de andere kant van het slangetje heb ik eruit gedraaid en een boutje met wat vloeibare pakking erin gedraaid.
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => werk aan de winkel :-(

ma mar 22, 2010 11:53

Zaterdag middag en avond (en zondag ook nog een uurtje) bezig geweest met het vervangen van 10 kogels :shock:

Een impressie:
- auto aan de voorzijde opgebokt door assteunen onder de onderste veerschotels te plaatsen. Let op dit is belangrijk omdat het gewicht van de auto de veren op zijn plek houdt, bij het loshalen van de fusees!
- Onderste fuseekogels zijn eenvoudig los te halen: borgmoer aan de onderzijde los, kogeltrekker erop totdat het ding losknalt. Ideaal stukje gereedschap! Vervolgens de buitenste bout eruit en de bout waaraan ook de schokdemper zit lossen en terugtikken (schokdemper hoeft er niet af) Montage in omgekeerde volgorde….
- Bovenste fuseekogels is mee werk. De kogel is één geheel met de arm die vanuit de motorruimte met een flinke bout (dop 24) vast zit. Borgmoer los en kogeltrekker erop. Spoorstang (denk ik) lossen is ook zo gedaan. Maar dan de bout in de motorruimte. Ik had een hefboom op de ratel nodig om deze los te krijgen. Aan de linkerzijde moest daarvoor de accu weg en aan de rechterzijde alles tot en met de carbs :evil: Het lossen van die bouten is daarna eenvoudig. Kost alleen wat tijd. Het uitlijnen van de nieuwe armpjes richting de bevestiging in de motorruimte is wat lastig omdat het er nauw komt en erg strak past. Montage is verder in omgekeerde volgorde.
- Dan nog 6 stuurkogels te vervangen! De stuurkogels zitten op 3 stangen. Een korte van linkerwiel naar de stuurkolom. Een lange van de stuurkolom naar rechts en van daaruit eenzelfde korte stang naar het rechterwiel. Lossen van de kogels wederom door het verwijderen van de borgmoer en de kogeltrekker. Om de uitlijning niet te verprutsen moeten de posities van de nieuwe kogels gelijk zijn aan die van de oude. Meet daartoe het centrum van de kogel tot aan de moer in de stang en kopieer de afstand bij montage van de nieuwe kogel. (let op linkse en rechtse schroefdraad) Het is belangrijk om uit te gaan van het centrum van de kogel (eigenlijk de kom van de kogel) omdat de kom van de nieuwe kogels in dit geval IETS kleiner was.
- Groot voordeel van de buitenste vier nieuwe stuurkogels is overigens dat zelfborgende moeren zijn meegeleverd en er geen splitpennen nodig zijn. Voor de overige kogels zijn wel splitpennen nodig: zorg dat je nieuwe hebt (ik moet er nog nieuwe inzetten….nu even oude gebruikt)

Na flink wat uurtje sleutelen onder/om de auto in de meest vreemde posities :lol: voel ik zo’n beetje overal spierpijn. Maar het resultaat is er naar: een kort rondje gereden tussen de buien door en WAT een verschil. Een keer hard remmen leert dat de auto niet meer scheeft trekt. De uitlijning is aardig in stand gebleven want bij 50 km/h kan ik het stuur loslaten zonder van de rechte lijn af te wijken. 8)
Toch zal ik de berlina voor de zekerheid nog een keer laten uitlijnen voor de vakantie.


Omdat ik toch lekker bezig was heb ik het expansievat vast in de auto geplaatst. De trekband moest iets aangepast worden, maar het zit er goed in. Wat resteert is een nieuwe overloop solderen aan de radiator zodat het vat ook kan worden aangesloten. Het min/max niveau klop mooi ten opzichte van de radiator! Het Max niveau zit gelijk met de radiatordop, ofwel geen druk in koude toestand.

Woensdag eind van de dag ga ik weer naar lichtenvoorde voor APK en afstellen. Ik hoop dat de rubbers nu wel goed afsluiten. Ik kan het lastig zelf testen want de berlina loopt niet stationair meer. Met het vervallen van de valse lucht via de carb rubbers staat de motor stationair misschien net te zacht?
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => 24 maart APK en rollen......?

do mar 25, 2010 09:21

het was me het dagje wel gisteren. :roll:

Sochtends gewerkt en de middag vrijgenomen om weer naar lichtenvoorde te gaan voor apk en afstellen op de bank.

om kwart voor 2 vertrokken dus ik zou ruim op tijd (half 4) bij Bas zijn. Op constante snelheid begon de motor tegen het einde van de rit heel soms weer kort te hikken. een kwartier voor aankomst.....total blackout :?
Ik kon vanaf de linkerbaan nog net voor een vrachtwagen langs de vluchtstrook op. Alle mogelijke kabels gecheckt (was toch allemaal los geweest dus misschien losgeschoten?) maar niks kunnen vinden.
Aangezien de motor van de ene op het ander moment uitviel kon het iets met de ontsteking zijn.....

Bas gebeld en hij adviseerde de zekeringen nog even te checken: helaas ook zonder resultaat. Sven heeft me daarna opgehaald en de berlina is naar Bas gesleept.
Half 5 pas aangekomen was er nog een half uur om de apk rond te krijgen. Bij de eerste keuring een week geleden waren alle punten reeds gecheckt en moesten alleen de stuurkogels vervangen worden. Dit is reeds gedaan. KLEIN probleempje is dat de motor moet lopen voor de apk zwaaii.
Al snel bleek dat de ontsteking de geest had gegeven. (nieuwe pertronix.....500km oud :o )

Bas heeft snel een 123 ontsteking uit een racer geleend en om 16.59 is de berlina afgemeld.
Verse APK 8) Hulde aan Bas voor de sleepservice en inzet om de APK alsnog die dag af te kunnen ronden.

Tsja en nu? volledig afstellen met een ontsteking die er later uitgaat is niet echt zinvol. Gelukkig kwam Henk Prins die avond nog langs. aangezien ik ook van hem de pertronix heb, ingeruild op een 123 ontsteking + nieuwe bougiekabels. Dank daarvoor Henk ;))
Weer extra onvoorziene kosten maar ik kies voor bedrijfszekerheid :idea:

ROLLEN dus 8)
Eerst Synchroniseren: daarvan loopt de motor al 200% lekkerder en rustiger.
Nulmeting:
op LPG liep de motor veel te rijk en op benzine veel te arm. Kan mede een verklaring zijn van de overleden koppakking. Zo blijkt dat het afstellen op de bank zeer zinvol is en ellende kan voorkomen :idea:

Er zijn andere stationairsproeiers en acceleratiesproeiers ingekomen. @@ had gelijk over de hoofdsproeiers + mengbuizen uit de 1750 carbs blijken voor deze 2.0 de beste setup.

123 ontsteking op curve 0 gezet en lekker aan het spelen gegaan.
Kwa timing staat de ontsteking op 10 graden voorontsteking, dat gaf het beste resultaat.

De LPG spin beïnvloed de prestaties van de motor nogal, mede ook omdat de luchttoevoer geknepen moet worden bij LPG. De afstelling is nu zodanig dat de motor op benzine én LPG veel beter oppakt en doortrekt. WAT een verschil :twisted: Op benzine iets meer power.....maar voor een enthousiast potje gasgeven kan ik de luchtfilter nog op "zomerstand" zetten zodat er op benzine nog een aantal peekaa's toe te voegen zijn. ;))


Het cijfermatige resultaat heb ik geloof ik niet eens precies onthouden. :oops: Het ging er mij om dat het ding goed loopt en heel blijft.
ik meen dat we flinke wat hebben geoptimaliseerd: van 83pk aan de wielen tot 93 pk aan de wielen, zoiets was het. :mrgreen: 8) Zeker niet slecht gezien de geknepen luchttoevoer. 8)

Al met al ERRUG tevreden!
Ik zal de grafieken nog scannen en een filmpje toevoegen zodra er tijd voor is.


Het enige huiswerk is dat de achterste carb een verse veer nodig heeft voor de acceleratiepomp, zodat het laatste hikje op benzine ook verholpen is.

Net voor vertrek (was inmiddels 10 uur) heeft bas nog even de koplampen afgesteld.....nadat de duplolampen (zeer vaag lichtbeeld) waren vervangen door H4. Nu voorzien van een flinke bak licht!

BIJNA helemaal klaar voor Sicilie:
- veertje achterste carb vervangen.
- opnieuw uitlijnen
- Eventueel verstralers monteren (heb een setje hella liggen) voor de donkere bergweggetjes en die dan iets kruislings richten zodat in combinatie met de originele verstralers ruim voldoende licht ontstaat.
- als ik nog zin heb de achterruit verwarming aansluiten
- kop natrekken
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => verse APK en GEROLD

do mar 25, 2010 20:41

De beloofde plaatjes:

LPG nulmeting en eindresultaat:
Afbeelding

Benzine nulmeting en eindresultaat:
Afbeelding

Eindresultaat Benzine en LPG:
Afbeelding

Filmpje :twisted:
(voor de oplettende kijker: Geen naafkapjes meer)
Afbeelding
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”