Pagina 1 van 1
Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: zo mar 16, 2008 12:46
door folkert
Hallo.
Helaas is de D.B. riem van mijn alfa laatst geknapt.
Ondertussen heb ik alles weer vervangen en ben ik aan de afstelling toe.
Helaas weet ik niet hoe te doen.
Ook weet ik niet waar de bouten moeten zitten, in de pouli op de nokkenasversteller (sleufgaten),en
ook niet hoe strak de spanner te zetten.(moment van de bout? voorspanning spanner? riemspanning?).
En als laatste vroeg ik me ook af of het normaal is dat het kabeltje van de opnemer die op de uitlaatzijde nokkenaspouli zit.......pffff,
Zo dicht achter de andere pouli langs loopt.(beetje krap allemaal.)
Nou.. ik hoop dat iemand die er verstand van heeft mij even uit de brand kan helpen.
Het zou geweldig zijn.
Vr.GR. Folkert
RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: ma mar 17, 2008 18:29
door Remco S
voor de nokkenassen heb je kalibers nodig. Doe dit niet zonder kalibers anders mag je weer van voor af aan beginnen
RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: ma mar 17, 2008 23:05
door giulia-tom
Beste Folkert,
Je hebt het toch ook uitelkaar gehaald?
Zoals Remco zegt: je
MOET calibers hebben - je moet eigenlijk ook een meetklok hebben voor een goede BDP (is ook op je vliegwiel te zien via het kijkgat - maar daar moet je echt goede ogen voor hebben

)
Bekijk je spanner eens goed? Dan zie je ook dat er een aanwijs-stuk opzit die je precies in het midden van het bereik kunt zetten na montage.
Orginele riem te pakken? met streepjes die je op de markeringen op krukasvertanding en inlaatnokkenas kunt zetten?
Waterpomp gelijk maar vervangen? (anders later spijt!)
Eigenlijk, na het lezen van je verhaal !: geef het maar uit handen - want ik moet de eerste 16v nog zien die na een geknapte distributie nog de kleppen heel heeft....
RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: di mar 18, 2008 09:58
door Hylke
Volgens mij betreft dit een witte die ook op MP te koop stond.
Zag er op de foto´s erg leuk uit en de moeite iig waard om het te proberen.
Succes!
RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: di mar 18, 2008 10:03
door Martinos
Heb je alleen de riem vervangen of de kopgedemonteerd en de kleppen vervangen?
Als je niet weet hoe de riem af te stellen, laat het doen door iemand die hetvaker gedaan heeft en weet wat ie doet

RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: di mar 18, 2008 19:54
door cmva
Drijfstanglagers ook vervangen? na revisie cil.kop (door gebroken riem)vaak binnen een paar km stuk
Ed
Re: RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: wo mar 19, 2008 10:19
door Martinos
Drijfstanglagers ook vervangen? na revisie cil.kop (door gebroken riem)vaak binnen een paar km stuk
Ed
Met alle respect, heb al menig blok met gebroken distri gefixt, maar dit verhaal nog nooit gehoord!
Nog nooit gehoord dat na de koprevisie de lagers eruit liepen...
Zal wel toeval geweest zijn denk ik zo. Zie er ook geen reden voor, waarom zouden de lagers kapot lopen na een gebroken riem?
Dat de lagers van de TSén er in het algemeen uit willen lopen na te laag olie pijl (min is ook echt min bij die dingen) is bekend (soms pas na 20 of 30dkm)
Maar na een gebroken riem??
RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: wo mar 19, 2008 11:17
door LENZ
Met alle respect maar ben ik bkij dat jij nooit mijn distributeschade hebt herstedl
Wat denk je dat er gebeurt als de riem breekt en de zuiger gaat omhoog en botst tegen de kleppen.
Bovenste lagerhelft kan daar niet zo goed tegen.
Dus is niet alleen een kwestie van kleppen vervangen, maar ook lagers controleren en zuigers eruit om te kijken of veren nog gangbaar zijn.
Re: RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: wo mar 19, 2008 11:26
door Martinos
Met alle respect maar ben ik bkij dat jij nooit mijn distributeschade hebt herstedl
Wat denk je dat er gebeurt als de riem breekt en de zuiger gaat omhoog en botst tegen de kleppen.
Bovenste lagerhelft kan daar niet zo goed tegen.
Dus is niet alleen een kwestie van kleppen vervangen, maar ook lagers controleren en zuigers eruit om te kijken of veren nog gangbaar zijn.
Ok, dan zullen we tot nu toe altijd geluk gehad hebben....
Dit was overigens bij de dealer waar ik gewerkt heb als monteur...
zoals je het stelt kan ik het me idd indenken.
Altijd geluk gehad dus blijkbaar

Re: RE: Afstelling tyming Alfa Romeo 146 1.8 16v
Geplaatst: wo mar 19, 2008 15:16
door cmva
Met alle respect maar ben ik bkij dat jij nooit mijn distributeschade hebt herstedl
Wat denk je dat er gebeurt als de riem breekt en de zuiger gaat omhoog en botst tegen de kleppen.
Bovenste lagerhelft kan daar niet zo goed tegen.
Dus is niet alleen een kwestie van kleppen vervangen, maar ook lagers controleren en zuigers eruit om te kijken of veren nog gangbaar zijn.
Zeg ik
