Constantijn

Opbouw Alfetta GTV clubracer

zo jan 02, 2005 00:03

Omdat ik circuitrijden een leuke bezigheid vind -maar liever niet mijn "dagelijkse" auto beschadig- ben ik bezig met de opbouw van een clubracer. Dus niet bedoeld om professioneel te gaan racen, maar puur voor de fun en het sleutelen (ook fun).

Mijn basis is een Alfetta GTV van 1979, deze auto was voorzien van een Savali uitbouwset rondom, echter, ik heb besloten om de bumpers te laten vervallen daar ik dat veel mooier vind. Eveneens is de achterraamjalouzie verdwenen, maar de spatbordverbreders laat ik wel zitten, evenals(waarschijnlijk) de achterspoiler.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb verder nog de body van een gecrashte race (Alfa Romeo Challenge) GTV gekocht,
Afbeelding
hier komt o.a. de kooi uit
Afbeelding
(was gelast, maar verdiende geen schoonheidsprijs) en de ramen en deuren en torsie's gebruik ik er ook van.

Uiteraard had mijn GTV het nodige laswerk (vooral binnenschermen) maar helaas heb ik enkel foto's welke genomen zijn na het lassen.
Afbeelding
Afbeelding

Op de volgende foto zie je dat ik verstevigingsplaten heb gelast op de plaats waar normaal gesproken het castorrubber komt.
Hier komt uiteraard de 105 serie uniball op vast te zitten.
Afbeelding
Verder ben ik van plan om een radiateur van een GTV6 te monteren, en heb ik daarvoor ook de nodige aanpassingen gedaan.
Afbeelding

Op de volgende foto's zie je dat ik inmiddels de motorruimte gereed heb (ik heb hem gespoten in RAL3000, na hem uiteraard eerst volledig in de epoxyprimer gezet te hebben), en dat ik bezig ben het blok er in te laten zakken.
Afbeelding
Als je goed kijkt zie je dat het interieur ook al gereed is.
Afbeelding
Het blok dat je hier ziet heb ik overigens ondertussen verkocht. Ik wil er namelijk toch weer een turbo van maken.

Hieronder zie je mijn tractor-intercooler (liggend op een 4-persoons ronde tafel), alvorens ik hem op maat gemaakt heb.
Afbeelding

Op de volgende foto zie je hoe deze intercooler er nu uitziet. Ik heb hem lager gemaakt, en de aan- en afvoeraansluitingen verplaatst.
Nu past hij exact in de neus van een Alfetta GTV.
Afbeelding

Momenteel ben ik bezig met de buitenzijde van de auto. En aangezien ik dat deel voor deel doe, ben ik eerst bezig met motorkap en kofferdeksel.

De motorkap heeft een plaat carbon in het midden gekregen, deels uit gewichtsbesparing, en deels omdat me dat gewoon leuk lijkt om te zien.
Verder heb ik delen van het verstevigingsframe van de motorkap eruit geslepen, en het resterende geperforeerd d.m.v. een trekpons.

Meer foto's volgen...
Laatst gewijzigd door Constantijn op zo jan 02, 2005 09:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8218
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 00:48

Jeetje wat een project.
Welk blok wordt erin gelegt?

Gebruikersavatar
Remmie
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:23
Locatie: Harkema (Fr)
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 01:17

Doat is is'n dikke put wurk sa te sjen. :schrik:
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'


www.landtransport.nl


.

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 03:10

Altijd leuk te zien dit soort projecten Constantijn!!!! :thumbs:

Is dat de oude GTV van Tim de Leeuw?? Gecrasht op Spa meen ik me te herinneren??

En die intercooler?? hoe heb je die gefabriekt??

Tuurlijk Turbo erin!! Das dubbel plezier voor een enkele prijs ;)

Constantijn

zo jan 02, 2005 09:16

@alfettaowner: Ik heb nu nog keuze uit 2 blokken die ik nog heb liggen, een 1.8TB en een 2.0TS. Welk blok ik ook ga kiezen, het wordt toch een turbo...

@Dré: Het is inderdaad de oude GTV van Tim (ex. Henk Tappel). :lol:
De intercooler kwam van een tractor af die schade had aan de voorzijde, waardoor de intercooler aan de onderzijde ook kapot gescheurd was. Aangezien de intercooler toch veel te hoog was, heb ik gewoon het onderste gedeelte wat ik niet kon gebruiken(en dus ook beschadigd was) eraf geslepen, en dichtgelast met een aluminium plaat. Ook op de bovenkant heb ik 2 aluminium plaatjes gelast omdat ik daar de aan- en afvoer afgeslepen heb, welke ik vervolgens dus aan de zijkant geplaatst heb. (als ik de aan- en afvoer boven had gehouden, moest ik de intercooler nog lager maken vooraleer hij in de neus van de Alfetta zou passen)

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 667
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

zo jan 02, 2005 09:40

ziet er leuk uit dat project :D
waarom gooi je die motor van die racer er niet in met een turbo erop :?:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

zo jan 02, 2005 10:22

Tim heeft de racer toch zonder motor verkocht? die komt in de 75 die hij nu aan het opbouwen is. zie trofeo.nl.
Leuk project, ik heb een zwak voor deze modellen, naast de bertjes.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

zo jan 02, 2005 10:42

Mooi zoiets. Ook mooi voor op de openbare weg. Lijkt mij ook mooi werk.Heb je er richtlijnen of specificaties bij voor de opbouw? Ik bedoel, weet je waar je je aan moet houden tijdens het opbouwen met betrekking tot de veiligheidseisen etc.? Hij zal toch gekeurd moeten worden voor een wedstrijd neem ik aan.
De schade aan de GTV van de ex Tappel valt mee zo te zien. Is dat niet te herstellen of is dat gezichtsbedrog? Daar is toch al het 1 en ander aan gedaan. Jij hebt een 79 er Hollandse GTV, daar zal vast wel behoorlijk veel roest aan zitten lijkt me.
Succes met de opbouw. :thumbs:

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

zo jan 02, 2005 11:03

gaaf project :thumbs:
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

zo jan 02, 2005 13:32

@ constantijn;

Ik zie dat je op de balk in de motorrruimte een plaat met vier tapeinden heb gelast. Is het de bedoeling dat je daar een soort van veerpootbrug gaat maken?
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

wendola

zo jan 02, 2005 13:39

:D intersant om te volgen :wink:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

zo jan 02, 2005 14:18

Mooi project kerel, :thumbs:

heb je nog meer doorgelast behalve de plaatjes bij de casterstangrubbers??
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Constantijn

zo jan 02, 2005 14:19

@adjesalfa: Ik heb de motor er niet bij gekocht. (hij vroeg toen ruim 4000 euro voor het blok, en dat was me iets teveel van het goede)

@KAS: Ik probeer zoveel mogelijk volgens FIA- en ZAC richtlijnen te werken (ook in verband met het later eventueel weer kunnen verkopen), maar probeer het ook allemaal betaalbaar te houden. Daarom ben ik soms genoodzaakt concessies te doen. Ik heb bijvoorbeeld de (FIA-gekeurde)kooi, volgens FIA voorschriften bevestigd met de voorgeschreven plaatdikte en oppervlakte v.d. bevestigingsplaten. Ook de gordel- en stoelbevestigingspunten heb ik volgens FIA norm gemaakt, echter de gordels en stoelen zijn niet voorzien van FIA keur. (hetgeen later uiteindelijk makkelijk te veranderen is door daar gewoon ander materiaal in te schroeven)
De racer had geen kentekenpapieren meer, en ik wil er ook mee de openbare weg op kunnen. Verder was er aan de racer ook wel het één en ander gelast m.b.t. rotte plekken enzo. (was niet zo super netjes allemaal)

@GTV Boy: Dat heb je goed gezien! Ik heb een veerpootbrug van aluminium in elkaar gelast, en deze komt hierop vast te zitten.

@Ravado: Ik heb (bijna) alles wat ik tegenkwam verstevigd met lassen.
Laatst gewijzigd door Constantijn op zo jan 02, 2005 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Constantijn

zo jan 02, 2005 16:24

OK, heb zojuist nog weer even een paar foto's gemaakt van mijn project.

In het eerste bericht liet ik al even zien hoe de kooi in de gecrashte race GTV zat gelast, hieronder zie je een foto van hoe ik het gedaan heb. Ik heb de oude montageplaten van de kooi afgeslepen, en heb hier nieuwe montageplaten aangelast welke ik middels bouten op de door mij aan de carrosserie gelaste verstevigingsplaten vastgezet heb, zodat ik -indien nodig- de kooi later eventueel makkelijk kan hergebruiken in een andere GTV. Uiteraard heb ik hiervoor de FIA norm aangehouden.
Afbeelding

Hieronder een foto van beide kuipstoeltjes en de gordels, beiden hebben geen FIA keur maar de gordels hebben ik elk geval een E-keur en een electronisch bekrachtigde oprolautomaat. Verder heb ik de stoelen voorzien van het originele onderstel zodat je ze ook gewoon kunt verstellen in lengterichting.
Afbeelding

Hieronder de nieuwe cockpit(afkomstig uit een Uno Turbo), uiteraard vind ik het originele dashboard leuker, maar deze is veel overzichtelijker, en je kunt dus tijdens het circuitrijden alles vanuit je ooghoeken in de gaten houden. Het stuurtje is het klassieke Moto-Lita stuur.
Afbeelding

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

zo jan 02, 2005 21:49

Interessant en vast heel tijdrovend project.

Veel suc6 :thumbs:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Projecten”