Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

za mei 07, 2005 19:56

Bill Sims ?

Gebruikersavatar
Bert-155
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2780
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 14:44
Locatie: Groningen

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

za mei 07, 2005 20:02

Begint erop te lijken hoor! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, pk's en geluid! 8)

Speedcentre is een goede bank, een aanrader! :!: :!:

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 13:58

Bill Sims ?
Bill ja, zn achternaam weet ik niet.
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 14:01

Begint erop te lijken hoor! Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, pk's en geluid! 8)

Speedcentre is een goede bank, een aanrader! :!: :!:
Bij speedcentre zouden ze enkel vermogen aan de achterwielen geven en bij madeno vermogen aan de krukas?

Nu staat aan de krukas natuurlijk leuk op papier, maar aan de wielen is realistischer natuurlijk. Zou het ook altijd nog (ongeveer) kunnen omrekenen.
Denk dat ik idd maar naar speedcentre ga, of madeno moet een stuk goedkoper zijn, maar Madeno kennende.. :wink:
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 14:42

Of Beek in Leidschendam :idea:
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 14:51

Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 15:00

Hoe kan Madeno aan de krukas meten? Bouwen ze je blok uit dan :?: Op een vermogensbank meet je toch altijd aan de wielen...

Als ze een bank hebben die met massatraagheid werkt, kun je (niet al te wetenschappelijk gezegd) eerst aan de wielen meten, en dan het 'verlies' wat in de massatraagheid van de rol(len) gaat zitten er weer bij optellen, dan heb je je krukasvermogen (even uitgaande van geen slip op de rollen).

Als het een 'remmende' bank is (waterrem, elektrorem) kun je het alleen maar schatten, of je moet precies de massatraagheid van je eigen aandrijflijn weten :? en ook weer de wielslip.

Het beste kun je, als je wilt weten hoeveel je erop vooruitgaat, de auto eerst meten zoals hij nu is (dus als hij nog standaard is ongeveer 190 pk). Het getal wat je dan meet (bv 160 pk aan de wielen) is dan je baseline, meet je met compressor dan bv 200 pk, dan kun je ervanuit gaan dat je minimaal 230 pk aan de krukas hebt (tenslotte: wat er aan de wielen uitkomt, gaat er aan de krukas in). Meestal zul je dan wat meer hebben, omdat het verlies in je transmissie etc. procentueel is, maar echt precies zeggen hoeveel valt niet mee.

yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 17:31

Hoe kan Madeno aan de krukas meten? Bouwen ze je blok uit dan :?: Op een vermogensbank meet je toch altijd aan de wielen...
Ik bedoelde dat ze bij madeno het vermogen aan de krukas op je uitdraai zetten, en dat het zo lijkt alsof je meer hebt...

Ik heb met de standaard motor zelf al eens een vermogensmeting gedaan (op school, maar aangezien ik nu al een tijd afgestudeerd ben is dat geen mogelijkheid meer), hier kwam uit (weet het niet precies meer ben de uitdraai kwijt :oops: ) 180 pk krukas/ 145pk aan de wielen. Dit verschil werkte met procenten en niet met zomaar 30pk eraf halen (dus niet 160 = 190 dus automatisch 200 = 230)
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 17:33

Thanx!

Alleen een beetje ver weg zie ik net :D
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

zo mei 08, 2005 19:16

Hoe kan Madeno aan de krukas meten? Bouwen ze je blok uit dan :?: Op een vermogensbank meet je toch altijd aan de wielen...

Als ze een bank hebben die met massatraagheid werkt, kun je (niet al te wetenschappelijk gezegd) eerst aan de wielen meten, en dan het 'verlies' wat in de massatraagheid van de rol(len) gaat zitten er weer bij optellen, dan heb je je krukasvermogen (even uitgaande van geen slip op de rollen).

Als het een 'remmende' bank is (waterrem, elektrorem) kun je het alleen maar schatten, of je moet precies de massatraagheid van je eigen aandrijflijn weten :? en ook weer de wielslip.

Het beste kun je, als je wilt weten hoeveel je erop vooruitgaat, de auto eerst meten zoals hij nu is (dus als hij nog standaard is ongeveer 190 pk). Het getal wat je dan meet (bv 160 pk aan de wielen) is dan je baseline, meet je met compressor dan bv 200 pk, dan kun je ervanuit gaan dat je minimaal 230 pk aan de krukas hebt (tenslotte: wat er aan de wielen uitkomt, gaat er aan de krukas in). Meestal zul je dan wat meer hebben, omdat het verlies in je transmissie etc. procentueel is, maar echt precies zeggen hoeveel valt niet mee.

yuri
Normaal gezien wordt er bij een meting van het vermogen aan de wielen ook gemeten wat de weerstand in de aandrijflijn is koppeling ingedrukt zodat de rollen je wielen aandrijven.
De uitkomst hiervan is redelijk goed. (natuurlijk niet zo goed als bij motor uitgebouwd)
Maar vermogen aan de wielen is idd veel belangrijker al is het vermogen aan de krukas wel weer leuk om te zeggen.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

ma mei 09, 2005 08:14

Volgens mij kan Speedcentre ook de waarde aan de krukas weergeven. Mij staat bij van de keren dat ik er gestaan heb dat hij eerst een run draait om het verlies van de aandrijflijn te bepalen.(?) helemaal zeker ben ik echter niet, maar ik zou zo zeggen bel hem op!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8823
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

ma mei 09, 2005 18:01

Klopt, als je inderdaad een bank hebt waar je dat verlies mee kunt bepalen, dan kun je (afgezien van de eventuele slip) aan een krukasvermogen komen, maar niet iedere dyno kan dat. Vraag dat dus eerst even na!

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

ma mei 09, 2005 21:15

Rini, heb met Stephan (squadra) met mijn turbo al eens bij beek autoracing gestaan m.b.t. turbochip. Had er een goed gevoel bij hoe ze met de auto en data omgingen. Stephan zal niet voor niets bij Beek komen
Ze berekenen uiteindelijk wat het vermogen aan de krukas is, zal echter wel een schatting van het verlies aan de aandrijflijn zijn.

Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

ma mei 09, 2005 22:37

Rini, heb met Stephan (squadra) met mijn turbo al eens bij beek autoracing gestaan m.b.t. turbochip. Had er een goed gevoel bij hoe ze met de auto en data omgingen. Stephan zal niet voor niets bij Beek komen
Ze berekenen uiteindelijk wat het vermogen aan de krukas is, zal echter wel een schatting van het verlies aan de aandrijflijn zijn.

Charles
Ik zal hier toch eens informeren dan.
Is dit trouwens de Charles die ik niet voorbij kon komen op het rechte stuk vorig jaar op zandvoort?
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 239
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di mei 10, 2005 09:08

Jazeker :D

(neem aan dat je uit pure wanhoop een compressor erop hebt geplakt?)

Ben benieuwd.....

Groet Charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Terug naar “Projecten”