Bijna een jaar geleden nam ik van Yuri een airco uit een 75V6 over. Alles leek kompleet alleen de compressorsteun was er niet bij maar die zou toch niet passen.
De kachelunit heb ik volledig gedemonteerd en leeggehaald. Er kwam een enorme hoeveelheid bladeren uit maar verder leek alles in orde en gangbaar.
Alle componten zijn vervolgens los getest door mijn aircomannetje. De compressor is voorzien van nieuwe olie zodat hij nu geschikt is voor moderne koelmiddelen.
Verder heeft hij een nieuwe droogunit met drukschakelaars verzorgd.
Toen begon de zoektocht naar een juiste steun. Die zijn zeer schaars en er blijken meerdere types van in omloop te zijn. Gegoten aluminium en gewoon omgezet plaatstaal.
Veelal zijn ze gbroken. De 3 gekozen bevestigingspunten op het blok en de krachten die vrijkomen bij inschakelen zijn niet echt goed op elkaar afgestemd.
Ik heb bij Alfa Nord de stalen uitvoering, echter ook kapot, te pakken kunnen krijgen. Deze is weer gerepareerd met wat laswerk.
Van de spanrol zat alleen de binnenste lagerring nog op de verstelbare steun. De rest van het lager was verdwenen. Een nieuw lager erop en ook dat was opgelost.
Bij de eerste proefmontage bleek de waterslang van de waterpomp naar de onderste aansluiting op de radiateur in de weg te zitten voor de compressorsteun.
Dus op zoek naar de juiste slang die niet meer leverbaar blijkt te zijn.
Plan was om met de kerstdagen de klus te klaren, het werd uiteindelijk het lange pinksterweekend. Ik dacht 2 dagen nodig te hebben maar het werden er ruim 4.
Wat ben ik tegen gekomen:
plaatsen extra radiator voor de bestaande radiator vraagt om verwijderen van de voorbumper. Een van de vierkante moeren aan de zijkant van de bumper was vastgeroest en draaide rond in zijn kunststof kamertje. Met geweld de bumper moeten verwijderen en de aangesmolten steun met erin een nieuwe moer opnieuw met 2-componentenlijn bevestigd.
De gaten voor de extra radiator zijn allemaal voorzien
plaatsen compressorsteun vereiste dat het koelsysteem leeg was en dat ik op zoek moest naar een combinatie van slangen.
Dat is uiteindelijk gelukt met een stuk standaardslang met 90 graden bocht, een RVS lasbocht en een deel van de originele slang.
plaatsen compressor verliep goed, echter de juiste V-snaar ontbrak. De lokale automaterialenhandel kon me gelukkig helpen aan het juiste type.
Compressor voorzien van aarddraad en de draad van de magneetspoel naar het nieuwe relais gebracht
Plaatsen extra relais voor bekrachtigen magneetkoppeling. Dit relais met relaisvoet komt van een sloop 75 en past probleemloos naast het aanwezige relais voor de koelventilator.
Bekabeling in het dashbord is aanwezig tot op de stekker van de afgaande bekabeling. Vandaar een nieuwe draad getrokken en in serie met de drukschakelaar op het relais aangesloten.
Het tweede contact van schakelaars op de droger dient voor het extra bijschakelen van de koelventilator en wordt parallel aangesloten op de temperatuurschakelaar onderin in de radiator.
Gulukkig is een doorvoer naar binnen reeds voorzien en kan de geluidsisolatie binnen middels perforatie worden weggehaald. Eronder een rubber stop die er uit kan worden gedrukt.
Om de slangen van de compressor naar binnen goed te kunnen plaatsen moet echter het komplete luchtinlaatsysteem eraf.
Het komplete dashbord moet worden gedemonteerd. Stuur, bedieningshendels, instrumentenpaneel eerst. Daarna tunnelbak en radio console.
Dashbord wat naar voren halen en alle stekkers links en rechts loshalen. Daarna het hele dashbord wegnemen.
De bestaande kachelunit kan dan worden weggenomen. Toen ontdekte ik dat de waterslangen aan de andere zijde moeten worden aangesloten.
Dus de bestaande slangen weg en 2 meter slang van de rol gehaald om verder te kunnen.
De nieuwe kachel-airco unit kan dan worden geplaatst. De ruimte is echter beperkt en alle slangen (5 stuks) maken bewegen niet makkelijk.
Als de slangen allemaal op de juiste plek liggen past het net.
Voor het dashbord terug wordt geplaatst eerst en druktest met stikstof uitgevoerd. Na het vervangen van 2 oude O-ringen door nieuwe op de compressor (vergeten) bleek het systeem lekdicht bij 12 bar.
Dashbord terug geplaatst en wonder boven wonder werkt alles in een keer. Nu is het wachten op het afvullen van het systeem. Dat gebeurt komend weekend.
Eric