Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

montage achteraf airco 75TS

vr mei 25, 2007 09:31

Bijna een jaar geleden nam ik van Yuri een airco uit een 75V6 over. Alles leek kompleet alleen de compressorsteun was er niet bij maar die zou toch niet passen.
De kachelunit heb ik volledig gedemonteerd en leeggehaald. Er kwam een enorme hoeveelheid bladeren uit maar verder leek alles in orde en gangbaar.

Alle componten zijn vervolgens los getest door mijn aircomannetje. De compressor is voorzien van nieuwe olie zodat hij nu geschikt is voor moderne koelmiddelen.
Verder heeft hij een nieuwe droogunit met drukschakelaars verzorgd.

Toen begon de zoektocht naar een juiste steun. Die zijn zeer schaars en er blijken meerdere types van in omloop te zijn. Gegoten aluminium en gewoon omgezet plaatstaal.
Veelal zijn ze gbroken. De 3 gekozen bevestigingspunten op het blok en de krachten die vrijkomen bij inschakelen zijn niet echt goed op elkaar afgestemd.
Ik heb bij Alfa Nord de stalen uitvoering, echter ook kapot, te pakken kunnen krijgen. Deze is weer gerepareerd met wat laswerk.
Van de spanrol zat alleen de binnenste lagerring nog op de verstelbare steun. De rest van het lager was verdwenen. Een nieuw lager erop en ook dat was opgelost.

Bij de eerste proefmontage bleek de waterslang van de waterpomp naar de onderste aansluiting op de radiateur in de weg te zitten voor de compressorsteun.
Dus op zoek naar de juiste slang die niet meer leverbaar blijkt te zijn.

Plan was om met de kerstdagen de klus te klaren, het werd uiteindelijk het lange pinksterweekend. Ik dacht 2 dagen nodig te hebben maar het werden er ruim 4.
Wat ben ik tegen gekomen:

plaatsen extra radiator voor de bestaande radiator vraagt om verwijderen van de voorbumper. Een van de vierkante moeren aan de zijkant van de bumper was vastgeroest en draaide rond in zijn kunststof kamertje. Met geweld de bumper moeten verwijderen en de aangesmolten steun met erin een nieuwe moer opnieuw met 2-componentenlijn bevestigd.
De gaten voor de extra radiator zijn allemaal voorzien

plaatsen compressorsteun vereiste dat het koelsysteem leeg was en dat ik op zoek moest naar een combinatie van slangen.
Dat is uiteindelijk gelukt met een stuk standaardslang met 90 graden bocht, een RVS lasbocht en een deel van de originele slang.

plaatsen compressor verliep goed, echter de juiste V-snaar ontbrak. De lokale automaterialenhandel kon me gelukkig helpen aan het juiste type.
Compressor voorzien van aarddraad en de draad van de magneetspoel naar het nieuwe relais gebracht

Plaatsen extra relais voor bekrachtigen magneetkoppeling. Dit relais met relaisvoet komt van een sloop 75 en past probleemloos naast het aanwezige relais voor de koelventilator.
Bekabeling in het dashbord is aanwezig tot op de stekker van de afgaande bekabeling. Vandaar een nieuwe draad getrokken en in serie met de drukschakelaar op het relais aangesloten.

Het tweede contact van schakelaars op de droger dient voor het extra bijschakelen van de koelventilator en wordt parallel aangesloten op de temperatuurschakelaar onderin in de radiator.

Gulukkig is een doorvoer naar binnen reeds voorzien en kan de geluidsisolatie binnen middels perforatie worden weggehaald. Eronder een rubber stop die er uit kan worden gedrukt.
Om de slangen van de compressor naar binnen goed te kunnen plaatsen moet echter het komplete luchtinlaatsysteem eraf.

Het komplete dashbord moet worden gedemonteerd. Stuur, bedieningshendels, instrumentenpaneel eerst. Daarna tunnelbak en radio console.
Dashbord wat naar voren halen en alle stekkers links en rechts loshalen. Daarna het hele dashbord wegnemen.
De bestaande kachelunit kan dan worden weggenomen. Toen ontdekte ik dat de waterslangen aan de andere zijde moeten worden aangesloten.
Dus de bestaande slangen weg en 2 meter slang van de rol gehaald om verder te kunnen.
De nieuwe kachel-airco unit kan dan worden geplaatst. De ruimte is echter beperkt en alle slangen (5 stuks) maken bewegen niet makkelijk.
Als de slangen allemaal op de juiste plek liggen past het net.

Voor het dashbord terug wordt geplaatst eerst en druktest met stikstof uitgevoerd. Na het vervangen van 2 oude O-ringen door nieuwe op de compressor (vergeten) bleek het systeem lekdicht bij 12 bar.

Dashbord terug geplaatst en wonder boven wonder werkt alles in een keer. Nu is het wachten op het afvullen van het systeem. Dat gebeurt komend weekend.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: montage achteraf airco 75TS

vr mei 25, 2007 10:54

=D> Jij bent wel een volhoudertje he Eric? Knap hoor!! Zoveel werk terwijl je ook gewoon je raam open kunt doen.... :wink:
Deze uitgebreide :thumbs: beschrijving laat zien dat mijn stelling 'een 75 wordt opgebouwd rondom de kachelunit' wel aardig klopt....!
Mgoed voor jou kan de zomer beginnen , felies!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: montage achteraf airco 75TS

vr mei 25, 2007 12:08

=D> Jij bent wel een volhoudertje he Eric? Knap hoor!! Zoveel werk terwijl je ook gewoon je raam open kunt doen.... :wink:
Deze uitgebreide :thumbs: beschrijving laat zien dat mijn stelling 'een 75 wordt opgebouwd rondom de kachelunit' wel aardig klopt....!
Mgoed voor jou kan de zomer beginnen , felies!
Grtz,fRank
Hiet kan ik me alleen maar bij aansluiten: knap werk!
Ik heb ook overwogen om een aircounit op de kop te tikken, maar houd het voorlopig maar bij het schuifdak. :o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 25, 2007 16:53

Interessant om te lezen!
Veel werk..........

Heb ook nog een losse airco van een 6c liggen die ooit in de qv moet komen.
Maar voorlopig andere prioriteiten op alfa gebied.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 25, 2007 16:55

Interessant om te lezen!
Veel werk..........

Heb ook nog een losse airco van een 6c liggen die ooit in de qv moet komen.
Maar voorlopig andere prioriteiten op alfa gebied.
Ff bij Eric op de oprit droppen en prijsje afspreken ( er gaat nl een verhaal dat ie nogal handig is in het inbouwen van airco's... :lol: )Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 25, 2007 17:25

Bedankt Frank.......

Advies of helpen altijd hoor.
Het dashboard heeft na 5 maal uit en inbouwen geen geheimen meer.

Eric

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 25, 2007 17:29

Het dashboard heeft na 5 maal uit en inbouwen geen geheimen meer.

Eric
Hé, dat gevoel ken ik! :twisted:

:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 25, 2007 21:46

Mooi dat het allemaal gelukt is! Een klus waar ik zelf niet graag aan zou beginnen... respect!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 25, 2007 22:56

Ik heb ooit ook nog eens zo'n complete airco-set liggen gehad.Bedoeling was ook om dat ooit nog eens in mijn toenmalige 75 3.0 v6 QV in te bouwen.Ik heb er zelf nooit aan durven beginnen.Ik heb het toen maar aan Joris verkocht :wink:
Maarre diep respect voor Eric,lijkt me toch echt wel een heidens karwei. Chapeau! =D>

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

za mei 26, 2007 02:01

Andere auto, zelfde project: tis idd wel ff een klusje. Vond het op zich goed te doen alleen het is gewoon veel werk. Alles was wel compleet, alleen blijkt er een leiding lek te zijn dus daar moet nog ff wat anders voor komen. Wel wat ringetjes gejat van een andere airco-installatie (met aanrijdingsschade, dus zit meer werk aan, m.i. wel haalbaar) die ik ook nog heb liggen. Verder zit ik nog ff te klooien met de electronica, de motor gaat wel op verhoogd toerental draaien, dus er komt wel een signaal bij de ECU dat de airco is ingeschakeld, maar de pomp (ja ik heb gemeten voor de druksensor) en ventilator weten van niks, mogelijk relais overleden, anders nog ff verder puzzelen. Meten is weten.

Op zich best grappig om te doen en van de zomer genieten als we naar het zonnige zuiden rijden 8)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 26, 2007 20:43

pfff wat een werk, klasse om dit door te zetten.

ik zou er nooit aan beginnen en genoegen nemen met het raampje.
156

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 27, 2007 12:24

Zojuist vacuum getrokken, en een beetje fluoriserende airco olie toegevoegd. Daarna gevuld met 800 gram modern toegestaan koelmiddel.
En inderdaad het werkt!
De magneetkoppeling komt nu wel in (is afhankelijk van de max en min druk) en de ventilator gaat draaien als het allemaal te warm wordt.

Een koele zomer tegemoet

Eric

Terug naar “Projecten”