Pagina 7 van 9

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: za apr 27, 2013 20:21
door GTV42.0
Erg mooi hoor moet ik zeggen 8)

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: za apr 27, 2013 22:54
door henk116
komt helemaal goed :o :) :)

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: zo apr 28, 2013 12:29
door Arjan75qv
Hoi,

Onderstaand een modificatie die ik heb doorgevoerd om het doorzakken van de haken voor de uitlaatrubbers te voorkomen.
Misschien bij de V6 minder een issue, maar bij een uitvoering met katalysator helpt het om scheuren van de uitlaat voor de kat te voorkomen (tenminste bij mijn eigen 1.8IE destijds).

Andere mdoificaties die ik meteen heb meegenomen zodat ze ook zijn afgewerkt met KTL:
- alu bussen in chassisbalken vervangen door stalen
- gaten voor de trekhaak voorgeboord
- speakergaten in de hoedenplank netjes gemaakt
- voorgeboord gat voor de antenne
- accubak schroefbaar gemaakt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: zo apr 28, 2013 12:33
door GTV42.0
Heb het denk ik even gemist, maar wat is KTL?

Groet Jeroen

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: zo apr 28, 2013 12:41
door Arjan75qv
KTL = Kathodische TauchLackierung, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/KTL
Dit proces wordt bij moderne lakstraten voor de automobielindustrie gebruikt. De koets hangt aan massa en het bad hangt aan een positieve spanning.
Wagner mag af en toe een auto in zo'n straat mee laten lopen, maar dan moet-ie wel helemaal schoon zijn om verontreiniging van de baden te voorkomen.
De koets wordt daarom eerst chemisch ontlakt (natronloog, dus geen zuurbad) en vervolgens gefosfateerd.
De kleur van de karrosserie naderhand hangt af van de kleur dat het bad op dat moment heeft in de lakstraat, die kun je dus niet zelf kiezen.
Deze keer is het groen, maar soms is het ook zwart of donkerrood.

Voordat men KTL toepaste werd een andere variant gebruikt, namelijk ATL (= Anodische TauchLackierung), waarbij de koets aan de plus hing en het bad aan massa.
Maar dat had als nadeel dat dan gedurende het proces de koets iets oploste in het bad (redoxreactie).
ATL is dus minder goed dan KTL.

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: zo apr 28, 2013 13:09
door GTV42.0
Bedankt voor de info en erg interessant dit. 8)

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: zo apr 28, 2013 22:10
door Alessandro
Heel anders, dan verwacht, maar dat kawa groen heeft ook wel wat. 8)

Fenomenaal dit! :thumbs:

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: zo apr 28, 2013 22:53
door AlfettaOwner
Mooi resultaat en brandschoon :shock:

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: ma apr 29, 2013 01:13
door dibro
Groen moet kunnen! :lol:

Re: RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: vr mei 03, 2013 08:46
door hanalfa
Tadaaa! \:D/
Vandaag de koets opgehaald uit Duitsland. 'Kermit' is weer thuis :wink:
De koets is nu helemaal voorzien van een nieuwe KTL laklaag.
Een zeldzaamheid dus: 100% roestvrije Alfa :roll:
De 166 heeft het prima gedaan, het was zijn 'maiden voyage' met pas gemonteerde trekhaak en zo'n zware vracht over 900km.

Afbeelding
Afbeelding
Mooi Arjan, ik had toch voor de autoambulance gekozen zonder "tent" het oog onderweg wil ook wat,!!

En scheeld ook in verbruik denk ik,? iets meer gestroom-lijnd. ?

En of bang voor vuil en krassen en andere onvoorziene dingen.

Succes verder.

Mooie Alfa 75, ik mag dit wel !!

Fijn hé, zo'n Alfa Romeo 166, je merkt nog niet dat er iets achterhangt,

Mijn ervaring,

Afbeelding

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: vr mei 03, 2013 16:28
door GTV42.0
Had afgelopen week een kleine discussie over de kleur. Ik meende dat dit de eind kleur zou zijn voor de 75, maar een ander dacht dat dit een grondlaag zou zijn.
Hoe zit dit?

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: vr mei 03, 2013 16:42
door Firedriver
Prachtig
Gr.
Jantje

Re: RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: vr mei 03, 2013 19:37
door Arjan75qv
Mooi Arjan, ik had toch voor de autoambulance gekozen zonder "tent" het oog onderweg wil ook wat,!!
En scheeld ook in verbruik denk ik,? iets meer gestroom-lijnd. ?
En of bang voor vuil en krassen en andere onvoorziene dingen.
De laag is maar 35um dik en niet UV bestendig. Dus ik wilde de kans op beschadiging zo klein mogelijk houden.
En tevens beschermen tegen regen dat dan overal in kruipt. Dat bleek ook geen verkeerd besluit, heel wat regen gehad onderweg!
Fijn hé, zo'n Alfa Romeo 166, je merkt nog niet dat er iets achterhangt
Prima trekpaard. Heeft hem ook goed gedaan, is nu wat 'losser'.
Merkte wel dat de 20V onderin wat minder koppel had, er waren toch wat hellingen waar ik hem niet in de 6 op 90 kmh kon houden met de cruise control :wink:
Maar dan was het toerental ook al gezakt tot 1500 tpm...
Hij lustte overigens wel wat, 1:10 heb ik niet gehaald... 8), krap 1:9.

Re: RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: vr mei 03, 2013 19:38
door Arjan75qv
Had afgelopen week een kleine discussie over de kleur. Ik meende dat dit de eind kleur zou zijn voor de 75, maar een ander dacht dat dit een grondlaag zou zijn.
Hoe zit dit?
De ander heeft gelijk. Is een grondlaag, kleur kun daarvan je niet kiezen. Uiteindelijk wordt-ie weer AR022 oftewel Bianco Argento Met.
Staat inmiddels bij de spuiter :D
Motorruimte, kofferbak en interieurruimte worden eerst gespoten met epoxy-primer en vervolgens gekit en nat op nat afgelakt.
Bodem krijgt onder de laklaag nog een underbody coating.
De buitenkanten worden strak gemaakt en in epoxy gezet.
Daarna kan ik de boel gaan inbouwen en als het meeste erin zit gaat-ie terug voor de eindafwerking van de buitenkant.
Dan heb ik de minste kans op krassen tijdens inbouw, en kan de epoxy op de zichtvlakken goed inzakken zodat eventueel nog wat nabewerkt kan worden voordat-ie wordt afgelakt.

RE: Restauratie Alfa 75 2.5QV

Geplaatst: wo jun 12, 2013 22:56
door Arjan75qv
Vandaag bij de spuiter geweest. Rechter wielrand is al strak, linker is men mee bezig.
De koets is al grotendeels gescotched voor de laag epoxy.

Afbeelding