MightyMarcel

33 opknappen - waar beginnen we ? (en, advies gevraagd)

zo apr 15, 2007 17:48

Sommige hebben vast al eens iets gelezen over mijn bella 33. Het is een zwarte (nero 601) 1.4ie uit 1992, in de basisuitvoering (geen imola dus).
Rationeel gezien is het verstandiger om er niet aan te beginnen en t ding ooit weg te doen, maar ja, alfisten zijn nou eenmaal geen rationele mensen, toch ?

De auto staat momenteel stil, wegens een benzinelek. Daar gaat morgen (maandag) naar gekeken worden door mn garage, want benzine is wat te duur om op straat te laten liggen. Het is een regelmatig, maar langzaam, gedrup. Ik vermoed dat het komt door de montage van een andere brandstofpomp (ouwe stuk), en dat heeft die garage gedaan, dus dat mogen ze ook oplossen.

Maar ik dwaal af. De auto rijdt in elk geval goed; het motortje is altijd goed onderhouden. In de anderhalf jaar dat ik 'm heb is er het volgende gebeurd :
- alle riemen en rollen vervangen
- versnellingsbak vervangen (door een gebruikte, via dit forum) (andere bak was stuk, en nee, niet het bekende clipje maar een serieus probleem)
- nieuwe voorbanden (vredestein t-trac)
- kabel achterklep gemaakt (was gebroken)
- nieuwe startmotor (gebruikte)
- verder wat klein grut zoals lampjes
- nieuwe knipperlichtunit RV, wegens gat in glas wegens vandalisme ( :evil: )

Nou wil ik van de zomer de 33 opknappen. Wat mankeert er dan nog meer aan, hoor ik je vragen ?
- roest
- roest
- roest
- de voorveren raken bij insturen het voorscherm (hoort niet zo, toch ?)
- vermoedelijk lagers en/of fuseekogels voorwielen vervangen
- interieur is niet mooi meer

grootste probleem is dat de bodem ook wel roest. verder de verplichte roestplekken : tankdop, spatbord linksvoor, etc.

Nu mijn vraag : hoe ga ik dit opknappen ? ik wil zo veel mogelijk zelf doen en eigenlijk zo min mogelijk uitgeven, maar het moet wel goed gebeuren. Lassen kan ik helaas niet zelf, en helaas woon ik ook niet op een boerderij. Eigenlijk zoek ik dus ook een doe-het-zelf garage, in de buurt van drachten (friesland).

Ook heb ik min of meer het plan opgevat om een andere alfa te kopen met een jaar apk (bv de 164 ts uit 93 die in zwaagwesteinde voor 750e. te koop staat - daar is vast een jaar apk bij te regelen, zeker zo zonder inruil), en de 33 te schorsen, zodat het opknapwerk ECHT goed kan gebeuren.

Kort gezegd : alle tips, advies, etc zijn welkom. Let wel : het wordt een zomerproject dat weleens uit kan lopen, niet iets voor 'nu direct deze week'.

Knopjes

RE: 33 opknappen - waar beginnen we ? (en, advies gevraagd)

zo apr 15, 2007 19:21

Het gekraak met insturen zullen waarschijnlijk je veerpootlagers zijn. En de 33 van m'n neefje heeft ook een roestgat in het LV-scherm, ik zou daar niet aan gaan lassen maar voor 2 of 3 tientjes een ander spatbord scoren, dat hebben wij ook gedaan. Die zitten gewoon geschroefd, is geen dragend deel.

Veel succes met het project, en nee, rationeel is het niet :lol: Maarja, het is precies zoals je zelf al zegt ;)

MightyMarcel

zo apr 15, 2007 19:25

en veerpootlagers moeten dan vermoedelijk wel vervangen worden, of kan t geen kwaad ?

enne, van dat spatbord, da's idd de bedoeling om een goede vervanger te vinden. De roest aan de bodem baart me toch wel ernstig zorgen :?

MightyMarcel

zo apr 15, 2007 19:28

ik zie dat dit bij 'café' staat; vergissing, ik had m bij techniek neer willen zetten... :idea:

Knopjes

zo apr 15, 2007 19:29

Het fijne weet ik er ook niet van, qua veerpootlagers van de 33, maar als dat het probleem is dan zou ik ze wel gaan vervangen. In Technische Vragen zal allicht wel iets te vinden zijn over veerpootlagers, en ook over de symptomen hiervan als ze versleten zijn.

Andretti Molletti

Re: RE: 33 opknappen - waar beginnen we ? (en, advies gevraa

zo apr 15, 2007 19:59

ik zie dat dit bij 'café' staat; vergissing, ik had m bij techniek neer willen zetten... :idea:
Projecten lijkt me nog beter, even aan de modarators vragen.. gewoon op je ! rechts in de hoek drukken :lol:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 15, 2007 20:11

gewoon op je ! rechts in de hoek drukken :lol:
Zelfs dat niet.....wij zijn snel ! 8)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Andretti Molletti

zo apr 15, 2007 20:13

Assen Mies... Assen!!

;)

MightyMarcel

zo apr 15, 2007 20:27

Zoals we hier in Fryslân zeggen : many thanks ! ;)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 15, 2007 20:57

Assen Mies... Assen!!

;)
Nee, hoor, daar ga ik je niet rechts in de hoek drukken....Gewoon voorbij rijden ! 8) :mrgreen:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Erwin
Member
Member
Contacteer: Website

ma apr 16, 2007 10:43

Bedenk hééél goed wat je allemaal wil doen, het duurd altijd langer dan je denkt!
Budget is ook niet onbelangerijk :D .
goede werkplek is ook niet overbodig. (http://www.sleutelclubleek.nl) Hier is nog een plekje vrij en niet zo ver van Drachten.
2 bruggen tot je beschikking en meestal wel iemand die je helpen wil en anders PB je mij maar, ik heb hier mijn Juultje ook staan.

Succes!!!
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 16, 2007 17:09

Het gekraak met insturen zullen waarschijnlijk je veerpootlagers zijn
Er staat dat de veren het scherm raken, het geen nog wel steeds betekend dat je de veerpoten eens goed moet naplopen. Test nu nog eventjes de conditie van de veerpoten. Kan je dat meteen meenemen in je project. Luc33 heeft nog een paar goede in de aanbieding dzacht in zijn GG-topic te lezen?

Succes ermee!

MightyMarcel

ma apr 16, 2007 17:28

uitslag garage : tank is lek.

da's toch even een tegenvaller. Eerlijk gezegd, ik twijfel nu of ik t nog wel moet doen. Echt serieus geld om 'm op te knappen heb ik toch niet...

ff vraagje tussen neus en lippen door : als er gegadigden zijn, pm me even of zo. Hij is gekeurd en in rijdende staat op te halen, dus als iemand een leuke donor zoekt - met prima motor overigens, distributie vorig jaar vervangen bij 150dkm, dan wil ik t toch graag weten.

(ook zoiets met dat 'gehoord & gelezen' wat ik niet handig vind : prijspeilingen zijn nu onmogelijk eigenlijk...)

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di apr 17, 2007 12:18

moet een benzine tank zoveel kosten dan??
er hangt nog een tank onder mijn imola die dicht is.

mag je wel voor een vriendenprijsje komen halen...

Terug naar “Projecten”