Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Alfaholics Suspension Kit B

wo jun 23, 2010 22:02

Wat een verschil idd! Gisteravond al even een rondje gedaan en de eerste bocht merk je het verschil al. Stuurt veel directer in, natuurlijk veel minder body roll en is zeker niet te hard. Geen problemen met aanlopen of grondspeling, ook niet op drempels. Voelt wat meer van deze tijd aan zeg maar, vergelijkbaar met een moderne auto; Stevig, maar niet oncomfortabel.

Zeker als je gewoon vlot rijdt is het heel aangenaam. Als je echter naar de limiet gaat dan komt ie met overstuur en dat vind ik niet prettig. Met gas erop okee, maar hij moet niet van nature al overstuurd zijn. Ik heb nu net de achter stabi eraf gehaald, morgen eens kijken of het dan beter is. Zou in theorie wel zo moeten zijn....
Ook lijkt de auto wat meer z'n eigen weg te zoeken als je extreem verkant wegdek hebt.

Verder verschuift de stabi in z'n rubbers, maar daar vind ik wel wat op.

Ik was vooraf een beetje huiverig maar ik ben al met al echt positief verrast. Hier ga ik het wel elke dag mee uithouden, setje blijft eronder.
GT 1600 Junior

ErwinV6

RE: Bertone als daily driver: Alfaholics Suspension Kit B

wo jun 23, 2010 22:17

Achterstabi eraf is veel beter, maw. minder overstuur :wink:

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Alfaholics Suspension Kit B

do jun 24, 2010 12:14

En ja hoor, vanmorgen zonder stabi naar het werk en idd, minder overstuur. Blijft nu veel langer neutraal, maar uiteindelijk nogsteeds wel overstuur. Maar dan moet je al heel gek doen en het komt heel geleidelijk. En bovendien meer tractie op binnenste wiel in korte bochten! Prima dus zo.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1764
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Bertone als daily driver: Alfaholics Suspension Kit B

do jun 24, 2010 21:15

hoor dat vaker goede berichten over de ophanging/veren van onze engelse vrienden, als mijn Giulia weer veens gaat rijden misschien ook wel een leuke optie :wink:

als je die 2.0 gaat reviseren, vergeet dan niet je krukas te spoelen,beetje zonde als je later je lagers eruit rijdt vanwege vervuiling :idea:

verlaging staat je bert trouwens goed
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

hakinnen

RE: Bertone als daily driver: Alfaholics Suspension Kit B

do jun 24, 2010 22:01

Hoi Joel

miljaar...zit ik dit hele topic door te lezen, kom ik er halverwege achter dat jij degene bent van wie ik toen "die azzurro Lemans kleur" motorkap heb gekregen!
hahaha..
Gaaf man, dat het zo lekker gaat met je Bertone! Ga het zeker volgen hier.

Heb zelf de Azzurro-Sjuul nog steeds.., afgelopen jaar ca 4000km probleemloos rondgetufd op zomers dagen. wel redelijk wat centjes in geduwd recent en het 2.0 blokje begint nu toch stillekes af en toe een blauw pluimpje te laten zien..als ik de auto ga houden moet van de winter de kop er maar eens af....kleppengedoe e.d.
Kwam er vandaag wel achter dat ik met een niet werkende LPG installatie zit die problemen gaat opleveren met de APK. Auto had LPG erin toen ik 'm kocht, werkte niet. Boeide me niet veel want voor die 3000km die ik ermee rij per jaar mag er best fijne BP ultimate 98 in he. Heb dus ook nooit op gas gereden of ook maar een poging ondernomen om te kijken waarom "het gas het niet deed"..
Maar goed..volgens de apk moet de installatie werkend zijn als ie erin zit..damn,,,wist ik niet.
Maar goed, spul moet er dus uit..anders is het meteen APK afkeur en dan nog bij de RDW het kenteken laten omzetten van "G" naar "B". Baal er wel een beetje van. Dacht ff snel "door de apk heen te rollen".
Ben sowieso ietwat aan het denken om de auto weg te doen ..wil eigenlijk een AR waarmee ik ook af en toe eens het circuit opkan..alez..we zien het wel he


maaruh....als ik nog eens in de buurt tuf en ik je aan de Bertone bezig zie , in garage of oprit...,.kom ik zeker ff langs, ...ff bijkletsen..

Saluti
Stefan

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: opbouw 2 liter motor

ma mar 28, 2011 11:24

Eindelijk weer eens het motorproject opgepakt.
Aanvankelijk voortvarend begonnen en had het hele blok in no time volledig uit elkaar op de werkbank liggen. Alles zag er nog heel goed uit, vrij schoon en weinig slijtage. Maar ja, als je dan toch bezig bent… toch alles maar vernieuwen. Vorig jaar ergens al de kop weggebracht naar een reviseur. In deze toestand:
Afbeelding

Die heeft de klepzittingen vernieuwd, nieuwe klepgeleiders geplaatst, kleppen ingeslepen en gesteld en Colombo&Bariani nokkenassen geplaatst. De kop zelf was nog vlak, is alleen lichtjes gevlakt om de pakkingresten e.d te verwijderen. Dat zag er gelijk lekker uit:
Afbeelding

Ook gelijk kleprubbers op de uitlaatkant gezet. Oorspronkelijk zitten die alleen aan de inlaatzijde. Een eenvoudige modificatie, gewoon inlaatklepgeleiders ook aan de uitlaatzijde monteren.

Naast de kop, heeft de reviseur ook de krukas opgemeten en goed bevonden. Wel even gepolijst en gespoeld. Ik heb de krukproppen tegen gewoon laten zitten.
Het contactvlak van het vliegwiel was ingesleten en dat deel is afgedraaid. Niet nog eens extra gewicht eraf gehaad. De krukaspoulie had lichte inloopsproen van de keering en die is weer netjes gepolijst.

Afbeelding

De boel is niet nog eens uitgebalanceerd. Ik weet wel dat dat natuurlijk mooi zou zijn maar dan had ik weer naar een ander bedrijf gemoeten en ik wilde ergens ophouden. Het zijn geen bij elkaar gezochte delen, alles komt van dezelfde motor en dan moet het allemaal goed genoeg (voor mij) gebalanceerd zijn.

Inmiddels is het ruim een jaar geleden dat alles uit elkaar ging maar wonderbaarlijk genoeg kon ik alle onderdelen en bakjes met bouten en moeren redelijk gemakkelijk terugvinden. Ik had destijds blijkbaar ook alles al schoongemaakt en redelijk stofvrij verpakt. Nu nog eens grondig gereinigd en gespoeld. En toen was het moment daar dat ik dacht: tja, ik kan wel blijven poetsen en doorspoelen. Maar op een gegeven moment moet je dan toch besluiten om op te gaan bouwen! Dat is toch een soort keerpunt en dat kwam bij mij dus vorige week. Nog een laatste keer alles doorgeblazen met remreiniger en toen er slechts nog schone remreiniger aan de andere kant van de oliekanalen naar buiten kwam dacht ik: nu is het wel schoon genoeg. Toen kon ik me niet meer inhouden en heb gelijk de krukas met de nieuwe lagerschalen gemonteerd. Alles draait soepel rond.

Afbeelding

Ook nog even met de straalkast in de weer geweest. Straks gaat er een oud type inlaatspruitstuk op zodat ik wat meer ruimte heb voor de gasklep sensor. Deze zit aan de voorkant van de carburateurs, juist op de plek waar de retourdarm van het koelsysteem loopt. Tenminste, bij het nieuw type spruitstuk. Gevolg is dat de slang zo goed als dichtgeknelt zit en dat kan nooit lang goed gaan. Al doet het dat nu al 2 jaar...
Afbeelding
Hierdoor stroomt er nu nauwelijks water direct terug naar de pomp maar gaat het, ook met gesloten thermostaat, geforceerd door de radiateur heen. Om de temp toch nog boven de 70 graden te krijgen rijd ik, ook nu nog, met een half afgeplakte gril.


Dus, oud type spruitstuk.
Afbeelding
Dat er na wat spelen met de straalkast als nieuw uitziet.
Afbeelding
Nu moeten hier de gaatjes voor de LPG nozzles en vacuumpijpjes nog in getapt worden.

Nou hoor ik u denken: Waarom zet je de gasklepsensor niet aan de achterkant, daar is zat plaats? Nou, deze sensor kwam als setje met mooie beugeltjes en past eigenlijk alleen aan de voorkant.... Een andere oplossing zou ook kunnen zijn om de rubbers tussen inlaat en carb te vervangen door die extra lange exemplaren, bijvoorbeeld deze.
Afbeelding
Dat geeft wat meer ruimte en heeft ook andere voordelen. Maar ook een groot nadeel: de standaard luchtfilterbehuizing past dan niet meer. En die wil ik juist behouden.

Voor de komende werkzaamheden heb ik een paar vragen:

Pakkingen: Wat is nou de beste methode voor een lekvrij blok. Papieren pakking gebruiken met een likje ouderwetse vloeibare pakking? Of papier weglaten en vervangen voor zoiets?
Afbeelding
Of kan je dat het best in combinatie met de papieren pakking gebruiken?

Drijfstangbouten: Ik heb van die ARP drijstangbouten gekocht, waarbij je maar niet moet gaan uitrekenen wat die per stuk kosten ( ik krijg dat 'thuis' echt niet uitgelegd…) Welk aanhaalmoment moet ik daarvoor gebruiken?

Dan heb ik deze nog….
Afbeelding
Volgens de voor sommigen halfgod Max een 'Direct fitment!' Maar hoe zet je dat dan het best vast? Slechts met deze locknuts?
Afbeelding
Heeft het ding dan wel toegevoegde waarde op de stijfheid?

Overigens moet ik nu even in deze stroomversnelling blijven. De Alfa heb ik in juni weer nodig. Dat lijkt ver weg maar in die tijd moet ik dit blok nog afmaken, het oude blok eruit takelen en ik heb nog wat klusjes die ik dan wil doen omdat je er dan zo makkelijk bij kunt. Wat electra opnieuw aanleggen en schakelen via relais. Er zijn wat componenten van de gasinstallatie die ik op een andere plek wil en ik zal nog wel het een en ander tegen komen. En ik wil dat alles er straks spik en span uitziet onder de kap… Met de voorgenomen 2 sleutelavonden in de week hoop ik dat ik dat red.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

di mei 17, 2011 09:53

Prachtig project!

Hoever ben je nu?

gr Jan

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 13:18

Eens even dit topic updaten:

Juni 2011:

De oude motor eruit

Afbeelding

en de nieuwe erin:

Afbeelding

Eruit nog met bak en al gedaan maar dat ging toch wat lastig. Dus erin zonder bak, die heb ik later van onderaf gemonteerd wat trouwens ook niet echt makkelijk is in je eentje al liggend op de grond…

Alles wat door m'n handen ging netjes schoongemaakt en indien nodig van een nieuw verflaagje voorzien, wat ook de reden is dat het allemaal wat meer tijd kostte dan ik vooraf bedacht had. Nou was ik aan het motorproject begonnen zonder echte tijdsdruk maar naarmate de maanden voorbij gingen kwam die er toch en wel. Naast de tijd raakte ook m'n budget een beetje op en dus heb ik maar afgezien van throttle bodies en benzine injectie en heb ik 'gewoon' een paar carburateurs van een 75 1.8 gemonteerd. Dat was het beste wat ik nog had. Ik rijd toch 99% van de tijd op gas en op benzine hoeft ie het alleen in noodgevallen te doen. Sterker nog, omdat er geen brandstofpomp gemonteerd was kón ik niet eens op benzine rijden. Goed, alles ingebouwd, nokkenassen op tijd gezet met meetklok en gradenboog en dat kwam precies overeen met de merktekens die erop stonden.

En toen kwam het moment dat ik kon gaan starten... toch altijd spannend met zo'n nieuw gebouwd blok. Oja, net voordat ik het nieuwe blok erin takelde draaide ik nog wat sensors van het oude blok over in de nieuwe (zodat ik zeker wist dat ze goed met m'n dashboardmeters matchten) Daarbij brak de oliedrukschakelaar in het nieuwe blok af!!! Arrgh, met het blok opzij gekanteld en magneet erbij heb ik voorzichtig de sensor uitgeboord.. En maar hopen dat er geen spanen in het oliekanaal achter bleven. Ik had op dat moment echt geen zin en tijd meer om het blok weer uit elkaar te halen om alles nog eens door te blazen....

Alles aangesloten en de motor sloeg direct aan. Op LPG. Met een calibratie op de LPG computer voor de oude 1600 motor. Helaas kon ik zelf de calibratie niet al te veel aanpassen, daarvoor moest ik naar Amsterdam. Eerste voorzichtige proefritje (met labtop erbij, waarbij ik wel wat zaken kon monitoren) ging goed. Gelukkig werkte alles verder gewoon goed, geen gekke geluiden, temperatuur bleef mooi, oliedruk goed en nergens lekte er olie of koelvloeistof uit. Volgende morgen in de spits van Maastricht naar Amsterdam gereden. Niet echt een lekker traject om een nieuwe motor in te rijden... zeker niet als deze eigenlijk alleen bij constante snelheid goed loopt en tijdens versnellen veel te arm... Eenmaal in Amsterdam hadden we een paar uurtjes de tijd om de boel af te stellen wat helaas de eerste keer niet helemaal goed gelukt is. Bij volle belasting en hoge toeren (ook weer zo lekker om dat te proberen met een nieuwe motor......) bleef het mengsel te arm. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er te kleine 'nozzles' voor de dampgasinjectie gemonteerd zijn. De nieuwe motor vraagt blijkbaar enorm veel meer brandstof.... Helaas geen tijd om het op dat moment nog te veranderen en de boel zo goed als ging afgesteld. Terug naar huis, wat helaas ook weer niet echt op een motorvriendelijke manier kon omdat er 3 kindjes op de creche op mij aan het wachten waren en ik dus redelijke haast had... De motor liep nu over het hele gebied echter zoveel beter dat ik het wel aandurfte om me op de linkerbaan tussen de snellere leaserijders te begeven.

Afbeelding

Bij 160 km/h zit je met een 1600 achteras al op 5000RPM en daar begint ongeveer het bereik waar de te kleine nozzels parten gaan spelen en hij te arm gaat lopen.

De dag erna ben ik vertokken naar de Eifel voor een ritje met wat vrienden. Dat weekend een kleine 1000km erbij gezet in Eifel en Ardennen.
Kwam ook dit nog tegen….

Afbeelding
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 13:18

Juli 2011:

Grotere nozzles voor het dampgas systeem gemonteerd, waarvoor het inlaatspruitstuk in z'n geheel er weer af moest. Toen ook maar gelijk een electrische brandstofpomp gemonteerd want in noodgevallen is het toch wel handig om ook op benzine te kunnen rijden. Ik stond eerder namelijk al bijna met lege gastank omdat er in Luxemburg (natuurlijk) geen LPG te krijgen is. Op de laatste dampen in Belgie gekomen en daar kon ik weer LPG tanken…

Verder de routing van lpg slangetjes naar nozzles verbeterd (zaten teveel bochten in met kans op knikken. Dat was bij 1 slangetje al het geval), 4x vaccuumaansluitingen voor meten van onderdruk in inlaatspruitstuk achter gaskleppen gemonteerd (ipv onderdruk meten op aansluiting voor synchroonstellen van carbs), carbs opknapbeurtje gegeven en synchroon gezet en de gasstangen bijgesteld zodat volgas nu ook echt volgas was (ik miste de laatste 10-15 graden...)

Ook de nokkenas wat vroeger gezet. Ik had bij motoropbouw al uitgeklokt maar blijkbaar was ik daarbij niet nauwkeurig genoeg te werk gegaan. De inlaat nokkenas stond 4 graden te laat (later dan merkteken). Ik heb deze daarna op 4 graden vroeger dan merkteken gezet. Nou, dat maakte wel een heel verschil.... Trok nu veel makkelijker door tot 7000RPM...
Goed, daarna naar de rollenbank om LPG opnieuw af te stellen.

Afbeelding

Na heel veel gepruts en geklooi met een niet echt goede rollenbank uiteindelijk alles redelijk afgesteld gekregen. Maar ik was toch ook wel benieuwd hoeveel vermogen de motor nou had. Dus ook nog even een paar runs gedaan. En dat was wel even een tegenvaller...
Krap 100pk aan de wielen. En een dip vanaf 5500RPM, daar werd ie toch wat te arm. Hoewel ik zelden in dat toerengebied kom, dat toch nog even gauw bijgesteld.

Op weg naar huis had ik een lekker rijdende auto met een motor die overal goed oppakt en tot 6500RPM goed doortrekt. Ook in de 5de versnelling trok hij heel makkelijk tot 6000 toeren. Hard genoeg en best knap voor 100pk.

Afbeelding
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 13:19

Januari-Maart 2012:

Een paar maandjes lekker kunnen rijden todat dit me ging storen:

Afbeelding

Olielekkage..... en dat werd steeds erger. De laatste 3000km had ik er ruim 3 liter olie bij moeten gooien. Bij het plaatsen van de rubber stiften in de achterste lagerkap heb ik die afgesneden, nadat ik ze er niet verder ingedrukt kreeg. En dan krijg je dus olielekkage.

Daarnaast reed de auto op LPG steeds slechter omdat het systeem op het verkeerde been gezet werd door een verkeerd lambda signaal. Wat dan weer veroorzaakt werd door een lekke uitlaat.

Ik had ook nog wat andere zaken die aangepakt moesten worden, zo lekte de versnellingsbak ook wat olie, maakte het tussenlager van de cardan flink wat geluid en dreunde de cardan ook wat.

De uitlaat bleek op diverse plekken erg slecht en heb lang getwijfeld of ik nu dan maar gelijk moest overstappen op een RVS systeem. Maar ruim 1000 euro vond ik toch best wel veel geld voor een uitlaatje en ik heb uiteindelijk dan toch maar weer een standaard mild steel systeem besteld.

Nadat de oude uitlaat in de schotbak beland was, vervolgens de cardanas eronder uit gehaald. Het lager liep wel soepel maar had veel speling en ik hoorde de kogeltjes rollen. Het rubber van de steun was ook behoorlijk uitgelubberd dus die moesten beiden vernieuwd worden.
De flens van de cardan kreeg ik niet los en ik had geen passende trekker. Ik heb toen maar zelf een trekker gefabriceerd. De flens van een oude cardanas moest hiervoor opgeofferd worden.

Afbeelding

Werkt perfect!

Hierna was het lager en de steun makkelijk te verwijderen. De gaten in de nieuwe steun heb ik een klein beetje uit gevijld zodat de steun spanningsvrij gemonteerd kan worden.

Afbeelding

Het lager ging er na een nachtje bivakkeren in de vriezer echt heel gemakkelijk in en zo zat het eerste deel van de as snel weer netjes in elkaar. Het schuifstuk en de kruisstukjes op het tweede deel van de as werden nog goed bevonden en kregen alleen wat vers vet.
Nog een nieuwe donut gemonteerd en wat optische tuning met een spuitbusje…

Afbeelding

Toen de bak er onderuit. Nadat ik ook de drukgroep en het vliegwiel gedemonteerd had (gelukkig beide nog droog) zag ik de olie al hangen…

Afbeelding

Overal wel olie, maar vooral rond de krukaskeering. Zou dat dan de boosdoener zijn, en niet die stiften??

Eerst nog even de versnellingbak gesplitst en voorzien van nieuwe vloeibare pakking en 2 verse keerringen.
Afbeelding

Daarna de motor eruit getakeld. De vorige keer dat ik dat deed had ik een mooie motortakel tot m'n beschikking en haalde ik de motor met bak er nog aan vast in een keer eruit. Dat was eigenlijk niet zo goed bevallen. Dit keer had ik de bak en het vliegwiel er al af en zo moest het een stuk makkelijker gaan. Ik had nog ergens een handtakel liggen en ook wat dikke houten balken en zo heb ik maar zelf een motortakel gebouwd.

Afbeelding

Zo was de motor er heel snel uit. Stuurstang kan je op deze manier ook gewoon laten zitten.

Motortje op de zijkant gezet en zo kon het carter eraf.

Afbeelding

Aandacht ging naar de kruksaskeering en de rubber stiften in de achterste lagerkap. Ik zag al gauw dat de keerring een beetje scheef zat. Op de foto is het lastig te zien maar als je goed kijkt zie je dat de keerring rechts niet helemaal aanligt.

Afbeelding

Ook viel mij op dat deze keering er eigenlijk redelijk los in zat. Inmiddels had ik ook een nieuwe keerking liggen en die was anders van kleur en leek veel beter te passen!

Afbeelding

Ik denk dat je die zwarte gewoon niet moet gebruiken.

Nieuwe stiften gemonteerd. Na een nachtje in de vriezer gingen ze er eigenlijk redelijk gemakkelijk in zonder speciale tool. Ik heb ze ook niet meer afgesneden dit keer (dit afsnijden staat trouwens wel in de Haynes manual, welke ik de vorige keer had gevolgd)

Afbeelding

Carter gemonteerd met nieuwe pakkingen en ook met andere vloeibare pakking dit keer. Alles terug vast, motor er weer in,

Afbeelding

alles weer netjes aangesloten en met nieuwe vloeistoffen gevult, bak er weer achter, carden er weer onder, nieuwe uitlaat erop. Wat doet ie nu??? Wie boort er nou een gat in z'n nieuwe uitlaat??

Afbeelding

Dat is hiervoor....

Afbeelding

Inmiddels was de winter voorbij en kon ik het sleuteltje omdraaien! De motor sloeg de eerste klap al gelijk aan! Dat had ik niet verwacht, ik wilde eigenlijk eerst nog even de olie rondpompen door motor alleen op startmotor rond te laten gaan... maar ja, oliedruklampje ging egenlijk al heel snel uit dus was wel goed zo. Even warm laten draaien en er liep nergens olie of koelvloeistof uit... Ik kon weer rijden.... Wat een feest.... Voor heel even. Bij binnenrijden van garage dacht ik 'goh, laat ik eens kijken of ik al een druppeltje olie aan het carter zie hangen' Maar tot mijn grote schrik was het niet een druppeltje maar lag er al een hele plas onder de auto....
Afbeelding
en het was echt verse motorolie....

Het kostte wat moeite om mezelf op dat moment te beheersen.... Eigenlijk had ik er helemaal geen zin meer in maar toch maar even het 'inspectieluikje' van het koppelingshuis los gemaakt... toen zag ik de krukaskeerring er helemaal naast liggen....
Afbeelding

Weet ook niet wat de oorzaak was. Misschien het likje vloeibare pakking dat ik eraan gedaan heb?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 13:20

April 2012:

Een paar dagen later toch de motivatie weer gevonden . Twee uurtjes bezig geweest en toen lag dit er alweer naast:
Afbeelding

Voordeel was dat alles nog mooi schoon was en dus niet eens vieze handen kreeg......

Zo zat de keering erin:

Afbeelding

Afbeelding

Het afdekplaatje is inmiddels aangepast zodat de keerring op 3 posities gefixeerd wordt. En geen vloeibare pakking meer rond want dat is denk ik de oorzaak dat ie er uitgefloept is...

Gelukkig had ik er maar een heel klein ritje mee gemaakt en is de koppelingsplaat droog gebleven.


Nu ik alles weer terugebouwd heb, rijdt de auto niet meer lekker. Er zit een flinke trilling in de aandrijflijn en de motor klinkt niet goed. Dacht eerst dat de uitlijning motor-bak-cardan niet goed was en begon ook te twijfelen of ik het vliegwiel wel weer goed gemonteerd had. Zoiets moest het zijn omdat dat eigenlijk het enige was wat los geweest was bij laatste sleutelsessie. Toen ik eens verder ging kijken bleek dat cilinders 2 en 3 niet of nauwelijks meededen..Als je bougiekabel lostrekt merk je geen verschil. Bij cilinder 1 en 4 wel. Maar hij vonkt wel....

Het zal toch niet....

Klepspeling is nog i.o. Compressie allemaal tussen 11 en 12 bar . Gemeten met niet echt fitte accu en koude motor.

Afbeelding

Dus dat is goed.

Omdat het zo plots opgetreden is dacht ik eerder aan een ontstekingsprobleem, maar zoals gezegd heb ik wel een vonk....

Gek genoeg start de auto normaal, loopt nog redelijk stationair en kan er ook gewoon mee de snelweg op. Heb zelfs nog 170 gereden... niet gek op 2 cilinders.... Wel, afhankelijk van de gekozen brandstof, enorme onverbrande benzine dan wel lpg luchten natuurlijk...

123 ignition eruit gehaald en puntenontsteking erin. Ook niet echt de gewenste verbetering.

Laptop eraan gehangen en zag dat 'adaptive learn' van LPG systeem uitgeschakeld was. Waarom weet ik niet. Aangezet en nu regelt ie in elk geval weer bij en loopt ie op LPG in elk geval weer ongeveer net zo slecht als op benzine (was eerder nauwelijks op LPG mee te rijden)

Lambda signaal gaat alle kanten op en lijkt nogsteeds soms op 3 cilinders (of 2) te lopen.

Redelijk wat carterdruk.

Vanavond nog maar een keer naar een luchtlek in inlaat zoeken...
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 13:51

..........Redelijk wat carterdruk.
..
Joel net even de laatste update doorgelezen; respect dat je iedere keer weer doorzet. Ik had t ding al lang in de hoek geschopt... :oops:

Is je carterdruk wellicht de oorzaak van de wandelende krukas keerring? :idea:

Nog een vraag; is de bevestiging voor de lambdasonde rondom afgelast (ivm valse meting daaro)

Suc6 er mee iig, grtz,fRank

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2052
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezeik

wo apr 18, 2012 13:58

Ik zou ff checken of hij niet ergens valse lucht trekt bij de nippels die het inlaatspruitstuk in gaan. Te arm mengsel wil ook niet ontsteken, vooral op lpg merk je dat heel goed.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 14:36

Joel net even de laatste update doorgelezen; respect dat je iedere keer weer doorzet. Ik had t ding al lang in de hoek geschopt... :oops:

Is je carterdruk wellicht de oorzaak van de wandelende krukas keerring? :idea:

Nog een vraag; is de bevestiging voor de lambdasonde rondom afgelast (ivm valse meting daaro)

Suc6 er mee iig, grtz,fRank
Mijn vriendin had de bertone al op marktplaats gezet bij gratis af te halen...

Carterdruk zou oorzaak kunnen zijn en de lamdasonde is met het betere bak en braad werk rondom afgelast en dicht.
Ik zou ff checken of hij niet ergens valse lucht trekt bij de nippels die het inlaatspruitstuk in gaan. Te arm mengsel wil ook niet ontsteken, vooral op lpg merk je dat heel goed.

Dat is idd wat ik vanavond goed ga controleren. Ik heb alles echter netjes en vooral uit het zicht weggewerkt. Maar daardoor ook bijna onbereikbaar...
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Bertone als daily driver: Opbouw 2L motor

wo apr 18, 2012 17:37

Mijn vriendin had de bertone al op marktplaats gezet bij gratis af te halen...
Zeg maar wanneer ik er om moet komen.. :lol:

OT: kan me voorstellen dat bij 'wat minder klemming dan gewenst' de keerring er zo uit ligt. Is dat trouwens van die pakking die vloeibaar blijft als er geen lucht bij kan? Dat zou nl kunnen verklaren dat de klemming niet optimaal is geweest: dat spul plakt wel maar hardt niet uit...

Grtz,fRank

Terug naar “Projecten”