Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezeik

do apr 19, 2012 00:11

Als ik met remreiniger op of rond de carbrubbers spuit gaat stationair wat omhoog. Dit duidt op een lek. Rubbers zijn zo goed als nieuw, pakkingen nieuw (zijn wel van die dikkere, niet die papieren dingen)

op en neer bewegen van carbs/luchtfilterbak heeft geen effect op toerental.

toerental zakt gewoon mooi in bij gas los laten, dan kan het lek toch nooit zo erg zijn dat ie zo slecht loopt op hogere toeren/belasting?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2257
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezeik

do apr 19, 2012 10:38

je hebt niet per ongeluk de massakabel van carbs naar rubbers tussen de pakking gedaan?
(heb ik zelf ooit foutgedaan :oops: )
Joris

1750 Berlina 1971

Gehad: Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962,
Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezeik

do apr 19, 2012 11:39

die massakabel zit goed:-)
Carburateurs zelf zijn ook niet zo fris, misschien trekt ie een beetje lucht/remreiniger via de gasklepstangentjes? Maar dan nog...
Zit te denken of zo'n klein luchtlek wel de oorzaak kan zijn van zo slecht lopen bij hoge toeren/hoge belasting. Motor valt ook gewoon normaal terug naar stationair als je gas loslaat, want met een luchtlek meestal wat langer duurt.

Verdenk ook ontsteking nogsteeds. Ook al is dat ook allemaal nog redeliijk nieuw. Vanavond andere bobine proberen.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezei

di mei 01, 2012 12:44

die massakabel zit goed:-)
Carburateurs zelf zijn ook niet zo fris, misschien trekt ie een beetje lucht/remreiniger via de gasklepstangentjes? Maar dan nog...
Zit te denken of zo'n klein luchtlek wel de oorzaak kan zijn van zo slecht lopen bij hoge toeren/hoge belasting. Motor valt ook gewoon normaal terug naar stationair als je gas loslaat, want met een luchtlek meestal wat langer duurt.

Verdenk ook ontsteking nogsteeds. Ook al is dat ook allemaal nog redeliijk nieuw. Vanavond andere bobine proberen.
Is er wel eens een revisiekitje door de carbs gedaan?

Bij hoge toeren ontstaat er een flinke zuiging en kan er dus best wat lucht door slechte rubbertjes worden aangezogen.

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezeik

zo feb 17, 2013 11:33

Ik heb met veel belangstelling het gehele topic lange tijd gevolgd. Ik wilde vragen hoe het nu met de wagen staat? :)
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: olielekkages en meer gezeik

di jul 23, 2013 10:47

Okee, maar eens een update dan…

Vorig jaar was het enthousiasme voor de auto wat weggezakt omdat de motor niet goed liep en ik niet 1-2-3 het probleem kon vinden. Ook verbruikte en lekte er olie uit en had ik een behoorlijk hoge carterdruk en dit nadat ik de motor niet heel lang daarvoor gereviseerd had. Ook zat er plots een behoorlijke trilling in de aandrijflijn en de LPG dampgasinjectie deed het ook niet zo goed als zou moeten. Aangezien ook de tijd me verder ontbrak is het project daar ongeveer gebleven. Nog wel, nadat ik toch een klein luchtlek langs de carb rubbers vermoedde, de nog vrij nieuwe carb rubbers vervangen voor (korte) alu exemplaren van Alfaholics en de carbs nog even voorzien van nieuwe rubbertjes en dichtingen (had ik niet zo lang gelden ook al eens gedaan) Uiteindelijk was dat luchtlek bij de carbs denk ik veroorzaakt door de vrij dikke pakking die ik gebruikt had tussen carb rubber en inlaatspruitstuk. De bevestigingsmoeren (waar je niet bij kunt zonder het inlaatspruitstuk te demonteren) zaten vrij los waardoor de aansluiting wellicht niet 100% luchtdicht was. Enfin, uiteindelijk vorig jaar nog best wel veel met de auto gereden, oa een toerrit door Ardennen-Noord Frankrijk waarbij de snelheid er lekker in zat. Maar het olieverbruik werd steeds erger…. En in November had ik het laatste ritje van het jaar:

Afbeelding

Ik had al besloten om de auto voortaan in de wintermaanden niet meer in te gaan zetten en omdat de auto dan toch stil stond, heb ik maar weer eens de motor eruit gehaald….

Als eerste ben ik het LPG systeem gaan updaten naar een sequentieel systeem. Bigas SGIS. Dit is een vrij oud systeem, echter met een stand-alone aansturing vanuit de gas ECU en daardoor prima toepasbaar op een auto met carburateurs. Moderere gassysteemen zijn volgsystemen en hebben een benzine injectiesignaal van de originele ECU nodig. Dus dat werkt niet op carbs. Nu de motor er uit was kon ik heel mooi aan de kabelboom werken en ik heb echt alles super netjes ingebouwd en weggewerkt. Je ziet nu eigenlijk aan niets meer dat er een gassyteem in zit.

Toen dat klaar was, heb ik de motor compleet gedemonteerd en al vrij snel gevonden waar het olieverbruik vandaan kwam. Het bleek dat 7 van de 8 klepsteelrubbers beschadigd waren waardoor de olie zo via de klepgeleiders de verbrandingsruimte in kon lopen.

Afbeelding

Hierdoor waren ook de bougies sterk vervuild, wat mogelijk een oorzaak kan zijn geweest voor het af en toe lopen op 3 cilinders.
Bij nameten bleek dat de klepgeleiders, die er nieuw in gezet waren door een revisiebedrijf, niet ver genoeg in de kop zaten waardoor de (hoge lift) nokkenas (of eigenlijk de klepspietjes) de rubbers raakten. Dus eerste klus was nieuwe klepgeleiders op de juiste hoogte monteren. Dit keer maar zelf gedaan. Best wel wat werk…

Onderblok ook uit elkaar gehaald en alles gecontroleerd op slijtage. Aan zuigers en veren was eigenlijk niets opvallends te zien, aan lagers ook niet en dat heb ik dus allemaal weer terug in elkaar gezet. Nu echter zonder ‘Windage Tray’ (zie post op 28 mrt 2011 op pagina 9) omdat ik vermoede dat dit wel eens een reden kon zijn voor verhoogde carterdruk en bovendien een oorzaak van lekkages (ding vervangt de carterpakking)

Nogmaals een nieuwe krukaskeering en dit keer de rubber proppen in de achterste lagerkap weg gelaten en ipv daarvan de gaten opgevuld met siliconen.

Alles terug in elkaar gezet. Inmiddels was er ook een set hele mooie bougiekabels binnen gekomen, samen met een Flame Thrower bobine (www.edsclassic.com) en dit zou beter moeten werken met een 123 ignition.

Inmiddels was het alweer juni toen ik de auto voor het eerst weer kon starten. Kort proefritje gemaakt en alles leek wel goed te zijn; alle trillingen weg, liep mooi op 4 cilinders en een nette carter onderdruk. Volgende dag ermee naar het werk en ook dat ging goed. En de volgende dag vertrokken richting Ardennen voor mijn jaarlijkse toerrit met wat vrienden. Dit ging zo goed en probleemloos dat ik nu weer helemaal happy ben met de Alfa! Ik had al plannen gemaakt om ook een Porsche te kopen maar daar ben ik na dat weekend helemaal vanaf gestapt. Ook omdat ik tot 180km/h alles prima kon bijhouden.

Afbeelding

En geen druppel olie op de garage vloer!

Wel moet ik het LPG systeem nu verder gaan programmeren, dat kost nog wel even tijd. En komende winter moet ik wat roestplekjes bijwerken en ga ik betere remmen monteren. Want ondanks nieuwe Ferrodo blokken, stalen slangen en nieuwe vloeistof vind ik die 1.6 remmetjes wat minimaal als ik met het Porsche geweld wil meekomen.

Binnenkort ook weer tijd voor een nieuwe taxatie. 3 jaar geleden 15K, ben benieuwd wat ze nu zeggen.

Tot de volgende update!

Afbeelding[/img]
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Bertone als daily driver: olielekkages opgelost!

di jul 23, 2013 13:24

:thumbs: Mooi dat je de maak weer helemaal te pakken hebt Joel!

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Lorenzo
Member
Member
Berichten: 105
Lid geworden op: ma apr 13, 2009 16:55

RE: Bertone als daily driver: olielekkages opgelost!

za sep 28, 2013 18:45

Ik heb even op de update moeten wachten maar geweldig om te horen dat hoe je de problemen hebt opgelost. Ik denk dat we het allemaal wel kennen, dat we er even genoeg van hebben. Goed om te zien dat de aanhouder wint :)

:thumbs:
Fiat 500F '67 Bianco
GT 1300 Junior '73 Alfa Rosso
Fiat Panda 4x4 '94 Grigio Metallizzato
Spider 2000 USA '80 Alfa Rosso
Berlina 1750 '67 Blu Olandese
GT Sprint Veloce '67 Bianco Spino

Gebruikersavatar
Alfa Roel
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: zo dec 23, 2012 15:18
Locatie: Herten/Roermond
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: olielekkages opgelost!

do jan 02, 2014 00:52

Ik heb een geweldige avond gehad met het lezen van dit topic.........

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1252
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Bertone als daily driver: olielekkages opgelost!

do jan 02, 2014 10:02

Als dit daadwerkelijk je daily is, HELD =D> :-({|=
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG Injectie

vr jan 03, 2014 10:28

Als dit daadwerkelijk je daily is, HELD =D> :-({|=
Op dit moment nog altijd mijn daily! Zelfs meer dan ooit, nu elke week zo’n 650 km erbij. En inmiddels ook weer goed rijdend op LPG.

In september is de leaseauto de deur uit gegaan en vanaf toen ben ik de Bertone in plaats van zo’n 2x per week nu 5x per week voor woon-werk verkeer gaan gebruiken. En dan gaan de kilometers hard. Natuurlijk liggen inmiddels de oliedruppels weer gewoon op de garage vloer… Maak me er nu niet meer zo druk om. Als je in dit jaargetijde dagelijks met een 105-je aan het rijden bent, worden ineens hele andere dingen belangrijk dan de juiste velgen, een paar extra PKs, een hangend hemeltje of wat olieverbruik. Nu wil je goed zicht en wat warmte.
Warmte en ontwaseming was altijd goed in orde maar op een gegeven moment had ik ineens snel last van beslagen ruiten. Een blik onder het dashboard gaf al uitsluitsel: er hingen wat druppeltjes koelvloeistof bij het kachelkraantje. Ook was het wat nattig in de pedalenbak… Bij een wat uitgebreidere inspectie bleek het helaas niet het kraantje te zijn dat lekte, maar de kachelmatrix zelf. En dat is best een vervelend klusje om te vervangen. Ik had nog een andere op voorraad, die is inmiddels ingebouwd. Deze lekt niet maar geeft veel minder warmte. Doorstroming is wel goed maar denk dat er veel kalk in zit. Gelukkig is het dit jaar nog niet echt koud geweest en krijg ik het vooralsnog warm genoeg in de auto. Een nieuwe (revisie) matrix is iets van 150 euro zag ik, maar eigenlijk geen zin om het klusje weer te herhalen.

Verlichting had ik al eerder eens verbeterd met een set nieuwe imitatie koplampen en deze geschakeld via een relais. Vooral de lichtopbrengst van het grootlicht is hiermee vooruit gegaan. Omdat mijn dagelijkse route een bochtig stukje door een donker bos bevat, is dat wel prettig.

De ruitensproeiers had ik ook al eerder omgebouwd van voetpomp naar elektrisch. Nog wel altijd bediend met de voetpomp, daar zit een schakelaar in. Maar dan de ruitenwissers… Dit was altijd al een probleem. Meestal deden ze het normaal maar vooral als ze al een tijdje niet gebruikt waren dan deden ze het soms niet. Dus het was altijd wel spannend bij het aan zetten: doet ie het of doet ie het niet. Steeds vaker deden ze het eerder niet dan wel. Dan moest je ze een beetje met de hand op gang helpen… Niet ideaal natuurlijk. Maar zelfs dat lukte op een gegeven moment niet meer. Dus moest er toch echt weer even gesleuteld worden…
Parafaan eraf, ruitenwissermechanisme eruit en motor uit elkaar. Zag er behoorlijk versleten uit allemaal en de koolborstels waren ver heen. Even de kelder ingedoken en vond daar een nog praktisch nieuwe ruitenwissermotor. Blijkbaar niet van een 105 maar van een alfetta of 75 denk ik. Leek er wel heel erg op maar was toch net even anders. Maarrrrr, met wat fantasie kon ik de koolborstels wel overzetten en wat schoonmaken en wat nieuw vet did the job. Alles terug in elkaar, een nieuw sproeislangetje (oude was verhard en brak af) en nu doen ze het weer als nooit tevoren. En dat alles in een avondje. Soms valt het mee.

Dan het LPG… 2x per week benzine (Ron 98) tanken vond ik toch wat vervelend worden en ik moest dus snel het LPG injectiesysteem weer aan de gang krijgen. Het lukt me maar niet om de motor fatsoenlijk te laten lopen. Zelfs stationair was een probleem en rijden ging ook nauwelijks. Dus reed alles op benzine. Snapte er niets van, nogmaals synchronisatie en ontsteking nagelopen, een andere curve op de 123 Igniton gekozen (van Shankle naar standaard curve voor 2000GTV) maar niets hielp. Op benzine deed ie het keurig… Dus ten einde raad maar een zaterdagje vrij gemaakt en naar de specialist gereden in Amsterdam. (http://www.luccio.nl) Daar leek ook alles op eerste gezicht in orde, alle signalen voor het LPG injectiesysteem kwamen netjes binnen. Maar na een beetje verder zoeken bleek dat 2 van de cilinders nauwelijks meededen. Dat had ik ook al een keer uitgevonden door een voor een lostrekken van de bougiekabels. Op cilinder 1 en 2 maakte dat bijna geen verschil…. Ik vermoede dat wellicht een van de LPG slangetjes misschien geknikt zat (natuurlijk netjes uit het zicht en daardoor zo goed als onbereikbaar) Vanuit de LPG injectorrail gaan er 4 slangetjes naar de inlaat, voor elk inlaatkanaal 1. Ik dacht dat het heel erg belangrijk was dat die even lang zouden zijn en daardoor moest je voor cilinder 2 en 3 de slangetjes een beetje in een bochtig traject leggen. Met daardoor kans op knikken. Maar daar hoorde ik dat die lengte helemaal niet zo belangrijk was bij dit systeem. Dus eerst stap was om de slangetjes zonder bochten aan te leggen, nu met optimale lengte voor elke injector en zonder bochten.

Hielp niets.

Verder zoeken. Injectoren doorgemeten en op 3 van de 4 injectoren werd een veel te lage weerstand gemeten. Dus de kabelboom maar controleren op kortsluiting. Ook die had ik mooi weggewerkt, heel vervelend dat dat er allemaal weer uit moest. Die kabelboom had ik zelf heel netjes gesoldeerd en ik was er eigenlijk heel erg trots op, zo netjes. Was eigenlijk wel blij dat we daar geen fout in vonden. Dan de injectorrail zelf…. Ook die zat natuurlijk mooi weggewerkt dus duurde even voordat ik die eruit had. Zo’n ding gaat nooit stuk maar de mijne was dat wel. Zat intern ergens een kortsluiting en kon niets aan gedaan worden. Maar hierdoor was het dus zo dat er injectoren helemaal niet open gingen, of allemaal tegelijk. Niet zo gek dus dat ik het niet aan het lopen kreeg…

Helaas was zo’n zelfde injectorrail niet meer beschikbaar en moest er een andere type injectorrail in komen. Eigenlijk iets wat nu algemeen gebruikt wordt bij nieuwe installaties. Andere stekkertjes ook. Dus moest ik de kabelboom aanpassen. Tijd begon alweer te dringen dus even snel de injectorrail op een makkelijke plaats gemonteerd. Starten… en ja hoor……. Binnen 5 minuten hadden we hem heel mooi stationair lopen. Ik had geen tijd meer om langer af te stellen of te rijden, ik moest door naar een feestje in de binnenstad.

Volgende ochtend terug naar huis en de laptop eraan. Zondagochtend vroeg is de 5 baans A2 dan een prima plek om wat verschillende toerentalgebieden op te zoeken en de boel af te stellen. Hieronder zie je een tabel als voorbeeld. Je hoeft alleen maar de juiste getalletjes in te vullen…

Afbeelding

De groene kolom links is de MAP waarde (onderdruk in je inlaat, dat is de motorbelasting) en de groene rij boven zijn de toerental gebieden. De blauwe velden zijn de injectietijden in milliseconden. Die moet je allemaal juist invullen. Onderaan staan wat meetwaarden en zie je ook het lambda signaal. Te arm? Dan maak je de injectietijd in het bijbehorende vakje wat langer. Te rijk? Dan injectietijd wat korter. En zo ga je elk vakje af….

Ergens bij Utrecht had ik de belangrijkste gebieden al aardig in orde. Systeem corrigeert zelf ook een beetje naar boven of beneden (in plaatje staat correc. op 0, maar die kan een halve milliseconden naar boven of beneden bijregelen) maar het is de truc om het systeem zo af te stellen dat er weinig correctie nodig is.
Verder zijn er nog wat volgas verrijkingsinstelling enzo, dus best wel een werkje om dit in orde te krijgen. En voor de verkeersveiligheid moet je dit eigenlijk met 2 man doen. Of op een rollenbank.

Inmiddels loopt ie nu heel mooi en trekt ie goed door zonder haperingen tot 6500RPM. Je merkt wel iets verschil met benzine maar gek genoeg zie je dat niet terug met wat stopwatchmetingen uit de losse pols. Ben nog niet zover dat alles perfect, soms pakt ie onder de 2000RPM nog een beetje twijfelachtig op en gaat de koude start niet goed op LPG. Dat moet nu op benzine, na een paar honderd meter schakel ik dan zelf weer over op LPG.

Maar inmiddels is het januari… en is het voorbij met de leuke bonus van het belastingvrij rijden op LPG. Mijn Bertone is eind 1977 pas op kenteken gekomen en is dus sinds een paar dagen niet meer belastingvrij. Ook was het altijd de bedoeling zo’n 12-15000 km per jaar ermee te rijden en zijn dat er nu zo’n 30.000km aan het worden. Dat vond ik toch ook wel een beetje veel worden, ook omdat een Bertone inmiddels te kostbaar is geworden om ‘op’ te rijden. Dus ondanks het plezier dat ik er elke dag mee heb, heb ik toch besloten om de Bertone wat te gaan ontlasten, zeker in de winter. Inmiddels heb ik een andere auto erbij gekocht, nog even gekeken voor een Alfa 156 of 166 maar het is uiteindelijk een Jaguar geworden.
Afbeelding
Gekocht voor de oud ijzer prijs en daar ben ik nu een LPG installatie aan het inbouwen. Zodra die er (werkend) inzit gaat dat de daily worden en verwijder ik de gasinstallatie uit de Bertone. Dan valt ie in het kwarttarief en hoef ik niet de volle mep MRB (1000 euro) te gaan betalen. Dan krijgt de Bertone wat rust, worden er een paar plekjes aangepakt (roestplekjes rond de voor en achterruit) en wordt het een mooi weer auto.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Alfa Roel
Junior Member
Junior Member
Berichten: 56
Lid geworden op: zo dec 23, 2012 15:18
Locatie: Herten/Roermond
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

vr jan 03, 2014 15:04

Man man, wat een verhalen.............. =D>

Die Jaguar ga je ook nog enorm plezier van hebben.
Klasse auto.

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

zo jan 05, 2014 00:10

mooie story zeg :)
jammerrrrrrrrr van die belasting weer dan, ging mooi zo op het mileuvriendelijke gas... :oops:

suk6!
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
mmdekker
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do jun 14, 2012 11:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

zo jan 05, 2014 20:45

He Joel,

ik zit even door het topic heen te bladeren. Erg mooi mooie wagen geworden, maar heb nog wel even een vraag over de AH suspension kit, welke variant heb jij eronder gezet? De B of de C versie?
Je hebt het over 4 cm verlagen, dat komt overeen met de C variant volgens mij (2,5"), heb jij die?
Alfa Romeo GT 1300 Junior '76 "Unificato" - 2 ltr
Vespa 50 Special '71

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

zo jan 05, 2014 21:21

4 cm is geen 2,5" dat komt neer op 6.35 cm!

B kit is 4 cm
C kit 6.35cm?

Ik heb een B kit onder mijn Bert incl Bilsteins voor en rode Koni en geen stabi achter.
En de rest met nieuwe bussen.
Voorzijde nog 10mm lager gezet.
Wegligging is dramatisch verbeterd!

gr Jan

Terug naar “Projecten”