Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

ma nov 09, 2009 12:37

Afbeelding
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

di nov 10, 2009 14:55

Harry,
Bodem afwerken met RX5 en RX10 geeft een heel mooi resultaat, ziet er super uit. Maar na een wintertje met veel zout zie je dat het niet zo werkt als dat ik gehoopt had. Vooral op de randen begint de roest alweer snel. Gelukkig heb ik ook Mike Sanders vet gebruikt en hoewel ik dat alleen in de holle ruimtes en op wat kritische delen gespoten heb, had ik daarvan zoveel 'spuitnevel' op de rest van de bodem dat ik daarvan nog wat extra bescherming had. Op plekken waar geen Mike Sanders zat en alleen de RX10, daar zie je roest. Het is vooral op de delen van de ophanging waar je dit verschil goed kunt zien zoals de foto hieronder toont... Alle delen van de vooras waren mooi in de RX5 en RX10 gezet. Maar na een jaar...... Het roest zo nog harder dan de uitlaat!

Afbeelding

Vorig jaar zag het er nog zo uit:

Afbeelding

Nou weet ik niet hoe jij je Duetto gaat gebruiken? Indien alleen in de zomer dan zal RX10 goed genoeg zijn en zoals gezegd dan ziet het er supermooi en glimmend uit. Met dat vet erop wordt het allemaal vies en vuil natuurlijk.

Het geeft wel een redelijk taaie laag en steenslag op RX10 heb ik nog niet opgemerkt.

Nog even over Mike Sanders: Laatst was er een tussenverslag van verschillende roestbeschermingsmiddeltjes in de Oldtimer Praxis na een jaar blootstellen aan zout en buitenlucht. Mike Sanders kwam daar weer als beste uit (samen met Siegafett, maar dat is niet voor de DHZ-er te koop), alle andere middelen op grote afstand.

Nu het LPG inbouwproject is afgerond (nu ook op kenteken zoals in posting hierboven te zien is), kan ik weer verder met andere kleine tussendoor klusjes. Zo heb ik onlangs nog de continue aangedreven ventilator verwijderd (had ie al bijna uit zichzelf gedaan!!)

Afbeelding

en heb in plaats daarvan een mooie electrische fan vóór de radiateur geplaatst. Ziet er wel wat netter uit in de motorruimte en het ding blaast als een gek! Ik heb hem besteld bij www.alfaholics.com. Echter, met de huidige buitenlucht temperaturen heb ik hem nog niet aan hoeven zetten. (ik heb er nog geen thermoswitch op zitten maar moet hem aanzetten met een schakelaar op het dashboard.) Ik vind dat mijn koelwater temp sowieso erg laag blijft sinds ik op LPG rij. Meter geeft altijd rond 70-75 graden aan. In stadsverkeer gaat ie dan richting de 90 (zonder fan) en dat is volgens mij de normale werktemperatuur. Ik heb nu de radiateur nog wat verder dichtgemaakt met een kartonnetje maar blijft vrij koud. Thermostaat zou toch goed moeten werken, is pas een jaartje oud.

Nu ga ik er maar eens een radio in zetten en werken aan de geluidsisolatie.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr nov 27, 2009 10:28

Heel mooi topic! Ik lees het nu pas voor de eerste keer nav. jouw link in het Anto-roest middelen topic.
Mooi gedaan zeg! Ik zal zelf nooit zo ver komen in het zelf klussen maar volg dit met belangstelling, genoeg te leren. Mijn keuze voor roestbescherming van holle ruimtes en bodem is gemaakt, dat wordt tzt Mike Sanders!

Thx. voor de mooie uitleg en succes/plezier met de Bertone.
Laatst gewijzigd door Sergio op vr nov 27, 2009 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr nov 27, 2009 10:37

denk dat ik ook maar eens een potje van sanders ga halen. Echt balen als je alles in de Rx hebt zitten en het blijkt gewoon niet goed te werken.
Al die moeite.... :cry:
Laatst gewijzigd door gtv-racer op wo jan 27, 2010 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

vr nov 27, 2009 13:02

Vraag mbt gebruik RX 5 en RX 10. Hoe heb je het voorbehandeld? Of glade plaat is het niks. Voor goede hechting gebruiken op gestraald oppervlak. (staat ook op de pot)
Over een epoxy primer heen kan ook goed volgens mij.
Ga zelf eens even zoeken op dan sanders vet. Nog nooit van gehoord. Wel leuk als je noeste arbeid goed tegen roest is beschermd. Thx voor de info

Gr, DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

za nov 28, 2009 16:24

Hoi Joel,

Net op m'n gemak je hele topic eens door gelezen. De moeite waard, mooi leesvoer.

Gr, DJ

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

za nov 28, 2009 20:14

Ik heb voor mijn Alfasud ook RX5 en RX10 gebruikt, in de winter rijd ik er wel minimaal mee!

Maar zelf bij mijn Sud begint het niet te roesten, hoe vaak heb je het behandeld? Ik heb 3 lagen RX5 en 1 laag X10 gebruikt.

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4363
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

di dec 01, 2009 13:22

Hallo Joel,

Weet niet of je al tevreden bent over je verlichting op donkere dagen maar anders loont het de moeite eens te meten hoeveel van de accuspanning nog over is bij de koplampen (met verlichting aan en iets toeren draaiende motor ivm bijladen dynamo)
Waarschijnlijk ben je flink wat kwijt agv oude kabelboom en stuurkolom schakelaars.
Je zou dit kunnen oplossen door de koplampen relais geschakeld te maken. Dus draad die normaal gebruikt word voor de lamp nu gebruiken om relais te schakelen. Plus voor de relais pak je rechtstreeks van accu. Wel ff strategische punten afzekeren. Zou al verbetering moeten geven. En veel goedkoper dan xenon. 105 koplampen in goede staat willenl best prima licht geven als er voldoende spanning op staat en met goed bolletje erin.
wat je ook nog kan doen is de buitenste lampen van een type met enkele koplampen gebruiken. Dan heb je op de buitenlampen groot en dimlicht. De vrij gekomen binnenste lampen (normaal grootlciht bij type met dubbel koplampen) gebruik je al extra verstralers op donkere rustige wegen. 120W rallye lampen erin en je kan de krant lezen! Nog steed fors voordelinger dan xenon. Niet helemaal apk proof maar dat is simpel tijdelijk aan te passen..
Goed adres voor benodigde relais en kabels zekeringhouders etc etc is www.rickdonkers.nl
Koop daar al tijd al m'n autoelectra meteriaal. Goede webshop.


Gr, DJ

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo dec 02, 2009 21:39

Hoi Joel, kun je eens een foto-tje maken hoe jou tps zit? Ik ben ook van plan z'n kant en klare setje te monteren, maar de boel moet niet té klem komen te zitten...


Bevalt het nog steeds goed, ook nu het buiten wat kouder is?

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

do dec 03, 2009 11:59

Haak28: Mijn TPS zit idd tegen de waterslang aan die van thermostaat naar waterpomp gaat. Deze slang word nu deels dichtgeknelt waardoor de stroming zo beinvloed wordt dat er teveel (?) door de radiateur stroomt en weinig direct terug naar de waterpomp en het blok weer in. Dat is ook de oorzaak dat ik ineens met een lagere watertemperatuur zit. Zit zo rond de 70 graden, hoger komt ie alleen in de stad. Als je een ouder type Nord hebt, met een waterpomp met 2 aansluitingen en een ander type thermostaat, dan is er zat plaats voor de TPS en heb je dit probleem niet.

Vooralsnog laat ik het lekker zo zitten, er zijn mensen die zeggen dat 70 graden eigenlijk prima is voor een Nord. Ik heb er geen goede foto van, zal ik tzt eens proberen te maken.

Koude start gaat vooralsnog wel op gas. Wel heel even wachten met wegrijden, eerste 30 seconden merk je dat het nog niet echt goed loopt. Als het echt kouder wordt ga ik denk ik wel op benzine starten.

DJ: Bedankt voor de verlichtingstip. Ik had daar ook al eens aan gedacht (al eerder hier gelezen) en dat zal ik idd maar eens zo gaan aansluiten. Ik heb laatst al m'n electrische fan zo met een relais aangestuurd, netere oplossing dan direct over een schakelaar. Goeie site ook, bedankt!
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjecti

do dec 03, 2009 13:08

Haak28: Mijn TPS zit idd tegen de waterslang aan die van thermostaat naar waterpomp gaat. Deze slang word nu deels dichtgeknelt waardoor de stroming zo beinvloed wordt dat er teveel (?) door de radiateur stroomt en weinig direct terug naar de waterpomp en het blok weer in. Dat is ook de oorzaak dat ik ineens met een lagere watertemperatuur zit. Zit zo rond de 70 graden, hoger komt ie alleen in de stad. Als je een ouder type Nord hebt, met een waterpomp met 2 aansluitingen en een ander type thermostaat, dan is er zat plaats voor de TPS en heb je dit probleem niet.

Vooralsnog laat ik het lekker zo zitten, er zijn mensen die zeggen dat 70 graden eigenlijk prima is voor een Nord. Ik heb er geen goede foto van, zal ik tzt eens proberen te maken.

Koude start gaat vooralsnog wel op gas. Wel heel even wachten met wegrijden, eerste 30 seconden merk je dat het nog niet echt goed loopt. Als het echt kouder wordt ga ik denk ik wel op benzine starten.

DJ: Bedankt voor de verlichtingstip. Ik had daar ook al eens aan gedacht (al eerder hier gelezen) en dat zal ik idd maar eens zo gaan aansluiten. Ik heb laatst al m'n electrische fan zo met een relais aangestuurd, netere oplossing dan direct over een schakelaar. Goeie site ook, bedankt!
Ik zat te denken om een stukje van de alu-aansluiting van het inlaatspruitstuk af te halen, zodat de slang wat makkelijker kan buigen. Of misschien maak ik er een haakse aansluiting op, ik moet een kijken wat ik kan fiksen.

Makkelijker is waarschijnlijk de tps aan de andere kant te plaatsen.
Het schijnt, dat als je de elektrische aansluitingen van de tps omdraait, dat de sensor de andere kant op werkt, dus dat ga ik dan eerst maar eens proberen...

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): Gasinjectie!

wo jan 27, 2010 16:23

Een hoop kilometers gemaakt de laatste tijd! Rijdt echt perfect nu op gas en ik vind het zelfs in de winter nog redelijk comfortabel. Hij is in elk geval lekker snel warm van binnen, veel sneller dan met de lease tdi waar ik nog altijd veel meer kilometers in maak.

Afgelopen weekend is de auto gebruikt als trouwauto door een vriend van me. De auto kreeg erg veel complimeneten, ik ben dus niet voor niets 3 avonden aan het poetsen geweest. Ook voor het eerst met het hele gezinnetje erin gereden. En dan gelijk een rit van 250km. Behoorlijk passen en meten, zo'n achterbak is gauw vol als je kinderbedjes e.d moet meenemen en een maxi cosi past dus niet op de normale manier op de achterbank.... Nou ja, heb maar wat geimproviseerd, verdiende niet de schoonheidsprijs maar goed.

Zorgwekkender is dat de motor steeds meer ongewenste bijgeluiden gaat maken. Was normaal alleen na het starten nog wat geklop van (ik dacht) drijfstanglagers te horen, op 250km van huis klonk het ineens heel erg heftig en ik dacht dat er heel snel een drijfstang door het blok naar buiten zou komen. Het leek mij te klinken als een kantelende zuiger en het was ook hoorbaar bij gas lossen. Heel voorzichtig naar huis gereden, 100-110 km/h maar eenmaal warm leek het geluid eigenlijk weg te zijn. Naarmate ik dichter bij huis kwam ben ik steeds meer risico gaan nemen, temperatuur en oliedruk bleven normaal en uiteindelijk heb ik gewoon 130-140km/h aangehouden en ook met optrekken hoorde ik het geluid niet meer. Toch ben ik er niet helemaal niet gerust op en ik heb thuis de auto in de garage gezet en daar is ie niet meer uit geweest.

Ik heb al een hele tijd een 2L spider blok in een hoekje staan. Eigenlijk wilde ik die eens op m'n gemak grondig aanpakken en dan inbouwen, maar zit nu toch even te twijfelen:

Optie 1: Kan het er ook zo inhangen, met een vers setje pakkingen. Lekker snel en goedkoop klaar, maar niet wat ik uiteindelijk wil. Bovendien ken ik de staat van het blok niet, maar aangezien het uit een Spider komt verwacht ik dat het niet teveel geleden heeft.
Kosten: 300 euro incl drukgroep (die moet sowieso)

Optie 2: Boel opentrekken, hele reutemeteut vernieuwen (HC zuigers, bussen, klepseals, geleiders, lagers, ketting, etc) Ik wil dan ook de boel laten uitwegen en balanceren. Heb al een setje C&B nokkenassen liggen, van die hele heftige met 12mm lift. Die moeten er dan ook in. Heel wat meer werk en kosten, maar dan heb ik gelijk wel voor de komende jaren plezier.

Gaan voor optie 1 is ook daarna rondrijden met het idee altijd nog een keer optie 2 te willen uitvoeren.

Hmmm, weet eigenlijk zelf wel wat ik moet gaan doen maar misschien kunnen jullie het nog even bevestigen. Ik hou jullie in elk geval op de hoogte en zal eea hier beschrijven.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): 2L motor inbou

wo jan 27, 2010 19:24

Als spiderrijder, kan ik je vertellen, dat die spiderblokken ook regelmatig flink belast worden...

Ik had op een gegeven moment ook een vreemd kloppend geluid, toen bleek dus mijn carburateursteun los te zitten, tis maar een idee-tje...
Maar lagers zou natuurlijk ook goed kunnen :lol:

Ik zou gewoon dat 2-liter blok eerst flink aanpakken.

Ik ga binnenkort het systeem in mijn spider inbouwen, ga volgende week de spulletjes halen!

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver (GT1600 Junior): 2L motor inbou

di jun 22, 2010 15:18

Zo, maar weer eens een update.

Alweer heel wat kilometertjes gemaakt sinds laatste update, maar nog altijd met de oude motor. Wel begonnen met revisie van de 2l maar die is nog niet klaar. Kop ligt bij reviseur, krijgt nieuwe klepgeleiders, zittingen, slijpt de kleppen in en stelt de boel af.Met C&B massimo stadale nokkenassen. Krukas wordt daar ook gepolijst en vliegwiel wordt beetje afgedraaid. Heb verder HC zuigers klaar liggen en natuurlijk nieuwe bussen, kettingen, lagerschalen, oliepomp, etc. Maar er is vanalles tussendoor gekomen dus rijd voorlopig met de 1600 verder.

Ook de Alfaholics suspension kit gemonteerd die ik al anderhalf jaar in de kelder had liggen. Eigenlijk had ik al direct een beetje spijt van de aankoop want de auto reed prima met z'n originele set up en wagenhoogte. Heerlijk neutraal en ondanks het overhellen kan je gewoon schofterig hard de bochten om. Maar Max van Alfaholics had me verzekerd dat het met deze set alemaal nog beter zou worden... Met deze set zou de auto een halve inch verlagen, dus zou eigenlijk geen problemen mogen geven qua bodemvrijheid. Toch maar eens uitproberen, dacht ik dus.

En hup, wagen omhoog. Eerst de achterkant. Wel makkelijk werken met zo'n minibrug.

Afbeelding

Alles was gelukkig nog redelijk gangbaar en de eerste veer was er zo onderuit. Maar wat een verschil met wat er onder moet!! Dat beloofd niet veel goeds met al een gastank achterin....

Afbeelding

Een voor een de nieuwe veren eronder. Met de vangbanden op originele lengte zaten de veren er los in dus die (vangbanden) moesten een stukje ingekort worden. Ik heb er zo'n 8cm af moeten knippen. En toen maar laten zakken.... Huh, wat bleek... 4 cm lager! Zit al bijna op de bumpstops!

Goed, nu de voorkant. Daar ook gelijk maar eens een ander puntje oplossen: Vooral met remmen op de kinderkopjes in de Maastrichtse binnenstad hoorde ik altijd een ' kloenk' geluid vanuit de voorwielophanging. Mij was verteld dat dit de castorstang is die dan tegen de bovenste draagarm komt. Op de foto lijkt dat inderdaad het geval te zijn.

Afbeelding

En daar zijn speciale ringen voor.

Afbeelding

En als dat gemonteerd is, ziet dat er zo uit:

Afbeelding

Goed, dan de veren. Ook hier weer een enorm lengteverschil:
Afbeelding

Dan de rechterkant. En wat zag ik daar.... De echte reden voor het ' kloenk' geluid... Diezelfde castorstang bush, maar deze lag er zowat uit.
Afbeelding

Let wel, complete draagarm nieuw gemonteerd 2 jaar terug, amper 15K mee gereden. Ik heb ook hier de vulschijven maar gewoon gemonteerd, dat rubber lijkt nu niet zoveel meer te doen. Ik hoop dat ik er zo mee wegkom, heb eigenlijk geen zin om die draagarm uit te bouwen om er een nieuwe bush in te persen.

Enfin, veren eronder. En dan tja, dan toch ook maar die dikke " Nurnburgring Developed' 29mm stabi. Ik hoop dat ie het gewoon op straat ook goed doet....

Afbeelding

Nou, ook daar maar eens laten zakken. En jawel, hier wel de beloofde verlaging, ongeveer 2.5 cm. Hij staat nu dus relatief achter wat lager. Opzich vind ik dat ook wel mooi, maar met een beetje belading erin was ie achter al zoveel lager. Ik zit daar nu echt bijna op de bumpstops dus ik hoop dat ik hier geen problemen mee krijg.

Dit is uiteindelijk het resultaat:
Voor (ook voor gastankinbouw, wat achter al ongeveer 2cm scheelde):
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel even wennen... Leuk op een stoere Bert, maar zo in het groen en met bumpers vind ik origineel denk ik mooier.

Morgen maar eens testen hoe het rijdt....
GT 1600 Junior

ErwinV6

RE: Bertone als daily driver: Alfaholics Suspension Kit B

di jun 22, 2010 16:30

Top! :thumbs:
Jij gaat een behoorlijk verschil merken :wink:
Overigens zal de auto met deze veren veel minder doorzakken incl. belading als met de originele veren.
De best sturende Bertjes staan achter altijd iets lager, dus de jouwe is ok!
Extreem laag vind ik hem niet!

Terug naar “Projecten”