henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

zo jan 05, 2014 22:16

4 cm is geen 2,5" dat komt neer op 6.35 cm!

B kit is 4 cm
C kit 6.35cm?

Ik heb een B kit onder mijn Bert incl Bilsteins voor en rode Koni en geen stabi achter.
En de rest met nieuwe bussen.
Voorzijde nog 10mm lager gezet.
Wegligging is dramatisch verbeterd!

gr Jan
Euh Jan drastisch of dramatisch? Het eerste hoop ik voor jou :wink:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

ma jan 06, 2014 08:17

Ik heb ook kit B, met voor Koni rood, achter standaard dempers. Frisse rubbers, achterste stabi eraf en wegligging is echt heerlijk neutraal nu. Stuurt direct in, helt weinig over, goede tractie bochten uit (heb geen sper), nooit onvoorspelbaar. Niet hard, raak nooit de grond, geen carterbescherming nodig. Perfect voor enthousiast straatgebruik en ook comfortabel als je niet zo hard wilt.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
mmdekker
Newbie
Newbie
Berichten: 38
Lid geworden op: do jun 14, 2012 11:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

ma jan 06, 2014 10:07

@Jan, je hebt gelijk - rekenfoutje van mij!
@Joel, goed om te weten, dan ga ik ook maar voor een KIT B :-)
Alfa Romeo GT 1300 Junior '76 "Unificato" - 2 ltr
Vespa 50 Special '71

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: Nu (nog) op LPG injectie

do jan 09, 2014 10:56

Vanmorgen de kinderen maar eens met de fiets naar school gebracht:

Afbeelding

Dat zijn 2 fietsen, 3 schooltasjes en 3 kinderen...

En een narrow escape! Ik peil wel regelmatig de olie, moet ook regelmatig wat bij. Vanmorgen na het tanken nog maar eens. Zat er tot mijn schrik nog nauwelijks wat aan de peilstok! Ik weer naar binnen, litertje olie gekocht en vroeg me tegelijk af wanneer ik dan voor het laatst olie gecontroleerd had… Heel lang geleden kon dat niet zijn. Nou waren er al wat alarmbellen gaan rinkelen afgelopen dagen, met als druppel dat het mij vanmorgen opviel dat ik wel erg veel druppeltjes olie op de weg zag liggen. En aan de auto’s om me heen te zien kon dat alleen maar van mijn auto zijn. Nou zal ie vast wel eens een druppeltje lekken, maar een druppel per meter is wel een beetje veel… Twee dagen geleden rook ik al een vreemde geur onderaan de afrit van de snelweg. Nou had ik net een flink stuk zo’n 150km/h aangehouden en temperatuur en oliedruk waren normaal dus maakte ik me over die geur niet zo’n zorgen. Toen ik eenmaal weer reed was die geur ook weer weg dus ik dacht dat het vast van een andere auto was. Maar gister op hetzelfde punt rook ik weer dezelfde geur, maar nu vanwege de verkeersomstandigheden na een flink rustiger tempo. Achteraf gelukkig. Opnieuw oliedruk en temperatuur gewoon normaal maar bedacht me wel dat ik die avond maar eens een blik onder de kap moest gaan werpen. Dat werd dus vanmorgen na het tanken. Enfin, veel te weinig olie dus en toen ik de vuldop loshaalde om mijn net aangeschafte litertje olie erin te mikken zag ik overal olie! Hele boel en ook de motorkap zat onder de olie! Onder de auto zelfs een klein plasje.
Dacht eerst aan een losgekomen oliefiler maar omdat de lekkage helemaal van boven kwam, leek het van de vuldop te komen. Vast niet helemaal goed aangedraaid al was me dat bij losdraaien niet echt opgevallen. Ook niet echt op gelet, ik had hem al los voordat ik de olieverspilling had gezien.
Nou ja, dop goed erop, eromheen beetje schoongemaakt en naar mijn werk gereden, wat rustiger dan normaal. Onderweg afgevraagd of er wel zoveel olie uit kon lopen als de dop misschien niet helemaal goed erop zat… Leek me toch wat veel. Dus eenmaal aangekomen weer een blik onder de kap en nu zat het kleppendeksel dat ik net met een doekje schoongemaakt had weer helemaal onder de olie…. En een heel spoor van druppels waar ik gereden had… Maar dat kon ook nog de oude gelekte olie zijn natuurlijk.

Nu keek ik nog eens goed en het lijkt dat de klepdekselpakking het in dit hoekje begeven heeft…

Afbeelding

Zal daar wel vandaan komen… Straks nog maar eens wat olie erbij gooien voor de terugreis. En even een pakking bestellen.

En morgen dus maar met de Volvo, want de Jag is nog niet klaar. Je ziet, daily met een klassieke Alfa kan wel, maar je moet eigenlijk wel een back up auto erbij hebben. Of twee. ;-)
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Bertone als daily driver: naar de RDW

vr mar 21, 2014 09:54

LPG is eruit en de Bertone is daily af. Hij mag gaan genieten van een welverdiende oude dag. Het wordt weer een hobby auto die gepoetst en vertroeteld gaat worden, in plaats van een daily die door weer en wind, regen, pekel , sneeuw en alles haastig door mij door de ochtend en avond spits gejaagd wordt. Dit heeft de Bertone vooral te danken aan de nieuwe belastingregel voor oldtimers.

De olielekkage die ik in januari had was gelukkig slechts het klepdekselpakking, dus dat was snel opgelost. Waarom die pakking het begeven had is mij een raadsel. Was nog vrij nieuw maar kwam er helemaal verfromfraaid uit. Sindsdien niet veel meer met de auto gereden, tot ik deze week naar de RDW moest om even te laten zien dat ik de LPG installatie eruit gehaald had. Ik had geluk, ze hadden net op dat moment een audit en dus werd alles streng volgens de regels gecontroleerd…. Nou had ik hem op benzine redelijk aan het lopen gekregen maar niet meer dan dat. CO had ik natuurlijk niet afgesteld, evenmin de koplampen. En ik had natuurlijk ook niet echt alles van de LPG installatie verwijderd want ik wil het er ooit wel weer terug inbouwen.

Dus…. CO te hoog (zat op 5%, mocht max 4.5% zijn) koplampen te laag en de LPG injectoren die zo goed als onzichtbaar verstopt zitten had ie ook gauw in de gaten. Toch deed ie niet moeilijk, ging op zoek naar een schroevendraaier voor de lampen en die kon hij zowaar nog bijstellen. CO waagde hij zich maar niet aan (‘dat afstellen van zo’n Alfa is een vak apart’) en hoe ik de LPG injectoren ‘definitief’ afgedopt had was ook in orde. Net als de hele auto, hij vond het een mooie auto en er waren nog 2 andere RDW keurmeesters die ook hun complimenten kwamen geven. Leuk!

Daarna 150 km gereden. Zoals gezegd was het laatste ritje alweer een tijd geleden en dan is zo’n hernieuwde kennismaking altijd wel weer leuk. Blijft een fijn en snel autootje. Echter was het ook lang geleden dat ik hem weer eens gewassen en bij het volle daglicht zag… en ontdekte toch best wel veel roestplekjes die nu toch echt om wat aandacht vragen. Ook erg veel steenslag en andere lakbeschadigingen. Ik ga daar nu toch maar eens werk van maken, te beginnen met de achterruit eruit halen. Daar zit denk ik het meeste werk. Onderkant is echt nog heel goed, dorpels en bodem is nog perfect en kan daar overal de puntlasjes zien. Geen opgezwollen naden of andere rottigheid, dus die heeft het de afgelopen 6 jaar beter doorstaan dan de bovenzijde…. De onderzijde is dan ook goed beschermd met motorolie ;-) Ook heeft het Mike Sanders vet zijn werk echt goed gedaan. Maar dat smeer je nou eenmaal niet aan de buitenkant op het plaatwerk…

De Alfa heeft de pech dat mijn nieuwe dagelijkse auto zo goed bevalt! En de tijd/prioriteit ontbreekt om nog veel met de Alfa te gaan rijden. Toch hou ik hem, er komt vast wel weer een periode dat ik er weer meer mee ga rijden. Tot die tijd ga ik hem rustig aan weer wat mooier maken en zal ik hem slechts nog af en toe pakken om alles een beetje in beweging te houden. Dat is ook voor auto’s het beste.
GT 1600 Junior

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: RE: Bertone als daily driver: naar de RDW

vr mar 21, 2014 18:17

en hoe ik de LPG injectoren ‘definitief’ afgedopt had was ook in orde.
Hi,

Tip: als je de injectoren hebt laten zitten is het misschien tóch een goed idee om ze eruit te halen als je ze later nog wil gebruiken. Langduring blootgesteld worden aan benzine vinden ze meestal niet echt fijn ondanks dat (als het goed is) de rubberdelen van Viton zijn.

En soort van posthuum: gaaf dat je zo lang met het ding dagelijks hebt gereden!

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: Bertone als daily driver: LPG eruit en naar de RDW

vr apr 17, 2015 22:14

Zo, ruim een jaar verder…. Niet veel meer met de auto gereden. Zoals hierboven gemeld zaten er wat plekjes aan de auto die aangepakt moesten worden. Omdat ik de auto toch niet meer dagelijks in gebruik had, had ik mooi de tijd om dat rustig op mijn gemak te doen. Bij het achterraam zat een vervelende plek die de meeste aandacht nodig had. Begon een jaar of 5 geleden met een klein blaasje en dat werd elk jaar groter en groter en toen de ruit eruit was bleek het nog veel erger dan ik gedacht had:

Afbeelding

Afbeelding

De roest was van buiten naar binnen gegaan en had lekker onder het raamrubber zijn schade aan kunnen richten. Nou had ik wel eens vaker wat laswerk gedaan, met wisselend succes, en nu wilde ik wel weer eens wat avondjes aan mijn las en plaatwerk kunsten gaan werken. Omdat ik ook even een krap budget had, heb ik niet het complete inzet stuk voor onder de achterruit gekocht (is iets van 400 euro) maar wilde ik zelf alle plaatjes knippen, buigen en kloppen. Ik had toch alle tijd.

En na een paar avondjes zag het er al zo uit:

Afbeelding

En weer een paar avondjes later zo:

Afbeelding

Steeds stukje voor stukje uitsnijden en opnieuw namaken, zodat ik goed de ronding van het originele plaatwerk kon aanhouden.
ik had ook al 7 jaar kleine achterlichtunits liggen, die had ik er vanaf het begin al in willen zetten want die vind ik mooier dan de grote GTV2000 lampen. En de mijne is een 1600 en daar horen eigenlijk ook de kleintjes op. Dus die grote gaten moesten wat kleiner gemaakt worden:

Afbeelding

Afbeelding

Toen was het laswerk klaar... En kon het plamuren beginnen. Dat koste me ook wel een aantal avonden maar uiteindelijk werd het allemaal heel mooi en strak met erg weinig plamuur. Tenminste, heb wel veel plamuur gebruikt maar ik schuurde alles er steeds weer af ;-) Toen weer in de epoxy primer... Pff, ik heb zo'n verfspuit en een compressor en daar had ik jaren geleden al eens heel behoorlijk resultaat mee behaald. Nu ging het voor geen meter! Gesputter en gespetter en veel gevloek.... Dus ik naar de verfboer.... Nou, die had ook wel kant en klare 2K lak spuitbussen en die kon hij ook wel op de juiste kleur mengen. Dat mengen had ie 7 jaar geleden ook voor mij gedaan aan de hand van een stukje spatbord wat ik uitgesneden had. Dat was mooi in de kleur, maar het stuk wat ik nu moest spuiten was aan de andere kant van de auto en had een iets andere tint Pino Verde. Dus ik bedacht dat ik dan maar het tankklepje zou langsbrengen zodat hij de juiste kleur kon mengen... Zou 3 dagen duren om dat op kleur te maken. Nou, mooi, kon ik ondertussen het matige spuitwerk van de primer een beetje gladstrijken.

Na drie dagen terug naar de verfboer…. Hoop gedraai en beetje vaag allemaal, man wist eerst van niets meer… En nee, lak was nog niet klaar…. Bleek de baas van de verfzaak net overleden te zijn… Oeps, ja, dan wacht ik nog wel even op mijn verfbusje. Sterkte ermee…

Uiteindelijk belden ze me ruim 2 weken later…. Tja, kleur van tankklepje was toch wel erg afwijkend van het Pino Verde kleurnummer. Ja, dat was de vorige keer ook zo en daarom had ik nu juist het tankklepje gebracht.
‘Ja, maar bijmengen duurt 3 dagen’ …….. Nou is drie dagen wachten natuurlijk geen ramp maar ik had ook een lang weekend ardennen met de Alfa op de agenda staan! En dan zou het wel leuk zijn als de auto helemaal groen zou zijn ipv hier en daar primer grijs… En een achterruit erin en achterlichten en een bumper zijn dan ook wel fijn. Nou ja, het spuitbusje dan maar op Alfa kleurnummer laten maken en dus voor niets het tankklepje eruit gehaald. Zo erg zou dat kleurverschil nou ook weer niet zijn, dacht ik……

Dus ik aan de slag met het 2K busje Pino Verde…. Nou………. Echt een totaal andere kleur! Mijn auto is veeeeel donkerder dan Pino Verde! Het spuitwerk leek dus nergens op, echt heel veel kleurverschil… Grrrrrrrrrrr… Opzich was het wel netjes gespoten, maar die kleur…. Neem je drie maanden rustig de tijd om alles netjes te doen en dan verkloot ik het in die laatste paar dagen… Nou ja, auto was wel optijd af voor de jaarlijkse Ardennenrit…
Oja, het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Toen nog even snel afbouwen. De reden waarom ik het aanpakken van het plekje rond het achterraam steeds uitgesteld had was dat ik een beetje huiverig was om de ruit eruit te nemen. Nou was het eruit nemen me al erg meegevallen, maar het er weer inzetten ging nog veel makkelijker dan ik gedacht had! Gewoon in mijn eentje, eigenlijk een fluitje van een cent. Zelfs de aluminium sierlijst zit netjes in het rubber. En op het kleurverschil na is het spuitwerk vrij netjes en de rondingen bij het laswerk zijn allemaal mooi en strak. En de kleine achterlichtjes vind ik zelf een verbetering.

Voor:
Afbeelding


Na:
Afbeelding

Het Ardennenritje in Juni 2014 van ruim 1000km ging verder goed. Alleen even de olie bijgevuld en de bandenspanning gechecked. Ging allemaal goed.

Afbeelding

Op een dingetje na:

Afbeelding

In september moest de auto voor de APK. Het laatste ritje was in juni geweest, ging allemaal goed en grote dingen konden er eigenlijk niet aan mankeren, behalve de uitstoot misschien. Want bij de RDW hadden ze bij LPG uitbouw ook de CO gemeten en die zat rond de 5%.
Alle lampjes gechecked, rondje gereden en leek me allemaal wel goed. Dus de Alfa bij mijn vaste APK man om de hoek neergezet, toch altijd wel een beetje spannend. Maar kreeg al snel een belletje dat hij weer 2 jaar vooruit mocht. Nog even gevraagd naar die CO waarde... Die was erg laag zij hij, 0.6%... Snap er niets van... Ding loopt voor geen meter op benzine. Volgas dan gaat ie heus wel vlot vooruit, maar de rest is ruk. Niet gek met een half gaar setje Webers met een mix van 1600 en 1800 onderdelen.
Inmiddels naderde het einde van 2014 en was mijn ‘nieuwe’daily driver, een Jaguar XJ Sport uit 1996, even uit de running vanwege wat incontinentie van het stuurhuis…. Dus was de Alfa weer even het aangewezen vervoermiddel. Op een van het laatste ritje voor het ingaan van het rijverbod in december, vond ik het stuurgevoel wat raar. Er zat een dood punt in, moest eerst een soort weerstand overwinnen waarna het stuur direct weer normaal voelde. Maar dat doode punt voelde ik elke keer nadat ik weg wilde rijden….
Nou ja, uiteindelijk tijdens de ophokplicht van 3 maanden in februari maar weer eens begonnen aan de Alfa. Nu wel de juiste kleur laten mengen, een nieuwe verfspuit gekocht en de boel achter allemaal weer gedemonteerd. Opgeschuurd en de garage flink warm gestookt om goed te kunnen spuiten. Dat ging aardig en na wat poets en polijstwerk zag het er nu direct heel mooi uit.
Toen op zoek naar het stuurprobleem…. Verdacht als eerste het stuurhuis zelf maar na wat stuurkogels gelost te hebben kon ik dat snel uitsluiten. Ook het hulpstuurhuis was niet de oorzaak, maar het bleek uiteindelijk dat de fuseekogel rechtsonder gaar was. Deze zat vast. Uiteindelijk maar alle kogels, ook de stuurkogels vernieuwd en het hulpstuurhuis voorzien van nieuw vet. Ook een nieuwe keerring in het stuurhuis zelf gezet, waardoor deze nu zijn olie wat beter vasthoudt. Hiervoor moet je de pitmanarm verwijderen wat echt wel een rotklus is….
Oja, ook een correc t setje Dellorto carburateurs gescoord met kelken en Pipercross filter. Dat filter vond ik echter iets teveel herrie geven en ik heb het standaard luchtfilterhuis maar weer gemonteerd. Motor loopt nu wel veel mooier maar moet ik eigenlijk nog afgesteld worden door iemand die het beter kan dan ik.
Dat afstellen moet ook met de sporing gebeuren…. Ik was vandaag al even bij de bandenboer hier in de buurt, ik moest namelijk ook een nieuwe band omdat ik met manouvreren in de garage een wang van een splinternieuwe Michelin lek gereden had op iets scherps…. Die begon gelijk over een Montreal die hij deze week in zijn zaak gehad had. Toevallig had ik eerder deze week een gif groene Montreal zien rijden in de buurt dus ik zeg: ‘oh, die groene?’  Klopte.
Toen vertelde de bandenboer me dat hij zelf ook een GT Junior gehad had, ook een groene. Had hij jaren gehad maar nooit wat mee gedaan en uiteindelijk met een Jaguar E-type voor ongeveer de oud ijzer prijs van de hand gedaan…. Nou kwam dat verhaal, die combinatie met de E-type, mij erg bekend voor… Diegene waarvan ik de auto kocht vertelde mij 8 jaar geleden namelijk een soort gelijk verhaal… Dus ja hoor, dit was DE auto die hij jaren gehad had! Hij gelijk zijn vader erbij gehaald en ja hoor, ze wisten me nog alles direct te vertellen: kapotte koppakking, auto uit Portugal, geen papieren erbij etc etc. Nieuw voor mij was dat ze hem gekocht hadden van een soort van de Belgische variant van de Domeinen ofzo. Nou ja, vond het allemaal wel toevallig. Nieuwe band erop maar uitlijnen ging even niet meer, dat gaan we maandag doen.
Maar het rijdt weer! Leuk.

Tot slot een foto van eerder vandaag.

Afbeelding
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Bertone als daily driver: LPG eruit en naar de RDW

za apr 18, 2015 22:36

Leuk verhaal! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 273
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: Bertone als daily driver: LPG eruit en naar de RDW

ma apr 20, 2015 14:11

Vanmorgen uitgelijnd, uitlijnboer een beetje moeten helpen met de juiste afstelmethode. Gelijk even een paar fotootjes geschoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Bertone: van daily driver naar mooi weer auto...

ma apr 20, 2015 15:45

Soow jou uitlijnboer woont wel sjiek hee... :jumping:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

henk116
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 940
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 18:07
Locatie: rouveen
Contacteer: Website

Re: Bertone: van daily driver naar mooi weer auto...

ma apr 20, 2015 18:08

Jaja die boert tamelijk goed! :lol:
EX Alfetta/Gtv/116 registerleider

GIUSTA STRADA Alfa Romeo auto's, onderdelen en reparatie
0650934143

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 820
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Bertone: van daily driver naar mooi weer auto...

di jan 21, 2020 17:18

Hoe zou het met de semi daily bertone zijn?

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4687
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Bertone: van daily driver naar mooi weer auto...

di jan 21, 2020 19:42

Volgens mij is hij verkocht
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Graduate86
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: za sep 21, 2013 09:08
Locatie: Appingedam

Re: Bertone: van daily driver naar mooi weer auto...

wo jan 22, 2020 19:35

Hij is 2 maanden na het posten van de eerste foto bij de uitlijnboer wel van eigenaar gewisseld, dus zou zo maar kunnen.
Gehad: Giulietta 1.6, 33 1.3S, 33 1.7 IE, 145 1.7 16V,156 1.6 16V, Spider 3.0 V6, GT 1.9 JTD, 155 2.0 TS, GTV 2.0 TS 16V, 156 1,8 TS, 166 2.5 V6,Spider2.0 '99, Nu Spider Graduate 2.0 '86,33 1.4 IE '92, ,159 1750TBI'10, Giulia GT Junior '71, Spider 939 '07

Terug naar “Projecten”