Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Alfetta QO '83

di mar 13, 2007 21:34

Hier dan eindelijk mijn topic over de Alfetta, een QO van de 2e serie. Het betreft een 2 liter die op gas loopt.
Trotse vent!
Afbeelding

Ophalen
Afgelopen zondagmiddag de auto opgehaald in het oosten (overijssel) van het land, uiteindelijk was dat met de gehuurde ambulance toch flink toeren vanuit Den Haag voodat je er bent. Omdat de auto aan de voorkant verlaagd is, was het oprijden van de auto nog een flink klus; van een vriend kreeg ik de tip (RG :thumbs:) om houten planken mee te nemen, mocht de auto door het verlagen vastlopen. Die planken hadden we hard nodig! Het bleek alleen dat na het vastzetten van de auto dat er geen spanbanden meer waren om de oprijplaten vast te maken. Uiteindelijk hebben we iets gefabriekt dat hield. De terugtocht kon om 21h00 dan toch beginnen!

Op de terugtocht toch wel vreemde dingen meegemaakt, mensen die met 80km/h achter je blijven hangen (en slingeren) en groot licht geven terwijl ik gewoon keurig reed. De verlichting van de snelheidsmeter deed het niet, tja....dan maar met de telefoon bijschijnen, mensen die bij in- en uitvoegen geen rekening met je vermogen houden. Je gaat dan wel aan de veiligheid/ inzicht twijfelen. Eind goed al goed! Om 01h00 waren we dan toch thuis. Ik wilde eigenlijk de auto 's avonds nog afladen en de truck terug brengen naar R'dam maar heb dat maar niet meer gedaan. Om 06h45 opgestaan en afladen dan maar, dan de truck voor 08h00 terug hebben in R'dam.

Het afladen was werkelijk een ramp en nog gevaarlijk ook! De accu van de wagen was leeg en naar achteren duwen lukte niet. Even de accu van de 33 geleend en starten: HIJ LIEP!! Wat een geluid man, lekker rauw oppakken, deze jongen was op slag verliefd! De auto liep tijdens het afrijden weer vast, zelfs met meer hout eronder dan bij het oprijden. Tot slot liet de lier los en de auto kwam ook los, ik had het op tijd in de gaten, maar ik ben ontzettend geschrokken, heus! Hoe het heeft kunnen gebeuren is mij echt een raadsel, er is niets afgeboken of wat dan ook. Genoeg van alle verhalen tijd voor Fotos!!!

Conditie Auto
De auto is geschorst en heeft geen APK. De remmerij moet worden vervangen en het ophangrubber van de bak moet worden vervangen. Dat zijn dan ook de eerste klussen waaraan ik ga beginnen. Verder is er flink wat roest aanwezig op allerlei plekken. Onderstaand wat fotos van roestplekken:
Spatbord Rachts achter
Afbeelding
Afbeelding

Kofferbak
Afbeelding
Afbeelding

Remmerij
Afbeelding

Reservewielbak
Afbeelding

Acculbak
Afbeelding

Dit zijn enekele foto's later meer. Zoals jullie zien is er veel roest en dat gaat flink wat tijd kosten om dat allemaal te verhelpen. Ik ben echter een leek op het gebied van roest- en plaatwerk. Ik weet dat de standaard procedure schuren-plamuren-spuiten is als je geluk hebt, anders wordt het lassen. Ik ben van plan om het eigenlijk in kleine porties aan te gaan pakken, paneel per paneel, maar ik weet niet of dat de meest handige tactiek is? Wat is jullie ervaring.

Ciao
stefano
Laatst gewijzigd door Steven 33 op zo mar 18, 2007 17:57, 4 keer totaal gewijzigd.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Restauratie Alfetta QO '83

di mar 13, 2007 22:30

:( Ik wordt niet bepaald vrolijk bij het zien van deze foto`s van de roest. Daar zit nogal wat ellende verborgen achter dat plamuur. Ik weet niet of het verstandig is om alles weg te halen. Ben bang dat er weinig plaatwerk over blijft dan. Het zijn wel de bekende plekken overigens. Het blijft toch een Nederlandse auto van 24 jaar oud in weer, wind en pekel. Zo te zien aan de zakkers in de lak is het niet meer de originele lak. Blijf posten hier voor het verloop van dit project.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di mar 13, 2007 23:15

Hi,

Ik bedenk me net dat ik wel veel roestfotos heb geplaatst, het is natuurlijk niet allemaal slecht! Het spatscherm rechtsachter is het meest rotte deel, iets dat Marley164 ook al noemde. Ik besef dat er veel werk aan zit, maar ik wil er toch aan gaan beginnen, te zijner tijd. Ik ben nog niet bekend met de carossrie van de 116-serie. Zijn er punten die zeer belangrijk zijn voor de sterkte (veiligheid) van de auto? Een spatbord is altijd wel te vervangen, zijn er punten die niet of nauwelijks te vervangen zijn? Zo ja welke?

Steven

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 14, 2007 06:58

Zow , die is hard achteruit gegaan , toen ik haar nog had(een kleine 2 jaar geleden) was alleen het achterscherm rot en een klein gaatje(grote van een tennisbal) in het schutbord :schrik: :(

Heb je ook een foto van het totaalplaatje :?:

Het is trouwens 1 v/d laatste Alfetta's v/d 2de serie ;)

Heel veel suc6 met de restauratie en ik hoop dat ze weer een volwaardige Alfetta wordt [-o<
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 14, 2007 14:30

Hier een prent van de hele auto. Ik moet de roest gewoon stukje bij beetje aanpakken en lassen zal daar ongetwijfeld bij komen kijken. Ik overweeg een anti-roest cursus te volgen, heeft iemand daar ervaringen mee en misschien nog tips?

Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mar 14, 2007 19:11

Als je het toch wil gaan aanpakken zorg dan eerst dat je een nieuwe rand hebt. Daarna kijken hoever het weggerot is. Zo te zien aan de blaren is dat verder dan je denkt/hoopt/wil. Als je geen laservaring hebt is het best moeilijk, zo niet bijna onmogelijk omdat deel netjes strak te repareren. Misschien is het beter om een prijsopgave te doen bij een schadebedrijf wat dat gaat kosten als je het laat doen. Nog beter is het de auto voor een APKeuring te gooien om te zien wat je voor alleen een geldige APK moet doen om hem gekeurd te krijgen. Hij is niet voor niets uit de keuring. Die spatbordrand lijkt mij niet een afkeurpunt als ik dat zo bekijk vanaf hier, dus er moet meer aan de hand zijn. Repareer eerst dat, dan kun je iig rijden deze zomer. Dan komt daarna de rest wel. Bekende punten zijn; binnenschermen voor en achter verrot, paravan voor verrot, benzinetank lek, hardyschijven gescheurt, remmerij achter en fuseekogels.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 14, 2007 21:05

Het spatbord achter is niet zomaar ontstaan en de auto is afgekeurd op de remmerij. Maw, de auto is met deze rand nog goedgekeurd en de remmrij vervangen is natuurlijk lastig maar wel haalbaar in een weekend of twee, toch? Laat ik voorop stellen dat ik met deze auto helemaal geen haast heb. Ik heb nog tot december beschikkking over een ruime loods.

Het plaatwerk herstellen zal, zoals KAS al aangeeft, een van de spperpunten zijn van het opknappen. Ik heb gelukkig mensen in mijn omgeving die kunnen lassen en bekend zijn met het reparen van plaatwerk, maar daar komt bij dat ik het ook graag zelf wil doen/ leren en daar heb ik veel zin in!

Voor als nog heb ik problemen met de gas-installatie, zie hier. Kan iemand mee daarmee helpen?

giulietta116
Advanced Member
Advanced Member

vr mar 16, 2007 17:47

super wijze bak !!

Vaak samen mee opgereden ,met mijn Giulietta :lol:

hij heeft de looks :thumbs:

veel plezier en succes ermee

gr Hans

RG

vr mar 16, 2007 21:01

Steven jongen, gefeliciteerd! Ziet er mooi uit, op een paar plekjes na dan... :whistle: :wink:

Morgen ochtend nog een bakkie doen? :needcoffee:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfetta QO '83

zo mar 18, 2007 18:09

Vandaag eens geprobeerd wat prijzen van plaatwerk op te zoeken bij Frank Hanel in duitsland. De alfetta 'saloon' als zodanig staar er niet tussen, alleen de GTV en GTV6. Ter indicatie:

Een wielrand: €50,-
Binnenscherm: €100,-
Buitenscherm links: €135,-
Buitenscherm rechts:€150.=

In eerste instantie is de vraag of de rand van een GTV/6 ook te gebruiken is voor een saloon, iemand? Als de roest van het spatscherm rechts achter dus heel veel gevorderd is, zullen andere schermen noodzakelijk zijn. Morgen maar eens een project overzichtje maken.

Ciao
Steven

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo mar 18, 2007 18:13

ik zou eerst zorgen voor apk.
gooi m gewoon voor de keuring...

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfetta QO '83

zo mar 18, 2007 18:19

In eerste instantie is de vraag of de rand van een GTV/6 ook te gebruiken is voor een saloon, iemand? Als de roest van het spatscherm rechts achter dus heel veel gevorderd is, zullen andere schermen noodzakelijk zijn. Morgen maar eens een project overzichtje maken.
Als je een linker voorspatbord op de kop tikt heb je ook de juiste vorm.
En ik zou hem ook eerst es voor de APKeuring gooien.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 18, 2007 21:01

Als een auto is geschorst zoals de mijne, kan je hem dan APK laten keuren? Afgezien van het feit dat je naar een APK-keurstation mag rijden zonder APK. Als ik de auto nu aanbiedt dan wordt deze afgekeurd op de remmerij, daar hoef ik geen keurmeester voor te zijn. De gehele achterophanging+bak gaat eronderuit en wordt ook aangepakt. Tegen die tijd wil ik de auto best eens aanbieden voor een APK-beurt.

Stel dat de auto APK krijgt dan wil ik nog steeds de rand aanpakken, dat is dus onafhankelijk van de APK. Blijft de vraag of de wielrand van de GTV te gebruiken is voor de sedan? Daarnaast wil ik de auto pas zo laat mogelijk uit de schorsing halen, het liefst per mei '08 want dan is de auto belastingvrij 8)
Laatst gewijzigd door Steven 33 op zo mar 18, 2007 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

GTV
Guru
Guru

zo mar 18, 2007 21:04

Dat past niet :(

Richard75
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo mar 18, 2007 21:04

ja je kan hem gewoon laten keuren, echter moet je wel opgeven dat je de auto verplaatst, en dat moet op een ambulance of trailer :wink:

geef je het niet op en ze controleren net op het moment dat je weg bent dan ben je de lul, evengoed als je aangehouden word en je rijdt met de alfetta zelf.

Terug naar “Projecten”