Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za sep 26, 2015 22:19

Heel goed, maar je moet nu dunnere spacers hebben. De sud flens zit 12mm verder naar binnen, dat moet je niet compenseren (gaat misschien wel) met een spacer van 22mm. Dunnere spacers zitten op latere suds en sprints met remmen op de bak die het nieuwere type remschijf hadden, die niet meer met 4 extra bouten vastgezet werden maar met de 6 inbusbouten zelf. Of je slijpt de harten uit genoemde latere remschijven als iemand een versleten set heeft liggen... Voordeel, dunnere spacers hebben lagere belasting voor de inbusbouten. Zelfde reden waarom ik toen ik mijn Sud 22mm per kant verbrede ik geen dubbele 22mm spacers monteerde met hele lange bouten, dat zou nooit lang goed gaan.

Plaatje gevonden:
Afbeelding

Rechtsboven de dunnere spacer horend bij het latere type remschijf, linksonder het uitgeslepen hart van genoemde remschijf met gaten geboord en M8 getapt om als schroefbare spacer te dienen, liggend op de restanten van de schijf.
En zo zat het (heb nu weer binnenboord (BMW E30 260mm geventileerd) schijven). Maar het beste kun je weer 33 flenzen/lagerhuizen monteren, heb je geen spacers nodig, en hoef je de inbusbouten niet uit te boren en met een beetje pech is je schroefdraad ook nog beschadigd nu.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bert308 op za sep 26, 2015 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za sep 26, 2015 22:31

o, toevoeging; er zaten 12mm spacers op. Van die die gewoon met de 6 inbusboutjes tussen aandrijfas en bakflens vastgeklemd zitten. zie deze foto;

Afbeelding

ok, recht van boven genomen, maar dit is een 12mm spacer. niet zo'n 22mm.

setup is goed, dus, toch? of mis ik nog iets? Het kan natuurlijk ook gewoon pech zijn. Het gebeurde met optrekken vanaf een kruising, misschien een beetje te lomp voor het mooi. Normaal rij ik best soepel, hard, maar vloeiend - dat doe ik eigenlijk altijd al, in al m'n auto's. Maar ik schrok van een auto die heel, heel veel sneller dichterbij kwam dan ik eerst had ingeschat, en trok derhalve misschien iets te lomp op - met averechts effect, dus...............
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

za sep 26, 2015 22:40

Ik was mijn bericht aan het bewerken en intussen heb jij gereageerd, je had inderdaad de juiste setup.
Vreemd dat die dunne spacer toch breekt. Je had neem ik aan de bouten moeten inkorten.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

zo sep 27, 2015 11:42

Waarom is de spacer gesneuveld?
Zeker weten doen we dat nooit, maar ik denk niet, dat de spacer gesneuveld zou zijn, als deze nog strak opgesloten zat.
Ik denk, dat er op dat moment de bouten al wat losser zaten. Door de brute kracht zijn die wellicht in een keer krom gegaan, waardoor er torsie krachten op de gaten van de spacer kwamen. Daar kunnen die niet tegen. (weinig vlees)

Waarom de bouten los gelopen zijn?
Toch niet strak genoeg opgesloten, misschien? (zie eerdere posts o.a. van mij)
Of zijn de boutgaten te ruim/ uit gelubberd door eerdere losloopacties? Lastig te bepalen misschien, maar ik zou er toch eens kritisch naar kijken. Hoe strakker het allemaal past, hoe kleiner de kan op beweging (en dus op loslopen) lijkt me.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

ma sep 28, 2015 08:52

en al gefixt?

kan ook spacers laten draaien en een paar frisse bouten kopen, kost de wereld niet en je weet wat je dan hebt (ipv al die oude meuk)
volgens mij moeten we daar eerst eens over vergaderen onder het genot van een sate :mrgreen:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

di sep 29, 2015 20:35

Saté'tje bij de Snor is altijd een goed idee 8)

Vanmiddag een paar vrije uurtjes besteed om de boel los te halen en de schade op te nemen. Dat loshalen viel nog tegen, de schade valt denk ik mee. 4 bouten in diverse stadia van krom en 2 afgebroken zei ik al ergens; dat klopt. Sommige kwamen er redelijk makkelijk uit, andere waren zo krom dat ze ook echt niet terug door de aandrijfas-flens heen wilden. Diverse argumentatie bij gebruikt om ze toch over te halen, zoals daar zijn een kilovuistje, een 'moordenaar', een haakse slijper (helaas, haakse slijper rust nu in de eeuwige haakse-slijper-jachtvelden :cry:), een dremel, lelijke woorden, etc.

Op de foto nog één afgebroken stukje bout zichtbaar in de flens aan het lagerhuis (bakzijde dus) -> dit was met voorsprong de moeilijkste. UIteindelijk kans gezien om gaatje in te boren en linkse tap erin te draaien en toen kwam hij los;

(links boven in de flens op de foto)
Afbeelding

en toen was hij eruit... dit kleine stukje *)@&*&$@@#&!-bout kostte me een uur
Afbeelding

bouten en spacer hebben flink geleden;

Afbeelding

Afbeelding

hoe krom? zo krom; (deze heb ik dus moeten afslijpen - respect voor de mini-slijpschijfjes van m'n nepdremel trouwens, de haakse slijper kwam er niet lekker bij)

Afbeelding

Afbeelding


Nu hoef ik alleen nog maar een nieuwe spacer en 6 verse boutjes... dat moet zo gepiept zijn als ik die eenmaal binnen heb. Ik was een paar keer bijna op het punt om 'm naar de garage aan de overkant te duwen. Maar dit voelt beter ](*,)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

wo sep 30, 2015 09:06

zoals daar zijn een kilovuistje, een 'moordenaar', een haakse slijper (helaas, haakse slijper rust nu in de eeuwige haakse-slijper-jachtvelden :cry:), een dremel, lelijke woorden, etc.
ge vergeet de hulplijn aka aanmoedigingslijn :jumping:
wel lekker dat het nu gelukt is
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

wo sep 30, 2015 21:46

Spacers zijn mij inmiddels (nos!) aangeboden, waarvoor dank. Vervolgprobleem;

Afbeelding

ik zoek er dus 6 (of misschien uit voorzorg 12) van deze. is volgens mij gewoon m8x60mm, maar met inbus en treksterkte 8.8. En een stukje gladde schacht. Enige wat ik kan vinden is echter bijv dit;

http://www.gerritse.nl/kelfort/bevestig ... p-m8x60mm/" onclick="window.open(this.href);return false;

voor 65 cent/stuk niet echt om failliet op te gaan, maar ik kan dus echt alleen voldraadse vinden. Dus 2 vragen; maakt dat uit? ik kan het me niet voorstellen. En (2) als het wel uitmaakt; iemand dan een tip voor waar de juiste te scoren?

Lokale ijzerboer keek me vragend aan en Fabory doen niet lief tegen me... moet ik er gelijk 500 afnemen en euh... ik hoop er niet zoveel nodig te hebben.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 08:34

was dat wel 8.8 wat erin zat, oogt namelijk RVS

hier titanium:
http://www.titaniumshop.nl/index.php?it ... 63&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

of verzinkt:
http://www.gyzs.nl/kelfort-binnenzeskan ... -912-m6x60" onclick="window.open(this.href);return false;

http://shop.eriks.nl/nl/cilinderschroef ... -23241215/" onclick="window.open(this.href);return false;

en anders deze jongens ff bellen, lekker dichtbij en kunnen "bijna alles" regelen:
http://www.peconl.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

suc6 :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 08:38

verschil voldraad of niet is wle degelijk een verschil: op het punt waar de draad begint is de bout het zwakst

- wel makkelijk als ze bij de kop afbreken met de draadstukken eruit halen :mrgreen:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 11:09

Afbeelding

8.8... toch?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 15:37

Zou mooi voor een 10.9 of 12.9 gaan, eerlijk gezegd ben ik zelden 8.8 (verzinkte uitvoering dus) tegengekomen als aandrijfasbouten, wel de (alleen leverbaar in zwart i.v.m. trekkracht) 10.9 en 12.9.
60mm bouten 10.9 zitten volgens mij ook in een transaxle
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 16:51

Precies, de optredende krachten proberen de bouten schuin te trekken, als die niet sterk genoeg zijn rekken ze uit en komen ze los te zitten. Als je de originele Sud bouten nog hebt, daar zit genoeg draad op om die 1 cm in te korten volgens mij.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 17:05

Aha! Ik heb het zojuist even, voor iedereen die het interessant vindt, gecheckt => 12.9 muss sein!!
(zaten ze misschien wel vast genoeg, maar zijn ze gewoon te zwak gebleken)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Alfasud Sprint '82 kaputt?

do okt 01, 2015 17:17

En, als ik me niet vergis is het bij een transaxle metrisch fijne draad... :idea:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Projecten”