Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs op de rollenbank)

za apr 12, 2014 21:01

50pk extra ten opzichte van de vorige run bedoeltie... dank Ger, je bent weer sneller dan ik ;-)

DUS... ok verhaaltje. Vorige rollenbankrun was niet geheel bevredigend, 103 pk uit een 16v is niet waar je op hoopt. Bokken, pingelen, beroerd tot bijna onmogelijk gas aannemen vanaf sommige toerentallen, het hele rijtje - dat hadden we ook heus wel gevoeld met proefrijden maar, onwetend als ik ben op het gebied van 16v's op carbs schoven we alles op de afstelling, sproeierbezetting etc. Fout dus. Een paar avonden debatteren, puzzelen en sleutelen later bleek dat we een denkfout hadden gemaakt mbt het wisselen van een 16v vliegwiel voor een 8v vliegwiel -> oliepomp en ontsteking eenmaal weer op tijd (kan je sneller typen dan het doén, he Ronnie?), nokkenastiming gecontroleerd (op advies rollenbank-man) maar daar bleek niets mee mis en de boel weer in elkaar gemeubeld. Proefritjes waren al een stuk veelbelovender ineens...

Aldus, gisteren eindelijk een nieuwe afspraak. Op de printjes staat 12 april maar het was heus gisteren al, Jaaps computer loopt niet goed. Goed nieuws! Ik kwam met 130 pk binnen bij de eerste run, al heel wat beter dan een paar weken ervoor dus. Na wat toverij met ontsteking, sproeiers en een hoop geouwehoer over een miljoen soorten Alfa's later dan het volgende resultaat; 148,1 pk en 192Nm. Een stuk meer dan een standaard 16v; carbs rule!

Kanttekening; brandstoftoevoer is nog niet je van het, we hadden gekozen voor een combinatie van een elektrische brandstofpomp achter bij de tank, die de benzine naar een (1 liter) catchtankje) onder de motorkap voerde, vanwaar de originele mechanische brandstofpomp het richting carbs moest sturen. Werkte op zich als een trein, ware het niet dat boven een bepaald toerental de mechanische pomp eerder een rem was dan een hulp :cry: -> die ter plekke bij Jaap op de bank er tussenuit gehaald en toen ging het al beter. Dan nog levert de elektrische pomp echter niet genoeg benzine -> net boven de 6000 rpm haalt hij nu zijn piek en dan kakt hij in omdat de vlotterkamers in een halve seconde leeg zijn. Jammer, want een 16v zou zijn piekvermogen moeten hebben bij ca 6500rpm. Wellicht zijn er nog een páár pk'tjes extra te vinden dus...met een nieuwe brandstofpomp. En daar wordt aan gewerkt.

En dan heb je de volgende mooie grafiekjes;

Afbeelding

met de volgende totaalcijfers

Afbeelding

en als je dan een beetje inzoomt zie je dat hij van 5300 tot 6200 rpm boven de 140 pk blijft;

Afbeelding

TIjd voor wat puntjes op de i... zoals een (minimaal) olie- en koelvloeistoflekje, het borgclipje van de versnellingsbak (waarom moest dat gisteren gebeuren?!) en natuurlijk die brandstofpomp. Nu kan je ongeveer 0,5 seconden vol gas geven boven de 4500 rpm voordat de vlotterkamers leeg zijn. Toch een beetje jammer... maar ik heb er weer zin in! Ritje naar huis was in ieder geval héél erg leuk, ondanks het voorzichtige schakelen (tierapje... bij gebrek aan een borgclipje) maar zo lekker (en hard) heeft hij in jaren niet gereden!
Laatst gewijzigd door stof op di jul 29, 2014 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

za apr 12, 2014 21:13

Geweldige info!
Ja als de oliepompas er verdraaid ingestoken zit dan kan je de ontsteking wel op tijd zetten maar dan staat op het moment van ontsteken misschien net de rotor tussen 2 contactpunten op de verdeler kap in. Dat heb ik ook eens gehad en toen de verdelerkap aangepast zodat ik die in een andere stand erop kon klemmen, in plaats van de oliepomp eruit te halen en in de goede positie terug te zetten.

Dus ik begrijp dat je 130 pk had met de originele sproeier bezetting van de 1700QV carburateurs? Lijkt me voor mijn gevoel wel te kloppen want die setup had ik ook.
Nu ben ik dan wel benieuwd, en velen met mij denk ik, wat dan de uiteindelijke sproeier bezetting van de carbs is en het optimale ontstekings tijdstip (vervroeging bij hogere toeren en vol gas) t.o.v. een 8v blok. Ik heb de ontsteking nu gewoon staan op het 2e merkteken op het 8v vliegwiel voor hogere toeren.
Goed om te horen dat er nog een kleine 20 pk in zit, moet ik toch ook maar eens gaan banken, als ik weer een goed 16v blok opgebouwd heb.
Ik heb trouwens 2 elektrische benzine pompen voor elke carb 1 en dit zijn pompen speciaal voor carbs dus met lage druk van 0.4 bar of zoiets en de pompen zitten gewoon in de motorruimte zonder pomp bij de tank. Een injectiepomp bij de tank levert teveel druk en die druk reduceren met een regelaar is niet optimaal.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfarijderwierden
Member
Member
Berichten: 203
Lid geworden op: wo aug 18, 2010 13:31
Locatie: WIERDEN

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

zo apr 13, 2014 08:43

Wordt er nog extra koude lucht toegevoerd? Of laat jij
het rijwind het werk doen?
Boxergroet lauris
In bezit van 2 auto,s waar ik trots op ben
Alfasud sprint 1.7 quadrifoglio
Alfasud sprint 1.5 quadrifoglio

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

zo apr 13, 2014 20:16

de ontsteking staat behoorlijk vroeg vergeleken bij de 8v-afstelling. weet niet meer hoeveel graden eerder precies maar hij heeft een behoorlijke duw naar voren gehad en dat hielp aanzienlijk. En er zijn grotere stationnairsproeiers in gegaan en gek genoeg (vond ik, Jaap heeft het uitgelegd maar ben de logica alweer kwijt) iets kleinere emulsiebuizen. volgens mij was origineel 180 en zit er nu 160 in.

En lucht... ja daar wil ik nog wel iets mee. Grotere filters, of een soort airbox voor onder deze, maar er is zo reteweinig plek. Deze filters liggen al bijna klem onder de motorkap. Hogere K&N's zou niet passen volgens mij. en koele lucht... waar zou je die vandaan moeten halen? motorruimte ligt aardig vol zo, koplampen radiator en voorste stuk carrosserie vormen samen bijna een gesloten front. Binnenste koplampen offeren zoals bij een racer wil ik niet, het moet een sprintje blijven. Subaru-like motorkap-scoop wil ik ook niet. Dus, iemand ideeën?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
brolli21
Moderator
Moderator
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

zo apr 13, 2014 20:45

Ik heb nog wel ergens een red top brandstofpomp liggen(voor carbs).
Laat maar weten eventueel ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

zo apr 13, 2014 23:14

Mooie waardes stof!! 8) 8)
Zal wel lekker van kiet gaan zo!

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Jorioni Cooperini
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 580
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:59
Locatie: Hillywood
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

ma apr 14, 2014 18:51

1986 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v corsa...grrrrrrrrrrrrrr
1988 Alfa Romeo Alfa 33 1.7 QV 16v carburateurs...grrrrr
1988 Alfa Romeo Spider 2.0 QV carburateurs...grrrrrrrrrrr
2002 Alfa Romeo 156 3.2 GTA SW...vroemmmmmmmmm
Il Cuore Sportivo della Squadra33

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

ma apr 14, 2014 20:07

ai... moest dat nou? :roll: op de ronals na is het 'm gewoon helemaal!

@fRank; ja gaat superlekker, je moet alleen je best doen om 150 te halen voordat de vlotterkamers leeg zijn :lol: dus daar moeten we nog even wat aan doen...
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

di jul 29, 2014 22:33

Doe mij eens zeggen welke maat vlotternaald je hebt?

Illustratie: Dellorto DHLA's (de horizontale variant dus die vaak op Nordjes zat) worden ook wel eens enkelvoudig op Harleys geplaatst... die slobberen temporair aanzienlijk meer brandstof dan een Nordje (per 2 cilinders).

De brandstofpomp (of bij een Harley: gravity) kan dat wel bijbenen maar als je naald te klein is, komt het domweg niet snel genoeg binnen... Doet een 2000 Nord het met een vlotternaald maatje 150... wordt er in de Harley set-up doorgaans een maatje 350 gebouwd...

Het is maar een denklijn....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

wo jul 30, 2014 22:27

welke maat vlotternaald? Geen idee... ik denk de originele? Jaap (van Speedcentre) heeft wel met de sproeiers lopen rommelen maar niet met de vlotternaalden zover ik weet. Ik heb zelf ook echt (by far) niet genoeg verstand van carburateurs om er iets nuttigs van te vinden, al snap ik je denklijn (denk ik :lol: ) wel.

Hoe kom je daar achter, en wat doe je eraan? opnieuw rollen? misschien als ik nieuwe uitlaat + luchtfiltersetup heb... meer vliegen in 1 klap. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat de huidige brandstofpomp (120l/u) niet genoeg opbrengst zou hebben, maar zo voélt het wel. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat is wel de beste manier om het te omschrijven; alsof je de tank in 1 klap droog rijdt... sputter sputter, gas los, en daar gaatie weer even

(zie ook tuning-onderwerpen-post, voor de mensen die dat niet gezien hebben).

ondertussen nog een ander updatetje... afscheid genomen van 10 jaar oude en enigszins 'vierkant' geworden dunlops;

Afbeelding

ben benieuwd hoe dit rijdt 8) (595RS-R -> tip overigens; in Engeland besteld voor omgerekend 335 eur voor een set van 4, in NL zie ik ze her en der voor 130/stuk...)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

wo jul 30, 2014 22:54

Open maken die handel dan! :lol: :lol: :lol:

Ik zou voorlopig niet opnieuw rollen want dit is verder geen sproeier issue (als het de vlotternaald blijkt te zijn).

Als het goed is staat de maat ingeslagen in de messing voet van de vlotternaald.

Wat heb je er eigenlijk aan carbs op zitten nu?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

wo jul 30, 2014 23:09

dell'orto DRLA 40mm - van mijn eigen oude 1.7 8v QV (die van de avatar). Met, door Jaap, gefinetjoende sproeiers.
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

wo jul 30, 2014 23:22

http://www.carburateurwinkel.nl/drawing ... kening.jpg

Nummer 10: boven een ringetje, onder de naald zelf en in het midden het voetje. De maat staat ingeslagen op het zeskantje waar je de ringsleutel op zet op het voetje.

Normaal is het een maat 150.

Is ook leverbaar in 250, 270, 300, 350 en 400 (om aan te geven in wat voor proporties er op andere applicaties gedacht wordt).

Ik denk... jawel DENK... dat je het daarin moet zoeken want realistisch pompt die pomp in een half uur (binnen een 100 km bij volgas?) je tank leeg als het moet... die capaciteit klopt dus wel... alleen is in 5 seconden je vlotterkamer leeg ook wel bizar snel.... dan zou je bijna bore wash moeten krijgen....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
thor101
Full Member
Full Member
Berichten: 438
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 21:49
Locatie: grootebroek-enkhuizen

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

do jul 31, 2014 23:39

Mocht er meer hulp nodig zijn ik heb een goed lopende boxer 1948cc en wil best kijken hoe de carbs bij mij inelkaar zitten maar ik benaankomende woensdag pas weer thuis in nl ik hoor het wel als hulp gewenst is
Afbeeldingscarb 1580
nu 2xsprint QV 84/86-gehad 3x sud -7xsud sprint chroom -12xsud sprint plastic -4x alfa33- 1e serie-1.716v--alfa33 1.7SW 1xguila 72 (DH-30-24)

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Alfasud Sprint '82 [16v carbs,148pk en nog een paar fout

vr aug 01, 2014 18:19

@zaag; thanks, zo'n plaatje snap ik tenminste. Ik ga daar morgen (niet zoveel kans) of zondag (meer kans) eens induiken en dan laat ik het weten!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Terug naar “Projecten”