dojrn
Member
Member
Berichten: 151
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

di mei 24, 2016 15:20

Dat is een heerlijk simpele oplossing van een probleem met 1001 mogelijke oorzaken. Gelukkig maar!

Las dat je met je vering aan het rommelen bent geweest, nu raak ik zelf aan nieuwe taatspotten en zat er aan te denken om dan gelijk ook maar de veren en schokdempers te doen. Gevalletje, als je dan bezig gaat dan maar gelijk goed.
Maar zijn er nog andere onderdelen waar ik rekening mee moet houden? En de schokdempers eraf en erop, moet dat nog ergens met een momentsleutel, hangt het geheel in rubbers? Zijn die zomaar te wisselen?

Naja, je snapt hem al. Heb eigenlijk geen idee waar ik beginnen moet en of ik dat wel durf aan de straatkant :oops:

Gebruikersavatar
Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1031
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

di mei 24, 2016 17:17

schokdemper kan er in zijn geheel vrij makkelijk af. Bouten aan naaf los, remleiding los van poot, stuurkogel los en dan de 3 boutjes bovenop los. Enige wat lastig kan zijn is de stuurkogel, die kan wel eens vastzitten. Dus een stuurkogeltrekker of een kogelvork er tussen slaan om m los te krijgen.

De veer moet je eerst met speciale klemmen indrukken, als je namelijk de veerpoot uit elkaar haalt terwijl die veer nog drukt op de veerschotel dan schiet ie weg, best gevaarlijk.

Moment is niet zo belangrijk. Die bouten aan de naaf moeten gewoon goed vast, bout bij stuurkogel vast maar niet te (anders druk je m helemaal in) en de bouten bovenop ook vast, maar niet hard want zijn niet zo'n grote bouten/moeren

Is zo gedaan allemaal, wiel hoeft ook net van de grond meer niet. Je hoeft ook niet onder de auto te zijn.

dojrn
Member
Member
Berichten: 151
Lid geworden op: di nov 25, 2014 13:20

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

di mei 24, 2016 20:56

Duidelijk verhaal, klinkt ook prima te doen.
Als ik nou ook de veer wil wisselen? Daarnaast heb ik 4 boutjes bovenop zitten en dat schijnt op een andere manier bovenin gelagerd te zijn. Dat lager schijnt tussen veerschotel en veer in te zitten en is aan beide zijden aan vervanging toe.
Vandaar het idee, als het toch uit elkaar moet, dan maar alles nieuw.
En met andere veren en dempers hoop ik eigenlijk dat het kontje wat zakt, ze staat wel heel hoog op haar poten.

Gebruikersavatar
jeroenbos
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: di jan 24, 2006 19:27
Locatie: schoonebeek

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

di mei 24, 2016 21:59

Veerpoten heb je zo uitelkaar let wel als de originele er nog onder zitten zit er wel spanning op de veer. Dus pas op de handjes
in bezit:
Alfa romeo 33 1.3v dr-hf-24
Alfa romeo 147 1.6 57-nx-zp
niet meer in bezit:
alfa 147 1.6 92-gs-nb 1.6 ts
alfa 146 pn-rn-36 1.6 boxer
alfa 146 ts-lb-50 1.6 ts
alfa 156 84-fh-vz 1.8 ts
alfa gtv. st-ns-92 3.0 v6 24v

Gebruikersavatar
paul veloce
Full Member
Full Member
Berichten: 435
Lid geworden op: do sep 15, 2005 21:37
Locatie: De Lier

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

wo mei 25, 2016 22:48

Duidelijk verhaal, klinkt ook prima te doen.
Als ik nou ook de veer wil wisselen? Daarnaast heb ik 4 boutjes bovenop zitten en dat schijnt op een andere manier bovenin gelagerd te zijn. Dat lager schijnt tussen veerschotel en veer in te zitten en is aan beide zijden aan vervanging toe.
Vandaar het idee, als het toch uit elkaar moet, dan maar alles nieuw.
En met andere veren en dempers hoop ik eigenlijk dat het kontje wat zakt, ze staat wel heel hoog op haar poten.
Bij een viergats veerpoot zit het lager inderdaad tussen veerschotel en veerpoot. Dit lager is geel, en is hetzelfde als van een 164, net als de onderste veerschotel (maar dan links en rechts verwisseld). Dit lager is nog wel te krijgen.
Daarnaast zit bovenin ook een lager in de schotel waarvan je het rubber net onder de schotel bovenin (tussen de vier moeren zeg maar) ziet zitten. Deze wil ook wel eens stuk gaan en is lastig te krijgen. Ook het harmonicarubber kan verteerd zijn
en de veerschotel boven en onder hebben nog wel eens last van doorrotverschijnselen.
Alles demonteren kun je ook onder de auto doen. Stuurstang loshalen, vier moeren bovenin loshalen, centrale moer bovenin loshalen en auto opkrikken. De veer ontspant zich dan vanzelf. Daarna nog het lagerhuis loshalen van de veerpoot en je hebt het geheel in onderdelen in je handen. Het terugbouwen is alleen lastig, want je moet de veren indrukken...dus zijn veerspanners noodzakelijk (of je moet behoorlijk verlaagde veren hebben).
Op zich is het geen lastig klusje, maar je moet wel weten wat je doet.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Gebruikersavatar
savali33
Full Member
Full Member
Berichten: 288
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 20:50

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

vr sep 08, 2017 10:17

Hoi Jeroen,

Het is even een poosje geleden maar na 10 jaar wil ik ook beginnen met de 33.
Ik was erg benieuwd hoe jij je auto hebt laten kantelen, ik ben dit namelijk ook van plan.

Gr Sjoerd
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Gebruikersavatar
jeroenbos
Member
Member
Berichten: 226
Lid geworden op: di jan 24, 2006 19:27
Locatie: schoonebeek

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

vr sep 08, 2017 19:50

Tja nou dat heb ik zo gedaan, alles uit de auto motorblok interieur etc etc. Dan weegt de carroserie niet zoveel. Takel aan de balk en op de zijkant gezet. Let wel op het achterspatbord dat je hem niet plat drukt. Heb hem destijds op de balk laten rusten en dat ging perfect. Toen ik klaar was met lassen heb ik hem op de andere kant gezet voor het lassen. Maar je kunt ook een spit inelkaar zetten tis wat je zelf makkelijk vind.

Succes met de werkzaamheden
in bezit:
Alfa romeo 33 1.3v dr-hf-24
Alfa romeo 147 1.6 57-nx-zp
niet meer in bezit:
alfa 147 1.6 92-gs-nb 1.6 ts
alfa 146 pn-rn-36 1.6 boxer
alfa 146 ts-lb-50 1.6 ts
alfa 156 84-fh-vz 1.8 ts
alfa gtv. st-ns-92 3.0 v6 24v

Gebruikersavatar
savali33
Full Member
Full Member
Berichten: 288
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 20:50

Re: topic over mijn 33 (jeroen_boxer-rulez)

vr sep 08, 2017 23:44

Tnx voor de tip. Op welke punten heb je hem op de zijkant laten rusten? Of als ik het goed begrijp heb je het gehele gewicht zoveel mogelijk aan het plafond laten hangen? Ik heb een jaren 30 schuur met flinke balken alleen weer ik niet of de gammele muurtjes het lang volhouden, daarom een voorkeur naar een verdeling tussen balken en de vloer.
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Terug naar “Projecten”