Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

75 daily driver project

do jan 04, 2007 22:35

Ik ben dus vandaag een 75TS rijker.
Een Italiaanse import wagen uit 1990.
Heeft nog nooit op de nederlandse wegen gereden (trailer niet mee rekenen). Een prachtige harde (kei harde) body in de juiste kleur, een goed interieur en een motor die niet loopt....
(ik heb er dus ook niet echt veel voor betaald)
Nu heeft er in italia een gas systeem in gezeten. Dat is er uitgesloopt en vervolgens liep ie niet meer.
In de komende weken gaan we daar lekker aan meten.
Om te beginnen wil ik alle delen onder de motor kap identificeren als of "orgineel" of "in-ge-hackt".
Nu snap ik wel dat het grote brok aluminium als "origineel" aangemerkt moet worden. :D :D
Maar een paar onderdeeltjes twijfel ik over.. Hier wat fotos (sorry voor de kwaliteit)
De rode vormen geven de delen aan die ik verdenk van "in ge hackt" te zijn

Afbeelding
Volgens mij resterenede relais van het LPG systeem

Afbeelding
Kabels van of het LPG systeem of de start onderbreker. (zaten achter de isolatie)

Afbeelding
Wederom dezelfde kabels

Afbeelding
Weer de leftover relais...
Afbeelding
Het alarm/startonderbreker systeem.

Doel is dus om deze zaken te verwijderen en de aansluitingen weer in originele staat terug te brengen.
Als we dat voor elkaar hebben kan ik gaan uitzoeken wat er precies loos is met het blokje.
Om dat te kunnen doen moet het beestje wel eerst lopen.
Volgende stap is dus dat hele motorruim eens een goede opknapbeurt te geven.
Airco moet weer aan de gang geholpen worden... (yes je hoort het goed, AIRCO!)
En verder nog wat kleine dingen om hem wat netter te krijgen.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: 75 daily driver project

do jan 04, 2007 23:07

Gaaf dat je een alfa gaat halen in italie..

ook nog foto's van de auto zelf.. ipv alleen de motorruimte?

ik blijf dit ff volgen..

Die bedrading boven je inlaat is in ieder geval niet orgineel..

succes...

Frederico
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 75 daily driver project

do jan 04, 2007 23:08

Al die kabels incl. dat relais zou ik zondermeer als later erbij gemurfd willen bestempelen.

Ik ben wel benieuwd hoe de auto er verder uitziet.
En over het daily driver gebeuren => moet er geen LPG in dan?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
adjesalfa
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: 75 daily driver project

vr jan 05, 2007 11:06

Hey, leuk spulleke Emilio

Bij mijn alfetta project heeft er ook een italiaans lpg systeem in gezeten 8)
Trok er meters kabels en relaiss uit.

martijn

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: 75 daily driver project

vr jan 05, 2007 11:41

Kijk eens of er in de aanvoerleiding van de benzina een klep zit. Als ze deze hebben laten zitten heb je grote kans dat deze nu niet meer bekrachtigd word. Hierdoor krijgt de auto geen benzina.... 8)

Ik ga er maar ff van uit dat je brandstofpomp wel loopt?
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: 75 daily driver project

vr jan 05, 2007 20:51

Ik zal fotos maken van het geheel op zaterdag. Behalve dan de schoon maak van het blok ga ik me als eerste op de ontsteking concentereren.
Zowel de start onderbreking als de LPG installatie onderbreken de ontsteking.
LPG bij het overschakelen en alarm installatie indien deze is ingeschakeld.

Heeft er iemand nog een goed schema van de ontsteking incl de kleur codes van de kabels?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 75 daily driver project

vr jan 05, 2007 22:07

leuk projectje man!
Als de bedrading weer origineel is zal ie vast en zeker weer lopen!

kijk hier eens:
http://www.alfa75.info/id411.htm
Daar staan ook electrische schema's tussen.

SUCCES!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: 75 daily driver project

vr jan 05, 2007 22:15

We zullen zien... Maar ik ga er stiekem wel van uit.
Die schemas had ik reeds gevonden. Zijn alleen niet zo lekker leesbaar..
Ook het schema uit KB101 bij de hand.. Is handig, echter nog niet volledig.

Dus...
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: 75 daily driver project

vr jan 05, 2007 23:35

Gewoon het kabeltje volgen waarvan je weet dat die van het gas systeem is...dan kom je een heel eind ;)

Heb je ook nog foto's van de hele auto? ben benieuwd!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: 75 daily driver project

zo jan 07, 2007 16:52

Gisterenavond druk aan het meten, speuren en testen geweest.
De gas installatie die er in gezeten heeft was verbonden met:
1. Benzinepomp (vanaf de gasrelais 1 draad die parallel loopt aan de roze/witte kabel)
2. Ontsteking (vanaf de gas/benzineschakelaar)
3. Injectoren (einde injectoraansturing, een zwart en een witte draad naar gasrelais. Deze is onbekrachtigd doorverbonden)

De verbinding naar de benzinepomp hebben we weg gehaald en het traject na gemeten. Hier bleek dat de beruchte connector er idd uit gefikt was. Dat probleem opgelost.
Benzinepomp wordt dus nu, bij het overbruggen van het relais, aangestuurd.

We hebben nog even geprobeerd of de startmotor nog rond wilde. Helaas niks. Bij het starten zelfs geen geluid van de bendix.
Dat wordt dus de volgende meetsessie. Welk relais en welke kleuren draad moet ik checken?
Heeft iemand nog een goed schema van de 75. De schemas op het 75 register zijn slecht leesbaar.

Dan nog een vraagje. Toen we begonnen met meten hoorde we bij het inschakelen van de accuspanning zowel het hoofdrelais, benzinepomprelais en ontstekingsrelais klikken.
Later hoorde we de ontstekingsrelais niet meer mee klikken..... (Ontstekingsrelais= de twee relais rechts achter de koplamp)

BAGGER FOTOs (excusus, ik was weer mijn camera vergeten)

Afbeelding

Afbeelding
What te f*uck??? Een electromotor. die gewoon ergens los ligt.
Afbeelding
Motortje again
Afbeelding

Volgende constateringen:
Benzinetank is wellicht aan vervanging toe
Ruitenwissersproeierwatertankje is lek... (iemand?)
Koppelingspendaal heeft geen druk en blijft dus in positie staan.

Kortom... werk aan de winkel
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: 75 daily driver project

zo jan 07, 2007 17:06

Zo te zien een fraaie 75 !
Succes Emiel met de nieuwe aanwinst 8)
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3032
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: 75 daily driver project

zo jan 07, 2007 17:22

Heeft iemand nog een goed schema van de 75. De schemas op het 75 register zijn slecht leesbaar.
Ik heb nog wel wat ja (met dank aan Simp). Stuur me even een mailtje (apm aapgeval quicknet stip nl), zodat ik weet naar welk adres ik ze kan mailen. Het is bij elkaar 20MB, dus het moet wel in je mailbox passen, als dat niet lukt moet ik even kijken of ik het ergens kan uploaden (1 bestand is nl. 14MB).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: 75 daily driver project

zo jan 07, 2007 18:56

@Emilio;
Startmotor is vrij eenvoudig, eerst de huidige kabel loskoppelen van het startrelais en even een tijdelijke kabel richting de accu trekken met bij voorkeur een schakelaar er tussen. Als de startmotor dan wel z'n best gaat doen kun je het beste een extra relais monteren waarmee je door het contactslot een hoofdstroom vanaf de accu naar het startrelais schakelt. Voor meer details even de zoek functie gebruiken, is al vaker beschreven namelijk, het probleem zit er in dat vanaf het contactslot niet voldoende stroom naar het startrelais wordt gestuurd.
Succes.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: 75 daily driver project

zo jan 07, 2007 19:33

Dus via het contactslot loopt direct alle stroom om het startrelais te bekrachtigen?
Waar zit het start relais eigenlijk?
De oplossing is om dus een extra relais er tussen te zetten waardoor er minder stroom door het contactslot gaat lopen.
Wat zijn de draadkleuren?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

Re: RE: 75 daily driver project

zo jan 07, 2007 20:19

Dus via het contactslot loopt direct alle stroom om het startrelais te bekrachtigen?
Waar zit het start relais eigenlijk?
De oplossing is om dus een extra relais er tussen te zetten waardoor er minder stroom door het contactslot gaat lopen.
Wat zijn de draadkleuren?
Start relais zit bovenop de startmotor, loopt een dun draadje naar toe met kabelschoentje, deze draad ff lostrekken dan zie je vanzelf welke kleur het is want dat weet ik niet uit m'n hoofd. Dan eerst even proberen door rechtsstreeks op het stratrelais een verbinding te maken met de accu, als je contact aanstaat en alles wekrt start ie misschien ook nog.
Als de startmotor okay is dan; Het draadje wat vanaf je contactslot komt moet je dus een nieuw te plaatsen relais aan laten sturen welke een hoofdstroompje vanaf je accu doorstuurt naar het startrelais en klaar is KEES.
Theo Romeo
Afbeelding

Terug naar “Projecten”