Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 75 voor trackdays 1059 kg

di mar 09, 2010 20:27

Door een backfire klapt de uitlaat niet toch?
Is de rubberen slang naar je lmm niet gescheurd?
Of één van de 6 kleinere rubberen mofjes tussen je inlaat en het blok?
Thanks voor de tip, zal morgen even kijken. Had wel de buis alvast schoongemaakt en en gecheckt maar de mofjes nog niet.
Als je volgas rijdt, kijkt de ECU toch niet naar je lambdasensor.
Het enige dat je doet als je m loskoppelt is je mengsel verzieken in deellast, daar schiet je weinig mee op
Okay dan heeft het dus geen zin om de boel te veranderen, want die acht pk zit er toch niet in....Zal van het weekend nog eens even heel goed naar de uitlaat kijken.
Of je moet er een ouder systeem opzetten, maar daar schiet je m.i. niks mee op...
Programmeerbaar systeem met betere ademhaling voor het blok brengt je wel wat.
Hmmmm interessant, staat volgens mij een heel stuk over op gtv6.com, zal eens even kijken.
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 950
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: 75 voor trackdays 1059 kg

di mar 09, 2010 22:09

Yep. gtv6.com is the place to be. Maar als je voor de Kdfi gaat kan ik je ook een heel eind helpen en zelfs Files aan leveren die al bijna klaar zijn.
Mijn 75 v6 loopt er ook op (nog wel op de feul only variant maar dat kan zo omgezet worden)
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: RE: 75 voor trackdays 1059 kg

wo mar 10, 2010 21:08

Yep. gtv6.com is the place to be. Maar als je voor de Kdfi gaat kan ik je ook een heel eind helpen en zelfs Files aan leveren die al bijna klaar zijn.
Mijn 75 v6 loopt er ook op (nog wel op de feul only variant maar dat kan zo omgezet worden)
Geweldig aanbod! Ga me eerst even verdiepen in de materie en zal over een weekje bij je terugkomen om het 1 en ander door te spreken. Heb er namelijk de balle verstand van... :oops: Maar zal een geweldige verbetering zijn in power daar ben ik van overtuigd!
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 voor trackdays 1059 kg

do mar 11, 2010 09:49

In de redline van deze maand staat een heeeeeel erg interessant artikel namelijk het effect van lichtere wielen op de rondetijd. Als testauto hebben zij een Audi tt quattro gepakt. Standaard weegt een tt velg 13.24 kg en zij hebben daarnaast een wolfrace pro-lite wiel met een advan band in de maat 215/45x17.standaard. type velg had ook deze band. Oh ja de velg weegde 8.39 kg. circuit was bruntingthorpe proving ground. Zij hebben verschillende testen gedaan en van twee waren de resultaten echt opvallend. Rondetijd met standaard velg was 1 minuut 34 en met de wolfrace 1 minuut 31. De 80 tot 120 tijd was standaard 17.6 en met de wolfrace 6.8.uiteraard even in mijlen per uur en met de pook in zes. Hiermee is wel bewezen dat het loont om je velgen zo licht mogelijk te hebben.
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
veur t.s.
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 07, 2006 22:10
Locatie: Paramaribo en Assendelft

Re: RE: 75 voor trackdays 1059 kg

do mar 11, 2010 11:21

De 80 tot 120 tijd was standaard 17.6 en met de wolfrace 6.8.uiteraard even in mijlen per uur en met de pook in zes. Hiermee is wel bewezen dat het loont om je velgen zo licht mogelijk te hebben.
dat geloof ik niet je mist 10 sec.
vroeger: Giulietta1.8, alfetta gtv2.0,2xgtv/6, 33 1.7qv '88, alfetta 1.8,alfa75 3.0, 33 1.7 qv, 146 1.6ie, 145 1.4ie
nu: alfa 75 1.6ie(2.0 ts)'90, alfa 33 1.7 8v '89, 147 1.6, 145 1.7 16v

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 75 voor trackdays 1059 kg

do mar 11, 2010 12:14

16.8 :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 voor trackdays 1059 kg

do mar 11, 2010 12:29

Sorry, het moet inderdaad 16.8 seconden zijn, bij de samenvatting :oops: ( met alle testijden bij elkaar) stond 6.8 seconden maar in de tekst zelf staat 16.8...
Laatst gewijzigd door elogiov6 op do mar 11, 2010 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 voor trackdays 1059 kg

do mar 11, 2010 15:29

Alle gewichtbesparing in je aandrijflijn heeft heel veel invloed.
Lichtgewicht vliegwiel, lichtgewicht krukaspoulie, lichtgewicht koppeling. Zelfs je baktandwielen kan je lichter maken.
Dit is allemaal te koop overigens aan de overzijde van de plas (http://www.performatek.com)
Hij verkoopt ook team dynamics wielen om het af te maken.

De cardanas moet eigenlijk ook van carbon want die jongen weegt ook flink, maar dat is een duur grapje.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: 75 voor trackdays 1059 kg

do mar 11, 2010 16:04

Alle gewichtbesparing in je aandrijflijn heeft heel veel invloed.
Lichtgewicht vliegwiel, lichtgewicht krukaspoulie, lichtgewicht koppeling. Zelfs je baktandwielen kan je lichter maken.
Dit is allemaal te koop overigens aan de overzijde van de plas (http://www.performatek.com)
Hij verkoopt ook team dynamics wielen om het af te maken.

De cardanas moet eigenlijk ook van carbon want die jongen weegt ook flink, maar dat is een duur grapje.

Groet, Pieter
Aandrijflijn gaat met name om het versnellen van de delen - de aandrijfas is welliswaar zwaar, maar de roterende massa is wel dicht bij het rotatiepunt gegroepeerd. De massa van de aan te drijven wielen spelen inderdaad ook hier mee.

Maar het effect van lichte wielen is met name bepalend voor het gyroscopisch effect en daarbij horende krachten. Probeer eens een fiestwiel aan 1 zijde van de as van richting te veranderen nadat je er net een slinger aan hebt gegeven en het keihard ronddraait...ben benieuwd naar de uitdrukking op je gezicht. Leuke mind-game,

Daarnaast zitten de wielen ook nog eens heel ver van het zwaartepunt van de auto gemonteerd (op de 4 hoeken) - gewichts-besparing op delen ver van het zwaarte punt heeft het meeste zin. Wederom, die aandrijfas loopt nagenoeg door het zwaartepunt en doet niet zoveel. Pak eens een bezem vast in het zwaartepunt (dus bij de bezem) en zwaaien maar. Dat is het effect van de aandrijfas in bochten. Pak hem nu aan het uiterste puntje van de steel en zwaaien maar. Dat is het effect van het wiel.

Bedenk nu dat je het fietswiel aan de bezem vastmaakt (dus bij de 'veger'), pak de bezem aan het eind van de steel vast, geef het wiel een zwiep en zwaaien maar....dan weet je hoe het zit.

Aldus mijn theorie van de koude grond.

/Hans

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 voor trackdays 1054 kg

di mar 16, 2010 20:59

Bovenstaand verhaal is erg interessant hans!

Nog niet begonnen met het zoeken naar de oorzaak van de backfire maar dus wel begonnen met verhelpen van detakkeherrie :-) Gehele uitlaat (middendempervervanger eind einddemper is ongeveer een cm naar achteren cq naar boven toe geschoven. Tevens waren de pijpen voor de kat helemaal door en zaten er diverse kleine gaten in. Geprobeerd om de boel te repareren maar helaas... die is niet gelukt. Daarom de kat en de middendemper weggehaald en de" rechte pijpen" uitlaat eronder geschroefd. Gewichtsverschil was 5 kg! Foto's komen morgen...
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: 75 voor trackdays 1055 kg

di mar 16, 2010 21:12

Voor programmeerbaar MM systeem neem eens contact op met JV Engineering genoeg ervaring, creatieve geest en vermogensbank om direct te rollen. En niet te duur.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 voor trackdays 1054 kg

wo mar 17, 2010 13:49

Bovenstaand verhaal is erg interessant hans!

Nog niet begonnen met het zoeken naar de oorzaak van de backfire maar dus wel begonnen met verhelpen van detakkeherrie :-) Gehele uitlaat (middendempervervanger eind einddemper is ongeveer een cm naar achteren cq naar boven toe geschoven. Tevens waren de pijpen voor de kat helemaal door en zaten er diverse kleine gaten in. Geprobeerd om de boel te repareren maar helaas... die is niet gelukt. Daarom de kat en de middendemper weggehaald en de" rechte pijpen" uitlaat eronder geschroefd. Gewichtsverschil was 5 kg! Foto's komen morgen...
Met die rechte pijpen zou ik wel oppassen als daar geen flexibel stuk tussen zit, de motor "leeft" behoorlijk en die flexibele stukken heeft Alfa er niet voor niets in gezet.
Zelf heb ik std spruitstukken, std voorpijpen en de rest CSC, klinkt leuk en is aardig geprijsd.
Overigens heb ik zojuist 275 lbs/inch (you do the math ;-)) achterveren besteld met instelbare veerschotels om mooi de 27mm torsies te compenseren.
Dan heb je goed vergelijkingsmateriaal voor jouw setup.
Groet, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4154
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: 75 voor trackdays 1054 kg

wo mar 17, 2010 14:05

Mijn GTV6 had ook rechte pijpen zonder flexibele stukken, dat ging ook altijd goed...
En daar was ik ook niet te zuinig op qua driftacties en polderweggetjes...

Dus het kan wel zonder!

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: 75 voor trackdays 1054 kg

di apr 13, 2010 18:00

Zooo daar ben ik weer sinds lange tijd.... Backfire ellende is voorbij, door nieuwe bougies en een nieuwe verdeelkap en een grondige schoonmaakbeurt. Zoals gezegd zitten de rechte pijpen en nu onder met een einddemper van RJP. Door het ontbreken van middendemper en kat een enorme teringherrie....Gewoon teveel en het prachtige brullen van de v6 is niet meer te horen. Komt dus een DB killer in en heb ergens op een site dunne langwerpige middendempers gezien voor amerikanen. Dat komt er hoogswaarschijnlijk ook onder.

Tot slechts 4000 toeren.....

http://www.youtube.com/watch?v=_G8s7RMQbzU
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: 75 voor trackdays 1054 kg

di apr 27, 2010 17:39

De 27mm torsies en 50kg veren zijn gemonteerd, het is echt een andere auto geworden.
Ook voor 2 en achter 4cm gezakt, en 16 inchers eronder met ET15, graadje camber en max caster (5 gr) zodat de wielen nét niet tegen de wielkasten komen.

Stuurt als een mes, het insturen is echt weer zo direct als ik het gewend ben (in een racer ;-)) .
Het enige is dat de gele koni's de 50kg achterveren niet bijbenen, aan de voorzijde lukt het ze vrij aardig. Wellicht tzt dus laten revalven en iets laten inkorten.
Achter ben ik van 23kgf/cm Alfaholics veren geupgrade, dus dat verklaart het wel. Std veren zijn volgens mij iets van 15kgf/cm.

Op een klinkerweg is het stug, maar niet dodelijk, en echt nog goed te doen qua comfort.
En omdat het stugger is raak ik niet de grond op drempels en kuilen hier in de stad, wat voorheen met de verlaging achter echt een probleem was.
Tzt zal ik er wel een fotootje van posten, mocht je interesse hebben.
Al met al voor een "prikkie" (tov RS set) een mooi onderstelletje nu dat niet de eerste winter direct wegroest. :D

Helaas dankzij onze griekse vrienden wordt het setje met de dag duurder.

Overigens hoorde ik dat het ook mogelijk is om je V6 vliegwiel af te draaien, daar is veel te halen.
Je kan m na afdraaien weer laten "off-balancen" zoals ie origineel is.
Mocht mijn motor er nog een keer uit moeten :oops: dan ga ik dat zeker laten doen.

Groet, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Projecten”