zonder tanden poetsen, ben ik begonnen met een revisie projektje: De nog redelijk goede bak van de donor-Bert voorzien van
nieuwe synchro ringen, en deze na revisie in gebruik nemen.
Stap 1: Een tandenborstel, bakje ontvetter, avondje in de tuin en schrobben maar

Stap 2: Onderdelen halen bij Arese: Vier hagelnieuwe synchro ringen van Goetze, keerringen, naald- en kogellagers van prise-as,
nieuwe boutjes en borgplaajes voor schakelgaffels en een staartstuk-rubber.

Stap 3: Demonteren. Beetje lezen in de Brooklands Owners Workshop Manual en een 1750 handleiding: Beiden niet erg accuraat
of kompleet, maar voldoende om mee te werken. De (slechte) foto's zijn volgens mij allemaal van een bak voor staande pedalen en
Giulias met stuurversnelling. Uiteraard ook de "Scatola del Cambio" artikelen van Dre uit de Klaverblaadjes er bij gepakt; die zijn heel
wat duidelijker en kompleter dan die boeken. Nogmaals hulde aan Andretti!
Het loshalen van het achterhuis wordt door alledrie beschreven alsof het een eitje zou moeten zijn: In z'n drie zetten, huis loskloppen
en afnemen. Ik heb er vreselijk mee zitten hannessen, en uiteindelijk die ontluchtingszeefjes links en rechts losgehaald zodat de
schakelgaffel wat meer ruimte kreeg en ik dat huis eraf kon krijgen. Zal weg onwennigheid zijn geweest. Bij het loshalen van de "zeefjes"
viel er overigens aan een kant een dikke ring uit, en aan de andere kant een dunne ring en een veerring. Ik weet niet meer wie aan welke
kant zat; als iemand dat weet hou ik me aanbevolen...
Daarna:
1. Bak splitsen (helft waar de nivo-plug zit boven houden)
2. arreteer veertjes/kogels loshalen
3. alle schakelvorken loshalen van de schakel-assen
4. schakel-assen eruit trekken, oppassen dat de drie kleine vergrendel stiftjes niet kwijt raken
(Heeeee, hoorde ik nou "plop" iets vallen in mijn bakje olie ...?)
5. schakelvorken eruit
6. uiteindelijk de assen eruit lichten: Prise-as (ingaand), hoofd-as (uitgaand) en hulp-as

Voor het loshalen van de lagers en synchro naven op de de prise-as en hoofd-as heb je een akelig lange poelietrekker nodig. De boeken
vergeten dat even te vermelden, Dre niet .....
Maar goed, als je die in elkaar gefabriekt hebt gaat het loshalen redelijk eenvoudig. Alleen het prise-as lager was lastig; de pootjes van de
poelietrekker waren te dik, dus die is met een speciale mes-trekker losgehaald. (Ik geloof dat zo'n ding mes-trekker heet, in ieder geval...).
Het vervangen van de synchro ringen is voornamelijk een gevecht met die belachelijk zware seegerringen. Wat een krengen zijn dat!
Terwijl ik toch echt goed passende seegerringtangen heb.
Het binnenwerk van de synchro's is een wonderlijk geheel. Ik ben verbaasd over de hoeveelheid speling tussen de veren en de
halve maantjes. Het geheel schijnt te werken als een soort oplooprem, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Laatste foto is van de spullen van de hoofd-as aan het spit: Goed te zien zijn de nieuwe synchro ringen op 2 en 1, en de oude
synchro op de 5. Deze is wel omgedraaid zodat het ongebruikte deel nu gebruikt gaat worden.

Volgende keer verder...Sincronizzato cambio!