Eric
Advanced Member
Advanced Member

Zomer projektje: Revisie 105 bak

vr jul 28, 2006 22:54

Omdat mijn versnellingsbak nu toch wel behoorlijk begint te kraken, en het me wel eens leuk lijkt van 3 naar 2 te schakelen
zonder tanden poetsen, ben ik begonnen met een revisie projektje: De nog redelijk goede bak van de donor-Bert voorzien van
nieuwe synchro ringen, en deze na revisie in gebruik nemen.

Stap 1: Een tandenborstel, bakje ontvetter, avondje in de tuin en schrobben maar
Afbeelding

Stap 2: Onderdelen halen bij Arese: Vier hagelnieuwe synchro ringen van Goetze, keerringen, naald- en kogellagers van prise-as,
nieuwe boutjes en borgplaajes voor schakelgaffels en een staartstuk-rubber.
Afbeelding

Stap 3: Demonteren. Beetje lezen in de Brooklands Owners Workshop Manual en een 1750 handleiding: Beiden niet erg accuraat
of kompleet, maar voldoende om mee te werken. De (slechte) foto's zijn volgens mij allemaal van een bak voor staande pedalen en
Giulias met stuurversnelling. Uiteraard ook de "Scatola del Cambio" artikelen van Dre uit de Klaverblaadjes er bij gepakt; die zijn heel
wat duidelijker en kompleter dan die boeken. Nogmaals hulde aan Andretti!

Het loshalen van het achterhuis wordt door alledrie beschreven alsof het een eitje zou moeten zijn: In z'n drie zetten, huis loskloppen
en afnemen. Ik heb er vreselijk mee zitten hannessen, en uiteindelijk die ontluchtingszeefjes links en rechts losgehaald zodat de
schakelgaffel wat meer ruimte kreeg en ik dat huis eraf kon krijgen. Zal weg onwennigheid zijn geweest. Bij het loshalen van de "zeefjes"
viel er overigens aan een kant een dikke ring uit, en aan de andere kant een dunne ring en een veerring. Ik weet niet meer wie aan welke
kant zat; als iemand dat weet hou ik me aanbevolen...

Daarna:
1. Bak splitsen (helft waar de nivo-plug zit boven houden)
2. arreteer veertjes/kogels loshalen
3. alle schakelvorken loshalen van de schakel-assen
4. schakel-assen eruit trekken, oppassen dat de drie kleine vergrendel stiftjes niet kwijt raken
(Heeeee, hoorde ik nou "plop" iets vallen in mijn bakje olie ...?)
5. schakelvorken eruit
6. uiteindelijk de assen eruit lichten: Prise-as (ingaand), hoofd-as (uitgaand) en hulp-as

Afbeelding

Voor het loshalen van de lagers en synchro naven op de de prise-as en hoofd-as heb je een akelig lange poelietrekker nodig. De boeken
vergeten dat even te vermelden, Dre niet .....
Maar goed, als je die in elkaar gefabriekt hebt gaat het loshalen redelijk eenvoudig. Alleen het prise-as lager was lastig; de pootjes van de
poelietrekker waren te dik, dus die is met een speciale mes-trekker losgehaald. (Ik geloof dat zo'n ding mes-trekker heet, in ieder geval...).

Het vervangen van de synchro ringen is voornamelijk een gevecht met die belachelijk zware seegerringen. Wat een krengen zijn dat!
Terwijl ik toch echt goed passende seegerringtangen heb.
Het binnenwerk van de synchro's is een wonderlijk geheel. Ik ben verbaasd over de hoeveelheid speling tussen de veren en de
halve maantjes. Het geheel schijnt te werken als een soort oplooprem, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Afbeelding

Laatste foto is van de spullen van de hoofd-as aan het spit: Goed te zien zijn de nieuwe synchro ringen op 2 en 1, en de oude
synchro op de 5. Deze is wel omgedraaid zodat het ongebruikte deel nu gebruikt gaat worden.
Afbeelding

Volgende keer verder...Sincronizzato cambio!
Laatst gewijzigd door Eric op wo aug 13, 2008 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 00694

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Zomer projektje: Revisie 105 bak

vr jul 28, 2006 23:05

Mooi verhaal, duidelijk zo met die pikturen ! :thumbs:

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr jul 28, 2006 23:28

Heerl fraai zo !!!. Is best een leuk klusje. Ga ik deze winter ook weer doen.(Nu de 3e die begint en ik moet de snelheidsmeteraandrijving van een 2.0 nog even overzetten. De synchronaven van de assen halen gaat ook heel mooi met een persje. :wink:

Het meest lastige aan deze klus is het (de)monteren van de bak achter het blok.

Tip: Smeer tusen de bakhelften een flinterdun laagje vloeibarepakking. ( Bv Innotec, easy gasked)
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op za jul 29, 2006 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 29, 2006 00:27

Tip: wissel ook even wat schakelmoffen om :!: Beter nog is één nieuwe tussen 1 en 2. Maar die van 5/r naar 1/2 verhuizen is een goed alternatief.
mof van 3/4 enkel omdraaien en die van 1/2 naar 5/r verhuizen. duidelijk zo? :roll:
Anders kan het resultaat wel eens tegenvallen en dat zou jammer zijn. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jul 29, 2006 09:27

Helemaal met Alessandro eens!! Vergeet de schakelmoffen niet. Anders is het nog half werk. Ze zijn helaas wel een beetje prijzig...
Als je echt netjes wil werken moet je ook de tolerantie tussen schakelgaffel en schakelmof controleren en zonodig terug brengen naar originele waarden. Dat betekend of ook een nieuwe schakelgaffel of de vingers van de gaffel nieuw materiaal opbouwen en vervolgens vlak slijpen of frezen. (heb je dus professioneel revisiebedrijf voor nodig) Maar dat word wel erg prijzig en strikt noodzakelijk is het niet. Zorgt wel voor wat meer klik-klak effect (kortere schakelwegen)
Let tevens goed op of de nieuwe synchro's niet al iets worden samengedrukt door de tanden van de "dogrings" die zijn opgestuikt agv tandenpoetsen. Heb ik zelf eens gehad met amerikaanse 105 bak. (kunnen niet schakelen :cry: )
Alles nieuw maar toch blijven kraken. Bleek dat synchro van 2 al werd "voorgespannen" door de beschadigde tandjes "dogring" waardoor die helemaal z'n werk niet goed kon doen. Oplossing bij beschadigde tanden van de dogring:
1) nieuwe of goede gebruikte zoeken
2) opgestuikte materiaal weg slijpen (!) :shock: Klinkt lomp werkt prima. En lekker goedkoop.

Mzzl,
DJ

Eric
Advanced Member
Advanced Member

za jul 29, 2006 22:11

@@lfa@lgra, ik ga er een vleugje blauwe Loctite gasket tussen smeren

@Alessandro en DJ, dank voor de tips!
Dit is mijn eerste bakrevisie dus alle info is zeer welkom

De grote wisseltruuk met de schakelmoffen was ook al door Dre beschreven:
5/r gaat naar 1/2 (met de r-zijde naar de 2-zijde)
3/4 omdraaien
1/2 gaat naar 5/r (met de 2-zijde naar de r-zijde)

Alleen: Deze bak is wel al een keer open geweest (Te herkennen aan de klodders
vloeibare pakking en hergebruikte moer op de uitgaande as), dus wat nu als
de vorige sleutelaar deze trick ook al eens heeft uitgevoerd? Dan zet ik dus
een versleten mof van 5/r weer terug... :-k
Ik zal de schakelmoffen scherp onder loep nemen: Zeker die ongebruikte kant van 5/R
moet te herkennen zijn. Fotootjes volgen nog wel.

De tanden van de dogrings lijken me redelijk goed; niet bloedscherp of opgestuikt,
en de synchroringen liggen er zonder veel spanning ingedrukt: Wel iets, maar dat lijkt
me wel OK.

Ik had al in het verhaal van Dre gelezen dat de tolerantie gaffel/mof 0.85mm moet zijn,
maar dat je dat ruim mag nemen. Ik zal het wel nameten, maar de gaffels en moffen hebben
geen slijtsporen dus ik was eigenlijk niet van daar veel aan te doen.
Voor zover ik weet is met deze bak niet gerace'd (wel stevig mee gereden...)

Volgende keer foto's van de schakelmoffen...Sincronizzato cambio!
SCARB 00694

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jul 29, 2006 23:08

Hoi Eric,

Dat is inderdaad het probleem van de wisseltruc: wat als iemand anders hem ook al gedaan heeft?! Correct opgemerkt. En aangezien een bak eronder vandaan halen en reviseren toch ook kostbare vrije tijd kost zou ik niet gokken en lekker nieuwe sychro's pakken en en schakelmoffen. Ondanks dat de krengen best duur zijn.
Dat van die schakelvorken was meer bedoeld als food for tought. Heb ik bij m'n eigen bak ook niet gedaan ondanks dat de toleranties aan de ruime kant waren. Schakelvorken zijn nog duurder dan schakelmoffen!!!
Vergeet de goede kwaliteits bakolie niet als je straks klaar bent!
Veel sleutel en schakelplezier.

DJ

O ja als je de bak toch los hebt zou je gelijk staartsrukrubber kunnen v/v voor stug exemplaar of de "hulpstukjes" eromheen zetten die Henk Prins op z'n website heeft. Slaat je bak niet mee tegen de tunnen bij stevige hobbels. (heb je last van als je sug ondrstel onder de wagen hebt en origineel staartstukrubber)

Eric
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 30, 2006 23:08

DJ,

De wisseltruuk gaat werken: Aan onderstaande foto is te zien dat de R-zijde (links)
van de R/5 schakelmof nieuw en onversleten is:
Afbeelding

De andere twee schakelmoffen hebben behoorlijk versleten tanden; op
de oude 2 zitten bijna geen puntjes meer; die zijn zowat vlak...

De schakelvorken van 3/4 en 1/2 zitten op 0.85mm, de schakelvork van
5/r heeft behoorlijk wat speling; zit wel op 1mm, maar ik denk dat ik
het maar zo laat.

Afbeelding

Die hulpstukjes in het staartrubber is een goeie tip! Ga ik wel doen.
Deze dus:
Afbeelding

Volgende keer weer verder... Sincronizzato cambio! :D
Laatst gewijzigd door Eric op wo aug 13, 2008 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 00694

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo jul 30, 2006 23:17

Hoi Eric, ja dat is duidelijk van die mof. En die schakelvorken. Ik heb het ook zo gelaten. Het houd een keer op.

Gr,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 02, 2006 10:57

Okay, gaat helemaal goedkomen zo! :thumbs:

Nog een tip, ter beoordeling en vergelijk van de schakelmoffen. Als je de Bak weer (gedeeltelijk) opbouwt, schuif dan met de hand de moffen over de synchromeshes en voel/ zie het verschil in stroefheid of niet natuurlijk. Als je ergens met heel weinig kracht al tandje op tandje duwt, is die betreffende mof aan die ene kant toch te ver versleten.
Ik verwacht op gond van het feit dat er nog niet eerder de wisseltruuk is uitgevoerd geen probleem, maar controleer/ beoordeel dat voordat je het zaakje definitief opbouwt. :idea: Noto bene, de test is dus zonder gemonteerde/ geborgde vorken! :wink:

Eric
Advanced Member
Advanced Member

zo aug 06, 2006 22:33

Aangezien er, door de grote wisseltruck, een behoorlijk versleten schakelmof op
de vijf komt de zitten (degene die voorheen op de 'een' zat) heb ik toch maar besloten
ook de synchro ring van de vijf te vernieuwen; ik zou toch stevig balen als zometeen
de bak fantastisch schakelt, op een krakende vijf na... (of erger een vijf die er af
en toe uitspringt...).

Nog even een plaatje hoe een versleten schakelmof er uit ziet: Dit is de 'twee'.
Zie het verschil met eerdere foto van de ongebruikte achteruit. Hier zijn de puntjes
op de tanden zo'n beetje helemaal 'weggepoetst'.
Afbeelding

Nog wat andere wetenswaardigheden: Violier Sr. vertelde me dat de prise-as lagers
van de 2-liter bakken anders zijn dan die van de lichtere bakken. Het lager in de
2-liter bak heeft een gedeelde binnen-schaal, die van de lichtere bakken heeft dat
niet. Heeft te maken met de zwaardere belasting van het lager die een andere konstruktie
met zich meebrengt.

Ook nog een plaatje van de stapel oude synchro ringen:
Afbeelding
Er zitten duidelijk glimmende plekken op, maar hoe versleten dit eigenlijk is weet ik
niet, daar mogen de geleerden op dit Forum iets over zeggen.

@Alessandro, ik heb de schakelmoffen op de nieuwe synchro's gedrukt: Gaat redelijk zwaar
dus ik heb goeie hoop dat dit een strak schakelend bakje wordt ...

Volgende keer weer verder.... Sincronizzato cambio! :D
Laatst gewijzigd door Eric op wo aug 13, 2008 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 00694

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Zomer projektje: Revisie 105 bak

ma aug 07, 2006 00:22

@Alessandro, ik heb de schakelmoffen op de nieuwe synchro's gedrukt: Gaat redelijk zwaar
dus ik heb goeie hoop dat dit een strak schakelend bakje wordt ...

Volgende keer weer verder.... Sincronizzato cambio! :D
Dan gaat het helemaal goed komen, echt waar! :D
Die onderste synchromeshring ziet er nog goed buikbaar uit. :wink:

Carabinieri
Full Member
Full Member

ma aug 14, 2006 13:42

Ziet er goed uit Eric, leuk om te volgen. Ik heb trouwens nog wel een bak om nog meer ervaring op te doen. :wink:

Succes verders.

alexgiulia
Newbie
Newbie

di aug 15, 2006 22:24

Eric,

Goed verhaal en zeker interessant. Bij mij is de versnellingsbak ook binnenkort aan de beurt. Mijn Giulia Super wordt compleet onderhanden genomen en dat betekent dus ook de techniek. Motor is binnenkort klaar en denk er al een tijdje over om dan de bak te doen.

Ik zal zeker jouw verhaal blijven volgen, alle goede info helpt en maakt het mij makkelijker.

Succes met de nieuwe bak!

Alex
Na 15 jaar noeste arbeid weer een Giulia Super van 1973 van de ondergang gered.
Gehad: 155 1.8 Sport, 156SW 1.8TS, 156SW TI 2.0JTS, 159SW TI JTD

Eric
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 16, 2006 23:15

Maar weer wat vragen voor de geleerden op dit Forum: Zijn de drie synchro naven
precies gelijk? Volgens mij wel: In het Alfa onderdelen boek staan ze alle drie onder
hetzelfde nummer, en ook als ik er aan meet kan ik geen verschillen ontdekken.
Het zou dus niet uit mogen maken welke synchro naaf waar op de as wordt geperst.
Afbeelding

Maaaaaar......
Er zit een naaf bij die een andere spiebaan lijkt te hebben: De naaf op 3/4 heeft
een vierkante spiebaan, terwijl de naven op 1/2 en R/5 en licht taps toelopende
spiebaan hebben. Hoort de naaf met de vierkante spiebaan eigenlijk op de grote spie
in de as waar de naaf voor R/5 en het achteruit tandwiel samen opgeperst zitten ?
Of maakt het geen bal uit, en zijn het naven uit verschillende produktie runs?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eric op wo aug 13, 2008 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB 00694

Terug naar “Projecten”