coendekorte

Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 09:35

Beste alfisten! :D (mooi woord :) )

Ik ben wezen kijken bij een 1972er giulia en die had op dit moment het volgende :

De koets was hard alleen de deuren hebben over een jaar ofzo een keer aandacht nodig, verder was ie goed hard! (alleen de kleur vind ik niet super (bardeaux rood)
Hij heeft rode koni's achter en gele voor maar de veren zijn pruts waardoor hij stuurd als een SNOEK :P
Verder zit er een 50% sper diff op en is de bak en de motor 10+ jaar geleden volledig opnieuw opgebouwd.. daarna is er met deze auto zo'n 6000km gereden.
De motor is een getunede 1750 bertone motor en zou rond de 150pk moeten leveren wat hij naar mijn gevoel niet "nog" niet doet. Deze auto heeft 3 jaar stil gestaan en nu heb ik interesse.
Ook zitten er 14" GB wielen op met goede banden.

Wat er dus naar mijn mening nog aan gedaan moet worden is het volgende:

andere veren, verstelbare draagarmen, nieuwe rubbers/powerflex bussen, dikkere staby, 15" wielen en eventueel een rolkooi en stoelen

Maar nu kom ik uit rond de 10.000 euro all inclusief,

is dit slim om te doen of zeggen jullie voor 10.000 heb je er eentje die klaar is of waarvan de staat NOG beter is..... of bouw er zelf 1 met een TS motor enz enz.. wat zijn jullie ideeën? (ps. heel nieuw EN oud forum gelezen!!)

Het voordeel is dat ik die jongens waar die staat erg vertrouw!!!! maar ik moet heel eerlijk zeggen... IK moet echt hemel en aarde verschuiven om DAT geld bij elkaar te krijgen en nu weet ik wel dat je niet alles tegelijk moet/kan doen maar al met al wordt het dan wel een dure bak..

bij voorbaat dank voor het meedenken!

groeten

coen


ps. ook even in een giulia gereden met een TS motor! reed erg soepel en voelde snel aan! :D
ps2. tips en trucs mogen op via msn... coendekorte @ hotmail.com

StefQV
Member
Member
Berichten: 129
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 22:48
Locatie: Antwerpen

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 10:06

Coen,
ik heb zelf een Giulia met 2.0l mekaniek. Ik heb deze wagen gekocht omdat de kas, bodem, dorpels, etc. zeer strak waren.
Dit was voor mij één van de voorwaarden bij de aankoop van een Giulia. Naderhand heb ik stap voor stap (in functie van de centjes) de wagen
aangepast: nieuwe schijfremmen, verlaagd, carterbescherming, starter, pomp koppeling etc.
Het voordeel hiervan is dat je je budget kan spreiden en dat je weet wat er aan de auto veranderd is.
Onderschat de roestduivel (deuren) nooit! Het is gewoonlijk altijd erger dan je denkt!
Wat het onderstel betreft: als je zeker bent dat het alleen een kwestie is van andere veren te steken dan is er geen probleem maar
als je diagnose fout is dan begint het pas..
Even samenvatten dus:
-De motor 1750 (als hij goed is natuurlijk) is een pluspunt. Met een 1750 kan je lekker scheuren. :twisted:
-De kleur van de wagen en de deuren kan je op latere termijn uitvoeren.
-De vraag is ook hoe de wagen 10 jaar geleden opgebouwd/hersteld is geweest? :?
-Als je zelf een handige harry bent (met verstand van zaken) kan je hier en daar besparen.
Voor 10.000 EURO!!!! kan je volgens mij een goede standaard Giulia vinden en deze zelf opbouwen.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening!
In ieder geval, veel succes met je beslissing :wink: enne... heb je foto's van de wagen?
Greetz
Stef
145 2.0 QV '98 | Giulia 2.0 '72 | Spider S4 '91 | 147 JTD '01

coendekorte

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 10:17

Stef,

bedankt voor je reactie! :D je snapt.. ik zit op hete kolen!:P

Ben zelf redelijk handig en anders mijn pa wel.. dat is het probleem niet echt helemaal. Ik ben alleen bang dat ik dadelijk een auto heb staan voor 10.000 euro en weer moet beginnen.
Volgens de mannan bij classicalfa in woerden is het een goede auto die goed gereviseerd is, zij hebben dit zelf toen gedaan, hij weet er dan ook veel vanaf. Over de ophanging maak ik mij niet zo druk want ik heb in principe de afspraak al staan dat als ik hem koop dat hij MOET sturen als een scheermes... want waar koop je anders deze auto voor :P

Het roest enz ben ik ook niet heel erg bang voor aangezien een vriend van mij een eigen erkende schade herstel bedrijf heeft dus dat zou ook nog goed komen.

Ik ben alleen zo bang dat ik dadelijk 10 rooitjes in de auto heb zitten en er nog weinig plezier mee kan hebben.

het gene wat ik graag zou willen:

Harde koets,
goeie wegligging (koni's verstelbare draagarmen etc etc)
kooi + stoelen
en een GOEIE 1750, 2000 of een 2.0 TS motor met alle toebehoren..

zou dit haalbaar zijn voor een leuk bedrag.. ? (want 10.000 euro heb ik NU gewoon niet.... of er moet iets onverwachts gebeuren! :P )

foto's zal ik ff voor kijken!

ps. voordeel is wel dat je dan weet wat er aan gedaan is.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 10:23

Wat doe je met je GB's :lol: 8)

als je ze kwijt wil, pm me plz 8) :wink:

coendekorte

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 11:05

nog mensen met andere tips/ trucs..?

Gebruikersavatar
Floor
Guru
Guru
Berichten: 1348
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:37
Locatie: Omg. Rotterdam

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 11:12

Oo==v==oO
Gib mir Benzin

Es fließt durch meine Venen
Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren
Herz und Nieren sind Motoren

coendekorte

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 11:15

thanks..

daar heb ik in gereden.. heerlijke auto.. rijd top! echt super maar ik vind de koets niet netjes en ik heb geen idee wat dat ding moet gaan kosten maar er zit een HOOP geld in!

die techniek in een harde en nette koets zou voor mijn geweldig zijn...

maarja.. die optie heb ik nu nog niet.. zit nu nog met die 1750 in mijn hoofd..

bedankt voor de tip iig.. en ik hou mij aanbevolen!

groeten

coen

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5577
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 11:30

deze auto kost zo`n 7000,=, dan heb je nog wat budget voor de koets. Heb de auto zelf niet gezien maar je bouwt hem er niet voor ! ook niet met een kogelharde strakke koets. Je hebt nog al wat wensen, en auto`s die daaraan voldoen voor een vastgesteld budget... ik geef je weinig kans!

Verkoper verliest behoorlijk op deze auto dat weet ik eigenlijk wel zeker!
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

coendekorte

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 11:36

je hebt ook helemaal gelijk hoor... het ding wat ik wil is gewoon moeilijk te vinden.. HELAAS...

Ik probeer gewoon even zo veel mogelijk informatie te vinden over wat er allemaal mogelijk is..

7000 euro is NIET veel geld voor die auto echt niet!!

zal eens overleggen met mijzelf :P

groeten

coen

ps. bedankt weer voor de reactie!

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 12:00

Ach, ik dacht ook dat de Giulia die ik zocht niet te vinden was... In elk geval niet voor de prijs die ik in mijn hoofd had, en in mijn portomonnee.. EN DIE IS KLEIN !!!!!!! :P :lol:

Maar, enkele maanden terug, werd ik getipt door een kennis en heb ik erachteraan gebelt. Auto stond destijds in Apeldoorn in een schuurtje achteraf. Onderzocht en ding was knikkerhard!!! We hoeven alleen het voorfront nog netjes te maken, meer niet. Dorpels netjes, 1e lak, uit '68, Super gewoon. (tis ook een Super 8) )
Ze was te mooi om waar te zijn, de beste man vroeg wat ze waard was, en vertelden dat het het waard was, wat de gek ervoor gaf... Die man heeft ons een aanbod gedaan en is hem 2 weken later langs komen brengen!!

Dussss, goed zoeken, en heb de tijd, Die Giulia komt heus wel. :wink:


Wijze woorden voor een (morgen 17 jarige) 16 jarige jongeman, maar het is echt zo!! :thumbs:

Gebruikersavatar
Carabinieri
Full Member
Full Member
Berichten: 473
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:45

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 12:43

Als ik je een tip mag geven. :wink:

Koop een zo harde en perfecte koets mogelijk die je nu kunt veroorloven, dit geeft je het meeste plezier (en waarde) aan een Giulia. Techniek is eigenlijk niet relevant, naderhand kun je die ook nog zo bouwen als je wilt. Die wensen kunnen door de tijd ook nog weleens aanzienlijk veranderen en daar heb je nu mooi de tijd voor.

En dat rijden als een 'snoek', doen ze volgens mij allemaal en is een bekend kwaaltje wat met enige inspanning wel op te lossen is. Bij mij eerste proefrit dacht ik dat de achterbanden wat leeg waren. :o

Als je budget 10.000 euro is zou ik voor deze gaan, een plaatje.

KLIK

Maar mag je wens nu vooral zijn om op het circuit te rijden, ga dan voor de techniek en dan ben je in Woerden op de juiste plaats. Maar realiseer wel dat je bij dit soort auto's je investering vaak niet weer terug ziet, een goed voorbeeld hiervan is bovengenoemde auto. De markt is hiervoor simpelweg kleiner.

Succes.

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 13:46

Precies zoals Giulia75 zegt, koop een zo goed mogelijke als je je kunt veroorloven. De staat van de koets is belangrijker als de staat van de techniek. Technische delen zijn nog volop verkrijgbaar, plaatwerk wordt een stuk moeilijker.

Langzamerhand opbouwen is ook veel leuker dan een exemplaar kopen wat al helemaal naar wens is (vind ik tenminste...). Je ziet de Juul dan steeds een stukje mooier worden en hebt het zelf allemaal gedaan of aangestuurd.

Over dat rijden als een Snoek (DS).... als je daarmee het schudden van de kont bedoelt, dat is makkelijk (nou ja... makkelijk) op te lossen en kost echt geen duizenden. Wat ik onder andere bij mijn Bertone gedaan heb en wat het ongeveer gekost heeft:

Draagarmbussen achter, type Montreal 80,00
Diabolorubbers reactietriangel, Polyurethane 28,11
N.O.S. Spica schokdempers achter 80,00
Mugello RVS Stabilisatorstang 145,00
Stabilisatorstang armpje Spider IV links en rechts 81,57
Bout voor Spider IV armpje, 2 stuks 65,00
Schokdempers Koni rood, voor 126,00

Alles bij elkaar net iets meer als 600 Euro voor de onderdelen.

En geloof me... met bovenstaande rijdt het al een stuk beter (lees: scherper).


[edit]voornoemde prijzen zijn van 2004 en kunnen dus inmiddels (behoorlijk) gestegen zijn [/edit]
Laatst gewijzigd door Egbertone op wo jun 21, 2006 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gtvco
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2799
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 01:04

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 14:52

Als ik moest kiezen,ging ik voor die van Aernoudt,dan houdt je nog wat budget over voor de carros nog wat op te knappen of over te spuiten.Maar ja ik moet niet kiezen helaas,dus sterkte met je beslissing

coendekorte

RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 15:13

Mensen.. bedankt voor jullie fantastische tips... Ik zal dit zeker allemaal meenemen.. Ik ga er nog eens hard over nadenken... ik ben wel duidelijk verliefd geworden op de giulia! beetje jeugd sentiment...:P (ben ook al 23 jaar oud :D )

vroeger met pa altijd naar het circuit om te kijken naar Squadra Bianca's..

Ik dank jullie voor de tips en ik hou jullie op de hoogte!

groeten

coentje!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Dilemma Giulia

wo jun 21, 2006 19:23

je snapt.. ik zit op hete kolen!:.
Dat is geen goede basis voor het kopen van een auto. Geduld moet je hebben. Laat je niet gek maken door jezelf. Slaap er een tijdje over. Als het gevoel niet wegzakt kun je opnieuw gaan bekijken wat je wil. Emotie is een slechte raadgever. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. :wink:

Terug naar “Projecten”