Gerrets
Guru
Guru

Goed ze is klaar!!r>De Bella is in het nieuwe rood!(foto'

vr jun 09, 2006 00:09

Update zie pagina 2
Na een lange tijd heb ik uiteindelijk alle kwalen van mijn 33 vervangen. Ze rijdt weer top met dank aan Da larenzo echt een wereldgozer!!

Al een tijdje was ik bezig met de gedachten mijn Bella opnieuw te spuiten, ze heeft namelijk van vroeger uit al verschillende kleueren en na een klap tegen de vangrail 2 jaar geleden is er het 1 en ander vervangen aan blik werk en tel ik nu in het totaal 7 kleuren rood.

Na het starten van een eerder topic ben ik via Bert Kanters aan een adres gekomen voor het halen van de geschikte kleur rood. Ik verheug me erop om aan dit project te beginnen. Dit zal zo ongeveer half augustus plaatsvinden. Spuitpistool is aanwezig maar de rest.......................

Ik heb tips nodig over hetgeen wat ik moet halen om dit tot een succes te lijden.

Wat ik wil weten:

- Soort schuurpapier;

- beste plamuur voor het bijwerken van deukjes;

- en wat ik nodig heb voor het spuiten?

hoe werkt dit ik heb verhalen gehoord over primer, kleur, en lak. daarnaast wordt er gesproken over verharder nu weet ik persoonlijk niet waarvoor dit dient.

Wat moet ik bestellen en wat moet ik met elkaar mengen? Heb wel eens een spatschermen gedaan met spuitbussen met primer-kleurlak en daarna blanke lak. Prima resultaat maar met een spuitpistool moet dit nog mooier kunnen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het starten van dit project.

gr Tom
Laatst gewijzigd door Gerrets op za sep 08, 2007 16:07, 8 keer totaal gewijzigd.
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Goed het is zo ver> mijn bella gaat in het nieuwe ROO

vr jun 09, 2006 01:21

Ik ben benieuwd wat je als eind resultaat verwacht, schuren en strak maken is echt geen gemakkelijke klus, zelf spuiten ook niet (er zijn hele boekwerken over verschenen)...Ik zou, zeker omdat het zo te zien om de eerste keer is, geen hoge verwachtingen van het eindresultaat hebben. Hoe dan ook veel succes ! ! En wel veel foto's plaatsen natuurlijk. :D

Erwin
Member
Member

Re: RE: Goed het is zo ver> mijn bella gaat in het nieuwe

vr jun 09, 2006 09:30

Ik ben benieuwd wat je als eind resultaat verwacht, schuren en strak maken is echt geen gemakkelijke klus, zelf spuiten ook niet (er zijn hele boekwerken over verschenen)...Ik zou, zeker omdat het zo te zien om de eerste keer is, geen hoge verwachtingen van het eindresultaat hebben. Hoe dan ook veel succes ! ! En wel veel foto's plaatsen natuurlijk. :D
Ik heb het ook allemaal zelf gedaan, was ook m'n 1e keer! Met veel geduld en kritisch zijn op je eigen werk kom je een heel eind.
Resultaat:
Afbeelding
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Mobster

vr jun 09, 2006 10:31

Dag Tom,

lijkt me een leuk project.

Schuren en plamuren is idd goed zelf te doen, inclusief plamuurverf spuiten, maar de vernis is het moeilijkste.

iig, heb ik het gedaan met mijn MB, staan ook alle specificaties van de te gebruiken verfsoorten in

http://users.skynet.be/mercedes-benz/tu ... aying.html

Groeten

Gerrets
Guru
Guru

za jun 10, 2006 00:16

Heb wel wat ervaring met spuiten van kleine delen maar compleet nog nooit gedaan en ook niet met zelf gemengde lakken altijd spuitbussen.

Je moet idd zeer kritisch zijn en dat ben ik absoluut, niet goed is opnieuw. Schuren zie ik idd tegen op maar het spuiten zie ik wel zitten als ik maar weet hoeveel ik moet mengen en hoe ik het aan moet brengen. Daarnaast, het kan niet slechter dan dat het nu is...............

@ Erwin dat ziet er toch strak uit, als het zo wordt dan klaag ik niet.

ik wil echt een tomaatrode kleur aanbrengem. En foto's gaan er zeker komen. (wanneer mijn camera het weer doet)

gr Tom
Groeten Tom

patje1100
Guru
Guru

za jun 10, 2006 09:47

Tom, het spuiten met een spuitbusje is andere koek dan het spuiten met een pistool.
Ga je metallic spuiten ? Dan moet je met verschillende druk werken om de metallic deeltjes te gaan laten "staan"

Het is een kwestie van heel veel geduld en met heel veel licht werken.. Het is wel heel erg leuk om te doen.

Laat je goed voorlichten.

Die mengverhoudingen kunnen ze je heel goed vertellen in de zaak waar je je verf gaat halen.

succes

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 10, 2006 15:30

ik wil echt een tomaatrode kleur aanbrengem. En foto's gaan er zeker komen. (wanneer mijn camera het weer doet)
:shock: Ik weet een beetje wat jij tegemoet gaat - petje af voor het initiatief - ik weet zeker dat je het geen 2e keer gaat doen.
Jammer want ik vind rosso één van de meest irritante kleuren (ook om te spuiten) Daarna is het één van de meest gevoelige kleuren qua onderhoud.

Wat je tegemoet gaat is een ongelooflijke bak werk voor een leek als jij.
Is zelf spuitklaar maken geen optie? Dan ben je tenminste al wat veiliger, want een goede spuiter kan voor het werk het resultaat van het aangeleverde nog eens onder de loep nemen.
Auto spuiten is toch een vak...Vraag het eens aan kerels die dit doen...
Ik heb de beste bedoelingen met je maar als ik de je opening lees dan zakt de moed mij al in de schoenen - moet je nog veel meer ervaring opdoen en is een complete auto gewoon veel te veel (veel te lang werk enz enz)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Maxtor
Guru
Guru

za jun 10, 2006 18:59

Ik zou ook zelf al het voorwerk gaan doen als ik jou was.... zo wil ik het uiteindelijk bij mijn type 1 ook doen. Gewoon alles zelf, dus schuren, strakmaken en evt. in de primer. Ook afplakwerk scheelt erg in kosten als je dat zelf doet. Dus dat de spuiter alleen een uiteindelijk laag aan hoeft te brengen, en dan zijn de kosten echt nog niet zo hoog....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Mobster

za jun 10, 2006 19:39

En de verf op waterbasis is net iets moeilijker te spuiten dan gewone verf.

(wel milieuvriendelijker)

Gerrets
Guru
Guru

za jun 10, 2006 23:20

Het is inderdaad een bak werk ik denk er ook absoluut niet licht over, alleen was ik vergeten te vertellen dat mijn vader de nodige ervaring heeft wat spuiten betreft. Hij heeft vroeger zelf ook altijd oldtimers opgebouwd. Dus spuiten met een spuitpistool is voor hem niets vreemds.

Het schuren en het klaarmaken daar gaat op zich de meeste tijd inzitten. Uiteindelijk ging het topic over hetgeen wat ik het beste kon gebruiken. ze ziet er momenteel zo uit maar de andere kant heeft verschillende kleuren rood :arrow: . Dus ik zal hoe dan ook mijn plan voortzetten! daarom ook graag info gevraagd.

Afbeelding

zo op de foto is het niet te zien maar ze heeft ook veel krassen en putjes.

De kleur die ik wil gaan gebruiken is "indy röt" das een mooie ferrari rode kleur.

gr Tom
Groeten Tom

Gerrets
Guru
Guru

ma aug 14, 2006 20:53

Vandaag begonnen met het schuren van de auto, alles heb ik in huis om de klus in orde te maken. Alles mooi kaal gemaakt, en wat me opviel eigenlijk nergens geen roest (zelfs niet om de tankdop) positief!
ben er lekker veel uurtjes druk mee geweest en het schiet al lekker op. Nu wilde ik hier op het forum oo foto´s erbij plaatsen, dus pak ik mijn camera en wil ik mooie pics maken...........camera kapot :? toen maar een autopsie gepleegd op de camera, helaas patìent overleden :cry:

dus helaas kan ik jullie niet met mooie plaatjes op de hoogte houden, echt heel jammer.

des al niet temin maak ik dit tot een goed einde.....................

wordt vervolgd..

gr Tom
Groeten Tom

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

wo aug 16, 2006 21:53

Een vervolgvraag:
Als ik mijn auto opnieuw wil laten spuiten en hem zelf spuitklaar wil maken (en strakzetten), wat doe ik dan met de bestaande (lak/primer)lagen? Lichtjes opschuren, oneffenheden vullen en primer erover? Of is helemaal kaalhalen beter? etcetcetc
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gerrets
Guru
Guru

za aug 19, 2006 16:40

phoe dat is moeilijk te zeggen, maar het belangrijkse is dat je hem opschuurt idd de gaatjes en oneffenheden vullen. En afplakken die primer hebben ze er zo op. Het scheelt natuurlijk als je het zelf doet.

Even terugkomend op mijn verhaal. MISSION FAILED, for now.
verkeerde lak!! lak kwam niet op glans en was na 24 u nog niet poetsklaar kon poetsen wat ik wilde maar begon niet te glimmen pas wanneer de lak eraf was begon ie te glimmen en zat ik bijna weer op de primerlaag.

dus met andere woorden KTU lak!! Na mijn vakantie f opnieuw in de lak zetten (de goeie) en dan is het voor elkaar. Het rood zit er namelijk zeer strak op!!

wordt vervolgd (na 1 week heerlijk Kreta)

gr Tom
Groeten Tom

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 19, 2006 19:47

probeer een goede autolak te krijgen, bv Spies Hecker of Glasurit. Spuit hem dan in twee lagen, dwz de kleur en als finish een blanke laklaag. Voordeel hiervan is dat ie altijd glimt en minder verkleurd.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo aug 20, 2006 09:40

dus met andere woorden KTU lak!! Na mijn vakantie f opnieuw in de lak zetten (de goeie) en dan is het voor elkaar. Het rood zit er namelijk zeer strak op!!
Pas wel op dat de laklagen elkaar niet opvreten. Dan moet je straks voor de 3e keer aan het schuren.

Terug naar “Projecten”