SanderQV
Member
Member
Berichten: 132
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

Diagnose software

ma mei 15, 2006 00:46

In dit topic wil ik jullie informeren over software die ik geschreven heb, om een eenvoudige diagnose op de elektronische modules van je auto uit te voeren.

Voor de moderne varianten had ik al wat langer kwp2000 software: KWP2000Test.

Maar sinds vandaag heb ik eindelijk ook een eerste software versie voor het oudere kwp71 protocol : KWP71Diag!
Een van de eerste Alfa's waar dit protocol gebruikt werd, was de Alfa75 twinspark, met ML4.1 motronic. Dit is ook de versie waarop ik de software getest heb. Ik denk dat dit zelfde protocol gebruikt is tot en met bijv. de m2.10.4 motronic. Daarna (1998..2000) is men overgestapt op het kwp2000 protocol.

De benodigde hardware is een zogenaamde (K)KL-interface, die de K-line en eventueel L-line (oudere types) van je auto verbindt met de de seriele poort of USB poort van je PC.

Misschien zijn er mensen die er wat aan hebben.
Tevens hoop ik commentaar te kunnen gebruiken om de software te verbeteren.

UPDATE 2011:
Even in het kort een aantal dingen die in deze (lange) thread staan:
-Inmiddels heb ik voor het kwp2000 protocol de uitgebreidere software UniDiagKwp2000 voor diagnose en uitlezen van realtime waarden
-Daarnaast heb ik voor het oudere kwp71 protocol de uitgebreidere software UniDiagKwp71 voor diagnose en uitlezen van realtime waarden, die alleen in combinatie met mijn interfaces werkt.
-Tevens heb ik voor Alfa/Fiat/Lancia aangepaste (ook airbag,abs) USB-OBD interfaces te koop, die in combinatie met mijn (en andere) software werken
De prijzen zijn:
33 euro incl. verznedkosten, USB - OBD interface (met aanpassing voor o.a. Airbag en ABS voor Alfa)
12 euro, verloopstekker OBD - 3-polig
Als je interesse hebt, stuur dan een mail of pb.

Groeten, Sander.
Laatst gewijzigd door SanderQV op za aug 13, 2011 15:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 10:14

Top! ik moet hier tzt een serieus mee aan de slag met de 75 V6!
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Soulfly
Member
Member
Berichten: 111
Lid geworden op: zo feb 13, 2005 09:13
Locatie: Groningen
Contacteer: ICQ

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 18:01

Ik heb even zitten zoeken naar de (K) KL-line schema's ... maar ben ik nu zo blind of begrijp ik weinig van de bijbehorende site's ?
Is hier een duidelijke (eenvoudig) van te vinden? :)

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 18:22

Wat kan je allemaal met deze software ??? Er waar kan je naar jouw mening het beste zo'n interface kopen ? Liefst zo'n zelfbouw ding, vind ik altijd wel leuk om zoiets is mekaar te solderen...

Andretti Molletti

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 19:38

Hee Sander, helemaal geweldig!!! :thumbs:
Ik zal de oude interface eens erbij zoeken :)

Werkt de software ook onder DOS?? (W95/98)??
(oude laptop 386 in de auto)

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 19:48

Ja een goeie, waar draait het onder ???

Andretti Molletti

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 20:02

Zowie zo onder W2000 en XP maar de rest heb ik nog niet kunnen proberen ;)

Ik weet niet zoveel van besturingssytemen, maar het is windows georienteerd dus alle windosversies vanaf 95 lijkt me reëel..
(in XPpro draait het onder W95 simulatie dus....)
Maar voor de "wie wat bewaard heeft wat figuren " die een heel oude laptop over hebben (ik) is DOS ook wel handig ;)


Dus afwachten maar tot sandertje onder zijn 75 vandaan komt ;)

SanderQV
Member
Member
Berichten: 132
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 21:15

Het schrijven/aanpassen van de software nam al zoveel tijd in beslag, dat ik geen tijd meer had om wat interfaces en schema's bij elkaar te zoeken:). En aan de 75 heb ik de laatste tijd veels te weinig gedaan... Voor m'n software kan ik die trouwens ook niet gebruiken, want het is nog een V6 met jetronic. Ik heb hier echter nog een motronic van een twinspark liggen waar ik de software op test.

De benodigde interface, kan een heel simpel stukje elektronica zijn. Mijn software werkt in iedergeval met een interface met seriele/RS232 aansluiting. Met USB (en bijbehorende drivers) heb ik nog niet getest en dat werkt waarschijnlijk niet. Afhankelijk van het autotype, heb je een interface met alleen een K-line of een K en L-line nodig (meestal oudere types).
Een heel simpel schema met K en L-line is hier te vinden: http://hem.passagen.se/tomasf/obd2/
Kant en klare interfaces en enkele schema's staan bijv. hier:
http://www.ecufix.com/shop/index.php?ma ... ex&cPath=1
http://www.msmax.nl/obd/index.htm
http://www.skpang.co.uk/
http://www.id2.cz/obd2_enter_x.htm
http://www.blafusel.de/misc/obd2_start.html
Verder gewoon bij google zoeken op KKL-interface, KL-interface, OBD, rs232, iso9141, ......

De software zou onder elke windows versie moeten draaien, ook w95 (alleen nog ouder denk ik niet).

Op dit moment kun je:
-identifiactie lezen
-foutcodes lezen en wissen
-gemeten waarden ADconverters uitlezen

Voor de foutcodes wordt nu alleen nog een nummer weergegeven. Het is de bedoeling dat hier een lijst bijkomt met wat welke foutcode betekent. Voor het kwp71 protocol weet ik echter nog niet zeker hoe universeel deze foutcodes voor de verschillende modellen zijn....

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1023
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 21:27

Werkt dit ook voor mijn 164 TS uit 1997 (M1.7)?
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 21:58

Dit lijkt me helemaal geweldig, maar lijkt mij net een beetje boven de pet; waar ik m op aan moet sluiten bij mijn 75QV en mijn compu, hoe ik dit allemaal ga laten draaien....wel een avontuur...
Ik ga deze topic volgen om te kijken of er mensen zijn die het aan de praat hebben gekregen, want ik weet niet eens welke kabel ik zou moeten kiezen op bijvoorbeeld deze site http://www.ecufix.com/shop/index.php?ma ... ex&cPath=1
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 22:00

Alfa romeo: The art of the machine!

Andretti Molletti

Re: RE: Diagnose software

ma mei 15, 2006 22:13

Werkt dit ook voor mijn 164 TS uit 1997 (M1.7)?
test het eens :)

we zijn benieuwd!!!!

SanderQV
Member
Member
Berichten: 132
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

di mei 16, 2006 00:16

Ja, dat is er een die je kunt gebruiken met deze software. Belangrijk is echter dat Alfa (en alle andere fabrikanten) bij de oudere modellen niet de 16 polige OBD2 connector gebruikten, maar een andere connector. Hiervoor moet dan nog een verloop gemaakt worden. Bij bouwpakketjes kun je natuurlijk zelf direkt de juiste connector gebruiken.
waar ik m op aan moet sluiten bij mijn 75QV
Alfa heeft bijna altijd een driepolige connector gebruikt voor de diagnose aansluiting (totdat de 16polige OBD connector gebruikt werd).
Deze connector bevat een GND aansluiting(zwart), de K-line aansluiting (wit/rood) en eventueel de L-line aansluiting (blauw/wit).
De connector in het midden met groene rand:
Afbeelding
Testopstelling:
Afbeelding
Werkt dit ook voor mijn 164 TS uit 1997 (M1.7)?
Dat zou moeten werken.

Groeten, Sander.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 132
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Diagnose software

ma mei 22, 2006 23:27

Hier nog een goedkoop bouwpakketje:
http://www.svedri.de/index.php?cat=c14_ ... uning.html

Ben momenteel bezig met toevoegen van lijst met foutcodes en eventueel de mogelijkheid van lezen van realtime data.

Groeten, Sander.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Diagnose software

di mei 23, 2006 17:03

Dat laatste ben ik erg nieuwsgierig naar...

Terug naar “Projecten”