arjan900

RE: Diagnose software

vr apr 23, 2010 23:55

Een instabiele verbinding heeft met de Latency van de USB-port te maken. Die staat te hoog. Deze kan je lager zetten. Lees dit artikel eens. Het heeft bij mij gewerkt.
http://www.fiatecuscan.net/HowToUse.aspx

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Diagnose software

ma mei 17, 2010 21:13

Ik heb nu ook het diagnose kabeltje binnen. Ongeduldig als ik ben het e-mailtje van Sander niet afgewacht en Unidiag voor KWP2000 van de Yahoo groep afgehaald. :lol:
Ik ben bezig geweest op mijn 156 1.9 JTD uit 1999. Met de 1.9 JTD EDC15 def file krijg ik communicatie. Vinkje Echo after send uitzetten en 5 baud init gebruiken.

Het werkt op zich wel aardig alleen lukt het niet om de DTC's te lezen in het DTC scherm. In het debug scherm heb ik ze wel gezien.
Verder geeft hij bij de ECU ID info aan: Definition not correct, data received shorter than description. Dit geeft hij ook bij de realtime data aan alhoewel hij daar af en toe wel de data er tussen door laat zien. Op een aantal parameters gecontroleerd. Debug scherm laat een eindeloze rij zien van: Error in chk rcvd

Wat heb ik gemist/doe ik verkeerd?
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

di mei 18, 2010 09:51

Ik heb nu ook het diagnose kabeltje binnen. Ongeduldig als ik ben het e-mailtje van Sander niet afgewacht en Unidiag voor KWP2000 van de Yahoo groep afgehaald. :lol:
Ik ben bezig geweest op mijn 156 1.9 JTD uit 1999. Met de 1.9 JTD EDC15 def file krijg ik communicatie. Vinkje Echo after send uitzetten en 5 baud init gebruiken.

Het werkt op zich wel aardig alleen lukt het niet om de DTC's te lezen in het DTC scherm. In het debug scherm heb ik ze wel gezien.
Verder geeft hij bij de ECU ID info aan: Definition not correct, data received shorter than description. Dit geeft hij ook bij de realtime data aan alhoewel hij daar af en toe wel de data er tussen door laat zien. Op een aantal parameters gecontroleerd. Debug scherm laat een eindeloze rij zien van: Error in chk rcvd

Wat heb ik gemist/doe ik verkeerd?
Niet zoveel. De EDC15 is in veel varianten geleverd en die uit 1999 praat nog niet helemaal dialectloos.

Je hebt DTCs? Ik neem aan dat jij wel weet hoe je die moet vertalen in iets leesbaars en hoe je dan een diagnose moet doen. ;)

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Diagnose software

di mei 18, 2010 17:18

Ah, die verrekte dialecten ook :lol:
Ik ben al niet echt een fan van KWP2000; UDS of nog liever SAE-J1939 laten veel minder interpretatie over aan fabrikanten. Of nog liever OBDII met KWPonCAN; dat moeten de fabrikanten testen tegen een "gouden" scantool om te kunnen certificeren. En toen ze dat moesten hebben ze ook EOBD geleerd fatsoenlijk te implementeren.

Ik puzzel nog wel even verder. Ik zag dat het mailtje van Sander inmiddels binnen dus kan nu echt aan de gang.

DTC's al gevonden ja. Alfa gebruikte al de gestandaardiseerde P codes zo te zien. Maar toch vertrouw ik het pas genoeg om te gaan repareren als ik het zelf gezien heb via RealTime.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

di mei 18, 2010 17:36

Ah, die verrekte dialecten ook :lol:
Ik ben al niet echt een fan van KWP2000; UDS of nog liever SAE-J1939 laten veel minder interpretatie over aan fabrikanten. Of nog liever OBDII met KWPonCAN; dat moeten de fabrikanten testen tegen een "gouden" scantool om te kunnen certificeren. En toen ze dat moesten hebben ze ook EOBD geleerd fatsoenlijk te implementeren.

Ik puzzel nog wel even verder. Ik zag dat het mailtje van Sander inmiddels binnen dus kan nu echt aan de gang.

DTC's al gevonden ja. Alfa gebruikte al de gestandaardiseerde P codes zo te zien. Maar toch vertrouw ik het pas genoeg om te gaan repareren als ik het zelf gezien heb via RealTime.
Zoals jij zeker wel weet zijn DTCs alleen een hulpmiddel om te zien wat de ECU denkt waargenomen te hebben. Een diagnose stellen en van daaruit een reparatieplan maken zijn twee opvolgende stappen die ervaring en vakkennis vereisen. Vaak heb je aan een DTC wel genoeg om het defect te kunnen vaststellen, maar er zijn er genoeg die je de verkeerde richting opsturen als je niet weet hoe de storing wordt veroorzaakt. Bijvoorbeeld op de benzinemotoren krijg je nogal eens een "Lambda sensor integrator" melding die niets met de lambdasonde te maken heeft, maar met het feit dat de ECU de mengverhouding niet meer bijgeregeld krijgt. Dit is vaak veroorzaakt door een verlopen MAFsensor. Als je zoiets niet weet, kan je lambdasensoren vervangen wat je wilt, het probleem blijft bestaan. Bij diesels heb je ook vergelijkbare dingen. Storingen die worden veroorzaakt door hangende turbovanes of EGRkleppen uiten zich vaak in meldingen die op hele andere systemen van toepassing zijn.

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Diagnose software

di mei 18, 2010 21:33

In Sanders e-mail stonden nog wat hints voor de COM poort settings. Nu werkt alles prima.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

wo mei 19, 2010 09:53

In Sanders e-mail stonden nog wat hints voor de COM poort settings. Nu werkt alles prima.
Aha, ik dacht dat je de timingsettings had gevonden al.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

zo aug 01, 2010 17:06

Hoi,
Stationair toerental ging nog eens schommelen vandaar GTV nog eens aan de Sander QV draad gehangen.
Toerental is terug OK.
Ook fouten nog eens uitgelezen en alhoewel ik niets voel tijdens het rijden geeft hij als fout "code 1173 item not found"
Volgens de Italiaanse foutcodes die ik heb zou 1173 staan voor " Compenzsazione carburante a lungo termine a regime aumentato "
Vrij vertaald zou ik zeggen " Lange benzine compensatie bij hoog toerental "
Iemand enig idee wat me te doen staat?

Thanks
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

zo aug 01, 2010 18:38

1173 is bijna altijd het gevolg van een MAF die te ver "versleten" is. Hij krijgt dan het mengsel niet meer goed gecompenseerd. Als het goed is zit er op jouw auto een 5 pins MAF met ovalen stekker. Als dat zo is kan je een 7.22701.05.0 van Pierburg monteren. Te verkrijgen bij de betere automaterialenzaak, of op eBay.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

zo aug 01, 2010 20:37

Hoi Whizzman,
Waar bevind dat ding zich ergens, ik veronderstel op het gasklephuis maar eigenlijk geen benul van hoe zo iets er uit ziet en zie daar op eerste zicht niets met een ovale stekker.

Thanks
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

zo aug 01, 2010 22:24

Hoi Whizzman,
Waar bevind dat ding zich ergens, ik veronderstel op het gasklephuis maar eigenlijk geen benul van hoe zo iets er uit ziet en zie daar op eerste zicht niets met een ovale stekker.

Thanks
Er zit tussen je luchtfilterhuis en je gasklephuis een zwarte plastic koker met een stekker er aan. Meestal zitten er keurig 2 rubber moffen aan, eentje naar je luchtfilter en eentje naar je gasklep. Als je bij Alfa een nieuwe MAF bestelt, krijg je de hele koker. Als je die pierburg bestelt, krijg je alleen de sensor. Die moet je dan zelf met een torx met locknut (of met een handig tangetje) los maken.

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: Diagnose software

ma aug 02, 2010 18:16

Er zit tussen je luchtfilterhuis en je gasklephuis een zwarte plastic koker met een stekker er aan. Meestal zitten er keurig 2 rubber moffen aan, eentje naar je luchtfilter en eentje naar je gasklep. Als je bij Alfa een nieuwe MAF bestelt, krijg je de hele koker. Als je die pierburg bestelt, krijg je alleen de sensor. Die moet je dan zelf met een torx met locknut (of met een handig tangetje) los maken.
Je bedoeld op een fase 1 de LMM? Alhoewel Pierburg doet me wijfelen :?
Zo ja bij fase 2 die in het luchtfilterhuis?

Thanks
Italian cars = something else

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Diagnose software

ma aug 02, 2010 22:36

Bij een fase 1 zit ie echt tussen gasklephuis en luchtfilter in (145/146/155 etc) Bij fase 2 met M1.5.5 zit ie ook nog los in een buis. Fase 3 weet ik niet, maar volgens mij zit ie daar iig in een 147 ook nog gewoon los in een buis hoor. Fase 1 heeft een rechthoekige stekker met 4 polen, die is niet van pierburg te koop. fase2 en 3 hebben een ovalen 5 polige stekker.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Diagnose software

di aug 17, 2010 13:20

Vraagje, werkt de software ook op een Fiat Ducato 2.8 JTD uit 2005?
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Diagnose software

di aug 17, 2010 20:49

Vraagje, werkt de software ook op een Fiat Ducato 2.8 JTD uit 2005?
Dat zou wel moeten werken ja. "Engine" weet ondertussen precies hoe je JTDs uit moet lezen, dus als het je niet lukt kan je proberen of hij nog ideeen heeft. ;)

Terug naar “Projecten”