Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 18:07

Eindelijk kunnen we weer aan de slag, gezien het weer langzaam weer overeind krabbelt werd het tijd om weer eens iets aan mn 33'jes te doen, en gezien vorig jaar geheel in teken van de SW stond stond (Klik hier) is het nu tijd voor het andere meisje, de type 1 van de allereerste productiemaanden van de 33.

Deze auto heb ik vorig jaar gekocht bij Sergio, en sinds 15 januari 2005 in een stalling gezet gezien ik liever eerst de SW klaar wou hebben. Er zit een leuke geschiedenis aan deze auto, gezien deze in 2003 richting de Sud fabrieken in Italie is geweest zonder iets van problemen. Mochten meer mensen wat weten over deze auto, schroom niet om je verhaal in dit restauratie topic te plaatsen! Vandaag de auto opgehaald samen met Erik (alias turbodelta) die exact op de afgesproken tijd aanwezig was bij de staling en heeft de auto keurig netjes vervoerd!

De tijd heeft zijn sporen wel achtergelaten op de auto, maar goed, wat wil je na 23 jaar. Het chassis is wonderbaarlijk goed, moet wel iets aan gelast worden, maar het is bij lange na niet zo erg als mijn type 2 SW. De carosserie daarintegen is een stuk minder, er zijn veel roestblazen en plekjes, rond tankdop, deur randen, spatbordrand voor en rond het voorraam. Desondanks dat sprak het originele uiterlijk, en natuurlijk de zeldzaamheid mij ontzettend aan waardoor ik dr kocht.

Wat moet er gebeuren dit jaar, de lijst wordt steeds groter. Als eerste gewoon onderhoud, dus d-riemen, spanrollen, olie, ontsteking, carbs stellen, kleppen stellen etc etc. Daarnaast moet de remmerij voor weer gangbaar gemaakt worden, dus de klauwen moeten worden gereviseerd en nieuwe remblokken monteren. Gelukkig is deze auto elektronisch echt een wonder, op de toeter na (komt door een draadbreuk ergens onder het dashboard) werkt alles van de auto, dus elek ramen, lampen, klokje etc etc. De toerenteller werkt ook niet goed bedenk ik me nu ineens, daar moet dus ook nog iets aan gedaan worden.

Dit kan ik allemaal zelf af, alleen het laswerk, en eventueel spuitwerk dat kan ik zelf niet, dus daarvoor zal de auto uitbesteed gaan worden (Tom? :wink: ). Het grootste doel is om deze auto origineel te restaureren, dus niks niet verlagen of hippe velgen, maar wel nieuwe 'UFO' wieldoppen als die nog ergens te vinden zijn en een nieuw interieur. Zowieso een nieuwe bestuurdersstoel, deze is wel erg doorgezakt.

Wat foto'jtes van het oude beestje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra ik weer een digi camera heb zal ik foto's plaatsen van het meisje zoals ze er nu bijstaat hier thuis op de oprit. Voor de rest hoop ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte houden met foto's van de 'restauratie' van de type 1.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Don Pedro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:32
Locatie: Nieuw Vossemeer

RE: Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 18:47

Maxtor,

Mijn oude 33, mooi dat je hem alsnog heb bemachtigt. Toendertijd toonde je ook al interesse, maar was Sergio de 1e gegadigde.

Ik vind dit type het meest aansprekende en dat is daarom ook de enige reden dat ik hem toendertijd heb aangeschaft. De wagen komt oorspronkelijk uit de buurt van Zeddam, althans daar heb ik em gekocht bij een liefhebber van Alfa boxers want hij had ook nog aantal Suds staan.

Ik heb de 33 semi dagelijks gebruikt, daar werd ie niet beter van, maar technisch heb ik em wel altijd bijgehouden(koppelingcillinder vervangen, veerpootcillinders, bougies, banden, etc etc) De auto heeft ons nooit laten staan en ik ben er overal mee geweest, zelfs buitenland.

De onderkant was verrassend hard en we kwamen toendertijd ook niet veel gekke dingen tegen dan alleen de hangende koppeling en de ietwat optimistische toerenteller.

Veel plezier met de 33 en maakt em weer top.

MvG

The Don
teveel om op te noemen!!!

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 19:07

Pedro klopt, was toendertijd al erg geinteresseerd in de 33, zo'n unieke kom je immers niet vaak tegen.

Ik had al zo'n vermoeden dat de koppelingcilinder vervangen is, zag er erg nieuw uit namelijk. Het is ook erg goed te merken dat de auto goed onderhouden is geweest, het blokje loopt echt fantastisch. Heb wel het gevoel dat ik op een rijdende tijdbom zit ivm de d-riemen maar tot die vervangen zijn rijd ik er niet mee. Weet jij toevallig in hoeverre de km-stand van de auto klopt? Ik heb zelf wel het vermoeden dat deze klopt namelijk, en wat betreft de toerenteller, deze geeft nu helemaal niks meer aan, dus daar zal ik nog een keertje een nieuwe in schroeven.

Het zal geen volledige restauratie worden van deze auto zeker gezien ik als student niet extreem veel geld ter beschikking heb, maar ik ga mn best doen om dr weer representatief uit te laten zien.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 20:03

hey Maxtor

veel succes met het opknappen van deze liefde.
geweldig daschbord hadden de type`s 1 toch. :thumbs:

Dit jaar vast wel een keer ergens te zien

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 20:04

Leuke 33, hij ziet er zo van binnen ook gaaf uit.

Je kunt trouwens wel alvast beginnen met het embleem op je stuur recht te zetten :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 20:30

Stuur ligt al uitelkaar, toeter doet het niet zit ergens een draadbreuk meet nergens spanning namelijk vanaf het relais tot aan de aansluiting op het stuur, die ik draadje leggen rechtstreek naar massa vanaf relais: TUUUT. Embleem zit alweer recht :wink:
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: Opknappen 33 type 1

zo apr 02, 2006 22:45

Maxtor, erg gave 33!!!! Ik kom graag een keer bij je kijken als je het goed vind!

Wat betreft de claxon, bij mijn QV had ik dit zelfde probleem naar het vervangen van m'n stuurhuis hoezen. De claxon pakt de massa via het stuurhuis. Hud eens een massa kabel tegen het stuurhuis en probeer dan of ie het doet! Als ie het dan doet moet dus even een massa naar het stuurhuis leggen, ik heb bij mij een parker door de beugel gedraaid waarmee het stuurhuis aan de carrosserie vast zit. Op deze manier krijgt het stuurhuis dan van de beugel via de parker massa.

Groeten en veel succes!!!
Martijn
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

ma apr 03, 2006 19:42

Martijn, je bent welkom om een keertje te komen kijken. Wat betreft de claxon, ik meet wel massa vanaf het stuurhuis (gemeten vanaf de punten waar de schakelaar van de claxon het stuurhuis raakt) tot aan het schanier van de deur. Ik meet niks vanaf het relais tot aan het draadje bij het stuur, dus het moet ergens onderbroken worden. Zaterdag zal ik eens de boel onder het stuur lostrekken, en indien nodig even een nieuwe draad trekken.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: Opknappen 33 type 1

ma apr 03, 2006 19:50

Dan is het trekken van een nieuwe draad tussen relais en claxon (schakelaar/knop/drukker) de oplossing!

Groeten,
Martijn
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
TURBODELTA-116
Member
Member
Berichten: 193
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:40
Locatie: Beekbergen

Re: RE: Opknappen 33 type 1

ma apr 03, 2006 19:57

De wagen komt oorspronkelijk uit de buurt van Zeddam, althans daar heb ik em gekocht bij een liefhebber van Alfa boxers want hij had ook nog aantal Suds staan.
Bij Guido Bieleveldt ?? !!
Alfa 159 2.4 Autm
Alfa 147 1.6 TS G3
GTV Spider 916 3.0 V6 12 v 1996
Alfasud 1.2 L 1977
Alfasud 1.5 super 1979
Alfasud 1.5 Valentino 1981

Don Pedro
Junior Member
Junior Member
Berichten: 92
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:32
Locatie: Nieuw Vossemeer

RE: Opknappen 33 type 1

ma apr 03, 2006 19:58

Si
teveel om op te noemen!!!

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

za apr 08, 2006 15:47

Weer even een kleine update,

De toeter toetert weer, het bleek dat de afstand van het pieletje achter het stuur (op de stuurkolom) tot de metalen ring achterop het stuur te groot was en dus geen contact maakte. Heb het hele 'blok' met de knipperlichtstengel en ruitenwisserstengel opnieuwe vastgeschroefd met ringetjes zodat de afstand precies goed is nu. Weet niet hoe het komt dat die afstand er zat, wellicht dat het stuur nog verder op de kolom gedrukt kon worden, maar met het meebewegende dashboard durf ik niet flinke klappen te geven op de stuurkolom.

Volgende stap is de techniek, dus d-riemen spanrollen, remmerij voor weer gangbaar maken en blokken + schijven vervangen, vloeistoffen verschonen, filters, en de boel weer netjes laten afstellen.

Dan het laswerk en het cosmetische werk en dan weer rijden, en dan maar weer eens wat aandacht aan het andere auto'tje besteden.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

za apr 15, 2006 15:15

Zijn we weer,

Ik heb besloten om het toch even wat anders aan te pakken. In eerste instantie de techniek, dus voor nieuwe blokken, schijven, remklauwen reviseren en remslangen vervangen. Motorisch, nieuwe bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap, distributieriemen, spanrollen, luchtfilter en olie met oliefilter. Als de auto technisch helemaal in orde is dan eerst het kleine beetje laswerk voor de APK laten uitvoeren. Dan APK keuren en dan ga ik verder kijken naar het bodywork. Velgen moeten gezandstraald en poedercoated worden, kijken of ik nieuwe wieldoppen kan vinden ergens en nieuwe bandjes monteren. Voorlopig nog wel even zoet dus, volgende week een hele stapel onderdelen ophalen bij Tuynder.

Krijgen wij trouwens korting bij Tuynder met onze clubkaart?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

zo mei 07, 2006 20:17

Hele kleine update:

De 33 ligt nu technisch een heel stuk uitelkaar. Wachtende op delen van Tuynder die helaas veel verkeerd opgestuurd hadden. Wonder boven wonder komt eigenlijk alles zonder veel problemen los, ik heb nog niks afgebroken en weinig dingen die al afgebroken waren. Momenteel staat ze zonder remmen voor, bungelen alleen twee nieuwe remslangen, ligt de carb eraf, de dynamo, de beschermkappen van de d-riemen, bougies, verdeelkap en nog wat grut. Op het midden van het blok toch wel wat sporen van koelvloeistof lekkages gevonden, en veel slangen die er erg slecht uitzien. Maar dat is voor later, dan kan ik op de brug alle vloeistoffen eruit laten lopen, werkt een stuk makkelijker.

Wat nu te doen:

Zodra alle delen binnen komen:
- nieuwe bougies,
- nieuwe bougiekabels,
- nieuwe bobinekabel,
- nieuwe verdeelkap + rotor,
- nieuwe spanrollen,
- nieuwe d-riemen,
- nieuwe v-snaar
- nieuwe remschijven,
- nieuwe remblokken,
- oude remtangen reviseren,
- nieuw luchtfilter.

Zijn toch wel weer eventjes zoet als de delen binnen zijn. Vreemd alleen, kon op het vliegwiel niet het 'driehoek' merkteken vinden dat je gebruikt voor het naspannen van de d-riemen :? Iemand enig idee waar zich dat precies zou moeten bevinden, bij de SW had ik het vrij gauw te pakken....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Opknappen 33 type 1

di mei 30, 2006 20:58

We kunnen weer updaten. Inmiddels wacht ik al langer dan 5 weken op de delen tot die binnenkomen... waarschijnlijk komt donderdag alles binnen (dit heb ik vaker gezegd dus met voorzichtigheid).

Inmiddels ligt dus alles uit elkaar en vandaag na t werk even getracht de remklauwen uit elkaar te halen (ging eerst erg lastig, zaten muur en muur vast). 1 van de zuigertjes kwam zo los, de andere absoluut niet. Deze weer vol in de WD40 gezet en nu een kwestie van laten intrekken en morgen weer proberen.

Enkele foto's van de wel gedemonteerde zuiger.
Afbeelding
Mooi schoongemaakt en in goede staat (zit gelukkig geen corrossie op de zuigers of de cilinders)

De cilinder heeft wel een wat vreemde vlek, maar niks geen beschadigingen in het 'loopvlak'.
Afbeelding

De boel weer monteren met ATE vet, echter kan ik dit alleen doen als ik het revisiesetje heb.
Afbeelding

Vrijdag als ik dan wel alle delen heb waarschijnlijk de 33 weer helemaal in orde maken, zal dan ook foto's maken, maar zijn allemaal redelijk simpele klussen.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Terug naar “Projecten”