_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

zo apr 23, 2006 23:27


en doe je dan die owatrol door die s2u???

De s2u is trouwens geen poly urethan lak. Das een een poly uretan gemodificeerde alkyd lak. Word die ooit nog hard als je daar die olie door flikkert?
Het werkt mischien wel op een redelijk stabiel item als een boothuid maar op bewegends als een veerset. Ik weet het niet hoor.
Yep, daar meng ik 10% doorheen. Ik heb dit niet zelf bedacht, maar dit is de tip van giulia-tom. En ja, het hard nog steeds zeer goed.
De samenstelling van de s2u wist ik niet. Dan zie je maar dat je niet iedere verfwinkel kan geloven!

Hoe het zich staande gaat houden onder de veer weet ik niet, grote kans dat het wegslijt.
Maar dat is niet erg, de schotel is dik genoeg. Voor die tijd is de 33 wel ergens anders doorgeroest...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 09:46

ik heb ooit eens geleerd dat je niks van een veer mag afzagen omdat:
1. apk afkeur
2. je de veer karakteristiek beinvloed (en dat is ook meestal negatief)

verder blijft het een mooi project
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 10:06

ik heb ooit eens geleerd dat je niks van een veer mag afzagen omdat:
1. apk afkeur
2. je de veer karakteristiek beinvloed (en dat is ook meestal negatief)

verder blijft het een mooi project
Voor zover ik weet is het APK afkeur als de veer niet op spanning meer zit als de auto helemaal uitgeveerd is. zo heb ik in een KB gelezen dat je de 105 serie kan verlagen door korte stukjes van de wikkeling af te halen...
Dankzij het feit dat de Koni dempers korter zijn dan de standaard Boge exemplaren, zitten ze op spanning ondanks dat deze veren korter zijn dan de standaard veren.

bij puntje 2, komt m.i. een verschillende lengte links en rechts ook de veerkarakteristiek niet te goede. Het stukje eraf (bij 1 meer dan de andere) is dan ook gedaan om:
1. de veren even lang te maken, en
2. het begin en eind van de wikkelingen in hetzelfde verticale vlak te krijgen ten opzichte van het centrum van de veer, waardoor de bovenste schotel in de juiste positie gemonteerd kan worden.

En trouwens, je kan het uiteinde waar te zien is dat de veer is afgeslepen helemaal niet zien, dus hoe dat dan moet worden afgekeurd is mij een raadsel...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 10:40

bij de 4 moers veerpoten kan je de schotels draaien zodat ze goed komen te zitten, bij de met de 3 moers veerpoten zit de onderste vast zo ver ik het mij nog kan herinneren. Met andere woorden, dan kloppen die veren toch voor geen meter?
Dat ze bij de apk het niet kunnen zien omdat er een tuinslang omheen zit, is nog geen oplossing voor dit euvel vind ik persoonlijk.

Verder is inderdaad de koni langer dan de originele schokdemper, dit heb ik ook ondervonden met als gevolg dat mijn auto ook net wat hoger ligt als ervoor (2cm omhoog staat wel minder stoer, maar is wel veel beter rij-baar met al die irritante drempels in dit land).
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 10:53

bij de 4 moers veerpoten kan je de schotels draaien zodat ze goed komen te zitten, bij de met de 3 moers veerpoten zit de onderste vast zo ver ik het mij nog kan herinneren. Met andere woorden, dan kloppen die veren toch voor geen meter?
Dat ze bij de apk het niet kunnen zien omdat er een tuinslang omheen zit, is nog geen oplossing voor dit euvel vind ik persoonlijk.

Verder is inderdaad de koni langer dan de originele schokdemper, dit heb ik ook ondervonden met als gevolg dat mijn auto ook net wat hoger ligt als ervoor (2cm omhoog staat wel minder stoer, maar is wel veel beter rij-baar met al die irritante drempels in dit land).
Bij de viergaats bevestiging kun je die schotel inderdaad draaien maar daarmee pas je ook de stand van de veer aan. Aangezien de plek waar de poot door die schotel gaat niet in het midden van die schotel zit. De stand van die schotel en veer aanpassen wil je niet lijkt mij. Dan staat je veer immers schever/minder scheef als zoals het doro Alfa ooit bedoeld is. Ik ben ook geen voorstander van het inkorten van veren maar zou dat toch eerder doen als die schotels draaien.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 13:44

bij de 4 moers veerpoten kan je de schotels draaien zodat ze goed komen te zitten, bij de met de 3 moers veerpoten zit de onderste vast zo ver ik het mij nog kan herinneren. Met andere woorden, dan kloppen die veren toch voor geen meter?
Dat ze bij de apk het niet kunnen zien omdat er een tuinslang omheen zit, is nog geen oplossing voor dit euvel vind ik persoonlijk.

Verder is inderdaad de koni langer dan de originele schokdemper, dit heb ik ook ondervonden met als gevolg dat mijn auto ook net wat hoger ligt als ervoor (2cm omhoog staat wel minder stoer, maar is wel veel beter rij-baar met al die irritante drempels in dit land).
Bij de viergaats bevestiging kun je die schotel inderdaad draaien maar daarmee pas je ook de stand van de veer aan. Aangezien de plek waar de poot door die schotel gaat niet in het midden van die schotel zit. De stand van die schotel en veer aanpassen wil je niet lijkt mij. Dan staat je veer immers schever/minder scheef als zoals het doro Alfa ooit bedoeld is. Ik ben ook geen voorstander van het inkorten van veren maar zou dat toch eerder doen als die schotels draaien.
Heren, allen dank voor jullie opmerkingen en meedenken!

Reijnaje: :thumbs: het klopt wat je zegt. Zoals bij de 4 gaats veerpoten de onderste schotel draait, is dat bij 3 gaats de bovenste. Verder is er hetzelfde aan de hand, Alfa heeft een bepaalde uitlijning tussen de 2 schotels bedacht, en die wou ik niet gaan aanpassen.
Het afslijpen van de veer leek mij dus de mindere van 2 kwaden.

Alfa33qv, het klopt dus ook wat jij zegt dat afslijpen van de voorveren van een 33 geen goed idee is. Want dan ben je dus de uitlijning tussen de 2 schotels aan het aanpassen, en lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat de veer er dan uit kan springen.

Het alternatief is originele veren plaatsen, maar dat wou ik juist niet omdat ik een beetje wil verlagen.
Nu echter weet ik pas bij het lezen van het uitlijnrapport (inclusief rijhoogtes) of ik juist heb gehandeld...:?
Maar een beetje spanning in het leven mag wel! :lol:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 17:11

okee, maar nu snap ik het dan toch denk ik niet helemaal.......

je kon de veer toch zo draaien dat ie benden goed zat, de bovenste is draaibaar en die draai je zo dat de veer goed uitkomt
(of zit ik nu dom te lullen??)

en weten jullie toevallig of het bovenste lager bij een 4 moers veerpoot een voorkant heeft (rijrichting bedoel ik dan)? Heb ze bij mij toen gekenmerkt hoe ze zaten en precies hetzelfde weer gemonteerd (maar wist eigenlijk niet of dit nu wel nodig was)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 17:37

okee, maar nu snap ik het dan toch denk ik niet helemaal.......

je kon de veer toch zo draaien dat ie beneden goed zat, de bovenste is draaibaar en die draai je zo dat de veer goed uitkomt
(of zit ik nu dom te lullen??)
Ja, maar dan zit de bovenste schotel onder een rare hoek t.o.v. de onderste schotel. In zowel de onderste als de bovenste schotel is de veer maar op 1 manier te plaatsen. Met de originele veren liggen de 2 "beginpunten" van de wikkelingen boven en onder allebei aan de voorkant van de veerpoot. Als ik niks had afgeslepen, lagen met deze veren de 2 "beginpunten" niet in 1 lijn boven elkaar, met als gevolg dat de bovenste schotel onder een rare hoek gemonteerd moest worden. Dit, omdat de bovenste schotels verre van symetrisch of rond zijn. Als je die draait, dan verandert de hoek van de schotel en lager zo, dat de zuigerstang er onder een hoek doorheen moet, en de bovenkant van de lager niet plat ligt op het montagepunt van het chassis... Al met al zaken die je niet wil.

Ik schiet er woendag wel een fotootje van ter lering ende vermaak.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 18:13

ja leuk, een foto zegt al gauw meer hierbij.......
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Veerpoten 33

ma apr 24, 2006 22:59

Goed bezig hoor, enkel had je misschien beter kunnen zagen dan slijpen. :? i.v.m. de hitte. :?: Maar het zal vast goedkomen. inkorten is echt geen probleem, ook niet voor een Apk. De veer moet opgesloten zitten en mag niet gebroken zijn. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

wo apr 26, 2006 23:56

Ten eerste, de "lengte van de veer" discussie. Zie in deze plaatjes waarom de uitlijning belangrijk is, en waarom er een stukje af moest.
De lijn in de vloer is de lijn van het begin en eind van de wikkelingen:
Afbeelding
en zo gemonteerd:
Afbeelding
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

do apr 27, 2006 00:20

Vandaag een dagje vrij genomen om eens echt hard te werken.
Van 9:30 tot 19:30, maar het resultaat is er naar!
Eerst de stuurkogels los. Zo doe je dat dus:
Afbeelding
Afbeelding
Veer vastklemmen met hout, met potkrikje onder de fusee op spanning zetten. Dan de schaarkrik uit de kofferbak schuin onder de stuurkogel zetten.
Met de schaarkrik op de bout 1 cm opkrikken uit het potje en assteun zodat het hele gewicht van de auto op de stuurkogel rust. Rechts ging ie er toen uit.
Links moest er terwijl de spanning erop stond, de verfbrander en de hamers eraan te pas komen, maar toch gelukt! :D

Zoals je gelezen hebt, was de vorige eigenaar zo vriendelijk om het schroefdraad in de rechter naaf te mollen. :cry: Dit moest gerepareerd.
Bouten en moeren M8 of M10 werkte niet goed, je krijgt de moeren er niet fatsoenlijk op en dit moet toch wel echt vast zitten.
Dus: Uitgeboord tot M12 (=10mm boren) en de gaten opnieuw getapt met een 3 delige tappenset.
Terwijl we bezig waren de naaf handig opgehangen:
Afbeelding
en boren en tappen:
Afbeelding
Wel moesten de gaten in de rechter veerpoot opnieuw geboord, omdat daar nu M12 bouten doorheen moeten ipv M10.
Maar het zit nu weer oerstevig (1,5 cm draad per bout, zoals ontworpen, ipv 0.5 cm van een moer)
Al met al een hoop werk, qua sterkte is hier niet aan te tippen.

Met de gaten voorbereid werd het tijd om de oude veerpoten te verwijderen.
Kwam ook dit tegen op de linker veerpoot die af en toe een bonk gaf... Let op de scheur in het lager :shock:
Afbeelding

Raad eens welke de nieuwe en welke de oude is:
Afbeelding

Na alles te hebben aangedraaid, is dit het resultaat:
Afbeelding

Testritje naar Den Haag gedaan, snel langs de uitlijner want doordat alles vervangen en los is geweest klopt er niks meer van de sporing.
De verlaagde achterveren was geen tijd voor, die doe ik binnenkort een keertje.

Overigens moet ik een deel van de credits voor dit project aan mijn pa geven, die altijd meehelpt en meedenkt.
Al met al valt het tegen qua uren, maar je haalt hier een hoop voldoening uit, omdat ik langzamerhand steeds handiger wordt.
Een stuk leuker dan iemand anders alles te laten doen!

Wordt vervolgd wanneer ik de achterveren doe, dat zou relatief een makkie moeten zijn .... :whistle:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

do apr 27, 2006 17:55

MOOI man

Zo te zien was het wel een goed idee om je over te halen om die veerpoten toch maar mee te nemen :lol: :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Veerpoten 33

vr apr 28, 2006 00:12

Dit heb je mooi voor elkaar! :thumbs:

persoonlijk zou ik een kogeltrekker niet willen missen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

vr apr 28, 2006 10:12

Klopt, een kogeltrekker was handig geweest. Zeker om het de eerste keer los te krijgen, want dat viel tegen.
Maar geheel tegen de verwachting in zat het meeste werk toch in het herstellen van de rechter naaf, een klusje waar ik helemaal niet op had gerekend toen ik hiermee begon.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Projecten”