_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

ma feb 27, 2006 09:58

Altijd ongeduldig die alfarijders.... :wink: Maar ik moest ook nog even langs de onderdelenmarkt. Hier de update:

Eerst langs de Kwitfit die kostenloos de tweede veerpoot demonteerde voor mij: :thumbs:
Afbeelding
Voor alle duidelijkheid en discussie rondom veerpoten, hier alle onderdelen van de 3 gaats constructie op volgorde die je op de veerpoot zet:
Afbeelding
Afbeelding
Terwijl ik moest wachten op de demontage van de veerpoot "even" de stoelzittingen links<->rechts verwisseld. De bijrijderstoel had ik al eerder los gekregen, 2 bouten van de bestuurderstoel zaten een lelijk vast. Maar de aanhouder wint, zonder de boel te mollen alles los. Dan de ziittingen los, frames verwisselen en alles weer aandraaien. Na 12 jaar gebruik was de bestuurdersziting al minder aan het worden. De "nieuwe" bestuurderstoel is 3 cm hoger en zit stukken beter, echt een aanrader dit!
Afbeelding
Afbeelding
Daarna anderhalf uur beulen in de schuur met de powerfile (Black&Decker), is met afstand de beste tool voor deze klus. Bij deze het resultaat de volgende ochtend, klaar voor de primer. Je kan er je haar in kammen, een zeer mooi gepolijst resultaat zoals je ziet. Wel vantevoren voldoende schuurbandjes inslaan, want die gaan slechts een kwartier mee met dit werk.
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens moest er iets bedacht om te kunnen schilderen. Veerpoten zijn behoorlijk onhandige dingen om te schilderen. Maar als je ze zo ophangt, is verven een eitje. Alles kan in 1 keer en je kan ze nog makkelijk draaien ook tijdens het schilderen.
Afbeelding
Hier nog wat plaatjes van het resultaat, 48 uur verder kunnen ze opgeborgen voor fase 2.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgstappen zijn:
- in de urethaanlak (weet nog niet welke kleur, ideeen?)
- veren kopen (Eibach of Apex, zo hard als kan)
- veerpootlager kopen
- dempers afstellen (graag advies!)
- naar de Kwikfit voor montage veerpoten
- eronder schroeven met mooi weer (tzt ook bij de achteras wat hebben gedaan)
- :driving:

Voorlopig ligt het weer even stil, maar wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op ma feb 27, 2006 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Veerpoten 33

ma feb 27, 2006 10:22

Siet aber gut aus!

Zijn er nog onderdelen die je gaat vervangen, of is het alleen demonteren/verven en monteren van de de poten?

Groet,

Steven

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Veerpoten 33

ma feb 27, 2006 17:28

afstellen van de voorpoten in hardheid:

draai hem helemaal dicht en dan anderhalve slag open (dan heb je nog enigzins vering, maar is ie wel lekker knijter hard!!)

owja, als je achter ook gaat monteren, altijd de achterkant minder hard zetten!!!

Mooi project met mooie poten, ze komen me bekend voor!! :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

di feb 28, 2006 15:59

Siet aber gut aus!

Zijn er nog onderdelen die je gaat vervangen, of is het alleen demonteren/verven en monteren van de de poten?

Groet,

Steven
Steven,

Ik heb maar 1 veerpootlager, dus daar koop ik er 1 van bij. De ene ontbrekende stofhoes moet ik ook nog even ritselen.
Verder heb ik ook maar 1 veer, ook nog van het verkeerde type. Ik ga een set harde veren kopen, Eibach oid.
Dan kunnen de dempers afgesteld, de veerpoten weer in elkaar en onder de auto. De bedoeling is dat het dan wel weer even mee kan...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Veerpoten 33

di feb 28, 2006 16:45

:shock: NEE MAAR ! Pieter aan de roestprotectie! Keep up the good work son! :lol:

Ziet er al veelbelovend uit :thumbs:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Veerpoten 33

di feb 28, 2006 20:38

Ziet er goed uit! :thumbs:
Ik vind dit soort dingen altijd leuk om te volgen. Leuek bijkomstigheid: zie ik eindelijk eens de drieboutsvariant -die totaal anders- van de 33 veerpoot. :)

p.s. heb jij aandelen B&D of zo? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

di feb 28, 2006 20:55

Ziet er goed uit! :thumbs:
Ik vind dit soort dingen altijd leuk om te volgen. Leuek bijkomstigheid: zie ik eindelijk eens de drieboutsvariant -die totaal anders- van de 33 veerpoot. :)

p.s. heb jij aandelen B&D of zo? :wink:
Thanks voor de aanmoedigingen, het gaan een paar mooie veerpoten worden.
Nee, geen aandelen helaas ook al lijkt het er wel op zo! :lol:
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
jaben
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 869
Lid geworden op: di dec 28, 2004 12:41
Locatie: Leiden
Contacteer: Website

RE: Veerpoten 33

wo mar 01, 2006 10:12

Wat lees ik nou Pieter: GRATIS bij de Kwikfit..........????????????

Weet je zeker dat het de Kwikfit was? Normaal ben je al te veel geld kwijt als je bij de balie aankomt. :D
Alfetta QO TS (project)
www.jorisaben.nl
www.happyheads.nl
Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

za mar 04, 2006 23:20

Toevallig kwam ik weer langs mijn kluslocatie. Kon het niet laten om jullie weer wat vorderingen te laten zien. :D
Bij de verfwinkel een blikje polyurethaanverf gehaald, en volgens het recept wat olie doorheen gemengd.
Afbeelding
Het is 'gewoon' zwart geworden, omdat deze verf wat kost en ik m ook nog elders op de auto ga gebruiken (Ja Tom, echt! :wink: )
Vervolgens de poten omgedraaid de zwaartekracht te laten helpen om ook de holtes aan de onderkant goed vol te zetten.
Hier het resultaat na 1 laag:
Afbeelding
Afbeelding
Nu kan de boel weer lekker uitharden voor een tweede laag, en dan zijn ze klaar voor montage.

Wordt vervolgd...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Pescina
Full Member
Full Member
Berichten: 364
Lid geworden op: zo okt 16, 2005 22:29
Locatie: Haarlem
Contacteer: Website

RE: Veerpoten 33

zo mar 05, 2006 13:29

Ziet er goed uit man :thumbs:
Huidig geen Alfa

Alfa 33 1.3 S Blue (1989)
Alfa 146 1.4 TS
Alfa 145 1.4 TS

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

zo mar 19, 2006 20:55

Beste lezers,

Veel dank voor jullie aanmoedigingen en advies.

Het project lijkt stil te liggen, maar niets is minder waar!
Zaterdag bij Tuynder de ontbrekende veerpootlager met schotel gehaald.
In de avond de veerpoten van de laatste laag verf voorzien. Geen foto's dit keer, maar jullie kunnen raden hoe het er uitziet, behoorlijk strak.
Veren worden ook actief gezocht, zodra er nieuws is laat ik dat hier zien.

Het enige probleem: Tuynder kan het ronde rubber waar de veer in ligt onder de bovenste schotel niet meer leveren.
Als iemand een adres weet waar dit wellicht nog op de plank ligt, hoor ik het graag!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

za apr 01, 2006 20:13

De Merwede veren zijn binnen, met dank aan AG. :thumbs:
Afbeelding
Aanstaand weekend ga ik proefmonteren op de veerpoten.
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

zo apr 23, 2006 20:47

Dit weekend was het zo ver, anderhalve dag de tijd om wat te doen.
Ten eerste, passen en monteren van de veerpoten.
Alweer langs de Kwikfit waar ze alweer (ja echt) voor niks een veerpoot van mij demonteerden. :thumbs:
Dus had ik alle materialen in huis (dacht ik) om 2 veerpoten op te bouwen.
Niet zo makkelijk, want na vergelijking met de originele veren, bleken de Merwede exemplaren te lang.
De wikkelingen eindigden niet op dezelfde plek boven en onder op de veer, wat rare montagehoeken van de bovenste schotel tot gevolg zou hebben.
Door een stukje van beide veren af te halen, kon dit worden verholpen, en ligt de bovenste schotel in hetzelfde vlak als de onderste schotel.
Voor:
Afbeelding

en na:
Afbeelding

Vervolgens de dempers ingesteld. De Koni dempers hebben 1,5 slag van open naar dicht.
Na advies te hebben ontvangen over de afstelling, ben ik voor een halve slag dicht (of 1 slag open) gegaan.
Niet te stug dus.

Nu was het een kwestie tuinslang om het begin proppen, opspannen en monteren. Spanbanden kwamen goed van pas.
Afbeelding

En voila het resultaat:
Afbeelding

Echter, nu begon het gelazer pas.

Ik mis nog 1 onderdeel, zie de foto's. Deze bus centreert het lager, behoorlijk belangrijk.

Zonder:
Afbeelding

Met:
Afbeelding

Het is klein en licht, dus past in een envelop.
Wie o wie heeft dit nog liggen, en wil het naar me opsturen? Ik betaal!

Ook op de auto was het weer bal (zoals verwacht)

Op de auto kreeg ik (zoals verwacht) de stuurkogel links niet los. De overige 4 bouten gingen prima los na schoonmaken en invetten.
Dit deed ik op zaterdag, zodat eventueel gemolde bouten en moeren konden worden bijgekocht. Helaas had ik 's avonds een verplichting, dus kon niet te lang door.

Als iemand een tip heeft hoe je dit loskrijgt? Ik heb al: Gestookt, gemokerd (van onder en van de zijkant), krik eronder en een combinatie van alle 3. Alleen nog niet de veer vastgeklemd en dan krik eronder. Als dat niet lukt, moet ik naar iemand met het juiste gereedschap.

En op zondag ging het echt mis: de vorige eigenaar had de 4 bouten van de veerpoot naar de naaf veeeel te vast aangedraaid ](*,)
met als gevolg dat bij het losdraaien het getapte draad in de naaf naar de knoppen ging :(
Nieuwe bouten lagen hier wel, maar konden niet meer terug zonder nog meer schade aan te richten.
Toen begon het te regenen, dus de oude bouten erin gedraaid, en niet meer rijden want als dat losschiet.... O:)

Besteld: 4x RVS M10 met moeren en een M10 tappenset. Ik ga opnieuw tappen, zodat de bouten er intact doorheen komen. Aan de achterkant kunnen er 2 met moeren geborgd.
Tevens 4x RVS M8 met moeren mocht het niet lukken de draad te herstellen. Dan zetten we de boel zo maar vast, werkt ook.

Woensdag neem ik vrij om hier door te sleutelen, wil dan in ieder geval de auto weer rijdend hebben. Als er tijd is ook een poging 2 op de stuurkogels.

Wordt vervolgd...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Veerpoten 33

zo apr 23, 2006 22:11

Nou, nou, het zit je niet mee! :( wel een mooie constructie met die bankschroef. Als ik dat nu ook eens ga doen, dan ben ik gelijk van dat gezeur over m'n werkbank af. :idea: :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
pop
Member
Member
Berichten: 168
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 18:07
Locatie: Goes

Re: RE: Veerpoten 33

zo apr 23, 2006 23:02

Toevallig kwam ik weer langs mijn kluslocatie. Kon het niet laten om jullie weer wat vorderingen te laten zien. :D
Bij de verfwinkel een blikje polyurethaanverf gehaald, en volgens het recept wat olie doorheen gemengd.
Het is 'gewoon' zwart geworden, omdat deze verf wat kost en ik m ook nog elders op de auto ga gebruiken (Ja Tom, echt! :wink: )
Vervolgens de poten omgedraaid de zwaartekracht te laten helpen om ook de holtes aan de onderkant goed vol te zetten.
Hier het resultaat na 1 laag: Nu kan de boel weer lekker uitharden voor een tweede laag, en dan zijn ze klaar voor montage.

Wordt vervolgd...

Groeten, Pieter
en doe je dan die owatrol door die s2u???

De s2u is trouwens geen poly urethan lak. Das een een poly uretan gemodificeerde alkyd lak. Word die ooit nog hard als je daar die olie door flikkert?
Het werkt mischien wel op een redelijk stabiel item als een boothuid maar op bewegends als een veerset. Ik weet het niet hoor.
Bertone 2000GTV 1971
alfetta 2000GTV 1977

ducati 750s
ducati 900ss
ducati 650 indiana

Terug naar “Projecten”