_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Veerpoten 33

ma feb 13, 2006 18:25

Naast alle grote projecten een verslag van een bescheidener project. Het doel is om een 2e set stuggere veerpoten te bouwen.
In combinatie met een set stugge veren en dempers rondom een mooi onderstel om het huidige op termijn te vervangen. Alles stap voor stap, maar de kop is er af...

Uitgangspunt is een set gebruikte 3 gaats veerpoten met instelbare Koni dempers. Gerwin was zo vriendelijk om er 1 gedemonteerd te hebben.

De benodigdheden:
Afbeelding
Afbeelding
De schotels zijn door roest aangetast, maar niet te ernstig zo bleek. Er blinkt nog genoeg metaal, zeker daar waar het telt op de las.
Afbeelding
De veerpoten werden geleverd met stuurkogels er nog aan. Eén was wel los te krijgen met conventioneel geweld, de andere zat werkelijk muurvast.
Afbeelding
Hiermee krijg je dat wél los, zonder de stofhoes van de stuurkogel op te fikken.
Afbeelding
Na het ontroesten moet er iets blijvends worden gedaan tegen de roestduivel. Even langs de plaatselijke watersportzaak gereden.
Afbeelding
En de eerste schotel in de primer.
Afbeelding

De vervolgstappen worden:
- Veerpoot verder kaalmaken/ontroesten en geheel in de primer zetten
- De 2e veerpoot demonteren, kaalmaken, primeren
- Beide veerpoten in de urethaanlak
- De veerpoten opbouwen met hardere veren

Zodra het lekkerder buitenweer wordt ga ik beginnen met werk aan de auto zelf, er liggen al wat spulletjes te popelen om er op schroefd te worden.
Als het leuk is om naar te kijken schiet ik een plaatje van.

Wordt vervolgd...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Veerpoten 33

di feb 14, 2006 09:34

Ola! ziet er goed uit...:wink:

Laat ik nu precies hetzelfde van plan zijn! Ik ga je topic dus nauwgezet volgen. veel plaatjes worden door mij dus zeker gewaardeerd...

Succes.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Veerpoten 33

di feb 14, 2006 21:06

Steven,

Het doel is om het lekker simpel te houden, en alle trucjes die ik ontdek vast te leggen.
Helaas ligt de klusgarage 60km van mijn huis, dus kan ik alleen af en toe in het weekend aan de slag.
Nog steeds op zoek naar een ruimte dichter bij huis...

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 09:46

Goedkoop, Simpel en effectief, altijd fijn!

Ik heb laatst een set tweedehands goede 16v poten op de kop kunnen tikken, komt de bella voor de 1cm lager te liggen, met goede poten. Voor dat ontroesten heb ik gelukkig een straalkabine ter beschikking, maar ik weet eigenlijk nog niet of die poot er wel helemaal inpast? Ik wil eigenlijk ook wel de veren een mooi (b)(kl)eurtje geven. Ben er nog niet helemaal uit. Tijd voor een poll misschien?

Het Anti-roest middel dat je gebruikt, wordt dat vaker voor auto's gebruikt? (omdat je het inde watersportzaak gehaald hebt...)

Succes,
Steven
p.s.:woon je in de buurt van de bierkade in den haag? Zag laatst een 33 staan die op de jouwe (en zoveel andere!) lijkt...

Mobster

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 11:00

Goedkoop, Simpel en effectief, altijd fijn!

Ik heb laatst een set tweedehands goede 16v poten op de kop kunnen tikken, komt de bella voor de 1cm lager te liggen, met goede poten.

Is er dan verschil tussen 1.7 16V poten en zeg maar 1.7IE 8V poten?

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 11:07

Veren op de 16v poten zijn iets korter
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Mobster

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 11:59

Veren op de 16v poten zijn iets korter
Enkel kortere veren, dus de poten zijn hetzelfde?

Ik heb namelijk een setje 8V poten die ik onder de 16V ga zetten, ook i.v.m. roest.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 12:25

Veren op de 16v poten zijn iets korter
Alleen voor de QV toch?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 12:28

volgens mij ligt een gewone 16v iets lager dan een 8v, niet ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 12:32

volgens mij ligt een gewone 16v iets lager dan een 8v, niet ?
Die van jou wel ja :lol:

Een 16V elegance ligt volgens mij orgineel net zo hoog als een 8V...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 12:45

Huh...ik dacht dat we dit al eens hebben besproken? :roll:

Er zijn voor de 33 (benzinemodellen '90-'94), 6 maten:
- 8v van voor (ik meen juni) '91, en een 8v vanaf een bepaald type chassisnummer(ook in '91)
- 16v van voor (juni?) '91, en een 16v vanaf een bepaald type chassisnummer (ook in '91)
- 16v Qv van voor (juni?) '91, en een Qv vanaf een bepaald chassisnummer (ook in '91)

Die maten staan in de vraagbaak. Ik meen dat de 16v veerpoten de auto 1cm lager leggen dan reguliere 8v poten. Volgens mij is er dan geen verschil meer in 3- of 4-gaats poten. De Qv-maat weet ik even zo 1-2-3 niet....

Mobster

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 13:13

Huh...ik dacht dat we dit al eens hebben besproken? :roll:

Er zijn voor de 33 (benzinemodellen '90-'94), 6 maten:
- 8v van voor (ik meen juni) '91, en een 8v vanaf een bepaald type chassisnummer(ook in '91)
- 16v van voor (juni?) '91, en een 16v vanaf een bepaald type chassisnummer (ook in '91)
- 16v Qv van voor (juni?) '91, en een Qv vanaf een bepaald chassisnummer (ook in '91)

Die maten staan in de vraagbaak. Ik meen dat de 16v veerpoten de auto 1cm lager leggen dan reguliere 8v poten. Volgens mij is er dan geen verschil meer in 3- of 4-gaats poten. De Qv-maat weet ik even zo 1-2-3 niet....
Ok, bedankt, dat wist ik niet.
Ik moet dus 4-gaats 16V veerpoten vinden als ik het echt goed wil doen.
Bij deze, als iemand iets liggen heeft....

Sorry voor topicbevuiling Pieter.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 14:08

Huh...ik dacht dat we dit al eens hebben besproken? :roll:

Er zijn voor de 33 (benzinemodellen '90-'94), 6 maten:
- 8v van voor (ik meen juni) '91, en een 8v vanaf een bepaald type chassisnummer(ook in '91)
- 16v van voor (juni?) '91, en een 16v vanaf een bepaald type chassisnummer (ook in '91)
- 16v Qv van voor (juni?) '91, en een Qv vanaf een bepaald chassisnummer (ook in '91)

Die maten staan in de vraagbaak. Ik meen dat de 16v veerpoten de auto 1cm lager leggen dan reguliere 8v poten. Volgens mij is er dan geen verschil meer in 3- of 4-gaats poten. De Qv-maat weet ik even zo 1-2-3 niet....
Zijn de veerpoten verschillend? Lijkt mij toch alleen de veren zelf. Helaas heb ik geen vraagbaak bij de hand...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Veerpoten 33

wo feb 15, 2006 15:02

Goedkoop, Simpel en effectief, altijd fijn!

Ik heb laatst een set tweedehands goede 16v poten op de kop kunnen tikken, komt de bella voor de 1cm lager te liggen, met goede poten. Voor dat ontroesten heb ik gelukkig een straalkabine ter beschikking, maar ik weet eigenlijk nog niet of die poot er wel helemaal inpast? Ik wil eigenlijk ook wel de veren een mooi (b)(kl)eurtje geven. Ben er nog niet helemaal uit. Tijd voor een poll misschien?

Het Anti-roest middel dat je gebruikt, wordt dat vaker voor auto's gebruikt? (omdat je het inde watersportzaak gehaald hebt...)

Succes,
Steven
p.s.:woon je in de buurt van de bierkade in den haag? Zag laatst een 33 staan die op de jouwe (en zoveel andere!) lijkt...
Steven,

Stralen werkt denk ik wel goed, wel oppassen dat je de chromen staaf die de demper ingaat niet meestraalt! Het ontroesten van een hele veerpoot op de manier die ik volg is maar een uurtje bikkelen per poot (wel gezichtsbescherming dragen, de stukken roest vliegen je om de oren :lol: )

Het anti-roest middel is een primer (CIP) en olie die je 15% je toplaag (urethaanlak oid) mengt. Dit heeft roestomvormer (a la hammerite, noverox etc) in zich, hecht als een dolle, voorkomt verder roesten en wordt keihard. Deze methode gebruik ik op aanraden van giulia-tom, kijk maar eens onder projecten wat hij allemaal doet. Zoals je weet heb je bij boten altijd vocht in de buurt, dus kan je nagaan wat er nodig is om metaal te beschermen.
Voor de veren ga ik nieuwe kopen, oude veren moet je stralen en dan poedercoaten als je ze weer mooi wilt hebben.

Groeten, Pieter

PS nee, ik woon niet bij de bierkade, maar aan de andere kant van het centrum. Wel stond mijn auto een tijdje terug een dagje bij Prins techniek daar om de hoek.
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Veerpoten 33

vr feb 24, 2006 15:57

Pieter, hoe staat het met je project...ben nog steeds erg benieuwd!

Terug naar “Projecten”