Pagina 61 van 72

Re: 75 america

Geplaatst: wo dec 30, 2015 22:22
door gtv-racer
Een paar kleine lekjes gedicht. Helaas geem meetbaar verschil in drukopbouw. 0,5 bar nu.
Kan me nog herinneren dat ik de nokkenas timing nog niet helemaal lekker had staan voor de reviesie.
Hier kan t dus ook nog aan liggen. Hij staat nu perfect maar dat is natuurlijk wel voor een atmosferisch blok. Ik denk dat ik nu tijdens de klepoverlap teveel 'druk' wegspoel. Als ik de nokken wat later time is er meer ruimte boven de zuigers om die lucht in op te slaan. Misschien wervelt t dan ook nog wat meer zodat de doorstroom slechter is en er dus minder verloren gaat. Leuke theorie maar testen en je weet t.

Hier mijn opstelling om te gaan spelen met de nokkenas timing. Jammer dat t een SOHC is.

Afbeelding


Ieder sreepje is een graad timing. Hij staat nu, niet op de foto, een graad later.

Ook nog een 30mm stabi gefixed. Werd een beetje simpel van dat overhellen. De eerste wegligging aanpassing op t verlagen na.

Afbeelding

Re: 75 america

Geplaatst: wo dec 30, 2015 22:53
door frankalfa
Stabi ga je blij mee worden, org. botjes of uniballs naar de draagarmen?

Grtz,fRank

Re: 75 america

Geplaatst: wo dec 30, 2015 22:58
door gtv-racer
Orginele botjes. Hou van enig comfort :lol:

Re: 75 america

Geplaatst: wo dec 30, 2015 23:02
door JS JTD
Hmm, ik denk niet dat die nokkenastiming iets aan de laaddruk gaat veranderen.
Alleen al vanwege het feit dat hoogtoerige VTEC motoren ook prima reageren op turbo/compressor upgrades en de veronderstelling dat tamme nokkenastiming voor geblazen motoren het beste werkt, onwaar is.

Is die compressor van je nog wel fris?

Re: 75 america

Geplaatst: wo dec 30, 2015 23:19
door giuliettaevo
Zou het verschil kunnen maken tussen een turbo en een compressor in dit geval? Bij de compressor heb je een toerental gerelateerde opbrengst van lucht. Je hebt immers een bepaalde opbrengst van lucht per omwenteling. Bij een turbo wordt de opbrengst van lucht geregeld door het laten ontsnappen van uitlaatgasenergie door de wastegate. Als je nu bv de overlap van de timing heel anders maakt zou je dat bij de compressor motor moeten zien aan de laaddruk, je verandert de flow door de motor waardoor er of meer of minder laaddruk ontstaat.Bij de turbomotor blijft de laaddruk gelijk, verschil is waarschijnlijk enkel in het opspoelen terug te vinden.

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 09:11
door JS JTD
Als de lucht"consumptie" van de motor toeneemt, neemt de laaddruk af met een compressor. Ook de mate van koeling scheelt, meer koeling is minder volumestroom dus lagere druk als alle overige factoren gelijk blijven.
Maar dan moet je wel heel gek doen met de nokkenasverstelling wil je daardoor een verschil zien.
Het is natuurlijk wel zo dat je met een turbo meer uitlaattegendruk hebt, dus minder snel mengselverlies door klepoverlap dan met een compressor.

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 10:48
door alfachirurg
Stabi ga je blij mee worden, org. botjes of uniballs naar de draagarmen?

Grtz,fRank
Tot dat het plaatwerk om de stabibevestiging gaat scheuren ben je er blij mee inderdaad

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 10:51
door gtv-racer
We zullen zien. Zelf vind ik t ook een beetje een grijs verhaal en zal alleen testen t verschil laten zien. T is iig wel zo dat als je nokkenastiming later zet er meer ruimte in de verbrandingskamer is om lucht in op te slaan. Als er extra werveling daardoor is,is dat mooi meegenomen. Dan blijft die lucht beter in de cylinder....... :?

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 11:51
door frankalfa
Stabi ga je blij mee worden, org. botjes of uniballs naar de draagarmen?

Grtz,fRank
Tot dat het plaatwerk om de stabibevestiging gaat scheuren ben je er blij mee inderdaad
Duh, details, ik ken een kerel die echt heel goed is met plaatwerk en lasapparaat. :wink:
@ gtv-racer; originele botjes, watje... :jumping:

Grtz,fRank

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 13:09
door gtv-racer
Haha, op naar de chirurg :wink:

Maar komt dat uitscheuren vaak voor. Heb er nog mooit van gehoord namelijk... :?

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 16:36
door DJ
Bij een 75 nog niet meegemaakt dat scheuren, heb er diverse gehad, met dikkere stabi.
De 116 serie schijnt daar meer last van te hebben, slappere neus.
Niet genoeg sleutel ervaring met 116 om ze de verschillen in constructie aan de voorkant tov 75 aan te geven.
Ea zal ook afhangen van de staat van de koets, roest en ongeval vrij, of met veel "ervaring".

Overhellen is idd een drama. Setje dikkere torsi veren is voor een V6 de mooiere oplossing. Wel duurder.

Voor een straatauto is uniballs zonde, en de (relatief) goedkope zijn ook binnen no time naar filistijnen. Dan hoor je ze in de auto rammelen. Is niks.
Maar originele rubbers of PU is ook niet alles.
Je zou kunnen overwegen van die stabibotjes zoals toegepast op moderne auto's te gebruiken met wat aanpassingen.
Best of both worlds.

Succes met fixen van je laaddruk.

Gr
DJ

Re: 75 america

Geplaatst: do dec 31, 2015 17:18
door frankalfa
Uniballs rechtvaardigen je investering (dikke stabi) wel beter. Je bent zomaar X% kwijt door geen gebruik te maken van uniballs en die rare kauwgomballenstokjes te monteren aan je dure dikke stabi. :wink:

Uitscheuren bij een 162serie heb ik nog nooit gezien trouwens.

Grtz,fRank

Re: 75 america

Geplaatst: vr jan 01, 2016 16:57
door gtv-racer
Wel wat carrosserie vriendelijker die botjes. Botjes worden t in t begin iig zeker.

Re: 75 america

Geplaatst: do mar 31, 2016 22:33
door gtv-racer
Hij trekt weer als vanouds! De nokkenastiming heeft niet de laaddruk verhoogd maar het geeft wel een groot verschil in vermogen! Denk dat t laadruk verhaal toch ligt aan de geflowde koppen en de efficientere intercooler radiator. Had pas geleden een delta t van 20 graden of zoiets :shock:

T bewijs dat ie lekker trok was van de week nog toen ik een porsche cayene s turbo zoek reedt met 240km/h :lol: zo'n ding heeft 570pk maar weegt 2200kg. Als ik dat terug reken naar die van mij kom ik op 330 paardjes uit maar die van mij is dus sneller.

Misschien dat ik de nokkensastiming nog wat later ga zetten om tekijken wat dat oplevert. Afr's gingen iig omlaag wat wil zeggen dat er meer lucht verbrand wordt!

Nog even een sensor probleem oplossen , rare piek in mn datalogs... Maar denk dat ik t probleem al gevonden heb. Zaterdag testen.

En dan hoop ik eindelijk eens een keer de bank op te kunnen gaan .


Dikke stabi is trouwens super!

Ook bezig met t verstevigen van de bak aangezien dat ie t zeer goed houdt. Wil hem net wat extra's geven. Maar hier de volgende keer meer over.

Re: 75 america

Geplaatst: vr apr 01, 2016 05:23
door DJ
Mooie berichten :D

Gr
DJ