AlfaTony
Guru
Guru

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

vr apr 17, 2009 15:51

Rare plaats voor een luchtfilter :roll:
Zonder dollen, mooi dat ie weer loopt =D>
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Project 33 Permanent 4 - Motor en interieur

di mei 19, 2009 14:58

Inmiddels zit het luchtfilter op de juiste plaats, goede tip :) !
Afgelopen weekend heb ik weer wat tijd in de P4 gestoken, en volgens de traditie had hij weer een paar verrassingen voor mij in petto.
Allereerst loopt de motor niet lekker meer, sloeg hij af en krijg ik hem niet meer aan de praat. Ik ga in eerste instantie de timing van de distributie nakijken want het lijkt er sterk op alsof deze 1 of 2 tandjes verkeerd staat (eerder 2 dan 1...). Balen dus want ik kan er nu moeilijker bij, maar het is niet anders.
Verder heb ik alle electronica nagelopen, enkele lampjes werkten niet (stadslichtje, knipperlicht), de oorzaak zat hem consequent in de draad bij de stekker. Ook heb ik mistlampjes aan de voorkant gemonteerd, de meeste tijd ging nog zitten in het vinden van het juiste relais in de grote relaisdoos. De meeste relais' gaven een vreemd resultaat (ook met de jusite nummering van de pootjes) zoals een brandend rechter mistlicht bij stadslichten aan, ongeacht of de mistlampen ingeschakeld waren of niet. Het relais met het groene voetje bleek de enige juiste te zijn (met dezelfde codes op de voetjes, maar blijkbaar toch afwijkend).
Helaas moet ik de middenconsole weer demonteren, eronder ligt bedrading voor de 4wd en daar zit 1 stekker los waar ik niet meer goed bij kan komen (Ik kreeg een 4wd storing te zien).
Verder bleek de achterruitenwisser niet meer te werken maar deze had ik ook nog op reserve liggen (wie wat bewaart heeft wat!) dus dit is ook opgelost.

De voorbumper had ik ook gemonteerd. Als verrassing ontbraken hier de kooimoeren in de carrosserie. Na een speurtocht door mijn moerendoos kon ik 2 kooimoeren vinden, maar kwam er dus ook nog 2 tekort, Dit heb ik maar opgelost met bouten, moeren en ringen. De bumper hangt er nog niet 100% naar mijn zin op, maar dit komt nog goed.

Nog een andere verrassing: bij het monteren van het uilaatsysteem brak de helft van het achterste ophangoog af :? Wat blijkt, dit oog was al vooor de helft doorgeslepen.... Ik snap er helemaal niks van... Dus ik heb er weer een lasklusje bij.

Verder heb ik de bodem nog een keer deels behandeld en vervolgens de benzine- en remleidingen met nieuwe klemmen op hun plek gehangen. De nieuwe klemmen klikten gelukkig goed vast op de oude bevestigingspunten.

Tja, nu dus nog 1 grote klus, het oplossen van het slecht lopen van het blokje, dan moet ik nog steeds een remklauw voor rechtsvoor op de kop tikken (wie o wie kan mij helpen??!!) en de achterremmen nakijken (hij rolt zwaar).
Het linker voorraam werkt ook nog niet maar hiervoor moet ik in eerste instantie de zekeringen nakijken en de bedrading doormeten.

Tja, het is inmiddels een hele renovatie van de P4 geworden. De klus is veel omvangrijker dan ik gehoopt had maar het einde nadert!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

AlfaTony
Guru
Guru

RE: Project 33 Permanent 4 - electronicageneuzel

di mei 19, 2009 22:32

Volhouden,

je hebt dan wel één van de weinige originele nog rijdende P4 op NL kenteken.
Gehad:
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

vr mei 22, 2009 10:12

En nog een plaatje (zonder al te veel toegevoegde waarde maar gewoon omdat het leuk is)
Afbeelding
De benzine- en remleidingen hangen weer netjes in nieuwe klemmetjes

Afbeelding
Het neusje, net voordat de mistlampen er in gingen (en met op de vooras Ronals, op de P4 velgen komen nieuwe bandjes)
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

stof
Guru
Guru

vr mei 22, 2009 10:37

go Serge! 1 juni op assen? als ik nog wat kleinigheidjes gefixt krijg voor die tijd ben ik er ook!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - electronicageneuzel

vr mei 22, 2009 10:48

go Serge! 1 juni op assen? als ik nog wat kleinigheidjes gefixt krijg voor die tijd ben ik er ook!
Helaas, Assen past niet in mijn planning maar de P4 rijdt nog niet hoor. Belagnrijkste zaken: De motor loopt slecht, hoogstwaarschijnlijk timing van de distributie, ik mis een remklauw rechtsvoor en heb geen tijd meer voor 1 juni om te klussen. Het Spettacolo is het doel.
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 14, 2009 23:43

Nou, afgelopen zaterdag heb ik de P4 weer wat aandacht gegeven, en dat had hij nodig!

Liep het motortje laatst niet zo mooi, daarna liep hij helemaal niet meer. Ik had het even helemaal gehad met de P4 en hem even laten staan. Gisteren toch maar weer de uitdaging aan gegaan dus ben ik naar de oorzaak gaan zoeken. De timing van de distrbutie was goed, daarna bougies op vonk gecontroleerd, ook ok. Daarna brandstoftoevoer. Op de pomp stond bij het starten ca 9V, maar ik hoorde de pomp niet even druk opbouwen bij het aanzatten van contact, dus heb eigenlijk meteen de pomp gedemonteerd, ik had nl nog een nieuwe pomp op reserve liggen. (snel gezegd, langzamer gedaan ivm vastgeroeste moertjes...) Daarna weer een startpoging gedaan, maar zonder resultaat.. Mijn gedachte: misschien een probleem bij het benzinefilter (had ik vervangen), meteen na het filter had ik geen benzinedruk, maar voor het filter ook niet...

Zou het dan zo zijn dat de benzineleiding verstopt is? Ik heb het nog niet na kunnen kijken, mijn aanpak was in die zin eigenlijk niet zo handig, ik weet nl niet of de pomp zelf wel druk levert, niet gemeten.... Een goede Wegenwachter zal ik wel nooit worden...
De tijd was helaas om dus geen uitslag, maar ik weet in ieder geval zeker dat ik de oorzaak in de brandstoftoevoer moet zoeken en niet in het blokje zelf (en daar ben ik blij om!).

Weet iemand hoeveel Volt er op de benzinepomp hoort te staan? (het kan ook nog een massaprobleem zijn en de auto heeft een alarmsysteem gehad......)

Inmiddels heb ik ook al de ontbrekende remklauw aangeboden gekregen dus dat deelproject kan binnenkort afgerond worden!
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 15, 2009 00:41

Serge, er hoort 12V op de pomp te staan. Mogelijk meet je minder, door een slechte massaverbinding. (zal niet de eerste zijn) De zwarte draad was mij hier vaker vijhand, dan de roze. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Project 33 Permanent 4 - electronicageneuzel

ma jun 15, 2009 08:12

Serge, er hoort 12V op de pomp te staan. Mogelijk meet je minder, door een slechte massaverbinding. (zal niet de eerste zijn) De zwarte draad was mij hier vaker vijhand, dan de roze. :wink:
Ok, dank je wel. Weet je of een verschil van 3V er voor kan zorgen dat de pomp dan nagenoeg geen druk meer levert?
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

AlfaTony
Guru
Guru

ma jun 15, 2009 10:07

Je zou de brandstofslang (toevoer) op de motor eraf kunnen halen en direct stroom op de pomp zetten
om deze te testen. (wel zo handig als je met 2 man bent)

In mijn P4 zat een origineel alarm (af fabriek) dat niet werkte.
Het eerste klusje wat ik heb gedaan aan mijn P4,
is heel het alarm en dergelijke verwijderd..
(elektrotechnische achtergrond :wink: )
Gehad:
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV

stof
Guru
Guru

ma jun 15, 2009 11:16

Serge, zijn die remklauw en het niet starten (wss dus brandstoftoevoerprobleem) de 'enige' 2 zaken die je nog op moet lossen om hem te kunnen laten keuren? Dat ga je halen man voor het SS! Trek desnoods voor allebei de problemen 1 dag uit, met hulp als 't ff kan en ga ervoor!

Het is in minder woorden al gezegd, maar test een van je 2 brandstofpompen direct met 2 draadjes op een losse accu (accu in de auto kan ook als je die niet hebt, maar een waarvan je zeker weet dat het goed is) en kijk oftie het doet. Dan bouw je die in. Doet hij het dan niet, dan ligt het dus idd aan de massa, want 9V is wel een heel onwaarschijnlijk voltage om 'zomaar' ergens uit je kabelboom te plukken. Geen gezeik, leg desnoods een mooi nieuw massadraadje. Zie je toch nooit meer ;) Werkt hij dan wel, maar komt er nog geen benzine? Vervang de leiding! Als je daar geen zin in hebt (duur is het trouwens niet hoor) kan je evt eerst nog proberen om hem door te blazen. (perslucht? heb ik zelf ook niet, maar ik kan hard blazen en de voetpomp ergens op zetten wil ook wel eens helpen). In elk geval, zie je dat je benzine bij de motor krijgt en dan DOET hij het gewoon!

Ik heb zelf ook dagen met dit soort dingen lopen etteren maar er komt een moment dat de stukjes in elkaar vallen en dan was 't 't ineens waard!

tot zover deze motivational message 8)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 15, 2009 12:43

Jullie hebben allemaal gelijk :)
Het eerstvolgende wat op het programma staat is in de huidge configuratie de uitgaande benzineleiding bij de pomp loshalen en kijken of er brandstof uit komt, zo ja, dan blaas ik de leiding door, zo nee dan zet ik 12V op de pomp (ik had zaterdag geen tijd en geen losse draad meer...) Maar dit moet snel opgelost zijn :)
Qua overige werkzaamheden, idd nog de remklauw monteren, maar dat betekent dat ik hem eerst op moet halen... Daarna nog een einddemper geschikt maken voor de P4 en een montage-oog voor die demper opnieuw eronder lassen, maar ik heb zelf geen geschikt las-apparaat staan (iemand met een mobiel apparaatje in de regio Eindhoven die een lasje voor mij wil komen zetten?)

Daarnaast heb ik ontdekt dat de electrische ramen neit werken, dus eerst moet ik opzoeken welke zekering dit afzekert en er is nog een vreemd probleem (@Alfasud als electro-technicus???) De interieurblower gaat niet uit als de regelknop naar de uit-stand gedraaid wordt, de fan blijft op minimale snelheid draaien). :shock:

Verder zijn er vast nog wat zaken die ik nu vergeet......
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
33 SW corsa

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 15, 2009 13:08

voor de electrische ramen: check even of hij het met een ander knopje wel doet!

wanneer kom je bij mij buurten??
(misschien dat ik binnenkort namelijk wel weer in jouw buurt zit!)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma jun 15, 2009 13:43

Misschien een domme opmerking, maar ik probeer het toch maar; kan het niet zijn dat ergens in de leiding een terugslagklep verkeerd om gemonteerd zit? Als dit slaat als een tang op een varken dan negeer mijn opmerking maar.
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 15, 2009 13:51

Niet onnodig veel werk op voorhand doen..... gewoon eerst een goede aarde maken! (hele grote kans, dat het dan al goed is)

Doet ie het nog niet, dan ook even een draad rechtstreeks van de accu plus naar de pomp plus......
Brandstofleiding verstopt?? Geloof ik niet zo in, maar als ie het nog steeds niet doet en de pomp wel herrie maakt leiding voor bij de motor losmaken en in een jerrycan o.i.d. hangen en dan weer proberen, enz. Uitbouwen en doorblazen, etc. kan altijd nog. :wink:

Wat betreft die blower, ookal zo'n bekend fenomeen, kan soms maanden of jaren zo zijn (gelukkig gaat ie wel uit, bij contact uit) en dan ineens vanzelf weer goed werken.... Oké, het is geen oplossing en geen technische onderbouwing :P maar een halszaak is het ook niet. First things first. :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”