di dec 19, 2006 14:11
1.7 8v is een veel fijnere motor dan die 16v ellende
op papier scheelt het 25pk en een pak koppel, in het voordeel van de 16v, maar ind e praktijk is het meestal andersom
euh.....
mijn 33 1.7 8V kwam er niet aan te pas tegen mijn broers standaard 16V, gewoon omdat je wat vermogen mist en minder toeren kan draaien....
later toen ik zelf van de 8V naar een 16V ging viel het me ook wat tegen, onder de 4500 tpm leek hij veel minder te doen als mijn 8V, maar een 16V moet je ook leren rijden. Lekker in de toeren janken en boven de 4500tpm blijven en je rijd elke 8V tot een hoopie. Later toen ik nog wat dingen aan mijn 16V had veranderd kende ik mijn 16V niet meer terug (spaghetti, group N, koppen gevlakt, inlaat veranderd, squadra chip), hij had nu het het topvermogen van de 16V en de koppel eigenschappen van een 8V. Jammer dat je die douw bij 4500tpm miste, maar sporten met een andere 16V leerde mij toch dat een breder koppelgebied ontzettend veel scheelt in snelheid en rijd-baarheid....
Maar een 8V is ook een leuke auto, vooral als je een paar carbs erop schroeft wordt het ook een echte leuke motor....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO
Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S