bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

ma okt 08, 2012 21:03

Ha Bert,

Bij mijn 1.6 blok (lijkt wel alsof iedereen aan de vierkante motor gaat :wink: ) zitten koppen met van die "gespleten" nokkenassen.
Uiteindelijke doel is om 16 klepper koppen op deze motor te knutselen om zo een toerengretige motor te krijgen.

Voor de koppen zelf heb ik dan (nog) geen specifiek doel, kan ze wel meenemen zondag.

Groeten, Hylke
Een vierkante 1600 is 80x80, en ik zou moeten opzoeken wat een 145/146 1.6 heeft, een boxer krukas met 80mm slag lijkt me onmogelijk en het extreem overvierkante van 87x67 heeft die ook niet. Zou mooi zijn als ik die koppen van je kan over nemen, hoeft niet voor niets natuurlijk maar daar komen we wel uit. Ik zal eind van de week voor de zekerheid nog een pb sturen er over.
Ik vraag me af waarom Alfa voor de TI QV met 105 pk afgestapt is van de gedeelde nokken, daar waren toch eigenlijk nooit problemen mee dacht ik? De latere hydraulische stoters begrijp ik wel vanwege minder onderhoud.
16kleps koppen op je 1600 blok zal wel passen maar dan moet je wel geschikte zuigers hebben, of uitsparingen voor de kleppen frezen in een standaard 2v zuiger, tenzij je ook met 87mm boring en 67mm slag aan de gang gaat en originele 16v zuigers gebruikt?
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

ma okt 08, 2012 21:20

Wellicht was het een tussenstap naar de hydraulische kopppen, geen idee.

De exacte gegevens van de motor moet ik nog mee aan de slag.
Heb al wel het eea zitten meten om na te gaan wat het nou precies moet zijn.
Voordat er echter aan gewerkt zal worden, zullen we wel weer een jaar verder zijn.

Eerst nog "even" de racer omdopen tot een "standaard" sedici valvole.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

jorritkooistra
Guru
Guru

ma okt 08, 2012 21:29

Montage van een krukas met een slag van 67mm uit een 1350 of 1490 i.p.v. een met 72,2mm uit de 1.7 zou een oplossing kunnen zijn om de compressie binnen perken te houden. De zuiger komt dan 2,6mm minder hoog, waardoor de verbrandingsruimte weer met 15,7 cc toeneemt, na de afname van 22,5 cc vanwege de vlakke kop. Het wordt dan een 1615 cc met een compressie van 1:10,25, een nette waarde. Wel minder cilinderinhoud maar wel geschikt voor hoge toerentallen. Het vermogen wordt bepaald door hoeveel lucht er door de cilinderkoppen kan flowen dus dat blijft misschien hetzelfde maar bij een hoger toerental, niet zo´n probleem in een auto van 840 kg en het idee van een racy 1600 bevalt me wel. Wel is nog de vraag of de vorm van de verbrandingskamer dan nog gunstig is... Moet alles nog goed uitzoeken.
Overigens zitten er geen klepstoters bij de cilinderkoppen dus als iemand een set van 8 heeft en naar de boxerdag komt...de stoters met inbusbout dus. Een 1350 of 1500 krukas zoek ik dan misschien ook, om niet een nog goed lopend blok uit elkaar te hoeven halen. En een 33 type 1 of 2 achteras, een 145/146 Vbak...maar daar is allemaal nog tijd genoeg voor.
klepstoters met boutjes zijn bij mij vervangen door gewone mechanische klepstoters.
dus met vulplaatjes.
werkt dat niet mooier???
mijn vulplaatjes horen in een vw audi motor dus daar zullen de klepbekers wel uitkomen.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 08, 2012 21:50

Heb je dan ook ongedeelde nokkenassen? Het is eigenlijk wel beter om volle nokken te hebben zodat de druk (kracht per oppervlak) lager wordt. Ik had er inderdaad ook al aan gedacht om passende stoters met vulplaatjes te gaan zoeken, er is vast wel iets dat past ik heb de boring nog niet gemeten maar VW/Audi zal best kunnen wat jij zegt, anders kunnen de boringen in het nokkenashuis ook wel geruimd worden naar een iets grotere maat. Maar ja, ik heb nu eenmaal al de gedeelde nokkenassen. Maar niets ligt nog vast, eerst goed onderzoek doen en dan pas geld uitgeven en niet anders om, om dan dingen met verlies door te verkopen...

jorritkooistra
Guru
Guru

ma okt 08, 2012 22:28

Heb je dan ook ongedeelde nokkenassen? Het is eigenlijk wel beter om volle nokken te hebben zodat de druk (kracht per oppervlak) lager wordt. Ik had er inderdaad ook al aan gedacht om passende stoters met vulplaatjes te gaan zoeken, er is vast wel iets dat past ik heb de boring nog niet gemeten maar VW/Audi zal best kunnen wat jij zegt, anders kunnen de boringen in het nokkenashuis ook wel geruimd worden naar een iets grotere maat. Maar ja, ik heb nu eenmaal al de gedeelde nokkenassen. Maar niets ligt nog vast, eerst goed onderzoek doen en dan pas geld uitgeven en niet anders om, om dan dingen met verlies door te verkopen...
ja ik heb wel gedeelde nokkenassen, maar als het goed is zijn de nokken niet even hoog.
er zit een heel klein beetje verschil tussen zodat de klepbeker ronddraait voor gelijkmatige slijtage van het vulplaatje.
dat is de gedachte achter de 2 nokken, is mij verteld.

ik heb nog wel ergens een losse beker liggen.
en zou de diameter op kunnen meten, dan kunt u kijken of dat in het orginele huis past.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 08, 2012 22:34

ik heb de nokkenashuizen eraf gehaald dus kan makkelijk zelf meten. Maar ik maak denk ik gebruik van het aanbod van Hylke. Hoewel het schijnt dat Trofeo Suds ander stoters hadden dan standaard maar wel de gedeelde nokken. Zoals gezegd, ik heb nog wat research te doen en geen haast.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 12, 2012 20:46

interessante modificatie, omdat schijnbaar de klepstoters te ver buiten hun geleiding komen bij grote kleplichthoogte kunnen die wellicht te veel kantelen. Uit dit topic (must read voor boxer sleutelaars)
http://www.alfabb.com/bb/forums/boxer-e ... specs.html
Afbeelding
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 17, 2012 21:21

Ik had de verkoper van de "Trofeo" koppen nog een verzoek gestuurd om meer info over de herkomst, zijn enige antwoord was " hello,heads were made by a famous Italian coach who was running in the Alfasud trophy". Maar goed, Trofeo koppen bestaan eigenlijk ook niet want in de Trofeo kit zaten nokkenassen, speciale klepstoters, inlaatspruitstukken en 44mm carbs. Geen (grotere) kleppen laat staan compleet bewerkte koppen.
De cilinderkoppen die ik nu heb zijn wel van het oude type met carb in het midden want de inlaatspruitstukken van een 1.5 95pk dubbelcarb passen niet en die van de 1700QV ook niet :o . Je zou dus de speciale Trofeo spruitstukken moeten hebben maar het verschil is niet groot dus met een adapterplaat uit alu van 1 cm dik gaat het eventueel ook...wordt vervolgd.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 17, 2012 21:51

Vandaag de 1975 Sud opgehaald bij vriend Johan. Johan had intussen de wielen er van even geleend voor zijn onlangs aangeschafte KNAUS van 10 meter lang (aanschafkosten 2 cijferig bedrag) en mijn Sud op de krik laten staan. Maar hij zou de wielen voor vandaag terug plaatsen. Hem kennende was dat nog niet gebeurd maar ik had al de BBS velgen bij me, met die er op ziet het Sudje er al wat minder treurig uit, goed voor de motivatie.
Zo stond ie er toen ik zondag na de boxerdag er even ging kijken.
Afbeelding

De caravan met Sud wielen.
Afbeelding

Vandaag de BBS velgen er op geschroefd (met 5mm verbreders nog vanwege de discrepantie tussen Sud naafcentrering en middengat BMW velgen). Vers opgeladen accu meegenomen en geprobeerd te starten, hij liep een paar seconden maar kon ´m niet aan de praat houden.
Afbeelding

Geen nood, Johan haalde zijn andere nieuwe aanschaf uit, gekocht om de Knaus mee te gaan trekken. Hij vind mijn Sud een echt ouderwets rotte auto. Zijn Toyota is 7 jaar jonger...gaat ie platen inlassen en mat olijfgroen spuiten.
Afbeelding

Hij heeft er de Sud mee op de trailer getrokken, hoefde ik niet te lieren.
Afbeelding
Afbeelding

En nu staat de Sud voorlopig droog en veilig bij mijn broer, minder dan 1 km van mijn sleutel plek vandaan (het ouderlijk huis). Zodra ik tijd en plek heb kan ik er daar aan beginnen. De hele Sud lag vol met kisten, koffers en bakken leuke onderdelen, waaronder 2 digitale serie 3 klokjes, als tenminste 1 daar van het doet kan die in de blauwe :idea:
Qua plaatwerk heb ik alles op de achter onderplaat na, die koop ik dan wel via ebay. Er is behalve het vervangen van buitenplaatwerk een hoop klein laswerk aan maar gelukkig geen schutbord vervangen of zo, effe doorbijten en is ie weer goed, winter project. De plaatjes.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier kan hij voorlopig staan.
Afbeelding

stof
Guru
Guru

wo okt 17, 2012 22:43

vind ik leuk! gave foto's en leuk verhaal weer. Wat zijn je plannen met deze?
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 17, 2012 22:55

Mooie Toyota ook :whistle: :lol:
It's not easy, being green (kermit)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 17, 2012 23:01

Wat staat er nog meer allemaal in de tuin?

Ik zie een Eendje, een CX en volgens mij een Renault 4 bestel :) ... Het blauwe gevaarte kan ik niet identificeren...

Die Landcruiser lassen gaat ook een leuk project worden gok ik... Die dingen roesten net zo hard als en Sud over het algemeen. :lol: Gaat alleen heel wat meer plaat in voor het allemaal weer dicht zit. :wink: Zou natuurlijk de rotte body weg kunnen gooien en dan die CX koets erop maken. :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo okt 17, 2012 23:08

Zou natuurlijk de rotte body weg kunnen gooien en dan die CX koets erop maken. :twisted:
Tsss en al die interessante CX-techniek weggooien? [-X

:lol:

Sorry Bert, back ontopic!
It's not easy, being green (kermit)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

wo okt 17, 2012 23:53

vind ik leuk! gave foto's en leuk verhaal weer. Wat zijn je plannen met deze?
Dat staat min of meer op de 1e pagina van dit topic 8)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 18, 2012 00:04

Johan is een zeer enthousiast figuur altijd en problemen bestaan niet. Hij heeft veel ervaring in het opknappen van youngtimers en gewerkt aan Jag XK120 BMW CS, Mercedes G incl dak vervangen, Renault Alpine incl open dak dichtmaken (polyester dus) talloze Mercedessen etc. Hands on mentaliteit, spuitwerk kan ie uitbesteden aan een autoreclame bedrijf tegenover als het oke moet of bij een professioneel spuitbedrijf als het perfect moet, of hij spuit zelf als het goedkoop moet, alles is mogelijk in overleg. Hier is zijn Marktplaats advertentie
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
Gewoon goede afspraken maken en het komt in orde. Ik wou eerst het laswerk aan de Sud door hem laten doen maar 25 euro per uur loopt toch aardig op en er zijn toch altijd dingen die ik anders wil.
Andere auto´s op het terrein, de blauwe is een 164 V6 op LPG, maar dan van zweedse makelij en de CX is een echte Turbo II, en Johan verzekerd mij dat die helemaal goed is ondanks dat die al een paar jaar met de bodem in het gras ligt.

Terug naar “Projecten”