Andretti Molletti

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

wo aug 01, 2007 23:12

Ondanks de remdrukbegrenzer zou er toch al een "natuurlijke" verhouding in remkracht tussen voor en achter moeten zijn..
Vandaar mijn vraag omtrent de brembo's.
Is de verhouding in remblokoppervlakte voor - achter ongeveer gelijk gebleven?
Alleen een remdrukregelaar is soms te weinig om de remkracht terug te regelen.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

wo aug 01, 2007 23:17

Remblokken voor zijn groter en ik denk dat de 4 zuiger klauwen effe harder bijten in de schijf dan de brembo's achter... Over steving doorremmen ben ik niet bang, waar ik meer over in zit is zachtjes remmen want dan is de remdruk overal gelijk todat de remdrukbegrenzer dicht slaat. Maar op zich geen probleem, auto is gemaakt om mee te raggen... :lol:

@ Giuliettaevo : PB ![/b]

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jan 24, 2008 21:04

Zo ! Volgende week lekker een weekje vrij dus lekker knutselen met de 75 ! Bel al een flinke lijst aan het maken wat ik allemaal ga doen. Een van die punten is de achteras. Probleem is een beetje dat als ik de remmen over ga zetten dat ik een beetje all te way moet gaan, dus ook de achteras om zetten. Alleen staat de auto bij mij thuis en ik heb hier niet de beschikking over een brug o.i.d... Mijn vraag is dus : Is de achteras ook zonder brug een beetje te vervangen ? Op de grond dus... Suggesties hoor ik graag

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7044
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do jan 24, 2008 21:40

heb ik vaak zat op de grond gedaan. moet wel zorgen dat je een paar goede hoge assteunen hebt en een goede krik. Bij mijn Giulietta heb ik zo de complete bak en triangel eronderuit gereden. 8)

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 19:42

Zo de laatste tijd druk bezig geweest ! Allereest de Volvo remklauwen reviseren. Heb ze ook even gespoten want die roestige dingen vond ik echt nix...

Klauwen uit elkaar...

Afbeelding

Vies he !

Afbeelding

Zonder zuigers

Afbeelding

Nieuwe rubbertjes

Afbeelding

De boel weer in elkaar.

Afbeelding

Klauw erop. Dik !!!

Afbeelding

Heb bij de Volvodealer een nieuw montage setje gehaald (pinnetjes, clipjes en veertjes), kostte nog geen €7,-... 8) Remblokken zijn Lucas TRW blokken, altijd goede ervaringen mee en dat voor die prijs...
Nadeel van de Volvo klauwen is de dubbele aansluiting. Heb 2 T-stukjes van Transaxale bakken afgehaald en hier met zo'n pers dingetje leidingen aan gemaakt. Die T-stukjes zijn trouwens lastig te vinden, zelf een remmenspecialist had ze niet op voorraad ! Om het af te maken heb ik een setje Goodridge remslangen bij Dutch Power Trading besteld en er komt Castrol Dot4 remolie in. Ook ben ik bezig met een setje 105 remklauwen, want natuurlijk zit de verstelling van de 75 klauwen vast... :?

Ook de neus moet eraan geloven, deze was niet dezefde kleur als de rest van de auto. Gelukkig ging Steve75 een Verde Mirto Met. slopen en heb dan ook dankbaar de neus opgehaald in Belgïe. Eerst de boel gedemonteerd en heb ook gelijk de wielkuipen eruit gehaald. Gelukkig nergens serieus roest en het kleine beetje oppervlakkige roest weg gehaald en behandeld. Ook de boel effe gespoten in de zelfde kleur als het interieur...

Tadaa !

Afbeelding

Andere kant. Deze kant heeft eens schade gehad (vandaar de verkeerde kleur neus), maar wel goed gerepareerd...

Afbeelding

Nieuwe schermen en klep.

Afbeelding

Afbeelding

Bumpert ligt klaar.

Afbeelding

Ook de skirts er even af gehaald. Natuurlijk met angst en beven, je weet nooit wat voor speculaas je allemaal aan gaat treffen... Maar het valt echt enorm mee !!! :lol:
Hier bij het linker achterportier, gelukkig alleen oppervlakkig :

Afbeelding

Dus effe behandeld...

Afbeelding

Kriksteunen ook helemaal top !

Afbeelding

Alleen rechtsachter en de beschermer bij de benzinepomp waren een beetje verroest dus die even ontroest en in de roeststop gezet.

Toen begonnen met de kofferbak betuumvrij te maken. Maarja, dan haal je ook het kofferbak rubber eruit en dan begint de ellende... Ook de achterlichten eruit gehaald en ook daar roest. Maarja, tis nu eenmaal een 75 he...

Afbeelding

Afbeelding

Verder wel lekker de bak schoon kunnen krijgen van het betuum, zelfs de binnenkant van de achterschermen...

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk was de bandenbak gaar. De vorige eigenaar(en) hebben hier als eens wat aan laten doen...

Afbeelding

En in de andere hoek, rechtsachter een gat. Typisch 75 puntje ?

Afbeelding

Dit is het tot nu toe, het ligt nu even stil omdat ik v/d week 2 verstandskiezen heb laten trekken (hakken en zagen... :evil: ), maar komende week gaan we weer lekker verder knutselen...

Hookie

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 20:21

geen slecht werk voor iemand met een tenniselleboog JW :lol:

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 20:39

Haha, ook dat nog ja ! Maar gaat al beter, waar een manueel therpeut al niet goed voor is !

Gebruikersavatar
Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 852
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:38
Locatie: Spui / Blow Down City

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 21:20

Goed bezig Licht. Nu je toch aan het klussen bent, gelijk even 105 serie castor kogels monteren.
Theo Romeo
Afbeelding

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 22:08

Bij mij zitten er Powerflex blokken tussen. Das echt al een enorme verbetering tegen over de standaard sponsjes !

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 22:19

Hé, da's toevallig: ik vandfaag de remklauwen van de bmw gereviseerd. :o De voorste zijn ook vierpotsklauwen en lijken verdacht veel op deze. Enkel zijn die van de bmw voor een enkele schijf. Zijn Até klauwen met drie ontluchtingsnippels per klauw.

Goed bezig! :thumbs:
Dat gat in de kofferbakboden is idd ook een typisch 75 puntje. Wat betreft de kriksteuen: meestal zijn enkel de voorste exemplaren kritiek. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 22:32

Toen ik deze klauwen gekocht had hoorde ik ook al van iemand dat er op een 1 of andere BMW de zelfde soort klauwen zitten, maar dan van aluminium. Komt ie dan mee.... Zou niet weten welk type. Misschien een type dat net even heftiger is dan die van jou ? Welke heb jij ? Maarre, is dat gat lastig te maken ??? Bij mij zitten er ook 3 nippels op...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

do feb 07, 2008 23:32

haha, nou mijn beemer is niet heftig iid geval. Een 525 automatic '76. De klauwen zijn trouwens ook loodzwaar! en volgens mij zo op het oog hebben die klauwen van jou grotere zuigers? Die van mij zijn 40mm. Ter info: de achter klauwen zijn tweepots met 42mm zuigers. :wink:

Gat => uitslijpen en stukje inlassen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

vr feb 08, 2008 11:57

Gat => uitslijpen en stukje inlassen.
Wel even oppassen, daar hangt je benzinetank onder!

In die hoek van je kofferbak (rechtsachter) zit ook 1 van de 4 ophangpunten van je tank, is meestal ook kaasje als je kofferbakbodem dat is.
Nu je toch bezig bent, haal dan gelijk de achterbumpert eraf, en schuur en ontroest alles eronder. Kan je direct zien of je tank nog stevig op zijn plekje zit.

Die reservewielbak haal je met hetzelfde gemak er ook uit, en vervang je met een plaat.

Wordt een leuk karretje zo, volgend jaar in de SI meedoen? :wink:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

vr feb 08, 2008 12:24

Was al van plan om de bumper eronder vandaan te halenen de boel daar te controleren. De bouten in de kofferbak zijn er al uit. Alleen waar zit de bumper nog meer vast eigenlijk ? Wou nog niet erg los komen ! Hoe zitten trouwens de achterste wielranden vast ? Wil ik voor de zekerheid ook even controleren !

SI ga ik (helaas) niet doen. Wordt me gewoon te duur. En ik hoef niet speciaal in competitie verband te rijden, tijdens vrijrijdagen vind je meestal toch wel een 1 of andere E30 die je het leven zuur kan maken... :twisted: Komt ook bij dat ik naast me 75 nog een 145 met een Novitec turbokit heb en daar mag ik ook graag geld aan uitgeven...

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: 75 TS voor een beetje vrijrijden...

vr feb 08, 2008 14:16

Was al van plan om de bumper eronder vandaan te halenen de boel daar te controleren. De bouten in de kofferbak zijn er al uit. Alleen waar zit de bumper nog meer vast eigenlijk ? Wou nog niet erg los komen ! Hoe zitten trouwens de achterste wielranden vast ? Wil ik voor de zekerheid ook even controleren !
Bumpert zit ook vast met bouten in je achterste wielkasten. Achterin om de hoek als het ware. Zonder dat die los zijn blijft de bumpert idd op zijn plek.
De achterste schermranden losmaken is gezien je ontroest-operatie die je nu doet wel de moeite.
Origineel zitten ze dacht ik met kleine popnagels vast, dus uitboren en vervangen met parkertjes als je de boel weer terugmonteert na schoonmaken en ontroesten. Trek ook gelijk je wielkastschermen er even uit. Aan de foto's te zien is het een zeer nette 75 overigens!
SI ga ik (helaas) niet doen. Wordt me gewoon te duur. En ik hoef niet speciaal in competitie verband te rijden, tijdens vrijrijdagen vind je meestal toch wel een 1 of andere E30 die je het leven zuur kan maken... :twisted: Komt ook bij dat ik naast me 75 nog een 145 met een Novitec turbokit heb en daar mag ik ook graag geld aan uitgeven...
Tja, het leven gaat over keuzes maken. Maar ik kan je wel vertellen dat de sfeer op en rond de baan met de SI-mannen zo geweldig is dat jij nooit meer tussen de manta's/beemers/golfjes/civics op een vrije circuitdag wil rijden.

Je auto is al op 90% qua reglement, het enige wat je nog moet hebben is een raamnet/armbandje (€25), beetje schuim over de rolkooi, 3inch 6punts gordels die ooit FIA keur hadden, een stoel die ooit FIA keur had, en je persoonlijke uitrusting.
De inschrijfkosten voor een dagje SI vallen reuze mee, en er is veel baantijd op een dag.

En qua specs: mijn GTV is zowat std, heeft maar een pk'tje of 130 (minste PK's van het veld) en rijdt niet eens achteraan.

Groeten, Pieter

PS het is overigens een algemeen bekend feit dat de meeste e30 rijders niet kunnen sturen :D
SCARB # 4710

Terug naar “Projecten”