Netfinity
Member
Member

RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

wo sep 12, 2007 09:52

Oeps grapje... Had niet gezien dat het kleine boutje van de dynamo een plattere kop had. De kleine snaar ging er dus wel goed op.
De grote wilde ik omruilen voor een 13x1125, hadden ze niet, dus kreeg mijn geld terug. Bij een andere zaak hadden zie die wel op voorraad, nog een stuk goedkoper ook. Die snaar zit er dus ook op, auto weer op zijn wielen gezet.

Gisteravond laat maar eens een testritje gemaakt. Hij remde in het begin slecht, maar na een paar keer remmen ging het steeds beter. Na een aantal rondjes door de straat eens een langere en bredere weg opgezocht en de snelheid opgevoerd. Remmen ging steeds harder, kreeg de wielen wel aan het blokkeren. Hij trok wat naar links en de eerste keer met blokkerende wielen begon de achterkant iets opzij te schuiven. Later remde hij wel redelijk recht, nog steeds ietsje naar links. Zo op het gevoel werden beide wielen wel even warm, maar dat zal wel niet zoveel zeggen.
Vanavond maar eens kijken of hij bij koude remmen ook meteen goed remt en dan kan ik wel weer het verkeer in hier. Denk dat ik hem binnenkort toch even naar een garage breng, om hem op een remmen testbank te zetten.

Het gebonk achter was in het begin veel minder geworden, dus zeer waarschijnlijk is het het rubber in de triangel. Na een paar rondjes begon het weer, dus denk dat ik wat stukjes rubber ben verloren. Vanavond maar eens kijken wat er mist en het rondje op de fiets maken :P

In ieder geval blij dat ik weer kan rijden :) Auto heeft veel te lang stilgestaan voor simpele klusjes.

Netfinity
Member
Member

do sep 13, 2007 10:14

Gisteravond het remmentestrondje nog eens gefietst, kwam 1 rubbertje tegen. Bij het dionrubber zijn er 2 uit, dus weet nu zeker dat hij daar bonkt.
Remmen gaat als ze koud zijn nog niet echt super, maar warm remmen ze wel hard. Gisteren veel rondjes gereden en veel hard geremd, als de remmen echt heet zijn, remmen ze wel wat minder, maar dat lijkt me normaal :P

Nog iets grappigs, als ik een bocht naar links heel hard neem, gaat het lampje van de handrem branden :P Zal wel een schakelaartje oid zijn wat dan net contact maakt.

De vlotter van de tank lijkt me ineens ook niet helemaal in orde, het lampje van de benzinemeter begon al te branden, meter stond laag. Na het tanken bleek er maar 33 liter in te gaan. Normaal stond de meter een stuk 'hoger' als ik 33 liter ging tanken.

Oh nog iets, op de snelweg in de 5 vanaf zo'n 3500 toeren (105 km/h) begon het stuur behoorlijk te trillen. Het treedt alleen op in de 5 (of alleen vanaf 105 km/h, dat kan ik nog wel even testen in de 4)
Ik dacht eerst aan het staartstukrubber, waar ik een stuk rubber tussen geperst heb. Misschien doordat dit veel stugger is, dat het trillingen minder dempt. Maar dan zou ik het altijd moeten hebben vanaf hetzelfde toerental in elke versnelling lijkt me.
Vanavond maar eens kijken of het ook optreedt vanaf 105 km/h in zijn 4 (vanaf 4200 toeren) Als dat zo is, zullen het misschien ineens de velgen/schijven oid zijn :? Misschien maar eens laten ballanceren dan...

Netfinity
Member
Member

vr sep 14, 2007 11:38

Remmentest op een testbank was positief.
Die man zei dat het prima in orde was, remde hard genoeg en het verschil tussen links en rechts was minimaal. Goed, ik vind hem met koude remmen nog steeds slechter remmen dan eerst, maar het lijkt me wel veilig zo. Eens kijken of het over een paar weken beter wordt, ook maar eens opkrikken en kijken of de blokken aanlopen. Scheeftrekken heb ik geen last meer van.

Netfinity
Member
Member

di okt 02, 2007 20:34

Samen met Wouter75 de spatbordrand aangepakt:
Roest:
Afbeelding

Het binnenscherm linksachter zat heel mooi vast met spaanplaatschroeven in de spatbordrand (ook een beetje roestig dus):
Afbeelding

Gat weggeslepen, gek genoeg daarna een nog groter gat :lol: :
Afbeelding

Gat weg mbv glasvezel en epoxyhars:
Afbeelding

Plamuur er overheen:
Afbeelding

Dacht dat ik ook een foto had van het (lelijke) spuitwerk, maar blijkbaar toch niet. Heb hem alleen in de primer gespoten tegen de roest, je ziet er straks toch niks meer van achter die verbreders.

Afbeelding

Remmen bleven toch af en toe aanlopen, dus toch maar de remklauwen gereviseerd. Kostte nog heel wat moeite, maar ging uiteindelijk wel. Had geen compressor of afdekplaatje om 1 van de open zuigergaten dicht te houden en dan de laatste zuiger eruit te drukken. Bleek dat je de binnenste zuiger er ook (heel voorzichtig) uit kan tikken met een dunne schroevendraaier waar ik het kopje af geslepen had. Zo had je een mooi vlak kantje en beschadig je de zuiger niet aan de onderkant. Het liet wel een klein afdrukje achter, maar dat kan verder geen kwaad en zo waren de zuigers meteen gemarkeerd.
De blokken komen nu wel goed terug. Nieuwe schijven komen er binnenkort op, maar die waren er nog niet, dus heb alles maar vast weer aan de auto gezet.

De (tweede) radiator lekt ook alweer aardig ondertussen. Twijffel nog een beetje tussen een nieuwe kopen of de oude (de eerste) proberen te repareren (solderen). Het lijkt me best wel veel werk, eerst de lamellen aan de zijkant wat verwijderen, daarna alle overhangen (waar nu een rubbertje in zit) tussen buis en zijplaat solderen. Je zult zien dat het daarna alsnog ergens lek blijkt te zijn. Er zit ook een dubbele rij buizen in, dus je kan moeilijk bij de andere kant van de buis. Of misschien toch een 2de handse proberen, maar zit er dik in dat die dan ook lek blijkt te zijn of lek gaat na een tijdje.
Laagste prijs die ik tegen kwam voor een nieuwe (marktplaats) was 105 euro oid. Al heel wat minder dan de 180 van prins.

Binnenkort bezig met een roestplekje aan de andere kant, en volgens mij zat er bij een kriksteun ook wat. Daarna kunnen de verbreders en skirts er weer op. Auto Italia Expert in Almelo had inderdaad nog van die kunststof dopjes om de skirts vast te zetten. Slechts 1,50 per stuk :shock:

Heb van Arjan een versnellingsbak gekocht, met zo goed als nieuwe koppeling. Ben benieuwd of ik die zelf kan reviseren... Hij is iig een stuk beter dan die er nu onder zit.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

di okt 02, 2007 22:01

Wist je eigenlijk wel dat Auto Italia Expert in Almelo jou auto uit Italië heeft gehaald? Wanneer ga je hem eigenlijk verlagen? Staat wel erg hoog op z'n pootjes zo met die 195/50 bandjes... :lol:

Maar goed bezig! :thumbs:

Wil je hem niet inruilen tegen de vervanger? Mijn 146 Junior op G3? :roll: Wil hem graag weer terug... Weet niet wat mij een 5 maanden geleden bezielde...

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

Re: RE: Alfa 75 1.8 ie - roest en remmen

wo okt 03, 2007 12:48

Wist je eigenlijk wel dat Auto Italia Expert in Almelo jou auto uit Italië heeft gehaald? Wanneer ga je hem eigenlijk verlagen? Staat wel erg hoog op z'n pootjes zo met die 195/50 bandjes... :lol:

Maar goed bezig! :thumbs:
Nee dat wist ik niet. Weet verder alleen dat Hugo hem voor jou een tijdje gehad heeft, maar wie hem daarvoor had weet ik niet. En dat hij gejat is in Zweden.

Verlaagd zal hij er een stuk beter uitzien ja. Maar het sierstukje van de einddemper komt met redelijk volle kofferbak of achterbank bij drempels vaak aan de grond. Hij hangt daar ook wat lager dan de bedoeling is, heb een ophang-verlengstukje geplaatst daarachter. Anders komt de pijp tegen de auto zelf aan op andere punten. Ook is de voorpijp (zo heet dat toch onder het spruitstuk?) ook behoorlijk ingedeukt bij de bocht. En aangezien ik eerst precies 15 drempels over moet om de wijk uit te komen...
Maargoed, eerst andere punten:

-radiator (iemand ervaring met Hartgers radiateuren in Zutphen? Lijkt me een goed bedrijf en zeker niet duur)
-roestplekje RA
-bak revisie

Daarna zien we wel verder.
Wil je hem niet inruilen tegen de vervanger? Mijn 146 Junior op G3? :roll: Wil hem graag weer terug... Weet niet wat mij een 5 maanden geleden bezielde...
PB ;)

Netfinity
Member
Member

zo okt 28, 2007 22:09

Na lang weinig gedaan te hebben weer een update'je:

Eerst een foto van de spatbordrand links achter, ondertussen wel een beetje vies geworden.
Afbeelding

Er zit nu een nieuwe radiateur in, past perfect, lekt niet en glimt mooi :D

Gisteren en vandaag de roestplekjes rechtsachter behandeld:

Na wat verf wegbikken:
Afbeelding

2 klein uitziende plekjes op het binnenscherm:
Afbeelding
Afbeelding

Gaatje:
Afbeelding

Al wat meer rotzooi zichtbaar:
Afbeelding
Afbeelding

De buitenste plaat was wel redelijk, maar de laag erachter was krokant, dus aardig wat weggeslepen:
Afbeelding
Afbeelding

Glasvezel en plamuur + primer -> gaatje weg:
Afbeelding

Blank gemaakt staal gespoten:
Afbeelding
Afbeelding

De volgende kandidaat bij de kriksteun LV:
Afbeelding

Er was een klein beetje krokantheid te zien, maar bleek dat ik er zo een gat in kon prikken met wat moeite. Het werd alweer donker, dus ben er niet mee verder gegaan.
Komende dagen wordt er weer regen verwacht.
Plan voor deze week/volgend weekend:
roestplek LV behandelen en nieuwe remschijven voor monteren.
Misschien ook de zwarte delen van de bumpers spuiten (egaal zwart). Heb de achterbumper er even afgehad, om zand weg te halen en te kijken hoe haar blote kont eruit zag. Geen roest gelukkig, alleen het randje van de benzinetank zag er niet 100% fris meer uit, maar er ligt wel een reservetank klaar om geschuurd en gespoten te worden. Maar voorlopig nog niet nodig.

Oh en doordat ik waarschijnlijk een keer de dop van het koelwaterreservoir vergeten ben terug te plaatsen en op de accu heb laten liggen, ben ik nu opzoek naar een nieuwe / gebruikte dop... Ben hem nog niet tegen gekomen in de straat.

stephen
Guru
Guru

ma okt 29, 2007 22:29

jammer dat je de wielranden niet ff gelast hebt,ook al kun je dit later niet meer zien :?

verder veel succes met je auto gewenst :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Netfinity
Member
Member

di okt 30, 2007 09:37

Dankje Stephen :)

Ja lassen zou opzich beter zijn. (hoewel ik me afvraag of het niet harder gaat roesten daarna, nu is de binnenkant ook gespoten, na het dichtlassen van beide kanten, kun je de binnenkant niet meer behandelen. Weet niet hoe anderen dat doen?)
Ik kan alleen nauwelijks lassen. Dik materiaal krijg ik wel aan elkaar, maar voor dun plaatwerk moet je toch wel goed kunnen lassen. Ook wist ik toen nog niet dat de plaat bij de kriksteun zo slecht was. Kan vast wel een electrode lasapparaat lenen, misschien dat ik het daarmee zelf doe of laat doen door degene waarvan het apparaat is. Het zou me wel lukken denk ik, als het gedeelte makkelijk op een werkbank zou liggen. Onder de auto lassen is toch wat lastiger.
Vraag me wel af hoe mensen de binnenkant dan behandelen. Als je het gat helemaal dichtlast, kun je er niet meer bij en alles wat je er van tevoren op spuit, brandt/smelt er toch weer af?

stephen
Guru
Guru

di okt 30, 2007 17:26

plaatwerk met CO2 apparaat lassen gaat prima als je een beetje geoefend bent 8)

bv.via kofferbak anti-roest behandelen met bv.RX-5 en nabehandelen met RX-7 met aan spuitbus een slangetje met nozzleloopt het er overal uit :wink:

met elektrode niet aan je auto lassen, is het plaatwerk te dun voor iig. voor mij :wink:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 17, 2008 14:47

Hey Erik,

Even een schopje omhoog... Gebeurt er nog wat met de 75? Ik zag op de site van de RDW dat ie nog wel in jou bezit moet zijn... Heb je al besloten wat je ermee gaat doen? Ik baal er echt van dat ik op het moment gewoon geen ruimte, tijd en eigenlijk ook geen geld heb om haar weer van je terug over te nemen... Hopelijk heb je haar over een half jaar nog, praten we er dan nog eens over! :wink:

Zie het nog steeds als een goede basis voor een racertje. 2.0 (TS?) blok erin, remmen aanpassen, verlagen en gaaaaaannnnnn!

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Netfinity
Member
Member

zo feb 17, 2008 19:49

Hey,

Ja hij is nog in mij bezit, maar staat al een tijdje stil bij mijn ouders. Hij is geschorst en gaat binnenkort in een garagebox, weet nog niet wat ik er mee ga doen. Voorlopig bewaren, misschien slopen voor onderdelen of toch opknappen. Als iemand hem wil kopen voor een zacht prijsje, vind ik het ook prima. Rijd nu dagelijks in een cinquecento naar mijn werk, die wil ik houden als dagelijks betrouwbaar vervoer en deze of een andere 75 voor erbij. Mis het rijden in een 75 wel.

Erik

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 17, 2008 19:53

Helemaal goed! Zo'n Cinq is ook lekker goedkoop voor dagelijks. Misschien is het dan idd leuk om de 75 langzaam aan op te knappen. Lijkt mij erg mooi om deze 75 rijdend te houden!

Suc6 met je keuze. En hopelijk dat dit topic uiteindelijk weer levendig gaat worden!
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
1x 75 (1.8 IE)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

Terug naar “Projecten”